Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 844 ggr
DenisVF
2014-08-26 17:32

Kanin frågor!

Jag är väldigt intresserad av djur. Skulle vilja veta lite mer om kaniner dock!

Om det skulle bli av med kanin, så skulle jag gärna vilja köpa en eller två hur det nu blir. Från ett kaninhem! Om ni vet några bra så är det bara att dela med sig ^_^

Nu lite frågor då!

Kan kaniner komma på sitt namn eller ger de sig hellre ut på egna äventyr?

Skulle en inne kanin kunna gå lös i rummet och sedan välja själv att den vill mysa och bara hoppar upp i knät?

Hehe Gillar kaniner att mysa?

Kan man ta ut en inne kanin på tomten?

Hur stor ska en kaninbur vara?

Gillar kaniner att simma? Och kan man ha sånda där dörrmattor som underlag i buren? 

Tror det var allt, tack på förhand för svar! :)

Annons:
DenisVF
2014-08-26 17:32
#1

Ajuste! Hona eller hane?, enligt dig och varför :)

[Lollo 97]
2014-08-26 17:49
#2

1: Ja, kaniner kan komma på sitt namn om du tränar dom till det.

2: Om du lär den det kanske det går.

3: Beror på deras personlighet. Dom är precis som vi, dom tycker olika.

4: Ja, man kan ta ut en inne kanin på tomten. (Fast inte på vintern helst)

5: Vet inte riktigt

6: Kaniner ska helst inte bada men vissa kaniner är helt galna i vatten. Dörr mattor vet jag inte riktigt.

7: Jag har både honor och hanar. Men jag tycker om hanar bäst för honor kan bli griniga vid brunsten.

Tack för mig 🙂

Twix*
2014-08-26 18:08
#3

Kan kaniner komma på sitt namn eller ger de sig hellre ut på egna äventyr?

Man kan lära de flesta kaniner att komma när man ropar, det är olika vissa kaniner är otroligt nyfikna medans andra bara vill vara runt benen på en ;)

Skulle en inne kanin kunna gå lös i rummet och sedan välja själv att den vill mysa och bara hoppar upp i knät?

Ja om den vill det så är det inget som skulle hindra den.

Hehe Gillar kaniner att mysa?

Det är individuellt om kaninen är en kelgris eller ej.

Kan man ta ut en inne kanin på tomten?

Om inte temperatur skillnaden är för stor (ca 10 grader)

Hur stor ska en kaninbur vara?

Nya burmåtten: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

Gillar kaniner att simma? Och kan man ha sånda där dörrmattor som underlag i buren? 

Man ska helst inte bada kaniner i onödan, då förstörs viktiga hudfetter, men vissa kan gilla att simma. Dörrmattor går bra att ha som underlag men ha mjukare strö ovanpå iaf större delen av buren annars kan kaninen f trycksår på tassarna.

Jag går på individ när jag skaffar kanin, men jag tycker honor har sin charm ändå

Lycka till :)

Facie
2014-08-26 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

1. Ja, man kan enkelt lära dem att komma när man ropar.

2. Det är väldigt olika från kanin till kanin men det skulle garanterat kunna hända att den kommer och gosar. Min kanin brukar hoppa upp i soffan på mig och lägga sig brevid mig att gosa.

3. Väldigt olika

4. Det kan man absolut göra om det är fint väder och inte för kallt. En innekanin bör inte vara ute längre stunder om det är under 10 grader.

5. Så stor det bara går!

6. Det tycker jag inte man ska prova hur som helst. Det är lätt att kaniner blir nerkylda och kalla när dem blir blöta. Sen är det noga att de inte får vatten i öronen.
Det kan bli för hårt med endast dörrmattor i buren tycker jag, det ökar risken för svåra trycksår. Men jag vet att det finns folk som har det och är nöjda :)

Lycka till :) Jag bifogar en bild på min lilla kille när han ligger och chillar i soffan :)

Pretty wise //

Peak303
2014-08-26 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Kan kaniner komma på sitt namn eller ger de sig hellre ut på egna äventyr?
- Ja, kaniner kan komma om man kallar på dem. Men först måste man lära dem sitt namn först.

Skulle en inne kanin kunna gå lös i rummet och sedan välja själv att den vill mysa och bara hoppar upp i knät?
- Japp, vet flera som har sina kaniner frigående och det verkar gå super.

Hehe Gillar kaniner att mysa?
- Vissa, och vissa inte. Beror lite på kaninen. Hade själv en hona som bara ville mysa på sina villkor medan hennes son mer än gärna sitter och myser.

Kan man ta ut en inne kanin på tomten?
- Ja det kan man. När mina kaniner bodde inne fick de komma ut och springa.

Hur stor ska en kaninbur vara?
- Beror på Vilken ras? du väljer. Som länken #3 skickade, men jag skulle ändå rekommendera att ha så stor som möjligt. 

Gillar kaniner att simma? 
- Kaniner ska inte bada.

Och kan man ha sånda där dörrmattor som underlag i buren? 
- Ja det kan man. Om man lär kaninen att göra sina behov på låda så går det super bra. 

Hona eller hane?, enligt dig och varför :)
- Beror lite på vad man ska ha dem till. Honor kan bli otroligt tjuriga under brunst. Medan hanar kan markera och ha sig. Men jag föredrar nog ändå hanar då dem brukar vara lättast att samarbeta med. Jag har alltid kommit bäst överens med hanar på tävlingsbanan ex. medan honor alltid ska försöka bråka med mig. Men andra brukar ha tvärt om. Så beror egentligen på dig som person vad man passar bäst med. Sen finns det ju honor jag går bättre tillsammans med än andra. Så beror på bandet mellan människa och kanin. 🙂

På bild ser du mitt kaninpar, kastrerade hanen Bentley och honan Bella. ❤️

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

DenisVF
2014-08-26 19:06
#6

Tack så jätte mycket för alla svar! Då tror jag att jag har förstått.

Några andra frågor som har dykt upp. (innebur)

Kan man ha en hankanin ensam i en bur (känns så taskigt) men ja och sedan låta buren stå öppen?

Kan kaninen isåfall vänja sig vid hund som vi har? 

Vilka kaninraser är bra som första och som gillar att mysa och vara social? 

Hehe tackar igen för alla svar :) #1 #2 #3 #4 och #5 jätte söta kaniner också!

Annons:
Peak303
2014-08-26 19:12
#7

#6: Jag hade aldrig lämnat en hund och kanin ensamma tillsammans. Det är nog hunden som måste acceptera kaninen då det ofta kan bli bytet till hunden.. (sorgligt nog)

Ja om en hane inte är kastrerad ska du inte ha någon annan kanin tillsammans med denna. Två okastrerade hanar tillsammans = blodbad. En okastrerad hane + en okastrerad hona = ungar.

Första kanin skulle jag vilja säga dvärgvädur eller korsningar med denna ras. 🙂

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

DenisVF
2014-08-26 19:26
#8

Nej jag skulle aldrig lämna dem ensamma! 

Men vad tycker du är smartast, att ha en ensam kastrerad hane eller en ensam okastrerad hane? Spelar det någon roll? :) #7

Peak303
2014-08-26 19:28
#9

#8: Om kaninen ska vara ensam borde det inte spela någon större roll. Beror nog mer på hanen i sig. Är han en som skvätter och har sig är det ju bättre med kastrerad och då kan man alltid skaffa en kompis till honom. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

DenisVF
2014-08-26 19:56
#10

Okej tack så mycket för svaren! :)

MariinaS
2014-08-26 20:00
#11

Kan kaniner komma på sitt namn eller ger de sig hellre ut på egna äventyr?

Som andra skrivit ja, om man lär dom det.

Skulle en inne kanin kunna gå lös i rummet och sedan välja själv att den vill mysa och bara hoppar upp i knät?

**Ja, men i början är det bra att hålla koll och "lära" sig vad för "hyss" kaninen gillar att göra (Ted gillar t.ex. att hoppa upp på vardagsrumsbordet, äta blommor och ta sig upp på övervåningen själv som är big nono då kan kan ramla ner..
Han är alltid ute ur buren när jag är hemma från morgon till sent på kvällen. Burdörren är alltid öppen så han kan hoppa in och ut och bajs/kissa, äta/dricka.

Han kommer fram när han vill bli klappad och hoppar upp på soffan för att kolla om det finns nått att äta.**

Hehe Gillar kaniner att mysa?

Beror mycket på individen. Min kanin älskar å bli klappad men inte allt för länge, och klappar men honom på kroppen springer han iväg han gillar bara att bli klappar runt öron, nos och ögon.

Kan man ta ut en inne kanin på tomten?

Ja på somrarna då det är varmt går det alldeles utmärkt, jag skulle dock endast göra det med sele. Skulle kaninen se något och bli rädd tar det inte många sekunder till den är borta ur din synvinkel.

Hur stor ska en kaninbur vara?

Beroende på hur stor kaninen blir så finns det olika minimimått för det. Länk har du fått längre upp.

Gillar kaniner att simma? Och kan man ha sånda där dörrmattor som underlag i buren?

Vissa kaniner gillar att simma men man ska aldrig själv bada en kanin i duschen men tvål och vatten eller "kasta" in den i sjön. **Men skulle kaninen självmant hoppa in nånstans hade jag låtit den få simma men sen torkat av den noga. (skulle helst inte låta den bada i sjöar och vad dock pga alla gifter) 
**

Jag skulle inte ha något hårt som underlag utan föredrar nått mjukare för tassarnas skull, jag har själv en filt för tillfället som jag vikt några gånger. Vissa har trasmattor också vilket är nått jag också vill prova på med då kommer jag ändå ha filt under så att det blir mjukare.

Kan man ha en hankanin ensam i en bur (känns så taskigt) men ja och sedan låta buren stå öppen?

Ja det är vad jag har, men då får han väldigt mycket sällskap från mig. I framtiden är tanken att skaffa en kompis till honom ev, men då måste jag kastrera honom och det vet jag inte riktigt om jag vill.. (vill inte ha honor)

Kan kaninen isåfall vänja sig vid hund som vi har?

**Har själv en liten hund (5-6 kg pudel), som det gick alldeles strålande med. Vet inte riktigt om han var van vid hundar sen tidigare hos uppfödaren (de två hemmen innan hade inte hund). Men de nosade på varandra på en gång.

Man måste dock alltid ha uppsyn när olika arter av djur vistas tillsammans!! Många hundar blir t.ex. avundsjuka när nya djur kommer och kan börja vakta sin husse/matte. Vanligt är också att de vaktar leksaker och mat osv. **

Vilka kaninraser är bra som första och som gillar att mysa och vara social?

Jag är inte speciellt insatt i raser men det beror på vad man har plats för och om har tid för just den rasen. Större raser kan kräva lite mer stimulans än t.ex. dvärgvädurar som är en väldigt bra nybörjarkanin enligt mig.

MariinaS
2014-08-27 11:33
#12

Glömde svara på frågan hane vs hona..

**För mig personligen vilket djurslag det än är, hamstrar, papegojor, kaniner, hundar så föredrar jag alltid hanar! Jag tycker tikar/honor blir så "bitchiga" under brunst/löp/hormonella perioder. Hanar är mer som en rak linje du vet vart du har dom, de testar mest din gräns under puberteten och sen vet de oftast vad som gäller. Jag verkar komma bättre överens med hanar kort sagt trots att jag e.g inte haft några problem med honor/tikar.

Men allt är en smaksak så det beror på helt vad man själv föredrar/gillar.**

DenisVF
2014-08-27 13:58
#13

Okej men det låter ju super som du har det med din hund och kaninen! Tack så jätte mycket för tipsen och alla svar! :)

Annons:
MariinaS
2014-08-27 15:55
#14

#13, Ja det funkar väldigt bra, dock kan det komma morrningar från min hund när Ted t.ex. råkar hoppa på honom i soffan. Han skulle aldrig skada något djur, utan varnar när kaninen stör under sömn. Men trots att det funkar super måste man ändå ha stenkoll. Det är som sagt två olika arter som kan skada varandra frivilligt och ofrivilligt.

Skulle det inte funka lika bra krävs mycket träning och ibland får man också acceptera att det kanske inte kommer och funka att ha dom tillsammans.

Peak303
2014-08-27 16:04
#15

Har man en ras som är präglad jakthund så kommer det sällan att gå om inte alls. Då måste man tänka om. För då kan man inte ens ha dem i samma rum tyvärr.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: