Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1341 ggr
jbson
8/26/14, 9:45 AM

Tips på smart upphöjning av bur!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag vill gärna ha tips? och massor av bilder på smarta lösningar av upphöjda burar. Det måste bli mer lättstädat underifrån då det bara finns en liten gallergrind på nedervåningen. Hur har ni gjort? Tacksam för alla svar, tips? och bilder!

Annons:
Zabbio
8/26/14, 1:32 PM
#1

Raderat pga tekniska problem :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
8/26/14, 1:35 PM
#2

jaha… all random text var en bild när jag skrev inlägget, och jag kan inte redigera det. Går in på hantera men kan inte publicera ändringar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
8/26/14, 1:37 PM
#3

Ska den bara upp för att vara upphöjd och laglig så ställ den på en pall eller två. Kan sätta en bräda  runt pallen så att kaninerna inte kan krypa under om de får gå lösa, eller för att underlätta städning. En bräda/sockel hinrar också snö från att samlas under pallen och då funkar isolering bättre.

Om du däremot vill ha högre höjd på buren för att ha förvaring, ge extra plats i hagen eller hindra ex. myxomatos-sjuka vildkaniner från att nosa och sprida smitta genom gallret (skåne och södra sverige) så kanske ett bord är en lösning.

Min avelshane bor i en bur som är byggd på väggen.
Svårt att säga hur man ska byga det så, vi använde en befintlig sned-bjälke och vägg för att fästa reglarna till golvet

http://ifokus-assets.se/uploads/755/7559367b4fabde549a3027a324284c23/skarmavbild-2013-12-28-kl-091822.png
Själva buren. Använde sand som strö vid den tidpunkten.

Nu har jag en mindre bur under väggburen, som ''hänger'' från reglarna. Den har ett upphöjt golv på halva, för att jag ska komma åt att städa undertill. Men den är 130x90x70 på den delen som inte är upphöjd, och ca 125x90x45 på den upphöjda delen. Just nu bor en  lejohuvad korsning där. Jättekaninen på bild bodde där bara tillfälligt.
http://ifokus-assets.se/uploads/cf6/cf6da191cafd8597f6ff3f1446ee638a/skarmavbild-2014-01-11-kl-201249.png

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

jbson
8/26/14, 4:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Som det ser ut idag, så har vi satt ett minknät i botten och det fungerar ju så länge nätet ligger mot marken, som det är nu så ramlar bajsarna ner på marken och kaninerna drar med både halm o hö över så det typ möglar under. I dagsläget flyttas buren dagligen och bajs krattas bort. Men det är så otympligt att städa nedervåningen pga. av den pyttelilla luckan som sitter där! En tanke jag haft är att få till en stor låda som jag tänkt ha torv i. Men det är klart att om buren skulle stå i torv så kommer den väl ruttna inom kort?

Zabbio
8/26/14, 4:17 PM
#5

Jag hade nog satsat på att göra en större lucka istället :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

jbson
8/29/14, 12:23 AM
#6

#5 Jo det är klart! Det kanske jag får be gubben kolla på! 👍

Annons:
[Nikodemus]
8/29/14, 8:47 AM
#7

Hade också en stor bur som satt på väggen åt min förra kanin

jbson
8/29/14, 12:03 PM
#8

#7 hur fick du till det med städningen på undervåningen? Önskar få se bilder hur ni har gjort med smarta egna lösningar…

Upp till toppen
Annons: