Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 2851 ggr
MariinaS
8/20/14, 11:13 AM

Foderautomat

Jag börjar snart bli galen, jag har provat tre olika höhäckar nu, (fyra om man räknar med den han hade när han kom, plastvariant som sitter utanför buren), den andra var en höhäck utav trä med lock, den tredje en vanlig (mindre varianten) i metall som man hakar fast på i buren och den tredje var plastvarianten från Ikea som egentligen är till för påsar (stora fyrkantiga).

Han får damp på alla och sprider hö överallt genom att krafsa på dom och ibland slänga iväg dom. Bästa vi har provat var definitivt den från ikea då det spreds hö minimalt (till han fick damp och lärde sig hur man smutsar ner sin bur snabbast dvs). Det jobbiga med detta är ju att det sprids på golvet utanför samt att han sedan kissar på höet som blir i buren = ohygieniskt.

Jag har nu beställt denna automat: http://www.lantbutiken.se/butik/foderautomat-till-kanin-och-andra-gnagare/4876-foderautomat-for-foder-till-kaniner-och-smadjur.html 
Frågan är tror ni den funkar till Hö? Eller tror ni hö't kommer fastna? Isåfall har ni andra bättre idéer?

Ps… Han är inte understimulerad, utan han gillar bara å smutsa ner,… eller få sin mat så snabbt som möjligt då kan är glupsk gånger tusen..

Annons:
VildaVittra
8/20/14, 11:19 AM
#1

Välkommen till att ha kanin, det är bara att fylla på med nytt hö. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MariinaS
8/20/14, 11:52 AM
#2

Nej det går jag inte med på , jag SKA  hitta någon lösningGalen ..
Åhh Han skötte sig så fint när han kom hit och var jätteduktig på att "hålla rent", sen bröt "helvetet" lös och han börja bli en bortskämd otacksam kanin -.-

VildaVittra
8/20/14, 12:18 PM
#3

*Poppar popcorn och tittar på* 😃 (skrivet kärleksfullt)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MariinaS
8/20/14, 1:17 PM
#4

funkar inte den jädra automaten är nästa steg hönät (i mindre format) eller en rund höhäck som sitter stabilt med botten,, vart jag nu ska hitta det… Skulle vara smart om den gick och hänga upp på burtaket så "spetsen" kollar ner..

Förstår du min desperation, blir galen på allt höö. Jag gjorde helrent igååår!! Allt är väldigt dåligt möblerat just nu men det är för att annars blir hans boplats istället fullt med hö och då börjar han kissa där.. -.-

Funkar automaten är tanken att han endast ska ha den trekantiga lådan, samt en upphöjd boplats som han också kan krypa in under. På botten ska det endast vara en trasmatta.. …Om jag nu lyckas hålla hö't i schack för då kissar han endast i sin låda.

Zabbio
8/20/14, 1:33 PM
#5

Du har redan höet över lådan gissar jag? :) Kan hjälpa med kissandet.

Kan det vara så att han vill ha  halm att böka runt i?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MariinaS
8/20/14, 1:56 PM
#6

Yes hö't är över lådan :)

Nope, han gillar bara att krafsa ut det iprincip, samt att det såklart blir lite mjukare, får köpa nytt burspån som är mycket mjukare (carefresh natural) och en större låda där trekants-lådan också får plats för då lyckas det hålla sig fräschare lite längre samtidigt som det blir mjukt för tassarna.

Annons:
[Lollo1402]
8/20/14, 4:38 PM
#7

Min kanin gör också så, men hon älskar hö, så nu har jag kommit på ett knep. Förut öste jag på med hö. Men nu ger jag henne précis upp till "kanten" på höhäcken då blir hon mer "sparsam" och äter bara höet, och slänger inte ner allting.

Du kan ju alltid prova.

[SisselaJ]
8/20/14, 5:13 PM
#8

Som #7 skriver löste sparsamhet med höet mig också. Nu drar han ut höet mycket mindre och äter upp det mesta = mindre spill!

Upp till toppen
Annons: