Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 2146 ggr
Zabbio
7/31/14, 4:25 PM

Min nya betesbur :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte visa min nya betesbur, kanske någon annan känner för att göra en liknande? :)
Den är  nästan 2 x 4 meter.  Själva sidorna är kompostgaller som är ihopsatta omlott så att bredden på ''hålen'' halveras. De sitter med 8-9 små buntband i varje ''sektion''.  24 kompostgaller har gått åt - dvs 6 paket. Men så blir det också en rätt stabil Hage som även lite mindre kaniner kan springa i utan att klämma sig ut genom gallret.

Taket är av hönsnät - hade jag haft putsnät hemma hade jag använt det för att öka säkerheten från räv och så.  Men nu hade jag hönsnät. Det är fäst i en ram av PVC rör och den hålls nere av 6 st små spännband som kostade en 10kr paret. Det enda jag köpt är kompostgaller, buntband och spännband, så för mig har denna lilla Hage kostat ca 700kr.  Ska man köpa nät (man kan ju också köpa extra kompostgaller, i taket behöver de kanske inte vara dubbla) så kostar ju det lite extra. Har man den till vuxna kaniner av medelstor ras behöver man egentligen inte dubbla galler, men jag har mest ungdjuren på bete.

Buren sitter fast i marken med tältpinnar. Någon botten har jag inte, eftersom det är ungdjur och den flyttas dagligen så gräver de sig inte ut. Utan nätbotten blir det lite trevligare för tassarna  och gräset kommer upp bättre :)

Lådorna är regnskydd (jag vet inte hur, men de lyckas trycka in sig i den gråa lådan allihop.. fast att det finns mer plats under den vita) och en plats där de kan  gömma sig om de blir skrämda. Det vita tyget är för att de ska få skugga oavsett var jag ställer betesburen. Om vi haft en regnigare sommar eller om jag skulle använda den på vintern så hade jag lagt  in något slags golv, tex en lastpall med en skiva på, och haft ett bättre regntak och vindskydd. Tex vaxduk eller tälttyg. Men just nu skulle det bara försvåra flyttandet och med dessa varma dagar behövs det inte :)  Blir det storm någon dag får jag åtgärda det. Eller flytta in dem i den tomma vinterhagen som har golv, tak och väggar men inget gräs.

Jag funderar på att sätta den uppe vid de andra burarna i vinter,  lägga ett litet golv och ställa in ett ordentligt ''hus'' och låta någon av avelshanarna bo där sen.  Eller låta dem turas om.  Just nu bor de i burar på 2,5 kvm men de hade nog blivit glada av lite extra rörelsefrihet.

Hur som helst, ett tips? på en relativt billig Hage med vettig höjd, om man jämför med de färdiga som finns att köpa :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
7/31/14, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En annan bild

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
7/31/14, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och en närbild på en av ungarna :) Tagen innan jag dubblade kompostgallren och satte tak på.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[hattifnatten]
7/31/14, 5:10 PM
#3

Jättefint!

Celtiq
7/31/14, 6:54 PM
#4

Riktigt fin bur!

Zabbio
7/31/14, 7:01 PM
#5

Tack :)
Jag vet att en är lite .. tom.. men de har iaf yta och sällskap :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
8/3/14, 5:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu har betesburen blivit en halv-permanent sommarhage :)
Gräset kommer vara slut imorgon, men jag tänkte flytta den först när det behövs städas (och stödutfodra under tiden så klart).

De bor under ett träd som alltid ger skugga, och de lättflyttade plastlådorna har ersatts av nockpannor som vi hade hemma. Alla kaninerna får gott och väl plats under dem vid oväder och de håller sig hyfsat svala i skuggan, är lite stabilare och personligen tycker jag att de ser lite trevligare ut. :)

Börjar de gräva längs staketet får jag fylla på med sten.
Lägger upp lite nya bilder.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Love Lejonhuvadekaniner
#7

Du värkar verkligen ha lyckliga kaniner som har en så bra ägare!

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Svado
8/3/14, 6:12 PM
#8

Kanonfin Hage, men, skulle en räv/hund komma o hoppa upp på din bur är den nog inte svår att välta/forcera tyvärr.

En vän till mig blev av med sin kanin häromveckan pga att hunden hoppade ner i rasthagen. Men ja, så länge man har koll på buren så är det ju lugnt :) Dock kan ett angrepp från ett rovdjur gå fort o man hinner inte alltid fram o rädda situationen innan katastrofen är framme.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Zabbio
8/3/14, 6:21 PM
#9

Jag vet att en räv förmodligen skulle kunna ta sig in om den ville :)

Hund är jag inte så orolig för, våra egna rör inte kaninerna (har även en lösgående kanin plus två rymlingar som jag inte fått tag på) och andra hundar bor inte så nära att jag är orolig. Men räven är jag lite nervös för, bl.a. därför som jag vill ha tyngre och mindre bon än plastlådorna, och mer än ett. Då har  kaninerna bättre chans att komma undan. De har även två ut/ingångar så de blir inte fast i ''boet'', och det är rätt svårt att  välta för en liten räv. Tyngre än de ser ut.

Jag har även haft kaniner ute i halvsäkra burar på tomten rätt länge (plus de helt lösa då, fast de har ju bättre möjlighet att fly) och räv har aldrig varit något problem.  Säger inte att det inte kan hända, men som det ser ut i min situation och här så känner jag mig säker nog att ta den risken. Vi har en del räv i området men de har inte gått nära några kaninburar förr, kanske eftersom det är så mycket hundlukt och hundarna är lösa nästan dygnet runt (nu på sommaren är dörrarna öppna från gryning till ganska sent).

Men tack för varningen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

jbson
8/3/14, 7:06 PM
#10

#2 vad är det för ras på den lill* raringen? Ser kanonfint ut det du gjort!

Zabbio
8/4/14, 11:44 AM
#11

#10 Tack :)

Pappan är StoraSilver, mamman korsning mellan svensk pälskanin och tysk jättescheck.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kanin och häst
8/4/14, 2:56 PM
#12

Ska göra en sådan bur, men antagligen större och sådant där smått(eftersom jag älskar att bygga bon och olika saker åt mina niner), men tack för bra tips? :) Du kanske kan ha en sådandär rävlya? Jag har sådana åt mina kaniner, och de är ganska tunga. Och dessutom är de ju för rävar, så de borde väl vara passningar för en kanin?xD Har en bur, men den är ganska liten(typ som din!xD men ja, den har inte plats för saker tycker jag) så ska bygga en större strax(vi har MASSOR med galler.). Vet du om man kan gräva ner den i marken?:)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Zabbio
8/4/14, 3:18 PM
#13

Hänger inte med riktigt på allt du menar, med ''sådant där smått'' osv, men det låter ju kul :)

Det går säkert att gräva ner lite, fast då blir den ju även lägre. Till mina känns 70cm som lägsta ok höjd eftersom de gillar att sitta på hyllor och så, och blir rätt långa när de sträcker på sig :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
kanin och häst
8/4/14, 3:31 PM
#14

#13: menar stora tunnlar, bollar, leksaker, många lyor, och någon mystisk "bräda", det är typ två stycken ihop(typ som en ramp upp och sedan när de kommit upp, en bit platt och sedan en ramp ner).:) gillar att fixa till det för mina små!:) Okej, då får vi fixa en hög bur!xD mina "bor" på sina hyllor, de kommer bara ner för att gå på toa, göra glädjeskutt, äta eller dricka!xD Men om de har stor burar(som de har, men typ när de är i sin stora hage) så springer de runt, runt, runt och runt så man blir yr, och sedan leker de följa John med en, när man är påväg ut ur buren så kommer de efter, och när man stannar lägger de snabbt ner huvudet för att "äta", och när man börjar gå kommer de efter!lol

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Zabbio
8/6/14, 8:52 AM
#15

Via bilder när du är klar med den :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: