Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 707 ggr
Moalinn
7/24/14, 3:57 PM

Gräver sönder buren

Min ena kanin gräver sönder buren så jag undrar om det finns något man kan sätta in i buren som gör att han kanske gräver i det istället för att vandalisera golvet? Funderat på en låda med jord kanske? Halm har han redan i ett litet hörn men det är inte lika roligt. Han har saker i buren så helt uttråkad kan han inte vara utan han helt enkelt behöver och tycker det är roligt att gräva. Jag har inget emot grävandet, tycker bara synd om buren som tar stryk.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Rmk02
7/24/14, 4:29 PM
#1

man kan sättas in en "stor" låda ed jord, det kan funka. eller ksk ha honom ute där han kan gräva om du har tid

Facie
7/24/14, 5:09 PM
#2

Vad är det för bur du har som han lyckas gräva sönder? De små tassarna borde ju ta en hel del stryk tänker jag.

Pretty wise //

Fia9000
7/24/14, 5:12 PM
#3

Hur ofta och hur länge är han ute i Hage? Kan han gräva där eller har du nät i botten? Mina kaniner älskar att gräva och blir jätteglada när dom får komma ut i hagen och "gräva av sig". :) Om dom av någon anledning inte skulle få komma ut någon dag så är det inte värre än att dom gräver runt spånet lite i sina hus, men din kanin kanske är ännu mer grävgalen och behöver komma ut mer?

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

[hattifnatten]
7/24/14, 6:20 PM
#4

Mina kaniner har torvströ som underlag, och en av dem älskar att gräva i det…  Hon är en riktig grävmaskin.

Förut hade jag dem på gräs med nätbotten, men hon bet sönder nätet, och grävde sig ut…  

Vet inte vad du har för burunderlag, men sätt in en typ kattlåda och fyll med torv, så kan kaninen gräva däri utan att skada buren.

Zaviie
7/24/14, 10:39 PM
#5

Samlalåda 130liter med tord/torv i gillar mina :) har dock små niner så dom får bra plats

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Moalinn
7/24/14, 11:49 PM
#6

Tack för alla tips?!

Torv låter som det smartaste alternativet, men går det att köpa i små förpackningar och inte stora balar? Har nämligen ingenstans att förvara stora balar.

Jag kan inte sätta ut honom på gräsmattan då han gräver sönder den. Nysådd så den måste växa till sig ordentligt innan någon grävmaskin kan gräva. Överlag så har vi inga grusvägar eller liknande heller, bara en altan och en massa asfalt tyvärr så han är i behov av att gräva i buren.

Hans tassar mår bra, är också orolig för att de ska ta stryk. Vi har lagt en "matta" av plast i botten då den var ganska dålig när vi köpte buren (begagnat) och han har lyckats få tag på en liten flik som nu har resulterat att ena hörnet är utan matta.

Annars har jag spån som underlag som han vänder upp och ner på innan han är nöjd med tillvaron. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Fia9000
7/25/14, 12:17 AM
#7

#6 Att han inte får komma ut och gräva kan vara en förklaring, mina skulle bli fullständigt galna! xD Som dom andra säger så är det nog en bra ide att skaffa en grävlåda, själv skulle jag nog fylla den med jord. :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

[hattifnatten]
7/25/14, 7:40 AM
#8

#6 Det borde finnas på plantskolor, stormarknader, blomsterlandet tex.

Jag köpte en mindre förpackning på Ica, den hette "Torvmull".

Såg likadan ut som torvströet jag brukar köpa på Granngården, och funkade lika bra.

Moalinn
7/27/14, 7:53 PM
#9

Vilken typ av jord bör han ha om inte torv? Eller det kanske inte spelar någon roll? Beror på om jag hittar torv i små förpackningar.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Zabbio
7/31/14, 4:38 PM
#10

#9 Den billigaste du hittar ;)

Blomsterjord är oftast kalkad torv (för att öka Ph värdet). Ibland med lite blomnäring tillsatt. Så vitt jag vet inget som är farligt för långörion.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: