Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 6486 ggr
[AnimalLover1]
8/13/14, 8:44 PM

Kryp i pälsen

Vad kan man göra åt kryp i pälsen? Asså supersmå kryp, typ löss.. Såg skitäckliga ut, de bara kröp runt dör på pälsen på kammen, ska man bara kamma bort det? Glad för snabba svar..

Annons:
Agda
8/13/14, 9:19 PM
#1

Är det kvalster så ska man ge medicin som man får tag på via veterinär. Antingen stronghold eller ivomec brukar man ge.

[AnimeV4]
8/13/14, 9:31 PM
#2

Ring till veterinären och boka tid! De kan kolla upp vad det är för sorts ohyra din kanin fått och skriva ut rätt medicin därefter 🙂Tänk på att alla kaniner ska kollas om du har flera!

moamedkaniner
8/13/14, 10:12 PM
#3

Löss eller skabb kanske? Det fina med tex stronghold är att se verkar mot alla typer av ohyra! Så se till att besöka veterinär och få det utskrivet. Och som ovan skrev alla kaniner måste behandlas även om de inte visar symptom har jag för mig och buren ska även rengöras grundligt efter varje behandling. Men de kommer säkerligen veterinären berätta mer om :) lycka till!

Allt gott!
/ Moa

[AnimalLover1]
8/14/14, 8:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kära nån.. Ser ut som att Skutti också fått det.. Men kan inte kvalster försvinna av sig själv? Och kan kvalster förvärras om den inte behandlas direkt? är det farligt? för kaninen? Men vi kommer ringa veterinären och boka tid. Men att städa hela buren, vi har inte en sån vanlig utebur med spån, så hur städar man på bästa sätt, asså bara spola och skrubbar väggarna typ, för jag vill inte att det ska komma in massa blött inne, hur städar man på bästa sätt, eller vad man ska säga, och ska jag städa i det gröna huset? Ignorera texten, la upp den på instagram

[AnimalLover1]
8/14/14, 9:28 AM
#5

Så nu är det bokat, och vi har tid imorgon.

Svado
8/14/14, 1:08 PM
#6

Jag skulle städa ur buren på allt strö/halm, spån mm mm som finns där, sedan kan du duscha av allting med vattenslang o sedan får du låta torka.

Sen får du nog låta buren stå tom någon vecka/eller flera veckor så att alla eventuella löss/kvalster mm + ägg hinner dö.

Du får ha kaninerna någon annanstans under tiden. Tyvärr.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Annons:
[AnimalLover1]
8/14/14, 5:16 PM
#7

Men asså, kan jag bära de och så utan att jag får kryp på mig?

farvendal
8/14/14, 6:02 PM
#8

#7 nej:)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Agda
8/14/14, 6:32 PM
#9

Man städar buren när medlet är mest verksamt, med ivomec tror jag det var 2 dagar efter kaninen fått dosen (tror det ska stå på fass).

I vintras när jag behandlade mot kvalster sprayade jag endast burarna rejält med såpa, skrubbade ingenting. Såpa fungerar galant, läste att på växtkvalster så täpper såpan igen andningshålen så jag tycker den borde göra lika på kaninkvalster (mina kaniner blev iallafall av med sina kvalster😉). Sedan ska också lösöre i buren städas, skålar skulle jag diska och spraya resten med såpa.

[AnimalLover1]
8/14/14, 6:36 PM
#10

#8 Okej men min fråga lät nog lite konstigt xD men vad menar du hehe? xD #9 Okej :) men jag kan inte flytta buren och då kommer det ju en massa såpa på gräset, dör inte gräset då? #6 Okej.. Detta blev svårt….

[Lollo 97]
8/14/14, 8:31 PM
#11

Det kan också vara höloppor. det hade min kanin under EN dag. Nästa dag var dom borta. Tyckte det var mycket konstigt att dom bara försvann och jag såg ju bara en. Men du bör nog rådfråga vet iallafall.

Svado
8/14/14, 8:37 PM
#12

Gräset dör inte om du använder vanlig grön/gulsåpa utblandat i vatten :) Spola med mycket vatten så blir det utblandat.

Gul/grönsåpa är inte farligt att hälla ut i naturen i så liten mängd.

Typ Grumme Såpor.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[AnimalLover1]
8/14/14, 8:41 PM
#13

#11 Det var en masssssa som gick lämgs hela ryggraden, på Skutti var de vita, på Pix var de typ bruna.. Bläk

Annons:
[AnimalLover1]
8/15/14, 9:38 AM
#14

Nu kom vi hem från vet. Kaninerna fick en varsin spruta, och de tog prov på Pix. Sen vägde de kaninerna, och Skutti vägde 2,4 och Pix med (!!?), när jag vägde hemma vägde Skutti 2,4 men Pix vägde 1,6, var det jag som räknade fel eller har han gått upp ett halvt kilo på typ några veckor?! Snälla hjälp! Så tänk om han börjar lägga på sig en riktig hakpåse…

[AnimalLover1]
8/15/14, 11:05 AM
#15

Och de sa inget om stronghold eller att man skulle tvätta buren..

RebeccaG
8/15/14, 1:30 PM
#16

#14 Om du, som många sagt till dig otaliga ggr tidigare, tar bort pelletsen så bör problemet med övervikt & fetma vara löst.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[AnimalLover1]
8/16/14, 11:30 AM
#17

Men när börjar medicinen verka? Googlade och det stod att kvalster var en slags spindeldjur, men dessa är larver.. Äckligt.. Småsmå larver… En massa som krälar runt.. Kan de smittas till människor?

[Kaninerwe]
8/16/14, 12:06 PM
#18

Det skulle inte kunna vara fluglarver? Fast det skulle förstås veterinären sett

[AnimalLover1]
8/16/14, 12:28 PM
#19

Jag vet inte.. Men är det farligt? då? Veterinären tog "pälsprover" och skulle skicka till ett annat djursjukhus och vi skulle dit igen nästa fredag för att få svar.

[Kaninerwe]
8/16/14, 12:41 PM
#20

#19 Är ingen mästare på parasiter som kaninen kan få, men de är ju förmodligen inte bra iallafall. Men vänta och se vad veterinären säger. Det är ju så lätt att få fluglarver i buren nu på sommaren. Hemska djur :/

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
8/16/14, 3:20 PM
#21

Hade dina kaniner djuren i hela pälsen eller bara på vissa ställen?

[AnimalLover1]
8/16/14, 3:55 PM
#22

#21 Har sett larver på flera ställen, längs ryggen, till baken, har inte särat på pälsen noga vid könet för de sprattlar då, men tror jag sett lite på magen också.. Men inga på huvudet.

[Sockertoppens_kaniner]
8/16/14, 4:05 PM
#23

Om de har angripits av larver är det allvarligt. Kollade inte veterinären kring rumpan och könet?

[AnimalLover1]
8/16/14, 4:08 PM
#24

Näe det gjorde de inte :(

[Sockertoppens_kaniner]
8/16/14, 4:55 PM
#25

#24 Larver stjäl näringen som kaninen får i sig när den äter, så de kan snabbt tappa vikt och bli svaga. Tycker att veterinären borde ha gjort en koll på hela kaninen och inte bara pälsen… Konstigt. När skulle ni få svar från veterinären?

[AnimalLover1]
8/16/14, 7:25 PM
#26

#25 På fredag.. Men kan kaninen bli sjuka eller så av larver? Kan de sprida sig till baken?.. Vill att det ska bli fredag så jag kan berätta för veterinären att det är larver och inte kvalster!! Jag sitter här och är skitorolig.. Och det ang #14 ja jag vet men asså jag vill men det känns så elakt mot de, asså inte elakt men de verkar överhungriga och slänger sig över den lillalilla mängden pellets de får och det är svårt att se de så hungriga.. Klart litar jag på er när ni säger att jag ska ta bort pelletsen men… Det ser ju ut som att de typ svälter för de är vrålhungriga.. Sen kommer pappa och säger att jag måste ge de mer mat för de plågas.. Gör de det? Vet att det är en konstig fråga och min pappa har fel men ändå. Men när jag fått svar ska jag skärpa mig och ta bort pelletsen helt..

[AnimalLover1]
8/16/14, 8:14 PM
#27

Nu precis såg jag en superlång larv eller vet inte om det var det men såg ut så, åtminstone 1 mm, den försvann, kom tillbaka, men jag borstade av fast jag vet inte om den är borta än.. Försökte ringa vet igen men det var stängt.. Kan larverna komma till skada? Kan de skada kaninen? Men när kaninen tvättar sig, kan de få larver i sig då..?

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
8/16/14, 9:36 PM
#28

#27 Du måste åka in till vet igen! Det är inte alls bra om kaniner drabbas av fluglarver. Larverna börjar äta på kaninerna och suger blod. Det kan ge öppna sår om man inte gör något åt det. Det måste ha varit en väldigt dålig veterinär om de inte upptäckte larverna… :/ Så ta er till veterinären igen!

RebeccaG
8/17/14, 3:49 PM
#29

Kaniner ska inte äta sig mätta på pellets. Pellets är bara ett tillskott ifall de har svårt att hålla vikten i ditt fall, och det har inte dina. Dem ser hungriga ut för att dem tycker det är gott, men det är höet dem ska bli mätta på…

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

fossingen
8/17/14, 3:58 PM
#30

Om kaninen har larver på sig så måste du plocka bort de du ser om du inte får tag i veterinär nu. Kan gå rikligt fort när larverna bosatt sig på kaninen. Kort förklaring, ungefär som att bli uppäten innifrån.

Hade också använt virkon att rengöra alla saker.


[AnimalLover1]
8/17/14, 4:45 PM
#31

#29 Okej då vet jag. Ska ta bort det.

[AnimalLover1]
8/17/14, 4:49 PM
#32

#30 Tog bort en massa på Skutti. På Pix var en massa utspridda.. Lite här och där, ska ta bort fler sen, det är viktigt att de dör va? Ska man bara typ mosa de med fingarna?? Och nu har Pix fått en infekterat öga, eller det rinner och är halvstängt.. Så jag sköljde med koksaltlösning för ett par timmar sen, ska göra det igen sen, men han vägrar sitta still, när jag sprutar med pipetten så hoppar han till och drar sig undan.. Men kan infektionen smitta sig till Skutti..? D':

[Sockertoppens_kaniner]
8/17/14, 5:05 PM
#33

#32 Du måste till vet med kaninerna snarast!

[AnimalLover1]
8/17/14, 5:16 PM
#34

#33 Jo jag vet, men först vill jag bara veta vad veterinärerna säger om det, vi kanske får en tidigare tid, för de skulle ringa måndag eller tisdag.

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
8/17/14, 5:28 PM
#35

#34 Okej, bara de kommer till en veterinär så.

Viilmaa
8/17/14, 5:40 PM
#36

Om det nu är fluglaver, så försök få dina kaniner till en veterinär så fort som möjligt!! Hade själv en kanin för några år sedan som vi blev tvungna att avliva pga just fluglarver, dock hade dom spridit sig till baken där det kryllade av larver. Som någon annan redan nämnt så beskrivs det som att fluglarverna äter upp kaninen inne från, dem stjäl all näring från kaninen. Och om man inte får bort larverna alt. avlivar kaninen så kommer den med största sannolikhet dö en väldigt smärtsam död.
Så åk så snabbt som möjligt in med dina kaniner, larverna sprider sig väldigt snabbt!

// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner

[AnimalLover1]
8/17/14, 5:47 PM
#37

Men vad kan veterinären mer göra? Vi har åkt dit en gång och de kunde inte göra nåt mer åt det mer än att ge en spruta som inte verkar hjälpa, sen tog de prover och skulle skicka till laboratoriet på ett annat djursjukhus och när laboratoriet kollat på det och avgjort vad de kan göra så ringer de oss, troligtvis om 1-2 dagar

[Sockertoppens_kaniner]
8/17/14, 6:29 PM
#38

#37 I värsta fall måste de bada och raka kaninerna för att få bort larverna. Och att bada en kanin är ju inte bra så även det kan få hemska konsekvenser…

[AnimalLover1]
8/19/14, 3:41 PM
#39

Vet har ringt o de kom fram till att det var pälskvalster .. Och att det inte var farligt, vi skulle dit på fredag igen o få varsin spruta till. Men nån som har erfarenhet av pälskvalster?

[Sockertoppens_kaniner]
8/19/14, 4:24 PM
#40

#39 Men pälskvalster ser väl inte ut som larver, som du beskrev dem?

[AnimalLover1]
8/19/14, 4:30 PM
#41

#40 Nej, jag tänkte det också, dock var det mamma som svara när de ringde så hon sa inget om att de såg ut som larver, men de har ju kollat på laboratoriet på det.. Men jag ska visa de på fredag o be de kolla genom hela kaninen.

Annons:
puzzelface
8/19/14, 4:32 PM
#42

Testa en annan veterinär

[Sockertoppens_kaniner]
8/19/14, 4:35 PM
#43

#41 Ja, be dem kolla alla små skrymslen, larver kan ju gömma sig väldigt bra… Lycka till!

pylabruna
8/19/14, 4:49 PM
#44

Du skrev ju först att det var kryp i pälsen, typ löss. Har du både det och larver? Det som såg ut som löss kanske är pälskvalster och larverna är något annat?

[Sockertoppens_kaniner]
8/19/14, 4:51 PM
#45

#44 Tänkte med att de kanske är både och… :( Usch! Stackars niner!

[AnimalLover1]
8/19/14, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

#44 Mej först trodde jag det var löss på det var bara vandrande prickar då jag inte kollade så noga, men sen kolla jag igen och DÅ så jag att de var småsmåsmå djur som var lik larver och antog att det var det. Så ser de ut om man inte kollar jättenoga.

[AnimalLover1]
8/19/14, 5:06 PM
#47

Nu är det storm och översvämning här vid oss.. D': Måste nog ta in de i altanen..

fossingen
8/19/14, 6:23 PM
#48

ser ut som mjällkvalster japp.


Annons:
[AnimalLover1]
8/19/14, 7:18 PM
#49

#48 Men va? Men har pälskvalster vit kropp och brun/rött huvud? Och rör sig.ä Vet sa att denna sorts kvalster inte irriterar och inte är skadlig.

fossingen
8/19/14, 7:40 PM
#50

#49 Trodde du syftade på mini vita pricken några mm ovanför till höger av pilen och menar att det var en larv?

Jag ser tyvärr inte "larven" eller vad det ska vara. Men vit kropp och mörkare huvud låter som larver eller kvalster. Nu vet jag inte hur småa de är, om de är väldigt små typ små prickar så är det ju pälskvalster.


[AnimalLover1]
8/19/14, 7:44 PM
#51

#50 Okej, men isåfall borde det ju vara pälskvalster ifall de sagt det. Fast har int märkt att de kliar sig, inte med än vanligt, och de har inte tappat päls. Alltså jämför de två prickarna framför pilen med mitt finger, så ser man hur små de är. Riktigt små, om man tittat bara sådär ser det ut som mjäll, men om man tittar jättenära så ser man

RebeccaG
8/19/14, 8:40 PM
#52

Man kan inte se mjällkvalster, då det måste göras via skrapprov under microskop.
Däremot är det mycket möjligt att det är mjäll. 

Men mjäll och mjällkvalster är två HELT skilda ting.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

fossingen
8/20/14, 12:11 AM
#53

#52 Syftade på pälskvalster :) Nog vet jag skillnaden på mjäll och mjällkvalster. 😎Däremot kan man se flagor röra på sig vid mjällkvalster.

#51

Pälskvalster är vad din kanin har, inga fluglarver , så oroa dig inte. :)
Inte alltid de kliar sig heller. Vid mjällkvalster brukas det klia en hel del.


[AnimalLover1]
8/20/14, 7:15 AM
#54

#53 Pjuuhh! Hoppas det inte är larver iallafall, men tur att vi ändå ska kolla igen på fredag så :)

[AnimalLover1]
8/22/14, 4:08 PM
#55

Var just där igen för o ta spruta, de sa att det inte var fluglarver, att vi skulle skölja och skrubba av buren och städa bort allt strö, och att man tyvärr inte kan göra nåt åt hagen. Och lite sånt. Vi ska dit om en vecka igen för o ta sista sprutan. Snällasnällasnälla hoppas att det försvinner snart!!

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
8/22/14, 4:10 PM
#56

#55 Vad skönt att det inte var fluglarver!!! Lycka till med dem i fortsättningen! :)

[AnimalLover1]
9/20/14, 5:54 PM
#57

Nu har det gått nästan en månad och krypen är fortfarande kvar… Men nu vet jag att krypen inte gjort nån skada, alltså tror inte det och de är friska som vanligt, sist vi var hos vet sa de att vi kunde kamma igenom pälsen med luskam så vi ska testa. Är krypen fortfarande kvar sen och lever ska vi ringa vet igen. En konstig fråga men alltså kan krypen frysa ihjäl på vintern? tips??

[AnimalLover1]
9/21/14, 8:49 PM
#58

?

farvendal
9/21/14, 9:27 PM
#59

om de lever inne vid huden så klarar de nog väldigt kyliga dagar..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Marsvinsmamman
9/21/14, 10:03 PM
#60

Vad är det för kryp? Veterinären måste väl ha identifierat dem?

[AnimalLover1]
9/21/14, 10:10 PM
#61

Var pälskvalster

Upp till toppen
Annons: