Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 553 ggr
Bambica
7/21/14, 7:17 PM

få kaninen att gå på låda??!!

Hej! La upp samma inlägg av misstag på iFokus datorer, oj :D men men nu har jag hittat rätt!

Jag har en liten hon på 7 månader som går på toa lite överallt men mest på ett ställe på mattan. I början var hon jätteduktig och gick på lådan men när hon blev tre månader så började hon gå lite överallt. Hon får vara lös i hemmet, sover bara i buren när hon vill men annars så har hon alltid hela lägenheten vilket inte var något problem innan hon började med det här. 

Jag har lagt lådor överallt i hemmet och lagt två på det stället på mattan där hon älskar att gå men så fort jag kommer med dom så blir hon arg och puttar iväg dom. Jag har försökt att straffa henne med buren, stängde in henne och det hjälpte inte heller. Hon vägrade gå på låda där heller.

Har ni några tips?? Vad ska jag göra för att hon ska sluta gå överallt och bara gå på låda?

Annons:
[ZorroKanin]
7/21/14, 8:10 PM
#1

3 månader säger du, kaniner blir "tonåringar" mellan 3-8 månader och då brukar de vara ganska irriterande ;) tex gå på toa överallt, bli tjuriga osv. så det är förmodligen det som är problemet.

Lycka till!

fossingen
7/21/14, 9:14 PM
#2

#0 Pröva ha andra lådor och ha på ställen hon föredrar, ibland kan kaniner i den åldern byta hörna eller flytta runt lådan i buren där de helst vill ha lådan.


Bambica
7/21/14, 11:01 PM
#3

Jag har försökt med alla möjliga lådor men som sagt så puttar hon bort allt och om jag inte tar bort dom helt så börjar hon tugga sönder dom. Hon beter sig verkligen som en tonåring haha 😄 aja, jag har ju tänkt o skaffa barn snart så det här är väl träning 😜 Jag har också läst att man måste kastrera kaninhonor pga livmoderscancern, har någon gjort det på sin hona?

Namiko
7/22/14, 4:45 AM
#4

Hon slutade troligen att använda lådan för att hon blev könsmogen. När jag kastrerade min 3-åriga hona för en månad sedan så blev hon nästan helt rumsren (med kissandet iaf) på mindre än en vecka. Hon blev även mycket jämnare i humöret och allmänt trevligare att vara runt samt att risken för sjukdomar minskar så jag ser bara positiva saker med att kastrera.

Att hon beter sig som en tonåring är ganska självklart och det är några månader kvar innan hon börjar bli vuxen, så alla problem kommer inte att lösas med en kastrering, men det bör bli bättre iaf och resten kommer med åldern :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: