Annons:
Etikettallmänt
Läst 1965 ggr
ggabbiee
2014-06-29 17:41

Stulna kaniner

Våra kaniner misstänks vara stulna, vad kan man göra för att hitta dom?

Annons:
Love Lejonhuvadekaniner
2014-06-29 17:44
#1

Man kan inte göra mycket tyvärr! Men sätt upp lappar fråga dina grannar dem du känner om de sett något! Har även sett att du har gjort andra trådar om det här och troligen ett rovdjur eller så har det rymt! Jag vet att man inte vill hör det men det är inte så stor skans att någon har stulit dem!

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Saffran0Spice
2014-06-29 17:45
#2

Lägg ut bilder på dem och informera allmänheten om hur de ser ut och när de blev stulna - om de som stal dem försöker sälja dem blir det svårare om man tydligt kan hitta kaninerna i annonser som stulna.

[AnimalLover1]
2014-06-29 17:47
#3

Kan man inte typ kontakta polisen? Hon kanske hittat den och typ lämnat in den till polisen eller iaf berättat det och kanske frågat om det varit någon som letar efter försvunna kaniner?

ggabbiee
2014-06-29 17:51
#4

#1 #2 vi har satt upp lappar i området och utanför, lagt lappar i postlådorna hos närmsta av grannarna, lagt ut annonser på många sidor och Facebook och har också koll på blocket och andra köp- och säljsidor ifall dom skulle annonseras ut, vi har också kontaktat polisen och håller koll på djur affären.. #2 ja men vi bor lite mer in mot stan så finns inte då mycket djur här och så har vi ju verkligen kollat sen borde inte djuret tagit båda, så det känns ändå inte troligt men det kan ju vara så också..

fladdy
2014-06-29 17:58
#5

Vad menar du med att dom misstänks vara stulna?

aaaaaaaaaaaangelina

ggabbiee
2014-06-29 18:04
#6

#5 att vi tror att dom är stulna

Annons:
fladdy
2014-07-01 21:57
#7

Men hur kan ni inte veta om dom är det???

aaaaaaaaaaaangelina

moomiis2
2014-07-01 22:08
#8

#7 det kan finnas andra anledningar, det är inte säkert att de blivit slutna utan det något de tror har hänt.

Elisesjolin
2014-07-01 22:20
#9

Men de kan ha blivit tagna av räven, de kan ha blivit stulna och massa andra saker. Men eftersom det inte är omöjligt att de blivit stulna (även om det inte är mest trovärdigt) så gör det inget att man försöker "hitta" / anmäla det. Det är ju trots allt allt man kan göra + gå och leta lite. Jag satt i samma sits för något år sedan då ena min kanin spårlöst försvann, andra kaninen var kvar, den var rävaäker och det låg små vita tussar utanför buren, ett litet mysterium helt enkelt. Hoppas de iaf kommer tillbaka, och i så fall får du gärna skriva det här :)

Svado
2014-07-01 22:26
#10

Om en kanin har blivit stulen så finns det ett par grejjor man kan göra.

1. Håll koll på diverse försäljarsidor, blocket, olika annonser i lokaltidningar, kolla om det sätts upp lappar på ICA/Konsum o liknande.

2. Anmäl till polisen. Oavsett om du hittar djuren eller ej så anmäl till polisen.

3. Fråga runt, skicka in efterlysningar till lokala tidningar, lokal radio kanske funkar, sätt upp lappar.

4. Besök närliggande djuraffärer. Ring också runt till olika djurföreningar, samt djuraffärer som ligger längre bort och beskriv dina kaniner o hör efter om dem fått in några djur som påminner om dina.

Mer än så här kan du inte göra. Att någon skulle stjäla djur för att plåga ihjäl dom låter mycket osannolikt, självklart KAN det hända, men man får betänka att en väldigt liten % av människor är mentalt störda, och än ännu mer betydligt pyttigare % av den delen människor ger sig ut på stöldturne för att sno någons kaniner o sedan plåga dom.

OM någon tagit dina djur är det snarare troligt att de hamnat hos någon annan som kelkaniner, att de blivit slaktade för köttets skull, eller att de hamnat hos någon form av återförsäljare som säljer de vidare.

Lycka till.

Och för övrigt, chansen att dina kaniner är stulna är ungefär 1%, chansen att dina kaniner blivit uppätna av något djur är ungefär 99%. Du väljer själv vad du vill tro på, vad som känns bäst för dig. Men vore jag i dina kläder skulle jag inte tippa på 1%arn….

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[SisselaJ]
2014-07-01 22:46
#11

Varför vill någon stjäla kaniner? Har så svårt att förstå syftet. Jag skulle misstänka ormägare eller uttråkade tonåringar. Men tyvärr kan man ju inte rikta misstanke utan bevis. 

Tråkigt att det finns sådana personer!

Linda1977
2014-07-02 05:42
#12

Ett rovdjur kan mycket väl ta två djur samtidigt, fick själv två kaniner tagna av räven tidigare i våras. När vi upptäckte det var det tyvärr försent, en Hage var redan tom och räven traskade iväg med en av dem i munnen nät vi kom ut. //Linda

Itchy
2014-07-02 06:10
#13

som så många försökte få dej att förstå i din andra tråd, så är chansen att de är stulna minimalisk, har man inte rovdjurssäkra burar så kan man inte förvänta sej att sina djur överlever många år.

vem går upp mitt i natten & fångar halvvilda kaniner (ja om de bor ute i hålor så räknas de som halvvilda)

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
ggabbiee
2014-07-20 11:40
#14

#7 #8 #9 #10 #11 #12 #13 fortfarande inget spår av dom så vi börjar ge upp, har ju gått en månad nu..

youandyou
2014-07-20 13:12
#15

Därför har man inte kaniner ute i en rasthage eller vanlig bus. Sätt hänglås på buren, gör en stadigare rastgår.. Iofs skulle jag inte själv lämna mina kaniner (när jag hade dem ) ute i en rasthage själv.

ggabbiee
2014-07-21 21:16
#16

#16 där håller jag inte med dig, visst det är säkert men vad tråkigt liv dom får då.

Quirinia
2014-07-21 21:23
#17

#16 De får nog ett ännu tråkigare liv om de blir tagna utav räven för att man lämnat dem ensamma utomhus.

youandyou
2014-07-21 21:36
#18

HAH mina kaniner hade inte ett tråkigt liv. Ute flera timmar om dagen i lägenheten och på balkongen, och på gården i rasthage när jag satt där. Eller så gick vi runt i koppel. Kallas att ha uppsyn över sina djur.

Ninwe
2014-07-22 09:00
#19

Jag har en kompis som hade kaniner men som nyligen var borta när hon kom ut på morgonen. Eller ja, den ena låg död i buren och den andra var borta. Någon/något hade brutit upp kompostgallret. Jag sa direkt att jag trodde att det var rovdjur, men det enda svaret jag fick var "Nej polisen sa att det var människor". Jag har inte så mycket kontakt med henne längre (har inte haft det på ett tag) så jag vet inte riktigt.. Men det var inte länge sedan som det stod i tidningen att det var många som hade blivit av med sina djur som bodde ute här i vår kommun, så det kanske inte är helt omöjligt. :-/

Hälsningar,
Ninni :-)

Svado
2014-07-22 12:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag tror folk väljer att skylla på människor bara för att slippa inse att det är deras egen slapphänthet och idioti som gjort att ett rovdjur tagit sig i buren o haft ihjäl ens djur.

Visst, i något enstaka fall kan det handla om psykfall som är ute o slår ihjäl djur, sexuellt ofredar hästar, kidnappar kossor o allt vad nu folk kan hitta på. Men i 99,99% av alla fall handlar det om uselt byggda burar som möjliggör ett intrång utifrån sett av rovdjur.

Man gör som man vill med sina djur, men du som har djuren ute utan någon som helst uppsikt i en bur där rovdjur hur lätt som helst kan ta sig in, ska ge tusan i att gnälla överhuvudtaget för det är enbart dig själv du har att skylla på om/när något händer.

Gör man vad man kan, spenderar ett par hundra/kanske en tusen lapp på en bra bur som är stabil, säker och rovdjursskyddad DÅ har man rätt o gnälla när något väl händer. Inte annars.

Se bara på min rastbur som jag byggde om, i den sitter mina kaniner hela dagarna numer, dom har stor yta att röra sig på och är skyddade från topp till tå från rovdjur. Visst det tog ett par dagar att göra iordning o kostade en slant, men vadå? Det är mina kaniner värda.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Annons:
Ninwe
2014-07-22 22:31
#21

#20 Jag kan hålla med dig helt! Och din bur är väldigt smart byggd, dock så finns det ju rovdjur som kan ta sig igenom kompostgaller. Jag ser att du har satt hönsnät runt kanterna, men taket är ju fortfarande "oskyddat" mot dessa. Så om du vill vara helt på säkra sidan bör du nog inte lämna dem där helt obevakade, eller sätta ett säkrare nät… Jag själv har inte ens tak på mina hagar, men då kräver det ju också ständig uppsikt. Vill man ha en helt rovsäker bur så får man säkra med t.ex fyrkantsnät.. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Upp till toppen
Annons: