Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 737 ggr
[hattifnatten]
7/31/14, 8:06 PM

Funkar detta boende under vintern?

Mina fyra kaniner har 7,5 kvadratmeter (direkt på marken, alltså inte ok på vintern), plus två mindre övervåningar.  Dessutom har de ett upphöjt hus på 60x40x40 cm. 

Övervåningarna har inte tillräcklig yta för att vara godkända, men om jag höjer resten av buren med hjälp av 1 dm tjocka stenplattor, som jag lägger torv och halm på, skulle det funka?     

Bor i Göteborgsområdet, det blir sällan jättekallt här på vintern.

Annons:
Lina Strindlund
7/31/14, 8:48 PM
#1

nog funkar väl det att ha kaniner direkt på marken…? Bara de är vana vid kylan och har ett hus att skutta in i när de vill. Och att det är nät runtom som skydd mot hundar, katter o rävar.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[hattifnatten]
7/31/14, 8:58 PM
#2

#1  Enligt Jordbruksverket så måste buren vara upphöjd från marken vintertid.

Lina Strindlund
8/27/14, 12:26 AM
#3

Ja buren som de sover i ja! Men sen kan de ha en yta på marken de kan skutta ut på när de har lust, sen tex en planka (bred) som leder in i buren som är upphöjd. så har iaf jag uppfattat gäller, och att många har det så! :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Fridaaaa
8/27/14, 7:42 AM
#4

#3 upphöjda ytan måste ha godkända burmått….

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stylle
9/9/14, 2:11 PM
#5

har också funderat över detta, så det är ok att ha hagen på marken om man har en tvåvåningsbur med godkända mått där uppe? (och där nere) 🙂

[hattifnatten]
9/9/14, 7:44 PM
#6

#5  Ja, har övervåningen (eller den upphöjda delen) godkända mått så bör det vara helt ok!  

Jag för min del ska försöka få tag på lastpallar att ställa under så att de får ett upphöjt minimimått.    Sen har de även en stor Hage att skutta runt i dygnet runt, året runt,  som inte är upphöjd.

Annons:
Fridaaaa
9/9/14, 7:47 PM
#7

#5 Ja du får ha en Hage tillkopplad en upphöjd bur om den upphöjda buren har godkända mått.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
9/9/14, 10:37 PM
#8

Det borde nog vara okej, men min spontana tanke är ju att det lätt kan snöa mer än en dm på en natt och därför skulle jag välja att ha buren en bit ovanför marken.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[hattifnatten]
9/10/14, 9:36 AM
#9

Burarna är tvåvåningsburar, och det är tak på bottenvåningarna, så det brukar inte snöa eller regna in där, har inte gjort det hittills i alla fall.     Däremot är det inget golv på bottenvåningarna, så jag tänkte höja upp dem lite, så att de inte behöver gå direkt på den kalla marken i buren under vintern.

farvendal
9/12/14, 8:21 AM
#10

Brukar inte stenar kunna bli väldigt kalla?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[hattifnatten]
9/12/14, 3:13 PM
#11

#10  Det kan de nog bli, fast jag har ändrat mig och tänkte ha lastpallar istället :-)

Upp till toppen
Annons: