Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 5371 ggr
moamedkaniner
7/31/14, 12:40 PM

Grönsaker, Tre bra kombinationer

Jag har länge velat göra en tre-kombo lista. Alltså, en lista med kombination av tre olika grönsaker (i och med att de är rekommenderat med minst tre olika/ dag) som man kan följa i ett typ veckoschema. Så blir de lättare att veta vad man ska handla osv. Det jag skulle viljar ju att göra bra kombinationer av grönsakerna tex olika vitaminer som kompletterar varandra osv. Jag började själv att kika men tycker de är så svårt. Så undrar om ni har några tips? (eller helst sju tips? :-p) på bra kombinationer av grönsaker och även örter bär också. Vore jättesnällt!

Allt gott!
/ Moa

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
7/31/14, 6:18 PM
#1

Följer! :)

Lina Strindlund
7/31/14, 8:41 PM
#2

Ah, intressant, har inget bra svar, är ännu inte tillräckligt insatt i kaniners vitaminbehov… kan en del om människors dock… ;) Försöker äta rawfood baserad kost. Detta var ambitiöst av dig! 👍


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

moamedkaniner
7/31/14, 8:53 PM
#3

Kan skriva upp det lilla jag kommit fram till hittills imorgon! Så får man gärna rätta om de är något som inte stämmer :)

Allt gott!
/ Moa

farvendal
7/31/14, 9:22 PM
#4

var har du hört/läst att de ska ha tre olika grönsaker/dag? aldrig hört

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
8/1/14, 9:03 AM
#6

Mina får grönsaker 1-4 ggr/vecka, klarar de sig gott på. Sommartid får de grön utifrån dagligen. 

Ger dem lite av det som finns hemma, inget speciellt schema eller så. De får i sig det de behöver ändå 🙂

Ger:
Broccoli (dock väldigt små mängder eftersom det är kål)
Vitkål/spetskål (samma som ovan)
Grönkål (samma som ovan).
Morot (dock mer godis)
Gurka (mer godis)
Blomkålsblad
Persilja
Paprika
Bland annat

Sedan maskrosblad, gräs, grodblad utifrån bland annat :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Emsun
8/1/14, 12:27 PM
#7

Jag ger mina kaniner:

Äpple 

Morot

Sallad

Persilja

Blomkål

osv

// Emilia

My blog javascript:nicTemp();

// Emilia

Fridaaaa
8/1/14, 12:30 PM
#8

#7 Fast äpple är ju frukt?
Och morot, äpple, sallad är ju mer godis, ingen daglig kost så att säga 🙂 Så man tänker på det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[moapetrova]
8/1/14, 12:42 PM
#9

Jag ge inte grönsaker dagligt, jag ger ca 4 gånger i veckan. 

Det hon får:

Morot (godis)

Gurka

Sallad 

Nu under sommaren är det dock mest saker utifrån, det får hon varje dag i små mängder.

[neptunens]
8/1/14, 1:24 PM
#10

Mina får Jordgubbsblad, hallonblad, vinbärsblad, blåbärsris, maskroser, olika sorters gräs, persilja, dill, bladspenat, blast från olika rotfrukter, kirskål osv. Har inget direkt schema utan jag tar lite vad jag känner för/har hemma. 
Frukt får de ytterst sällan, utan jag försöker hålla mig till fiberrika, mörkgröna bladväxter så mycket som det går.

Får du ihop ett najs schema vore det roligt att få ta del utav det dock!🙂

[AnimalLover1]
8/1/14, 2:13 PM
#11

Mixade ihop ett veckoschema ;) Vissa gick jag efter vitaminer som jag hittat på nätet, och vissa bara jag la till som jag tyckte behövdes haha ;) Men såklart ska inte detta ges exakt varje vecka utan det är ju bäst att variera men jag tog det som var vanligast och lättast att hitta, på vintern kan man ju ge de flesta torkade :) Grönsaksschema för kaninerna Måndag: • Maskrosblommor/blad • Betblast • Svarta vinbärsblad Tisdag: • Lönnblad • Grön paprika (ges ibland som tisdagsgodis) • Smultronblad Onsdag: • Gul/röd grönsak • Kirskål • Hallonblad Torsdag: • Morotsblast • Blomkålsblast • Björklöv Fredag: • Blomkål (små mängder, ibland) • Persilja (ibland) • Groblad Lördag: • Morot (ges ibland som lördagsgodis) • Jordgubbsblad • Ananas/papaya (mycket sällan till kaniner som fäller året om) Söndag: • Unga nässlor • Broccoli (små mängder, ibland) • Rädiseblast

[Trollbjörken]
8/1/14, 4:33 PM
#12

har ingen färdig lista, men brukar blanda mellan dessa. fänkål är en solklar favorit här hemma bland alla djuren 🙂

Fänkål

Mangold 

Morotsblast eller persilja  (vitamin A)

Broccoli (kan vara gasbildande vid stor mängd)

pak choy (kan vara gasbildande vid stor mängd)

Dill, koriander, citronmeliss, persilja, basilika, oregano, Mynta

Grönkål (kan vara gasbildandegd vid stor män)

selleri

Körsbärstomater

moamedkaniner
8/1/14, 6:24 PM
#13

Här är vad jag kladdat ner hittills! De finns flera grönsaker som förekommer flera gånger då det innehåller flera olika. Rätta gärna om något är fel. Eller fyll på! Jag har kikat på matkalkyl där du kan söka på vad som innehåller tex mest B- vitaminer och sedan "sorterat" ut sånt kaniner kan äta :) Hur jag ska komma vidare från detta vet jag inte. Haha. Men en start. Fibrer: Vetegroddar, broccoli, blåbärsris, brännässlor, Vetekli Gröna bönor/­haricots verts(osäker om man kan ge?) C- vitamin : Fänkål, brännässlor, grönkål, spenat, blåbär, rönnbär, björklöv, palsternacka, blomkål, brysselkål, Svarta vinbär + blad, rädisor, sockerärtor, grön paprika, persiljerot, kålrabbi, Gröna bönor/­haricots verts(osäker om man kan ge?) Järn: Vetekli, sesamfrö (ger ni detta till era? Osäker) pumpafrön, brysselkål, fänkål, brännässlor Beta karoten: Basilika, dill, spenat, grönkål, fänkål, blåbär Folat: Björnbär, apelsin, kiwi, gröna ärtor, palsternacka, Majs, broccoli, röd paprika, spenat, hallon, brysselkål, blomkål, rädisor, persiljerot Kalium: Tomat, palsternacka, stjälkselleri, vetekli, fänkål, blåbär, vetegroddar, rädisor, kålrabbi A vitamin: Brännässlor, fänkål, grönkål B vitamin : Blåbär, mandlar, spenat, groddar B1: fänkål, persilja, hallonblad B2: hallonblad, persilja, palsternacka, broccoli B3: palsternacka, broccoli B6: tomat, palsternacka, broccoli, grön paprika Magnesium: Vetekli, linfrön, solrosfrön, sötmandel, Havrekli, blåbär, vetegroddar

Allt gott!
/ Moa

Annons:
jbson
8/1/14, 6:41 PM
#14

Ljung och blåbärsris ger jag mina dagligen, läste att ljung även är ett väldigt bra vinterfoder. Grön ekologisk paprika fick dom nyss smaka på.

*~HamsterHamster~*
8/1/14, 6:44 PM
#15

Om en kanin är frisk har en bra intakt tarm, en sark mage så tål det kål också i stora mängder. Chansen att de reagerar mycket på kål finns när de fått fel mat under en längre period. Det ända som är viktigt är att man börjar långsamt med att mata kål i små mängder. Fänkål till exempel har en bra effekt om en kanin reagerar med gaser på speciella saker, det hjälper och innehåller mycket bra vitaminer. Broccoli och Blomkål är jämte fänkål nog de bästa kålsorter du kan ge din kanin, om man ändå är rädd att kaninen ska få gaser kan man ge Kummin som är allmänt bra för kaninens mage. Framförallt om man vill ha bra mat för vintern är kålsorter ett bra alternativ eftersom det stäkren immunsystemet och innehåller en massa vitaminer.

Moamedkaniner har fått det riktigt bra hittils tycker jag :D

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

moamedkaniner
8/1/14, 7:26 PM
#16

#15 Åhå, kummin alltså? Jag har inhandlat "vanliga" närproducerade kryddor/örter bestående av bland annat kummin! Brukar använda dessa och strö lite över grönsakerna de får :) tänker att de inte är något knasigt med de kryddorna då de endast är torkade örter och inget mer. Fyller på listan ovan lite eftersom :) Gröna bönor/­haricots verts är jag osäker på… Men skev dit den iallafall

Allt gott!
/ Moa

moamedkaniner
8/3/14, 1:07 PM
#17

Nu är jag relativt nöjd! Inget jag tänkt följa slaviskt men gillar tanken av att ha en god bas när man inte orkar tänka :) Dag 1 Vetegroddar Spenat Fänkål Dag 2 Broccoli Palsternacka Havrekli Dag 3 Blomkål Persiljerot Dill Dag 4 Stjälkselleri Groddar Vetekli kummin Dag 5 Tomat Majs (mindre mängd) Röd paprika (mindre mängd) Basilika Sockerärtor Dag 6 Grön paprika Rädisor Sesamfrön, linfrön, pumpakärnor (mindre mängd) Timjan Dag 7 Gröna bönor Kålrabbi Persilja Mandlar (mindre mängd) Torkade morötter (mindre mängd) Solrosfrön (mindre mängd)

Allt gott!
/ Moa

*~HamsterHamster~*
8/3/14, 1:17 PM
#18

Ett tipps, mata lite morot tillsammans med solrosfrön, då kan kaninen ta tillvara på morötternas fettlösliga vitaminer ;)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

moamedkaniner
8/3/14, 1:59 PM
#19

#18 Okej, då ändrar jag det direkt! Bra tips?! :)

Allt gott!
/ Moa

jbson
8/3/14, 3:41 PM
#20

Då undrar jag om solrosfrön verkligen är så bra för kaniner, det är väldigt feta! Vad jag läst så innehåller just de dåliga "gnagarblandningarna" solrosfrön och de gör bara våra kaniner feta.

Annons:
Fridaaaa
8/3/14, 3:45 PM
#21

Ja solrosfrön är ganska feta och jag ger det ibland till kaniner som behöver öka lite i vikt. Så att kombinera det med morötter nja inte dagligen men ger man det lite någon gång per vecka är det ingen fara :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

*~HamsterHamster~*
8/3/14, 3:51 PM
#22

#20 Lite gör inget, du blir väl inte heller fet när du något fettigt i liten mängd en gång i veckan(man kan inte jämföra riktigt), Dessutom är skalet från solrosfrön väldigt bra för kaninens mage och det hjälper kaninen med fettlösliga vitaminer ;)

#21 inte dagligen precis😃

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

moamedkaniner
8/3/14, 5:21 PM
#23

La till (mindre mängd) efter :)

Allt gott!
/ Moa

Upp till toppen
Annons: