Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2713 ggr
[AnimalLover1]
8/21/14, 5:52 PM

Morrar

Varför morrar en kanin? För den är sur? För den vill vara ensam? Är Pix så revirsbenägen..? Jag bara stoppade in ett höstrå i deras höhus när han satt där inne och sen bara han fräste/morrade och lät som typ en grävling eller mink eller vad det nu är, sen så typ högg han efter mig.. Det var det jag skrev om i ett tidigare inlägg, att han bet mig.. Jag älskar Pix, men ibland är han jättekonstig, ibland har han otrevligt humör.. Ibland glad, ibland sur, mer som en brunstig hona och inte en kastrerad hane! Och såklart kan kaniner har dåliga dagar och bra men detta är inte så kul, har alltid problem med att få in honom i transportburen, sen sitter jag där och klappar honom och helt plötsligt springer han iväg från mig.. Har fortfarande problem med att böra honom utomhus (inomhus går bra), ibland sprattlar han så mycket att jag nästan tappar honom..

Annons:
Svado
8/21/14, 6:06 PM
#1

Tyvärr är inte alla kaniner lämpade för att vara kelkaniner.. Du har nog haft samma otur som jag med min lilla surgubbe här hemma, inga vidare gener som sen oavsett hur mycket man försöker jobba med, inte blir bättre.

Jag skulle (vilket jag alldeles just nu själv går igenom) ge dig två alternativ:

1. Sälj kaninen till någon som är intresserad av att ha en kanin som är som han är, alternativt ta bort honom. Det finns så många fina o snälla kaniner där ute som behöver hem, ett djur köper/har man för att den ska ge en glädje, en sur o grinig kanin har tyvärr inte den kvalitén som ett keldjur ska ha kort o gott.

2. Acceptera att du har en surgubbe och lär dig handskas med honom utefter det.
Även om han inte är någon superbra kelkanin så kanske han ändå kan tillföra din andra kanin livskvalité, och då kan det räcka för att du ska välja att ha honom kvar. 

Inga roliga val, men någon mellanväg finns tyvärr inte i såna här situationer. Jag har som sagt precis samma situation här hemma och jag har inte lyckats bestämma mig för vilket av dessa alternativ jag vill välja.

Lycka till!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Fridaaaa
8/21/14, 6:11 PM
#2

Miljöombyte kanske hjälper?

Har en dvv rexhona här hemma som började morra & hålla på, bytte bur och då slutade hon med det.

Dvv rex kräver också oftast lite mer aktivering än "vanlig" dvv upplever jag och kan vara envisa och så. Kanske behövs mer aktivering? Sedan om du visar att du är rädd så kan kaninen fortsätta med beteendet också.
Eller det är inte den kaninen?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sockertoppens_kaniner]
8/21/14, 6:13 PM
#3

Har också en kanin här hemma som är en riktig surdam. Allt ska ske på hennes villkor och hon gör precis som hon vill. Inte så kul men jag står ut ändå, då jag hade saknat henne för mycket om jag sålt/avlivat henne. Så håller med #2.

[AnimalLover1]
8/21/14, 6:14 PM
#4

#1 Okej, tack så mycket för svaret. Jag väljer ju helt klart alternativ 2, han är ju trotsallt bara 2 år så vi har ju ändå en förhoppningsvis lång tid att lära känna varandra mer och så. Och jag älskar honom så kommer inte sälja eller ta bort. Jag kanske ska sluta med selpromenader ett tag? Dock får han inte lika mycket Motion, men jag vill inte bråka med honom hela tiden om transportburen osv, jag kanske bara ska börja om, bara sitta i buren och låta honom vänja sig vid mig igen och lära sig vem jag är. Men tack för att du svarade!

[AnimalLover1]
8/21/14, 6:17 PM
#5

#2#3 Okej, tack för svaren, jag ska se vad jag kan göra. Det där huset är jag supernöjd med och är jättebra också så känns inte sådär jättebra att byta ut det xD

Fridaaaa
8/21/14, 6:20 PM
#6

#5 Ja du kanske är nöjd med det men inte kaninen 😉 Man vet aldrig med dem. Hjälpte på Ella i alla fall att byta. Samt att hon kom bort från en kanin som hon inte gillade så bra (gick inte ihop). 

Men hade jag varit som dig hade jag aktiverat mycket också samt inte slutat hantera, utan tvärtom, hanterat mycket istället för att vänja kaninen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sofia75B
8/21/14, 8:10 PM
#7

Min gamla kastrerade hane (han blev 9 1/2 år) morrade och gjorde utfall (bet aldrig hårt men markerade med ett tjuvnyp) om man störde honom i hans bur. Det var hans egen plats där han hade lugn och ro. Där fick ingen annan vara och rota. Hans bur var alltid öppen så han hade fri utgång inomhus när han ville. Var han utanför buren ville han kela inte annars. Oftast var han ute… Världens goaste och kelnaste kanin på alla sätt och vis. Visade tydlig vad han ville och inte ville och bli buren avskydde han. Mysa stilla i knät älskade han. Kaniner är individer och man älskar dem som de individer de är. :-)

[AnimalLover1]
8/21/14, 8:11 PM
#8

#6 Haha ja det är ju sant xD Okej, tänkte inte på att de var bättre att fortsätta än att sluta. Men han är från Royal Seed's uppfödning, och den uppfödningen "verkar" ju bra och seriös, dock har de lagt ner aveln men ändå. http://www.freewebs.com/royelseed/ Deras uppfödare var med här: http://kanin.ifokus.se/discussions/5097cb2bd4ebea6344064a4b-s-avvecklar-kaninuppdoning-dvv-rex-satinrex Kommentar #5 på länken är precis som Pix, trycker ner huvudet, Pix trycker mer huvudet mot marken när jag pillar honom på huvudet, typ klappar xP

Fridaaaa
8/21/14, 8:20 PM
#9

#8 Ja det beror inte på uppfödningen tror inte jag, utan något annat som stör helt enkelt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Friggeshoppkaniner
8/22/14, 11:59 AM
#10

Testa kastrera om han inte redan är det?

Fridaaaa
8/22/14, 1:23 PM
#11

#10 Han är kastrerad då han går med hona 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kanin Love
8/22/14, 4:25 PM
#12

Är jan kastrerad? För om han inte är det så tycker jag att du ska kastrera honom.

[Sockertoppens_kaniner]
8/22/14, 4:40 PM
#13

#12 Alltså #11 svarade just på den frågan!

Annons:
Kanin Love
8/24/14, 5:52 PM
#14

Förlåt såg det inte:)

Upp till toppen
Annons: