Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 343 ggr
KlaraT
2014-08-20 13:58

Frågor ang. kastrerad hona

Hur känsliga är kaniner för kyla (eller egentligen bara lite svalare väder) efter en kastrering? Jag har en kanin som blev kastrerad för exakt en vecka sedan idag, och hon har då bott inne med mig. Annars har hon alltid bott ute. Men idag flyttade jag ut henne igen och jag är lite osäker på hur känslig hon är. När hon flyttade in förra veckan var det runt 20-25 grader ute på dagarna och ungefär 20 på nätterna, men sedan dess har temperaturen sjunkit ute till ungefär 15 på dagen och 12 på natten, så det är ju lite skillnad. Inne är det runt 21 grader skulle jag tro. Min fråga är alltså hur känslig hon är för skillnaden? Jag har gett henne varmt vatten och hennes botten är täckt utav flisfiltar, men jag är ändå lite orolig över att hon ska frysa. Hon har inte halm att boa med som förut som kan hålla värmen.

Sen undrar jag om det är någon som vet hur känsligt såret är just nu, ifall hon kan släppas ut i hagen utan att jag behöver oroa mig för att det ska bli infekterat eller något? Eller ska jag vänta några dagar till? Och min sista fråga är ifall någon vet ungefär hur lång tid det tar för pälsen att växa tillbaka? :) 
jag tänkte att det kanske var nån som visste här, innan jag ringer och frågar djurkliniken. 

Tack på förhand!

Annons:
Evilina
2014-08-20 17:12
#1

Jag kan inte svara på frågorna kring temperatur då mina alltid bor ute och kastrerades när det var hyfsat varmt. Men Angående såret så kan jag säga såhär: Ser det fint ut, inte rött eller irriterat och inte öppet någon stans så kan hon få vara ute i hagen korta stunder så hon börjar vänja sig vid allt igen. Mina fick komma ut efter en och en halv vecka ungefär men om du är osäker så är det alltid bra att vänta en stund till. Pälsen däremot är väldigt olika. Mina kastrerades den 20 maj, den enda kaninen päls växte ut på en månad medans den andra fortfarande är ganska kal :)

KlaraT
2014-08-20 19:42
#2

#1 Jag ringde djurkliniken och de sa samma sak angående såret och hagen. De trodde inte att temperaturen skulle vara något problem heller, och thea verkar må bra. äter som hon ska osv., hon växlar lite temperatur bara, märks speciellt på öronen men så länge hon är pigg så är det okej. 
Ah okej, jag får se hur theas päls växer då. Tack för ditt svar! ^.^

Upp till toppen
Annons: