Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1038 ggr
Elsa250
8/20/14, 6:01 PM

Orange-gula tänder

När jag tittade på min ena kanins tänder för några dagar sen, märkte jag att de är väldigt missfärgade. De är knalligt orange-gula. Han är bara 1 år och hans syskon har vita och fina tänder. Jag undrar vad det kan bero på? Och kan det vara farligt? Blev orolig för min fina grabb…

~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
8/20/14, 6:08 PM
#1

Missfärgningar kan bero på att kaninen äter mycket sött. Brukar din kanin få sötsaker ofta? :)

Elsa250
8/20/14, 6:11 PM
#2

#1 Nej, han har problem med magen så det ända han tål utan att få diarée är hö och morot. Så det är det enda han äter:)

~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~

[Sockertoppens_kaniner]
8/20/14, 6:13 PM
#3

#2 Morot innehåller ganska mycket socker, så det kan ju vara svaret på din fråga. Jag ger bara mina kaniner morot på helgerna, eftersom det är som godis för dem. :)

Elsa250
8/20/14, 6:16 PM
#4

#3 Jag ger alla mina kaniner en morot var på kvällen, men 5 av mina 6 kaniner har vita, friska tänder. Till och med hans kullsyskon.

~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~

[Sockertoppens_kaniner]
8/20/14, 6:18 PM
#5

#4 Okej, då vet jag tyvärr inte varför han har gula tänder. Kan det ha och göra med att han har en extra känslig mage?

Elsa250
8/20/14, 6:38 PM
#6

#5 Kanske, när vi skulle könsbestämma honom hos en veterinär berättade vi att han har känslig mage, och hon sa att det nog är något fel med ämnesomsättningen. Det kanske är därför..?

~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
8/20/14, 7:09 PM
#7

#6 Det kan det kanske vara.

tlover
8/20/14, 9:51 PM
#8

Människor kan ju ha olika känsliga tänder så rent logiskt sett skulle det mycket väl vara morötterna. Morötter är ju väldigt söta faktiskt.

l'm back

Peak303
8/21/14, 12:22 PM
#9

Mina kaniner som vräker i sig hö brukar få gula tänder. Så det kan bero på det med.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

ALEVIUSS
8/21/14, 1:09 PM
#10

Min som får gnaga på trädgrenar får ibland mörka beläggningar på nedre framtänderna. Ser typ ut som "bark" avlagringar eller nåt :p men det går bort av sig själv ^^

Mickis1994
8/21/14, 5:44 PM
#11

Man brukar säga att hö ger gula tänder

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Upp till toppen
Annons: