Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1003 ggr
luckydragonriderkin
2014-08-01 22:29

sterilisering av hona

(fel grupp?)

hej! jag funderar på att sterilisera min blandrashona eftersom hon är lite "jobbig". hon har ett ojämnt temperament, ibland är hon världens gosigaste och ibland springer hon iväg från en och morrar och slår med tassarna. hon har även varit skendräktig? ett par gånger och skyddar sin mat vilket kan ställa till problem för hennes burkompis(kastrerad hane). 

dessutom har jag hört att det är många osteriliserade honor som drabbas an cancer! vilket jag såklart vill undvika. 

men jag undrar om detta är en bra ide eftersom det är ett större ingrepp att sterilisera en hona och med det följer vissa risker… är det värt riskerna?

(vi ska då göra det på roslagstull djusjukhus som jag har hört är bra på detta!)

tack! 🙂

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
ljungensjenka
2014-08-01 22:32
#1

Kastrera istället för att sterelisera! Det är ett jättebra sätt att få kaninerna av coola ner sig , min hona blev aggressiv vid brunst förut och nu är hon världens mysigaste! Plus att man minskar risken för cancer. Visst finns det en risk att kaninen inte vaknar efter operationen men om de är kaninvana på Roslagstull (vet ej själv, gjorde det på Fågelkliniken i Hjärup) så borde det inte vara något problem :)

Fridaaaa
2014-08-01 22:37
#2

Kastrering är betydligt bättre än sterilisering och få veterinärer som utför sterilisering. Kastrering tar man bort allting vilket man inte gör vid sterilisering.

Steriliserar man kan de fortfarande drabbas av livmodercancer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

luckydragonriderkin
2014-08-01 22:38
#3

vad är skillnaden mellan kastrering och sterilisering? 😐 haha jag trodde det hette kastrering för hanar och sterilisering för honor, är det fel? 

låter jättebra! skulle vara väldigt kul att få klappa henne lite då och då haha 😂

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Fridaaaa
2014-08-01 22:39
#4

#3 Vanligt missförstånd. 
Se #2 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

luckydragonriderkin
2014-08-01 22:41
#5

åh okej tack så mycket! #4 det blir kastrering då då 😛 men det är värt det? alltså risken.

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Tjeja
2014-08-01 22:42
#6

Sterilisering då snörar man bara av äggledarna så äggen inte kommer ner i livmodern.. det hindrar i bästa fall bara dräktighet men alla andra risker med infektioner och grinigt humör osv kvarstår.

Kastrering av en hona innebär att man tar bort äggledare och livmoder helt! Då finns inget kvar där som kan orsaka dessa livmoderinfektioner  eller tumörer, osv längre samtidig dämpas förstås hormonpruduktionen och de blir lugnare! Och ja givetvis kan ingen dräktighet uppstå heller då.

Därför är det bäst att kastrera!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Fridaaaa
2014-08-01 22:42
#7

#5 Det avgör du helt själv 🙂 Gäller att hitta en bra kunnig veterinär med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NaDa...
2014-08-01 22:45
#8

Risken över en operation på mindre än en timme kan förlänga livet med flera år (med tanke på cancer och så) så ja, jag tycker att det är värt risken :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

luckydragonriderkin
2014-08-01 22:46
#9

#6 tack så mycket! då förstår jag 😃

#8 okej tack! 🙂

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Evilina
2014-08-02 00:14
#10

Jag har kastrerat båda mina honor och det är något jag aldrig kommer ångra. Det är verkligen värt det, tar fram det bästa hos kaninerna, slipper oroa sig för cancer och dräktighet. Visst var det läskigt och man var orolig men se bara till att hitta en kunnig veterinär, helst utbildad på kaniner :)

Upp till toppen
Annons: