Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 904 ggr
jela96
2014-07-28 20:19

Hjälp med kaninunge

Hej!

Fick hem en liten kanin kille idag, Milton!

Nu till mina frågor.

1. Milton är en inne kanin och jag undrar hur länge man ska vänta innan man går ut med honom i sele? 

2. Han är just nu både osäker och nyfiken, hur får jag honom trygg och skapar en bra relation med honom från början?

3. Hur lär jag honom och dricka vatten från flaskan (Just nu får han vatten i en skål då han inte verkar förstå hur man dricker ur flaskan.

4. Hur får jag honom rumsren?

Tack på förhand! :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
jela96
2014-07-28 20:28
#1

Han vill just nu bara sitta i sitt hus hehe..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[Kaninerwe]
2014-07-28 21:10
#2

1. När du har en bra relation med honom och han är över 3 månader kan du ta ut honom då det just nu inte är kallt ute eller så.

2. Försök närma dig honom långsamt, börja klappa honom och efter någon dag lyfta honom och typ sitta och gosa med honom. Ta det steg för steg så kommer han säkert bli snäll och trygg!

3. Pass

4. Testa att spara lite av hans gamla avföring när du städar och lägg det där du vill att han ska göra sina behov så borde det ordna sig.

Har jag fel någonstans så får någon rätta mig ;3

[zendaimimon]
2014-07-28 22:00
#3

Måste han dricka ur flaska då? Kaniner brukar alltid föredra att dricka ur skål och de får fortare i sig vatten då :)

pernillaoscarsson
2014-07-28 22:15
#4

Du kan hålla flaskan framför honom, och dutta lite försiktigt mot munnen så att han känner att det kommer vatten ur den. Annars så brukar de lista ut detta själv. Antar att uppfödaren inte haft flaska, därför han inte fattar än.

pylabruna
2014-07-28 22:15
#5

3.Min kaninunge kunde inte heller dricka ur flaska så jag körde med både vattenskål och flaska  och hon lärde sig att dricka ur flaska efter ett tag.

Fridaaaa
2014-07-29 09:20
#6

1. Milton är en inne kanin och jag undrar hur länge man ska vänta innan man går ut med honom i sele? 
Minst 3 månader gammal. 

2. Han är just nu både osäker och nyfiken, hur får jag honom trygg och skapar en bra relation med honom från början?
Ta allting i sakta mak. Det tar sin lilla tid. Umgås mycket med honom, vara lugn.

3. Hur lär jag honom och dricka vatten från flaskan (Just nu får han vatten i en skål då han inte verkar förstå hur man dricker ur flaskan.
Han kan väl dricka ur skål? Har enbart skålar hos mina kaniner.

4. Hur får jag honom rumsren?
Lägg lite bajs/kiss i toalåda och ställ lådan där han brukar göra sina behov

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
michellan97
2014-08-04 11:23
#7

Jag var lite orolig i början att min kanin inte förstod hur hon skulle dricka ur en flaska, eftersom hon var van vid skål. Men hon förstod själv till slut, de är smarta kaniner ;) kan även tillägga att jag inte hade en skål ens för ville att hon skulle se flaskan som enda alternativ o de funka ju :)

Michelle

"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"

evangeline22
2014-09-04 22:00
#8

Änvänd båda två för kaniner behöver vatten Hella tiden. Och förstår han inte flaska Så kan det bli så att han inte druckit något. Ring uppfödaren altid bra att veta😄 han Kanse sätt hur sin mamma gort?

evangeline22
2014-09-04 22:02
#9

Skulle du Kunna visa en bild?

missan´s
2014-09-05 07:15
#10

1. Milton är en inne kanin och jag undrar hur länge man ska vänta innan man går ut med honom i sele? 

Är inte kunnig med detta då jag bara haft/har ute-kaniner året om. 

2. Han är just nu både osäker och nyfiken, hur får jag honom trygg och skapar en bra relation med honom från början? 

Sätt dig utanför hans bur, utan att ta upp eller röra honom. När han kommer fram kan du prata med en lugn röst och låta honom hälsa på dig. Du kan ge honom något gott att äta när han kommer fram. När han känner sig lite tryggare och ätit, så kan du försiktigt sträcka fram din hand mot honom och låta honom hälsa på den. Klappa honom försiktigt och prata lugnt samtidigt. Om han känner sig tryggare med dig så kan du prova ta upp honom. Klappa och prata lugnt fortfarande. Sätt dig någonstans med honom i famnen och mys med honom. Du kan också ge något gott till honom då. 

Brukar ofta funka, vet ju inte precis hur din kanins beteende är, men lycka till i alla fall! 

3. Hur lär jag honom och dricka vatten från flaskan (Just nu får han vatten i en skål då han inte verkar förstå hur man dricker ur flaskan. 

Prova att ta flaskan och att visa att det kommer vatten därifrån. Dutta lite vatten på hans nos och ställ den bredvid vattenskålen, ta sedan bort vattenskålen efter ett tag och se ifall det hjälpt och ifall han dricker ut falskan.

4. Hur får jag honom rumsren? 

Lägg lite av hans gamla avföring på en plats, då kommer han förhoppningsvis lära sig att bajsa där efter ett tag. 

Hoppas verkligen att alla tips? är till någon hjälp, lycka till med er/din nya familjemedlem! :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Elin2001
2014-09-05 07:44
#11

Har du en bild? Skulle vara kul att se! :)

jela96
2014-09-07 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är Milton :) Han är nu 14 veckor (snart 15) han har blivit mycket tryggare och är helt underbar både jätte busig och mysig :) Han hade lite problem med selen i början men är nu van :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jela96
2014-09-07 16:35
#13

Går även i planerna på att skaffa en kompis till honom :) Märkte att bilden var sned så skickar en till :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
jela96
2014-09-07 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14
Upp till toppen
Annons: