Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 534 ggr
ia_lia
9/1/14, 12:20 AM

Kaninpluttar som sitter ihop av höstrå?!

Hej! Jag har en liten dvärgvädurskille hemma på 3 månader hemma vars pluttar jag inte riktigt förstår mig på..Han har normala pluttar också men en del av dom sitter ihop som på en tråd med kanske 0,5 cm avstånd mellan pluttarna. Tar jag sönder "tråden" så är det ett höstrå :/ Han har fri tillgång på hö, pellets (cuni complete) ca 0,5 dl/dag uppdelat på 2 givor. Får olika grenar mes blad ca varannan dag samt för va i Hage på gräsmattan ca 6-12 timmar dygn. Byter vatten varje dag. Han är bettfelskontrollerad hos uppfödaren.. Jag förstår inte varför det är så..Tycker jag är noga med både foder och Motion på honom så det kan väl inte bero på det? Har ni sett detta förr eller vad tror ni det kan bero på?

Annons:
Maccas100
9/1/14, 7:40 AM
#1

Han kanske är väldigt pigg på höet(som många dvärgvädurar är), och råkar svälja något helt?
Svar från någon annan; är det möjligt?

taxidriver142
9/1/14, 2:20 PM
#2

Samma sak händer min kanin ibland. Inget att oroa sig för!

maalinh
9/1/14, 2:56 PM
#3

Säker på att det är hö och inte hår? Kan nämligen bli så om de fått i sig för mycket hår, tex när de tvättar sig. Då sitter pluttarna ihop typ som i ett radband. Då bör man vara mer noggrann med att borsta pälsen o så, så att det inte blir värre och leder till förstoppning tex.

ia_lia
9/2/14, 11:35 AM
#4

Jag är helt säker på att det inte är hår utan det är bara ett höstrå med lite bajj på liksom..

Tycker inte han är så jätteförtjust i sitt hö så tror inte det är att han glufsar i sig så han inte hinner tugga.

Jag får väl försöka att inte oroa mig. Man har ju läst att det är såå viktigt med kosten och att pluttarna ser rätt ut och att magproblem är farligt för kaniner.

Men som sagt tycker jag är så noga med maten och allt så vet inte riktigt vad jag skulle kunna göra annorlunda heller. Och han är ju väldigt glad och verkar må prima.

Upp till toppen
Annons: