Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 708 ggr
tlover
8/28/14, 10:55 AM

Skillnad mellan genbank och stamtavla?

Innan jag började avla som genbank hade jag inte avlat så jag vet inget om stamtavleavling via skaf (finns det fler kanske? jag har inte koll, har bara haft kaniner som produktionsdjur/husdjur).

Nu tänker jag på folk som är berättigade till att skriva stamtavla inte bara dom som kan skriva härstammningsbevis. Jag ska försöka stå för "genbanksdelen" även om det kan finnas variationer om man avlar andra kaniner än Mellerudskaniner och Gotlandskaniner men det är det som jag kollar på regler för.

Dvs med genbank menar jag Mellerudskaniner och Gotlandskaniner och med stamtavla menar jag skaf anslutna (finns det fler så säg till)

Minimum ålder på avelsansvarig

Genbank: 18 år                 stamtavla: 7 år (en kompis till mig ringde och frågade)

Krav på medlemskap i en förening

Genbank: Ja föreningen gotlandskanin.   Stamtavla: ?

Eget uppfödarnummer

Genbank: Ja, det kallas genbanksnummer  Stamtavla: ?

Krav på att man ska vara beredd på inspektion från "föreningen" el dyl

Genbank: Ja           Stamtavla: ?

Krav på utställning

Genbank: Nej        stamtavla: ?

Krav på burstorlek

Genbank: Ja minst 1 kvm    stamtavla: ?

Krav på bolådestorlek

Genbank: Ja minns jag rätt är det 30x30x40    Stamtavla: ?

Krav på registrerade föräldradjur

Genbank: Ja             Stamtavla: ?

Närmaste tillåtna gemensamma förfader på intyg

Genbank: tre generationer bakåt (men man bör ha lägre inavels%. max 4% för gottisar och max 12% tror jag till mellerudare ). Stamtavla:?

Krav på utbildning

Genbank: nej, men info ges kontinuerligt   stamtavla: ?

Krav på årsredovisning

Genbank: Ja       stamtavla:?

Krav på kunskap om färger/genetik om färger

Genbank: Nej förutom rekomenadation om att inte para  2 brokiga.    Stamtavla: ?

Fyll gärna i mina frågetecken så jag får lära mig lite mer.

Lägg gärna till nån fråga om ni tycker jag missat nån viktig som jag inte tänkt på pga att det är olika.

l'm back

Annons:
Mickis1994
8/28/14, 11:09 AM
#1

Krav på medlemskap: Ja

Eget uppfödarnummer: Ja

Beredd på inspektion: Nej, (endast om du vill registrera din gård. in om SKAF. Vilket du kan göra efter 3 års avel)

Krav på utställning: Nja. För att registrera en kanin t.ex. en förälder så måste den ha poäng, vilket den enbart kan få på en utställning. Dock räcker det att enbart ena föräldern är registrerad. 

Burstorlek: Ja (alla ska följa lagen)

Bolådestorlek: Ja (alla ska följa lagen)

Krav på registrerade förädlar: Nja, Ena förälder måste vara registrerad

Gemensamma nämnare/inavel: Ja

Krav på utbildning: Nej, enbart om du ska registrera gården. Dock var det ett tag sedan utbildningen erbjudes. Tror man kan ha registrerat gården ändå. (?)

Årsredovisning: Nej. Dock måste man spara alla stamtavlor och info om uppfödda djur mm i fem år

Krav på kunskap om genetik: Nej

Så har jag uppfattat det. Rätta mig gärna om/där jag har fel

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

tlover
8/28/14, 11:15 AM
#2

#1 Tack

Däremot förstår jag inte "Gemensamma nämnare/inavel: Ja" är det samma som om man har genbanksintyg eller menar du att man kan regga inavlade kaniner som tex dom som har gemensam farmor el liknande?

edit: alltså att föräldradjuren kan ha en gemensam farmor el liknande

edit2: medlemskapet ska vara i skaf eller?

l'm back

Mickis1994
8/28/14, 11:33 AM
#3

Ja förädlardjuren får ha gemensam farmor tex :)

Japp i Skaf

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

tlover
8/28/14, 11:35 AM
#4

33 Ok då förstår jag.

Var det något påstående jag missade tycker du?

l'm back

tlover
8/28/14, 11:41 AM
#5

För att vara ärlig är jag förvånad över att det är så låga krav. Det känn som om man lika gärna skulle kunna köpa en "härstammningsbeviskanin"

l'm back

Mickis1994
8/28/14, 12:10 PM
#6

De fokuserar på olika saker (avelsmässigt) så det är inte konstigt att kraven är olika.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Annons:
tlover
8/28/14, 12:16 PM
#7

#6 Men man borde ändå ha krav för kaninernas välmående i alla fall enligt mig. Det är ju inte svårt med tex krav på större burar eller liknande men det gör stor skillnad för kaninerna.

l'm back

tlover
8/28/14, 3:10 PM
#8

Det som känns mest fel visste jag däremot om förut. Att man kan ha uppfödning fast man är barn (under 18) man kan ju inte ens skriva på kontrakt och köpa/sälja saker utan målsmans medgivande så att man kan ha huvudansvaret för en uppfödning känns bara fel. (sen om målsman har huvudansvar och barnet sköter om djuren är en helt annan sak).

(Jag har bara gått och stört mig på det sen jag fick reda på det)

l'm back

Peak303
8/28/14, 5:58 PM
#9

Direkt från SKAF's hemsida ang regg av kaningård:

  • Den som registrerar kaningård skall ha fyllt 18 år och vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund

  • Uppfödaren skall ha minst tre (3) års vitsordad kaninuppfödning och bedrivit utställningsverksamhet

  • Uppfödaren skall ha genomgått "Kursen för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobbykaniner". Kursen är godkänd av Jordbruksverket

För att få sätta stamtavla på kaninerna får det finnas max 2 luckor i stamtavlan. En på mammans sida och en på pappans sida. Ett djur som visar en symptom att vara sjuk på en utställning blir utesluten. 

#8: Allt ligger ju egentligen på målsmans ansvar om man gör något med djur om man är under 18. Så på sätt och vis måste man ju ha deras medgivande om att ens få starta Avel och det är dem som åker dit på det om man som omyndig blir anmäld för att inte sköta sina djur på rätt sätt.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

tlover
8/28/14, 6:58 PM
#10

#9 Fast kaningård är väl inte riktigt samma som att föda upp kaniner med stamtavla? Man kan fortfarande sätta stamtavla på en kanin utan att vara kaningård alltså?

Även om det egentligen ligger på målsman borde dom säga som föreningen gotlandskanin gör. Målsman är ansvarig för genbanken även om man inom familjen bestämmer att det är tex barnet som "äger" kaninen som städar burar, parar kaninerna, tar hand om kullar etc det är tex den vuxna som står på alla papper (tex genbankspapperna)

l'm back

Peak303
8/28/14, 7:02 PM
#11

#10: Du kanske ska maila SKAF om det?
Jag tycker som dig, men SKAF har ju andra regler..

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

tlover
8/28/14, 7:09 PM
#12

#11 Jag har som sagt en kompis som ringde skaf och dom sa att man fick ha uppfödning från 7 år (vilket inte stämmer överens med #9), jag har också hört här på forumet om folk som föder upp kaniner med stamtavla men som inte är en kaningård/har gårdsnamn.

l'm back

sfut
8/28/14, 7:31 PM
#13

#12 Nej det man behöver för att skriva stamtavla är ett uppfödarnummer och det kan man få från 7 år verkar det som. Men för att registrera kaningård krävs att man är 18. Det finns alltså två "grader" på Skaf-uppfödare :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: