Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1312 ggr
natha-mjau
8/20/14, 1:12 PM

Bo på vind

Jag har fått en lägenhet med tillhörande vind, och tanken från början var att kaninerna skulle bo på vinden och ha 50 kvm för sig själva, men nu finns det tydligen inga fönster där. Sedan är det inte isolerad så det blir lite kyligt på vintern, runt 10 grader ungefär.

Har tänkt att ha burar ute på gården men vill inte att dem bor där permanent just för att det är lägenhetshus och man kan aldrig lita på någon, så att dem bara bor på vinden under natten/liten del av dagen.

Själva lägenheten är 50 kvm men finns inget bra ställe att ha en kaninbur på (har 2 kaniner i en våningsbur). Så frågan är om man kan ha dem på vinden och köpa tex luftrenare eller något. Eller om det inte fungerar alls?
Det finns en vanlig glödlampa på vinden. 

Hur tänker ni kring detta?

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
8/20/14, 1:22 PM
#1

Kylan på vinden är inga problem, kaniner tål mer än man tror. ;) Så länge det är bra luft däruppe och att de får vistas ute på dagarna ser jag inget problem med att ha dem där. :)

[JeanetteK]
8/20/14, 1:22 PM
#2

När det gäller att det är oisolerat så funkar det ändå om du ser till att dom har t ex halm att boa ner sig i. Mina kaniner bor på vintern i vårt stall som är oisolerat. Dom får ju tjockare päls under vintern. Då får du dock hålla dom där för dom klarar inte temperaturförändringar så bra. 

När det gäller ljuset vet jag inte riktigt. Det finns ju dagsljuslampor, det kanske funkar?

[zendaimimon]
8/20/14, 1:25 PM
#3

Rent spontant tycker jag inte det låter som en bra idé att ha ett djur i ett rum utan fönster.

[Sockertoppens_kaniner]
8/20/14, 1:26 PM
#4

Förresten du kan inte ta ut kaninerna när det är kallare ute, då får du aktivera de på annat sätt. Kaniner tål intetemperatursskillnaden så bra. :)

Fridaaaa
8/20/14, 2:04 PM
#5

Känner lite som #3

#4 Hennes kaniner är innekaniner nu, så har hon dem där när det är 10 grader kan hon ju lätt ta ut dem 🙂 Och även ha inne då det inte blir så stor skillnad på mer än kanske 10-11 grader och det brukar fungera bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sockertoppens_kaniner]
8/20/14, 3:19 PM
#6

#5 Men jag menar när det är smällkallt ute. Då tycker jag inte att det är en bra idé att ta ut innekaniner. ;)

Annons:
Fridaaaa
8/20/14, 3:21 PM
#7

#6 Nej inte rena innekaniner🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
8/21/14, 1:05 PM
#8

Tanken är ju även att de ska få komma ner till lägenheten att springa  också, men just att dem bor på vinden. 

Lagen säger att kaninerna måste ha tillgång till dagsljus ELLER speciella lampor (minns inte vad dem heter) som tänds & släcks efter dagsrytmen.

Det vore verkligen min dröm att kunna ha dem där och köpa fler kaniner, men går det inte så går det inte. 
Jag flyttar i oktober/november, så dem kommer bo inne i lägenheten tills våren, om det är för kallt för dem att flytta upp direkt om det blir så.
De kommer få daglig utevistelse samt i lägenheten. Så beroende på hur luften är skulle det kanske kunna fungera.

tlover
8/21/14, 1:27 PM
#9

Det som jag ser som skulle kunna vara det största problemet är ju att är det en oisolerad vind så kan det bli alldeles för varmt för kaninen på sommaren (oisolerade vindsutrymmen blir ju ofta jättevarma på sommaren)

och att det kan bli för stor temperatursskillnad att flytta kring på dom.

Jag har för mig att kaniner klarar av ca 10 graders skillnad ganska bra (rätta mig om jag har fel jag har alltid haft utekaniner) så om det är 10+ på vinden kan man inte ta ut kaninerna då det blir minusgrader ute.

Man kan inte heller ha för varmt i lägenheten då det är 10+ på vinden utan får hålla 18-20+ i lägenheten då om man ska kunna ta dom dit.

och även om kaniner klarar av 10 graders skillnad så är stora temperatursskillnader fortfarande inte bra för kaniner.

l'm back

natha-mjau
8/21/14, 4:44 PM
#10

Det kommer vara 20-21 grader i lägenheten hela tiden.
Sedan vet jag inte om det kommer vara exakt runt 10 grader på vinden heller.

Men det återstår väl o se hur det blir :p

tlover
8/21/14, 4:48 PM
#11

#10 Ska du ha en kanin där så ha en termometer där också så du kan hålla koll. Håll då extra koll på sommaren så det inte blir för varmt för kaninen

l'm back

[annloo]
8/21/14, 5:24 PM
#12

Jag skulle nog inte ha djur i ett rum där det inte finns tillgång till fönster. Vad jag förstått använder både djur och människor dagsljus för att kunna hålla en "dagsrytm" och utan fönster är jag rädd att det blir för isolerat, oförändrat alltså. Om du ställer burarna så de kan se varandra så kanske, men att få stirra in i en vägg åtminstone halva tiden utan att ens ljuset förändras låter inte så jättebra tycker jag :(

kaninhjärtat
8/21/14, 9:19 PM
#13

Hej! :)

Det som jag inte gillar med ideen om att ha dem på vinden är förutom att de inte får något dagsljus och att temperaturen kan vara ojämn, är att det ofta är drag på en vind eller i en källare. Kaniner är väldigt känsliga för just drag och blir lätt förkylda av det. Mot luften kan man ju som du skrev sätta in en luftrenare, dock brukar de väl låta en del och kan säkert bli ett störande och malande ljud/oväsen för kaninerna.

Annons:
natha-mjau
8/24/14, 5:14 PM
#14

#12 jag har två stycken som bor ihop just nu så tanken var att dem skulle gå fria där.

#13 dagsljus kommer dem att få eftersom de endast ska vara på vinden på kvällarna isåfall och vara ute på dagarna.

Jag ska se hur det är där under vintern så blir, så får dem bo i lägenheten tills våren iallafall. 
Men det är säkerligen risk för drag, isåfall är vinden helt utesluten.

Upp till toppen
Annons: