Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 619 ggr
jela96
2014-07-31 18:37

Gräver bort spån och biter på min tröja

Hej.

Min nio veckor gamla killkanin har börjat gräva bort spån på ställen han ligger på ex. så har han ett favorithörn där han grävt bort spån och ligger på själva burbotten, det är även så i hans hus.

Jag funderar på om det inte är skadligt och dåligt för dom små tassarna? Vad borde jag göra?

Sen undrar jag även om man kan avvänja kaninen att bita hål på kläderna?
När han sitter i knät på mig så biter han hål i min tröja. Vad kan man göra?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
[AnimalLover1]
2014-07-31 18:41
#1

På första frågan, han kanske tycker om att sova på hård yta, det gör min Pix också, han gräver bort allt hö och halm han har i huset och väljer att sova på det nakna golvet. Skulle inte tro att det är skadligt. På andra frågan finns det flera anledningar till, det kan nån annan svara på :)

Celtiq
2014-07-31 18:43
#2

Min kanin gräver likadant och jag har fått höra att det är för att kaninen vill ligga på en svalare yta. Det är naturligt för en kanin att gräva, så jag skulle inte oroa mig alltför mycket. Sedan att kaninen tuggar hål på kläder kan man avvänja. Om du märker att kaninen biter tag i tex en ärm så kan du lätt dra bort ärmen och säga ett svagt "nej". Förhoppningsvis förväxlar kaninen "nej" med något den inte får göra och slutar senare, ha tålamod dock. :)

jela96
2014-07-31 18:47
#3

Tack för snabba och bra svar! :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Upp till toppen
Annons: