Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5880 ggr
[AnimalLover1]
7/31/14, 1:33 PM

Avföring

Läste nu på kaninmagazinet http://kaninmagazinet.se/2012/april/kaninens-matsmaltningsystem.html Att äggformade pluttar tyder på gaser i magen, jag har för mig att Pix's pluttar ibland är äggformade, vad kan man göra åt det? De får aldrig kål, inte klöver heller så jag vet inte varför.. Också sitter hans bajs ihop i typ trådar som på bilden på länken (ser rätt äckligt ut haha), men ja, det är nog för att han sväljer päls för han fäller 24/7. I allmänhet är hans bajs stort, ljusbrunt, poröst och det syns fibrer i. Till skillnad från Skuttis bajs som är svart, smått och hårt…

Annons:
[krysopras]
7/31/14, 1:51 PM
#1

Kaniner kan ha lite olikformat bajs, beroende på vad de äter. Ibland när de bytt foder kan de få droppformade eller ovala bajsar. Vad man mest ska se upp med är om bajskulorna blir mycket små, som svartpepparkorn, det kan vara ett tecken på att magen saktat ned. Då kan man ge massage på magen och t ex nysköljda gröna blad för att magen ska komma igång igen. Om kaninen får gasbesvär kan man ge några droppar simethicon för bebisar, finns på apotek. När en kanin får gasbesvär vill den inte äta utan bara sitter bara och ser ganska eländig ut, då måste man genast ta itu med problemet för det kan bli totalt stopp i magen annars och då är det akut till veterinären som gäller. Det bästa för att förhindra alla såna problem är om kaninen äter mycket hö varje dag. 

Sen har olika kaniner lite olika bajs. Jag ser skillnad på mina två kaniners bajsar fast de får samma mat. Kaniners magar är olika - jag har en kanin som lätt får gas även av nyttig mat och en som kan äta allt inkl väskor och pappkartonger och skor och ändå må som en prins. 

När bajset sitter ihop på trådar är det precis som du tror, det är hår som bajset klimpat fast vid. Mycket vanligt när de fäller. Man får försöka borsta sin kanin ofta så den slipper få i sig så mycket hår när den tvättar sig.

[AnimalLover1]
7/31/14, 2:16 PM
#2

#1 Okej tack :) Ja de får samma mat, men Skuttis är pyttesmå och vart vart det i månader… :/ men hon verkar må prima ändå, äter normalt fast inte lika mycket Höör som Pix, Pix e också jättebra, äter normalt osv :)

[krysopras]
7/31/14, 4:25 PM
#3

Om de mår bra så är det ingen fara med utseendet på bajset! Det är mer om det plötsligt ändrar sig och kaninen också verkar må dåligt som det finns anledning att oroa sig!

Upp till toppen
Annons: