Annons:
Etikettallmänt
Läst 1965 ggr
MariamB
2014-08-27 03:11

AKUT!

Hej! Jag har en kanin på 1 år. Hon är halv gotlands och halv vild kanin (enligt säljarna). Enligt mig är hon hare eller iallafall så nära hare som möjligt. jag har absolut ingen tid till henne då jag har börjat skolan igen. Hon behöver mycket tid då hon är "vild" och inte är som en tamkanin. Hon är världens snällaste och kan med rätt engagemang bli en underbar kanin. Just nu är hon på en fritidsgård där hon knappt får komma ut. Hade varit underbart om hon kan komma till någon som har tiden. Vet inte vad jag ska göra. Kommer snart att släppa fri henne på en äng för hennes eget bästa, då de låter bättre än att sitta i buren och få så lite tid.

Annons:
uz00x
2014-08-27 03:57
#1

Släpp inte ut henne! Du har köpt henne Dvs har du ansvaret över henne, varesig tiden finns eller inte jg hoppas du hittar en ny ägare, men att släppa ut är aldrig ok!

uz00x
2014-08-27 04:15
#2

Läg också ut en anons  på sälskapkanin och omplcering å hittar du kanske någon? :)

[Gretajossefina]
2014-08-27 04:54
#3

Du kan inte släppa ut henne! När du köper en kanin tar du själv på dig ett ansvar, alltså kan du inte bara kasta ut din kanin och tro att hon har det bättre . Då hon är född i fångenskap och är inte vild från grunden så kan hon frysa ihjäl eller bli ihjäl skrämd. Chansen att hon klarar sig är väldigt liten! Det finns omplaceringshem som du kan lämna in henne på. Det kostar lite pengar men då vet du att hon kommer få ett hem och inte vara övergiven i det vilda?!

Fridaaaa
2014-08-27 06:59
#4

För hennes eget bästa släpper du INTE ut henne….

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[hattifnatten]
2014-08-27 07:03
#5

Bortsett från allt annat är det olagligt!

[Hallons]
2014-08-27 07:31
#6

För det första: det är olagligt att släppa ut en tam kanin. För det andra: du skickar henne direkt till himlen, på något sätt komr hon dö. Frysa ihäl, bli påkörd eller dödad av ett rovdjur på ett otäckt sätt. Man kan även konstatera att det är djurplågeri. För hennes eget bästa ska du lägga ut en annons på henne och/eller leta upp en bra ny ägare.

Annons:
Calcifer
2014-08-27 09:38
#7

Ifall du missat det så är en kanin ett djur och ingen leksak man kan slänga i soptunnan. Det är olagligt och djurplågeri att släppa ut ett tamt djur i naturen, och för övrigt helt vansinnigt. Det är DITT ansvar att finna ett nytt hem och att under tiden ge kaninen vad den förtjänar. Sen kanske du ska låta bli att skaffa djur i framtiden om det konceptet är för svårt att förstå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

bustjejen
2014-08-27 09:41
#8

Jag förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg? Du vill bli av med din kanin?  Tycker du att det är bra att släppa ut den bara för att du tycker att hon påminner om en hare? Jag kan garantera dig att hon inte är en hare, harar och kaniner kan inte korsas, de är olika arter. Det finns har-liknande kaninraser som vi kan kalla dvärghare eller liknande, men det är inte samma sak som hararna som vi har vilt i naturen.

Har du köpt en kanin så får du ta ansvar för den, antingen får man ta hand om den själv eller ge bort/sälja. Att släppa ut den leder med stor risk till en långsam död.

[Chanel-]
2014-08-27 10:20
#9

Du har ansvar för kaninen och att du får mycket att göra i skolan, är något ni skulle tänkt på innan och inget som kaninen kan hjälpa. Nu får du skaffa ett bra hem till kaninen, ge bort den till någon som vill ha den eller ge den till ett omplaceringshem/djurhem. Kaninen har det bättre i sin bur tills du hittat ett hem.

Det är olagligt och hemskt för kaninen att bli utsläppt och dödad av en räv eller liknande. Mår illa av tanken att det ska finnas sånna djurägare.

tlover
2014-08-27 11:34
#10

Om du inte hittar ett hem åt henne så ta och avliva henne istället för att släppa ut henne, resultatet blir desamma (död) men det går mycket snabbare och mer smärtfritt om det sker kontrollerat.

Men börja med att göra en riktig annons (där du inte påstår att hon har hare i sig eftersom det är omöjligt, gottisar kan ibland se "hariga" ut det kanske är det). Tex på djurannonser, omplacering, div olika kaninsajter, kanske på hållbar också etc där du beskriver henne har bild, skriver var hon finns, har en bra rubrik etc.

Hota inte heller med avlivning/utsläpp om hon inte blir såld det är inte tillåtet på de flesta ställena och det ser inte bra ut.

l'm back

[[Rabbitsforlife]]
2014-08-27 12:05
#11

För bara en vecka sen så skrev du en tråd och frågar hur mycket det kostar att köpa en ny kanin och nu ska du släppa ut den du redan har? Nej, sälj/skänk kaninen till någon vettig djurvän och skaffa inga fler sen!

tlover
2014-08-27 12:32
#12

Jag såg nu en bild på kaninen i en annan tråd och jag ser inge "hare" i den. Jag har fött upp många gotlandskaniner som sett ut så särskilt då dom varit unga så det kan vara "gottisdelen" som du tror är "hare"

l'm back

RebeccaG
2014-08-27 15:00
#13

Hur gammal är du TS? 
Hemma har vi 16 kaniner, och jag som jobbat helger och gått i skolan vardagar hade inga som helst problem med att hantera dessa(trots intensivt studerande på gymnasienivå). Dessa kaniner inkluderade rena harar, och det har aldrig vart något problem med dem, och dessa kräver bra mycket mer än någon gottisblandning. Så att du inte har tid för din kanin för att skolan börjar igen är ren BS. Det kanske du skulle tänkt på förra året innan du köpte kaninen? 

Hur mycket tid tar skolan egentligen? Har du VERKLIGEN inte ens en timme eller två om dagen?? Herre gud, flytta in henne i ditt rum ifall det är så jobbigt att gå ut och ta hand om henne? 
Har du verkligen inte den tiden(eller helt enkelt inte har lust med kaninen längre, redan tröttnat? Vad vet jag…) så sälj eller låt henne somna in. 
Släpper du ut henne dömmer du henne till en plågsam död och det gör dig till en djurplågare. Och sådanna människor förtjänar ingen som helst sorts respekt i dagens samhälle. 
Skäms på dig för att ens tänka tanken att släppa ut henne.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
[hattifnatten]
2014-08-27 19:00
#14

#11  Det var 2013, alltså ett år och en vecka sen hon skrev tråden om att köpa kanin.

Men oavsett så är det självklart inte ok att överge sitt husdjur.

TS, du har flera alternativ:  antingen tar du hand om din kanin,  annars säljer du henne eller lämnar henne till ett omplaceringshem, eller i värsta fall avlivar henne.

Att lämna henne åt sitt öde ute i det fria är absolut INGET alternativ!

[Trollbjörken]
2014-08-27 21:48
#15

Vart finns hon?

Släpp INTE ut henne vad du än gör. Visst hon kanske klarar sig ett par månader om hon ha tur, sen dör hon antagligen när snön faller då tama kaniner inte hittar mat på samma sätt som harar och andra vilda djur. En tam kanin är ju van att få mat och vatten serverat dagligen, inte att behöva leta efter det.

Sätt ut annonser och behåll henne tills du får napp, det är ett ansvar som medföljer när man skaffar ett djur

MariamB
2014-08-28 00:46
#16

Jag vet att detta är sjukt oansvarigt av mig och jag kommer INTE släppa ut henne och hade inte tänkt göra detta. Det var i panik som jag skrev detta inlägg. Förstår att många av er måste tro att jag är en jävla idiot. Det förstår jag men jag förstår också att klart som fan att hon är mitt ansvar. Tyckte bara att om någon som läste detta skulle kunna ge henne något bättre än vad jag kan erbjuda. 

Hare eller inte, kaninen är inte tam och har aldrig varit det hur mycket jag än försökt "tämja" henne. 

Pappa är allergisk mot päls så att ha henne hemma kommer bli en svårighet, men jag ska försöka få det att funka. Annars får de bli ett omplaceringshem.

Jag är INTE en djurplågare eller en dålig människa så ta de lugnt med såna kommentarer. Jag har inte tröttnat, jag hittar bara ingen tid. Glad över att höra att vissa fortfarande har tid att gå i skolan och ta hand om 16 kaniner.  Jag har skola, två jobb och ett hushåll att ta hand om då min mamma lämnat oss och pappa alltid jobbar.

Hon flyttar in till mig tills jag hittar något bättre, OM jag hittar något bättre.

[Gretajossefina]
2014-08-28 01:14
#17

Jag förstår din panik att du vill ordna ett bättre hem åt henne , men att hota med att släppa ut henne är inte alls smart?! Att du har skola och två jobb osv ska inte gå ut över henne. För ditt inlägg i den här tråden får dig att framställas som en total okänslig och totalt vårdslös. Dem flesta människorna här tänker nog att du inte borde ha något husdjur… Men jag tycker synd om henne och vill hjälpa henne så Vart finns hon?

Cindy S
2014-08-28 04:45
#18

Jag tyckte att det lät som en desperat och okunnig person, inte en djurplågare som inte brydde sig. Alla dessa personliga påhopp får mig att må illa, speciellt eftersom att det verkar komma från personer som inte känner TS. Ni kunde ha upplyst om att kaninen kommer dö utan att försöka få TS att må otroligt dåligt.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

tlover
2014-08-28 08:33
#19

#16 Skriv ut var du bor (i alla fall på ett ungefär) för det kan finnas folk i tråden som kan/vill ta hand om henne.

l'm back

[Hallons]
2014-08-28 16:30
#20

Men då så, då har du lärt dig nått nytt… Skriv inte inlägg i oanik

Annons:
Calcifer
2014-08-28 16:31
#21

Du får skylla dig själv kan man tycka om du skriver som du gör.

Sen har du ändå tagit på dig ett ansvar när du skaffade kanin och du kanske ska prova att tänka efter en gång till nästa gång du vill ha ansvaret för ett levande djur som inte går att slänga bort så fort man tröttnar. Realistiskt sett så bör du ju ha vetat innan du skaffade kaninen om du skulle ha mycket i skolan att göra eller inte…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: