Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 654 ggr
MLilja
7/24/14, 10:50 AM

Rött märke utan päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår upptäckte jag att min ena kanin hade ett rött märke i nacken och pälsen var bortskavd. Mitt i det röda finns ett svart "streck" som sitter fast. Kan det vara ett rivsår eller vad tror ni? Det är torrt och fint och det verkar inte klia.

Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer

Annons:
fossingen
7/24/14, 10:57 AM
#1

Kan vara ett rivsår eller bitsår, ser ut som det. Bor kaninen med en annan? Det växer isåfall snart ut igen som vanligt.


VildaVittra
7/24/14, 10:57 AM
#2

Har kaninen varit ute Ser nämligen ut som att ett fästinghuvud sitter kvar efter att kroppen plockats bort. ?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MLilja
7/24/14, 11:07 AM
#3

#1 Ja, hon bor med sin man, men de bråkar aldrig *peppar peppar*. Men hon kan ju ha rivit sig på något annat ute.

#2 Ja, hon har varit ute, jag trodde också på fästing först, men det svarta är liksom avlångt (svårt att de på bilden) och ser mer ut som en tagg/sårskorpa. Jag rev lite försiktigt på den med nageln, men den gick inte bort och Doris gillade det inte heller :/

Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer

fossingen
7/24/14, 4:47 PM
#4

#3 Nej, de behöver inte bråka. Men ibland händer det när  kaniner juckar oavsett kastrerad/ honor. Och ibland kan då kaninen bita eller krafsa på ryggen på den andra kaninen så det blir en sårskorpa. Pälsavfallet beror då ofta på att den andra kaninen går och slickar rent runtomkring eller har snott pälstuss (pga skendräktighet). Det växer tillbaka ska du se om det är orsaken.

Min ena hona har gjort så en gång på sin hona som hon bor ihop med. Hon krafsade henne på ryggen, (hon var skendräktig) och snodde en pälstuss från hennes rygg. Då fick kompis ett litet skrapsår och en liten tuss borta. Äldre honan slickade det dagligen i början, men nu har pälsen nästan helt växt ut i jämn hårlängd.


Upp till toppen
Annons: