Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3477 ggr
Suagergirl
8/20/14, 6:58 PM

Mjäll utan att ha mjällkvalster - Är det möjligt?

Fråga: Kan en kanin ha mjäll UTAN att ha mjällkvalster?

Alltså, finns det fler orsaker till mjäll än just mjälkvalster?

Jag försökte att boka tid hos en veterinär (mindre klinik) och när jag sa att det gällde kaniner som hade mjäll så frågade de om kaninerna verkade må dåligt över det eller så. Det gör de ju inte..
Men de har mjäll närmast huden som vid kamning luckras upp och sprids i pälsen.
Då tyckte inte de att det behövdes veterinärbesök…?

Undrar därför hur ni hade tänkt om era kaniner hade mjäll?
Veterinären direkt?
Eller finns det något annat man kan göra/köpa receptfritt?

Jag vill ju inte sätta kaninerna i bilen och åka en längre bit "i onödan" eftersom de blir stressade av bilåkandet…
(Dessutom har jag inte hunnit försäkra dem än så det lär bli snordyrt.. ;/)
Men GIVETVIS åker jag till veterinär om det ändå känns som att de behöver det.

Vad säger ni?

Annons:
I want to belive
8/20/14, 7:04 PM
#1

Min katt fick mjäll utan kvalster när hon var stressad och uttorkad .. Vet inte hur det är med ninisar.

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Andreag00
8/20/14, 8:24 PM
#2

jag använder helosan för min kanin har så i öronen ock det funkar jag använder det i några dagar  rad sen får huden "vila" lite sen efter 2-3 dagar använder jag det igen funkar hur bra som hellst börar till och med försvinna lite. men jag vet inte hur det blir att ha helosan i hela pälsen dock.

Wille, Puffe, Doris 

I want to belive
8/20/14, 9:45 PM
#3

Annars fråga vet om ett speciellt smådjurs schampo, kommer inte ihåg vad det hette dock…..

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Friggeshoppkaniner
8/21/14, 9:59 AM
#4

Åk in till veterinär och är det mjällkvalster så behandla med stronghold

goldenhamsters
8/21/14, 10:40 AM
#5

Jag vet att hamstrar kan få mjäll om de är torra i huden och då ska man smörja in området med mjäll med aloe vera salva och ge dem vetegroddar/vetegroddsolja i maten. Det brukade funka för mina hamstrar, du kan ju testa det och blir det inte bättre får du nog åka till veterinären. De flesta djur brukar få mjäll av torr hårbotten.

Mvh Alicia.


ALEVIUSS
8/21/14, 1:11 PM
#6

Alltså, kvalster kan man nästan typ bara se i mikroskop. Så hur kan du vara säker på att det inte är mjällkvalster? :)  Annars är det inte så vanligt med mjäll såvida huden inte har torkat ut rejält.

Annons:
fossingen
8/21/14, 4:24 PM
#7

#0 Japp, en kanin kan ha mjäll utan kvalster.

Långhåriga kaniner får lättare mjäll men även korthåriga kan få mjäll. Mjällkvalster är även vanligt.  Allt är även beroende på temperaturer och fuktighet osv.
Har du en bild på hur det ser ut? Är det grovt mycket eller håravfall, rodnad så är en veterinär att rekommendera.

Exspot finns receptfritt på apoteket och endel använder det på kaniner mot mjällkvalster , det är egentligen för hund, men verkar effektivt.


kaninhjärtat
8/21/14, 9:14 PM
#8

Kan man verkligen ge Expot till kanin? Det är ju något av de preparaten som enbart ska användas till hund och som till och med är väldigt giftigt om man använder det till katten… 

Kommer inte ihåg vilket av de "fästing-preparaten" det gäller men vet att det har hänt olyckor med något av dem när folk som haft både hund och katt gett det till katten med :/

fossingen
8/21/14, 11:00 PM
#9

#8 Syftar du på Frontline kanske? Frontline ska inte ges till kanin alls då det är giftigt och inte till katt om det är hundversionen.

Exspot är även giftigt för katt. Dock effektivt på kanin och jag vet flera som testat det med bra resultat utan biverkningar, däremot är det inte ämnat för kanin från början. Dock är Stronghold att föredra, det är receptbelagt.


Upp till toppen
Annons: