Annons:
Etikettallmänt
Läst 599 ggr
[AnimalLover1]
2014-07-23 19:13

Många frågor

1. Ogillar era kaniner att bli tagen på tassarna? 2. Är det lättare på ljusa kaniner att få kryp på sig? Verkar så iaf. 3. Vad använder ni för belöning vid hoppträning? 4. Hur många gånger hopptränar ni per dag? Asså då menar jag, hur många gånger får kaninen springa genom banan? 5. Hur serverar du kaninens dagliga pellets? Direkt i skålen, via aktivering? Tricks belöning? 6. Hur får man en kanin att äta mer hö? Har läst den där artikeln på Kaninmagazinet, inget funkar för oss. 7. Brukar du typ ta kaninen till ett fint ställe och typ ha picknick? xD Om ja, hur får du kaninen att sitta kvar där och liksom njuta? Haha xD 8. Hur får man en kanin att röra på sig mer? Motionera alltså, vad är bra Motion? Jag ser det inte som Motion om kaninen går långsamt långsamt i sele. 9. Varför nyser mina kaniner hela tiden? De är inte snoriga, de bara nyser, tror inte att höet är dammigt och de nyser när de inte är nära höet, hunden nyser också hela tiden, beror det kanske på sommarvärmendå? 10. Kan kaninen lära beteenden/saker från andra kaniner? 11. Hur får du din kanin att komma till dig? Det var lite frågor som jag gärna vill ha svar på, tack i förhand ;)

Annons:
RebeccaG
2014-07-23 19:28
#1

1. Nope 2. Vad menar du med kryp? Insekter eller ohyra? Knott dras ju till ljusa färger, typ klar gul och vit. 3. Klapp efter avslutat lopp, beröm & kel(för dem som uppskattar det). Brukar sticka till en godis efter de satts in i buren. 4. Under en hoppträningsdag(Max 1-2 ggr/vecka) så varierar det. Vissa springer bara 2 ggr medan andra hoppar 5-6. Vid höjd/längd går dem fler ggr(Max 3 försök per höjd/längd mätning + nedhopp) 5. Den ligger i skålen när dem kommer in från hagen på kvällen. 6. Ta bort pelletsen eller byt till en annan typ hö. 7. Nej 8. Jag går/springer med mina kaniner på kvällskvisten. Det finns en fin Skogslunds här som är väldigt uppskattad motionsrunda. 9. Kaniner nyser inte pga värme, det kan vara något dem är allergiska mot. I vilket fall, kolla upp det hos vet omedelbart. 10. Vilken typ av beteende menar du? 11. Jag tränar inkallning. Inte svårare än så.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

pernillaoscarsson
2014-07-23 21:06
#2

1. Nja, kan väl inte påstå att de älskar det, kan vara ganska jobbigt att klippa klorna på några av dem.

2. Det är ingenting jag märkt av direkt.

3. Allt möjligt, oftast sådant jag hittar i närheten av där jag satt upp hinderna. T.ex. persilja, smultronblad, salladsblad, maskrosblad osv.

4. När jag väl tränar med Imse så får han hoppa så länge han verkar vara intresserad av det. När han börjar fokusera på annat slutar jag.

5. Ibland i boll men oftast i skålen.

6. Begränsa allt annat, dra in på pelletsen, byta hö sort, blanda i någonting gott, t.ex. torkade nässlor.

7. Nej, har bara kaninerna i min egen trädgård eftersom jag vet att där inte finns vildkaniner. Mina kaniner är inte vaccinerade så även o jag inte sett vildkaniner på ängarna runt omkring så vill jag inte chansa.

8. Hoppning, roliga saker i hagen, tunnlar, något hinder, aktiveringsboll m.m

9. Prova byt hö i alla fall.

10. Ja.

11. Kallar på den och blir överdrivet glad då den kommer, klappar och ger den kanske någonting gott.

kanintok
2014-07-23 21:34
#3

1. Mina kaniner gillar om man sätter en stadig han på tassarna om de ligger på rygg. På så sätt kan kaninen inbilla sig att den står på mark. Svårt att förklara xP. Men annars är de kittliga! 2. Ja, kryp dras till ljusa färger. Så de brukar få mer fästningar mm. 3. Jag brukar ge några bitar pellets. 4. Olika, tävlar inte. 5. Det är också olika, till min tuffsboll som behövs kammas varje dag får hon pelletsen när hon blir kammad. Annars så får de när de hoppat, eller trix tränar. 6. En kanin kan enbart leva på bara hö, ta bort pelletsen helt eller ge mindre. Ofta om en kanin äter lite öh har den blivit bortskämd med pellets. 7. Nja, har planer på att ta de till en skog i närheten. 8. En stor Hage, som är stor nog så att de kan springa runt och göra glädje skutt i! 9. Allegi? Har du bytt hö eller halm nyligen kan dd vara lite ovana. Annars bör du ta de till en vet. 10. Ja det skulle jag säga! Min ena kanin var lite halv tam tills jag köpte en partner (hade en annan oxå halv tam som dog) den nya var mycket mer framåt vilket min gamla tog över. Nu är han jätte tam! Vilket även beror på mer spenderande med dom dock. 11. Man får ropa ropa och ropa och om kaninen kommer förbi visar man godiset och när den äter slutar man ropa. Sen så får man hålla på så till kaninen fattar att när du ropar har du godis i handen ;)

fossingen
2014-07-23 21:35
#4

1.  Nja, om det gäller kloklippning kan de ibland ta tillbaka tassen. Annars petar jag ju inte direkt på tassarna.

2.  Aldrig tänkt på det, tror inte färg spelar större roll om det nu inte handlar om mygg, knott, spindelbett i försig.

3. Klappar kaninen främst, annars gräs, grönsak eller någon godis.

4. Ett par gånger i veckan. Om jag inte har intensivträning. Blir flera gånger genom banan tills kaninen kommer igång och gör bättre ifrån sig.

5. Morgon/kväll.

6. Byt hö, höställe, tillsätt mer gnagmaterial.

7. Ja. Brukar ta kaninen till skogen för att röra på sig, hoppa eller enbart lunka runt och äta och njuta av allt som finns där.

8. Ta det till ett ställe den finner intressant, exempelvis skogsstigar, elljusspår.

9. Överkänslighet?

10. Absolut

11.  Använder kommandon och rörelser.


[AnimalLover1]
2014-07-23 22:18
#5

2. Jag menar knott ja och typ fligor, Pix har det på sig hela tiden. 1. Jag klappar de ända ner och när jag råka röra vid deras fot så dårycker de hastigt tillbaka den, båda gör det, så kan inte tro att de har värkar i fötterna.. 9. Kan bara det nya höet, eller att jag inte bytt på ett tag, ska byta och sen se. Tack iallafall, glad för flera svar :)

youandyou
2014-07-23 23:03
#6

Noskvalster

Annons:
Fridaaaa
2014-07-24 08:13
#7

1. Ogillar era kaniner att bli tagen på tassarna?
Nej

2. Är det lättare på ljusa kaniner att få kryp på sig? Verkar så iaf.
Jag har aldrig haft någon skillnad mellan ljusa och mörka kaniner. Men, man ser det i regel lättare på ljusa kaniner.

3. Vad använder ni för belöning vid hoppträning?
Rösten och klappar

4. Hur många gånger hopptränar ni per dag? Asså då menar jag, hur många gånger får kaninen springa genom banan?
Kör i regel kanske 2-3 hinder på rad, sällan en bana direkt men vet inte hur pass många gånger, är väldigt individuellt.

5. Hur serverar du kaninens dagliga pellets? Direkt i skålen, via aktivering? Tricks belöning?
I skålarna. Tycker det är enklast speciellt eftersom jag har 6 kaniner som bor två och två.

6. Hur får man en kanin att äta mer hö? Har läst den där artikeln på Kaninmagazinet, inget funkar för oss.
Lite "saft" från äpple eller morot var det någon som tipsade om (inte läst vad som står på kaninmagazinet). Kanske de inte gillar hösorten heller?

7. Brukar du typ ta kaninen till ett fint ställe och typ ha picknick? xD Om ja, hur får du kaninen att sitta kvar där och liksom njuta? Haha xD
Brukar ta upp i skogen ibland, men då sätter jag mig själv och njuter ibland och kaninen får skutta omkring som den vill i långlina.

8. Hur får man en kanin att röra på sig mer? Motionera alltså, vad är bra Motion? Jag ser det inte som Motion om kaninen går långsamt långsamt i sele.
Sele och Hage. Även hoppning blir Motion.
Lite Motion blir det även om de skuttar långsamt, men inte lika mycket som när de skuttar mer såklart.

9. Varför nyser mina kaniner hela tiden? De är inte snoriga, de bara nyser, tror inte att höet är dammigt och de nyser när de inte är nära höet, hunden nyser också hela tiden, beror det kanske på sommarvärmendå?
Mina nyser inte mer i värmen, jag tror inte att det är värmen.

10. Kan kaninen lära beteenden/saker från andra kaniner?
Ja precis som alla andra djur (människor inräknade också)

11. Hur får du din kanin att komma till dig?
Locka med mat haha beror på kaninen också, och vilket humör de är på. Så lite olika

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fsigge
2014-07-24 11:03
#8

1. Ogillar era kaniner att bli tagen på tassarna?

nja, dom gillar det ju inte direkt men jag tror att dom inte bryr sig så mycket bara.

2. Är det lättare på ljusa kaniner att få kryp på sig? Verkar så iaf.

det tror jag inte.

3. Vad använder ni för belöning vid hoppträning?

Jag hoppar inte med kaninerna, men om jag skule göra skulle jag inte ge dom belöning för att de ska göra det frivilligt för att dom tycker att det är kul.

4. Hur många gånger hopptränar ni per dag? Asså då menar jag, hur många gånger får kaninen springa genom banan?

Som sagt, hoppar jag inte, men har hört att det inte är så bra att hoppträna varje dag för att då tröttnar kaninerna.

5. Hur serverar du kaninens dagliga pellets? Direkt i skålen, via aktivering? Tricks belöning?

Jag ger ungefär halva delen genom klickerträning och inlärning och sånt.

6. Hur får man en kanin att äta mer hö? Har läst den där artikeln på Kaninmagazinet, inget funkar för oss.

En bra sak att göra är att köpa ett bra hö som är grovt och grönt och som luktar gott. Minska på pelletsmängden och ge dom mest bara hö.

7. Brukar du typ ta kaninen till ett fint ställe och typ ha picknick? xD Om ja, hur får du kaninen att sitta kvar där och liksom njuta? Haha xD

Det är lite svårt att "gå på picknick" med sin kanin. Dom är ju trots allt djur och dom skulle inte vilja sitta om bara njuta, om du inte lägger gräs där.

8. Hur får man en kanin att röra på sig mer? Motionera alltså, vad är bra Motion? Jag ser det inte som Motion om kaninen går långsamt långsamt i sele.

jo,då. Dom rör på sig, annars så kan man juhoppträna också.

9. Varför nyser mina kaniner hela tiden? De är inte snoriga, de bara nyser, tror inte att höet är dammigt och de nyser när de inte är nära höet, hunden nyser också hela tiden, beror det kanske på sommarvärmendå?

ena min kanin nyser rätt så ofta, tror hon är allergiskkänslig mot spån. 

10. Kan kaninen lära beteenden/saker från andra kaniner?

jag tror det iallafall. Jag hade en väldigt skygg kanin som sattes ihop med världens snällaste, den skygga kaninen har ju inte blivit så ta som den andra kaninen, men när hon sattes ihop med den tama kaninen så blev hon tamare väldigt snabbt.

11. Hur får du din kanin att komma till dig?

jag ropar på henne och gör "pussljud" och håller fram handen. När hon kommer till mig så ger jag henne belöning

Frida

Upp till toppen
Annons: