Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 819 ggr
Mamma-K
8/29/14, 10:30 PM

Mager kanin

Hej,

Har varit hos veterinären idag eftersom min kanin snart 2 år inte går upp i vikt, trots ökad mat, Alltings hos veterinären var ok så här långt, förutom att hon är alldeles för smal. Hon beter sig som vanligt, äter, dricker, leker med sin kaninkompis. Nu har vi delat på kaninerna så att de har varsin bur, men precis bredvid varandra så de går att se exakt hur mycket hon äter. Veterinären har kollat bettet, hjärtat, pälskondition och allmänt hur hon beter sig. Hon trodde inte det var mask/parasiter eftersom hon att det var ovanligt för kaniner. Har bott utomhus under sommaren. Har alltid fri tillgång till hö och äter ca 0,5-1 dl pellets per dag. Liten bit morot då och då eller maskrosblad. Vad tror ni att det kan vara.

-

Annons:
Stallmima
8/29/14, 10:52 PM
#1

Pröva och öka pelletsen och se om hon äter upp. Leta på ett bra pelletsfoder med hög fetthalt och protein kanske.

[neptunens]
8/29/14, 11:07 PM
#2

Jag skulle testa att avmaska. Det är inte alls speciellt ovanligt med mask och "symtomen" stämmer in. Köp flytande axilur för hund och katt på apoteket och följ beskrivningen på bipacksedeln.

Twix*
8/29/14, 11:30 PM
#3

testa avmaska som #2 säger, kollade veterinären tänderna?

Mamma-K
8/30/14, 6:27 AM
#4

Veterinären kollade både fram och kindtänderna. Hon hade något snett bett, men inte så att det blivit vassa kanter. Inte några sår mm i munnen.  Hon äter både hö och pellets, Beter sig som vanligt. Tack för tipset med avmaskning, då skall jag testa det. Pellets och hö har jag haft samma som innan hon blev smal. Köper höet i djuraffären och det känns som ett bra hö.

Agda
8/30/14, 7:18 AM
#5

Med flytande axilur ska man ge 0,5 ml/kg i 5-7 dagar, så lite längre än vad som står på bipacksedeln (3 dagar är bara för hund och katt). Jag rengör burarna med såpa efter kurens slut (sprayar bara ett rejält lager), sedan får kaninen nästa kur efter 14 dagar.

Jag skulle avmaska båda två eftersom de bott tillsammans.

em.nord
8/30/14, 8:13 AM
#6

Kan vara pälssättningen som gör det. Min ena blir alltid mager på vår o höst när pälsen ska av och på. Läskigt men han lägger på sig igen efter några veckor. Ökar maten och håller koll på allmäntillståndet. Men som övriga säger avmaskning kan man testa även om det är ytterst sällan kaniner får mask. :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
fossingen
8/30/14, 9:23 AM
#7

#6 Håller med. Vid fällning blir mina "slankare" och ser mer kantiga ut än vanligt.  Men det går över fällningen är klar.

#0 Vad ger du för foder? Du kanske måste höja proteinet/fettet om den är aktiv. Om den nu är allt för smal.

Har du en bild på kaninen? Den är inte kantig bara? Dvs kantig/knotig rumpa?


em.nord
8/30/14, 9:40 AM
#8

Jag känner ryggraden på min o det är läskigt. Fick lite ångest första gången men nu vet jag att det är väldigt tillfälligt. Han bor med 2 tjejer som aldrig tappar så mycket. Ett bra hö är nyckeln :) kanske kan köpa av nån bonde, hästgård eller 4h gård just då? Brukar vara högre näring än från zoobutik :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

taxidriver142
8/30/14, 1:52 PM
#9

Prova att ge kaninen en kaninblandning, t.ex. Cuni Nature från Versele-Laga. OBS INTE gnagarblandning!

Mamma-K
8/31/14, 8:34 PM
#10

Har ingen bild just nu, men både de i djuraffären där vi klipper klorna och veterinären tyckte hon var alltför smal. Har ökat fodret och ger specialfoder köpt hos veterinären + att hon bor i en separat bur för att vara säker på att den andra kaninen inte äter upp all mat själv.  Höet skall vara av en bra kvalitet och är inte tätpackat hö från mataffären som är torrt och tråkigt. Skall testa att köpa annat pellets, en fråga bara, hur vet jag att det är extra bra?

fossingen
8/31/14, 11:56 PM
#11

#10 Vad är det för ras?


Mamma-K
9/1/14, 10:04 PM
#12

Dvärgvädur

fossingen
9/2/14, 12:53 AM
#13

#12 Okej. Har hon alltid varit sån? Ta en bild och ladda upp vettja.


Annons:
Upp till toppen
Annons: