Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 533 ggr
[Kaninerwe]
8/19/14, 12:22 PM

Mat på vintern

Min mamma har alltid sagt att kaninerna (utekaniner) bör få mer mat osv på vintern så att de ska klara kylan. Är detta rätt eller fel? Alltså, bör man ge dem mer mat på vintern? Vill bara höra om mamma har rätt eller fel ;)

Annons:
Fridaaaa
8/19/14, 12:33 PM
#1

Saknas alternativet "beror på".
Man får se till individen helt enkelt. Vissa av mina behöver mer pellets under vintern, är någon som inte behöver det 🙂 Fri tillgång till hö har de ju året om ändå, men går åt lite mer hö på vintern.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annisch
8/19/14, 1:14 PM
#2

Förutom hö ger jag mina lite pellets under vintern. På sommaren äter de ju gräs och annat utifrån, som inte finns på vintern så jag kompletterar med pellets då det behövs. Blir lite mer höätande på vintern också. Så ja lite extra mat tycker jag man kan ge dem, man får hålla koll på hullet.🙂

[Kaninerwe]
8/19/14, 1:32 PM
#3

#1 Oj det tänkte jag inte på :p Alla mina verkar behöva det så jag har alltid gett dem lite extra pellets. Sedan har jag också märkt att höet går åt lite extra ;)

[Kaninerwe]
8/19/14, 1:34 PM
#4

#2 Okej, tack för svar!:)

tlover
8/19/14, 1:51 PM
#5

Vi ger ju inte våra pellets men dom äter nästan dubbelt så mycket hö på riktigt kalla vinterdagar (-30) som på sommaren, redan nu har dom börjat äta mer.

l'm back

[Kaninerwe]
8/19/14, 2:09 PM
#6

#5 Jo det märks att de börjar bli hungrigare

Annons:
Svado
8/19/14, 2:30 PM
#7

Självklart går mer mat åt på vintern för att hålla ett djur varmt. Det säger ju sig självt.

Sen om man ger pellets, havre, hö, morötter, stekt fisk eller köttbullar spelar ju ingen roll, det är ju det att de måste äta MER oavsett vad för slags foder man ger :)

Jag kan tycka att man gott kan ösa på lite pellets vintertid, känns onödigt o dumt att inte ge kaniner kraftfoder när det är många många minus ute. Ser ingen anledning i att inte göra det. 

Det är en sak för en vild kanin att klara sig i kylan, men en annan för våra kelkaniner. De ska inte behöva uthärda samma typ av svältkost. :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[Chanel-]
8/19/14, 2:49 PM
#8

Hö har mina fri tillgång till året runt, men på vintern lägger jag in en jättestor hög, så de både kan äta och gömma sig i lite mer än på sommaren.  På vintern får dom mycket mer pellets också + lite annat gott o variera med.

tlover
8/19/14, 3:10 PM
#9

#7 Vissa kaniner behöver ju inte kraftfoder (tex pellets) även om det är kallt, för den rasen vi har tex ger vi naturlig kost (hö främst då och inge pellets) och inte svältkost.

Skulle nån kanin bli sjuk på vintern blir det ju däremot en helt annan femma och då får dom lite hel havre (har varit med om det en gång bara däremot)

l'm back

Agda
8/20/14, 3:18 AM
#10

Är det riktigt kallt så att jag ser att kaninerna reagerar (kurar ihop sig och burrar upp pälsen) så kan de få lite extra mat. Varierar hur jag gör, vissa kan få lite havre eller solrosfrön, andra får ca 1 msk mer kraftfoder.

Upp till toppen
Annons: