Annons:
Etikettallmänt
Läst 4934 ggr
[AnimalLover1]
7/26/14, 1:01 PM

Klippa i pulpan

Har du nån gång klippt i pulpan? Om ja, vad gjorde du sen? Hur reagerade kaninen?

Annons:
Evilina
7/26/14, 1:09 PM
#1

Ja, någon gång har det hänt. Hope brydde sig inte alls utan det var bara att klippa vidare på nästa klo, men släppte inte ned henne för än  jag var säker på att det slutat blöda.

[oroligkaninägare]
7/26/14, 2:08 PM
#2

Har klippt i pulpan på Tassen han ryckte till sen var det bara att lugna han och fort sätta vidare sen ibland hatar han att klippa klorna :)

kanintok
7/26/14, 3:20 PM
#3

Min veterinär klippte i pulpan på min lilla tjej. Hon tog en bommuls tuss och sedan fortsatte hon bara vidare som inget hade hänt. Blev lite halvt irriterad då hon inte var något vidare försiktig.

SmillaM
7/26/14, 3:42 PM
#4

Jag råkade klippa min lilla Bobos klo för långt en gång och då ryckte hon till och började slicka klon.

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Lollo 97]
7/26/14, 5:25 PM
#5

Har råkat klippa pulpan. Dom ryckte till. Sen tog jag lite papper och tryckte sen var det inget mera.

Svado
7/26/14, 9:55 PM
#6

Jag klipper rätt ofta i pulpan, inte avsiktigt men vill ju inte sitta o mesa o klippa en halv milimeter.

Det blöder lite ja, men det går över. Jag skulle inte tycka någon var dum som klippte i pulpan ibland.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Annons:
Svado
7/26/14, 9:56 PM
#7

#3 tycker snarare din veterinär är bra. Ska man göra världens sak av att man klipper i pulpan så har du en kanin som blir hysterisk varje gång du ska klippa.

Att låtsas som inget och fortsätta utan minsta antydan till reaktion är det bästa man kan göra.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

kanintok
7/26/14, 10:09 PM
#8

#7 Då missförstod du mig! Hon är en bra veterinär som jag nästan alltid går till! Alla gör ju misstag och har själv råkat klippa i pulpan. Men hon var inte alls försiktig när det gällde det där. Aja min åsikt var i alla fall att hon kunde vara liiiite försiktigare bara.

pernillaoscarsson
7/26/14, 10:30 PM
#9

Inte på kanin, däremot så använde jag en sämre klosax som vek sig då jag klippte. Men det gick bra, trodde jag. Nizze min gamle pånk han gjorde ingenting utan satt bara snällt i mitt knä. Jag fick ju sluta klippa så när han hoppade ner från knäet hade jag blodfläckar på byxorna. När saxen vek sig så slets klon av. Vi hade blodstopp hemma så jag duttade på sådant så att det slutade blöda. Det läkte fint och ny klo växte ut. Dock inte helt korrekt men inte så att det på något vis hämmade honom.

Se alltid till att ha någonting blodstoppande hemma. Finns medel att köpa. Annars ska det gå bra med potatismjöl också, har använt det på marsvin, tog längre tid för blodet att stoppa men det gick. Och se alltid till att saxen du använder är ok. Byt ut då du märker att den blir slöare.

pernillaoscarsson
7/26/14, 10:34 PM
#10

#6 "Klipper rätt ofta i pulpan". Är det kanin med mörka klor eller? Klipper man ofta så behöver man inte klippa mer än just toppen på klon och då brukar man inte behöva riskera att klippa i pulpan. Låter som om du föredrar att klippa snabbt och kanske klippa i pulpan än att vara försiktig och inte göra det? Låter fel i mina öron :(

taxidriver142
7/27/14, 1:09 PM
#11

Det har tyvärr hänt ett par gånger. Några av mina kaniner har haft mörka klor, då är det inte lätt att se pulpan. De har reagerat med att dra tassen mot sig, ett tecken på smärta. Men aldrig skrikit eller gett ifrån sig något ljud. Blödningen har upphört av sig själv efter 5-15 minuter. Därefter inga problem.

Svado
7/27/14, 1:12 PM
#12

#10 Mina kaniner har mörka klor, alla utom två.

Klippa snabbt? Hur menar du då?

Jag klipper en gång på varje klo. Så roligt att hålla i en kanin som egentligen inte vill bli klippt är det inte, mina är dessutom rätt stora, 6 kilos franska vädur o hennes ungar.

Inget man bara sitter o råhåller en halvtimme o mesar lite med nån mikrometer här o där liksom. Ett klipp o sen nästa klo är min taktik :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

pernillaoscarsson
7/27/14, 1:57 PM
#13

#12 Syftar på att du inte vill "mesa" med att bara klippa någon millimeter åt gången :P Låter som om du hellre riskerar att klippa i pulpan än att vara lite försiktigare? Men är klorna mörka så förstår jag att det är svårt. Jag har med två med näst intill svarta klor, dock väljer jag att ta det säkra före det osäkra då de inte alls gillar att bli klippta. Jag vill inte riskera att klippa i pulpan så att de kanske skräms ännu mer. Försöker istället göra det så "bekvämt" som möjligt för dem. Det får ta den tid det tar. Enligt mig :)

Annons:
Park Charlie
5/31/19, 11:02 AM
#14

Lite sent😂 Men jag har råkat göra det en gång på min belgiska jätte, han ryckte såklart till en gång men sen brydde han sig inte om det. Som tur är går jag på gymnasiet med inriktning djurvård och vi har precis lärt oss att lägga om bomull/bandage och mycket mer. Så nu fick jag även testa på det för första gången i verkligheten. Efteråt gick det hur bra som helst. Det läkte fint😊

Morötterna
5/31/19, 1:07 PM
#15

#14 5 år haha

[Svea&Sabina]2
6/3/19, 12:28 PM
#16

Jag har klippt i pulpan på min hane varje gång jag klippt hans klor haha.. jag tar in honom och doppar tassen i potatismjöl och sedan får han gå in i buren igen. Han bor i en inhägnad, så det är svårt att hålla honom borta från bakterier i jorden.

[Svea&Sabina]2
6/3/19, 12:29 PM
#17

Kan lägga till att han inte reagerat någonting, men det svider säkert som det gör på oss människor när man råkar dra bort skinn på sidan av nageln

Upp till toppen
Annons: