Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 571 ggr
CupcakeGod
2014-07-22 23:34

Bra bottenmaterial

Först använde jag alspån och hö över det. Dock kostar det alldeles för mycket om man rengör buren varje vecka. Dessutom mådde jag illa av höet (är allergisk, och tycker att det luktar vidrigt). 

Just nu kör jag med sågspån… Det fastnar i pälsen, jag behöver damsuga två gånger om dan. Så även det ska bytas ut mot något annat. 

Förslag på bra underlag som inte kostar för mycket?

Annons:
RebeccaG
2014-07-23 00:38
#1

Jag kör på kütterspån. Helt OK pris då en bal(stor, sådan man har till hästar) ligger på 70kr där jag köper ifrån. 
Jag har det både ute & inne och ser inte att det behövs damsugas oftare än vanligt.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

farvendal
2014-07-23 00:43
#2

Jag har Lättströ, även kallat hampaströ. 149 kr för en stor säck på Granngården. Upplever att det inte skräpar lika mycket som spån och framförallt dammar det inte lika mycket. Men däremot kanske det också fastnar i pälsen dock..? Vet faktiskt inte.

Många med långhåriga niner använder Toa-Lätt och är väldigt nöjda. Jag tror det priset är något lägre än alspån. Ett lager halm på spånet vet jag att många kör med också. Är ninen din duktig på att gå på låda så kan du ju ha mattor i buren och typ toa-lätt i lådan.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Cathy83]
2014-07-23 01:51
#3

Jag har torvströ till mina, fast de bor i och för sig ute…

Billigt, naturligt och fastnar inte i pälsen.

CupcakeGod
2014-07-23 01:57
#4

#3 Order torv avskräcker mig lite haha. Jag bor i en lägenhet och älskar att ha det rent. 

#2 Jag letade efter hampaströ i hela Malmö :( Har varit inne på 3 olika djuraffärer. Ingen hade det jag letade efter. Folk brukar alltid tipsa om just hampaströ så det känns lite trist. Kanske kan jag testa med toalätt och halm. Vet dock inte hur halmen kommer påverka mig. Jag kan inte använda bottenmaterial som luktar. 

Min lilla kanin kissar överallt haha :3

#1 Det är just det jag använder just nu. Jag måste borsta kaninen 2 gånger varje dag så att han inte får tovor.

RebeccaG
2014-07-23 03:26
#5

#4 Jasså? 
Jag har lejon & jag upplever inte att dem blir tovigare av att gå på spån jämfört med andra bottenmaterial. 
Har du prövat torvmix? Det kan funka.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

farvendal
2014-07-23 08:25
#6

#4 ni har väl Granngården i Malmö? Lättströ är det man får fråga efter. Torvmix kan nog funka också. Noll koll på pris.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
fsigge
2014-07-23 09:55
#7

jag använder toa-lätt som är ett papperspellets för katter och smådjur och är supernöjd med det! det fastnar inte i pälsen och sprider sig överallt. Det är nästan helt luktfritt (om man städar bort det när det är blött. Jag har bara det i toalådan, sen har jag fleece-filt i resten av buren. Mina kaniner är ju rumsrena så dom gör bara sina behov i lådan, så då funkar det att ha fleece i resten av buren.

Frida

taxidriver142
2014-07-23 14:55
#8

Toa-lätt papperspellets är hygieniskt och skräpar inte. Är perfekt i kanintoaletten, men personligen tycker jag att det är lite för hårt för kaninen att ligga på.

[[dvärgkaniner]]
2014-07-23 16:31
#9

[[dvärgkaniner]]
2014-07-23 16:32
#10

Det borde väl funka till din kanin? obs bilden är lånad

[[dvärgkaniner]]
2014-07-23 16:34
#11

Kände en som hade små djurströ i lägenheten den funkade bra det luktade också got.

[[dvärgkaniner]]
2014-07-23 16:35
#12

Halm? är som hö fast luktar inte ;)

fsigge
2014-07-24 10:45
#13

#12 Halm är ju gjort på "stjälken" på spannmål och hö är ju torkat gräs.

Frida

Annons:
Upp till toppen
Annons: