Annons:
Etikettallmänt
Läst 503 ggr
aleelo
8/1/14, 1:40 PM

Skaffade kaniner igår, har frågor!

Hej, 

Jag skaffade kaniner igår och har några frågor.

*Vi har en hörna där kaninerna ska bajsa, hur vänjer man dem att det är där dem ska bajsa?

*Varje gång jag ska ta upp någon av våra kaniner rivs dem och sprattlar, detta trots att jag tar upp och håller enligt uppfödarens anvisningar. Kommer de alltid rivas/bitas när man försöker ta upp dem? Finns det något sätt att "ta bort" den vanan? Det är just när man ska lyfta upp dem, när dem väl sitter i knäet/marken bits de ej. Detta har resulterat i x antal riv/bit märken.

*Som jag skrev över så har jag fått riv och bitmärken, kanske inte jättedjupa men inte ytliga heller, hur lång tid tar det för dem att försvinna? Är detta något man får ärr av? Bör man vara rädd? 

Fyller på med frågor i takt med att jag kommer på fler, 

Mvh

Aleelo

Annons:
Fridaaaa
8/1/14, 1:47 PM
#1

* Kaniner väljer i regel sin egna hörna att bajsa/kissa i.  Men lägg lite av deras bajs i hörnan så kanske de väljer att gå dit

* Vanligt att de sprattlar som ungar, något man får träna dem vid att inte göra.  Man får öva öva. Samtidigt vara lugnt. Ha dem emot kroppen när man bär dem, kanske ha en tjockare tröja just då till en början  innan dem vant sig. Så inget som håller i sig om man tränar bort det. Väldigt vanligt som sagt att ungar är spralliga

* De bits inte för att de är rädda? Aldrig haft problem med kaninungar som bitits men däremot nafsat lite. 

* Fått många rivmärken, men läker av sig själv 🙂

Tänk på att det är ny miljö för dem oss er. Ta det lugnt i början och låt dem göra sig lite "hemmastadda" någon dag eller två minst innan ni börjar lyfta dem osv.

Lycka till med kaninerna!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kanin Love
8/1/14, 1:47 PM
#2

Hej jag vet inget sätt att vänja kaninen att bajsa i ett hörn. Om du tar upp kaninen mycket så vänjer den sig vid det och ge den en godis efter

aleelo
8/1/14, 1:58 PM
#3

#1 Något bra tips? hur man tränar dem? Den har bara bitit mig en gång, när en granne cyklade förbi, den kanske blev rädd, men sen var den lugn efteråt iaf. Kan den bitas när den vill ner? Läste runt lite och det stog att om de rivs så ska man INTE släppa ner dem, för då vet dem hur de ska göra för att få komma ner, sant?

Så när den blir lite äldre och man har lyft den mer rivs den mindre?

Tack för din hjälp!

aleelo
8/1/14, 2:00 PM
#4

Svarar man någon genom att skriva tex #1 ?

Fridaaaa
8/1/14, 2:04 PM
#5

#4 Du har svarat 🙂

#3 Biter den eller nafsar? Nafsa kan de göra för att säga ifrån men bitas hade jag inte tillåtit.
Nej jag brukar inte släppa ner om de rivs/sprattlar, vill inte att de ska "vinna". Men nu fick ni hem era igår så som sagt, låt dem gärna göra sig hemmastadda någon dag eller två till.
Jag umgås mycket med mina kaniner och suttit i hagen med dem, tagit upp dem steg för steg eller tar jag dem i transport om det är möjligt. Mina kan fortfarande sprattla (vissa är omplaceringar också). Jag brukar försöka lugna kaninen och ha den tätt intill kroppen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aleelo
8/1/14, 2:22 PM
#6

#5 Den bet inte hårt, fick ett märke dock men kanske bara var ett "nafs". Så man ska inte släppa ner dem, okej :) Hanen ska även kastreras eftersom vi har en hane o hona och inte vill ha ungar, kan dem bli lugnare då? (Om några veckor såklart)

Annons:
[zendaimimon]
8/1/14, 2:23 PM
#7

Om ni fick dem igår och redan håller på med dem skulle ja säga att de är stressade. Låt dem helt enkelt vara 1-2 dagar nu och börja sedan om försiktigt.

Fridaaaa
8/1/14, 2:24 PM
#8

#6 Hur gamla är dem nu? Tänk på att inte ha dem ihop efter 10 veckors ålder ungefär och sedan brukar man då kastrera från runt 4 månaders ålder och uppåt.
Ja de kan bli lugnare  av kastrering. Men läs igen vad jag skrev ang varför de kan sprattla mm mycket också 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aleelo
8/1/14, 2:26 PM
#9

#7 Frågade uppfödaren eftersom jag läst olika på nätet. Hon sa att man kunde lyfta upp dem som vanligt bara man inte gjorde det när de åt/tvättade sig/sov.

[zendaimimon]
8/1/14, 2:29 PM
#10

#9 Alla djur är olika men de har just flyttats till en helt ny miljö med nya ljud och nya intryck. Det är ganska självklart att det är stressande för ett litet djur (det är stressande för vem som helst) och att de behöver tid på sig att först vänja sig vid sin miljö innan de ska vänja sig vid hantering av sina nya ägare.

aleelo
8/1/14, 3:53 PM
#11

#8 Dem är 12 veckor (snart 13) och uppfödaren sa att man kunde ha dem ihop i 3-4 veckor till innan det var risk att de fick ungar.

Fridaaaa
8/1/14, 3:55 PM
#12

#11 Sära på dem! Kaniner kan bli könsmogna från 10-12 veckors ålder.
Verkar som att den uppfödaren inte riktigt har koll tyvärr 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aleelo
8/1/14, 4:17 PM
#13

#12 Det lät inte bra, om de är könsmogna när märker man att honan är "gravid"? Och kan hon blivit det på 2 dygn?😕

Annons:
Fridaaaa
8/1/14, 4:21 PM
#14

#13 Förhoppningsvis har hon inte hunnit bli dräktig, men sära på dem snarast idag. Vissa märks det på om de blir dräktiga: runda om magen, drar päls mm. Vissa märks det inte på alls. Men för hennes skull hoppas jag inte att hon hunnit bli könsmogen ännu.
På kaniner går det snabbt, går på några sekunder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aleelo
8/1/14, 4:25 PM
#15

#14 Okej ska göra det NU. 

OM hon har blivit dräktig vet jag verkligen inte vad jag ska göra eftersom vi inte kan ha ungar och man inte får sälja dem direkt.. 😕

Fridaaaa
8/1/14, 4:32 PM
#16

#15 Tror risken är väldigt liten men om hon är dräktig så måste de ju vara hos mamman tills minst 6 veckors ålder. 
Dåligt av uppfödaren att ge er fel info :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aleelo
8/1/14, 4:40 PM
#17

#16 Okej, då måste vi alltså till mamman. Har iaf särat på dem. Håller med, uppfödaren ska ha koll på sina djur.. :/

Upp till toppen
Annons: