Annons:
Etikettproduktion
Läst 11182 ggr
Dexterr
6/1/14, 11:00 AM

(X) Köttkanin

 Har lite frågor angående köttkaniner. 

*Vilken ras är den bästa köttkaninen?
*Vid vilken ålder ska kaninen slaktas?
*Behövs något tillstånd?(ska ej slakta själv)
*Vilket är det bästa fodret? 

Kommer säkert på fler frågor allt eftersom

Annons:
Saffran0Spice
6/1/14, 11:09 AM
#1

Det finns väl en ras som heter Tysk köttkanin?
Eller är det bara en term som en som jag - icke kaninkunnig - har hört? ^^

BondeMadde
6/1/14, 11:34 AM
#2

Om du vill ha en bra köttras kanin skall du välja en kanin som inte är för stor och en som är snabbväxande. Själv föredrar jag Nzr. Men finns många bra val som stora silver, vitlant, Nzw m,m.

Normalt brukar man försöka slakta ungarna mellan 16-20v, men har en korsning hemma som slaktas redan vid 12v som ser bra kött på benen.

Jag kör med rabbfor, är ett framställt foder till köttproduktion.

Och tillstånd beror på hur mycket avels djur du hade tänkt dig ha.

Backegårdens Dikor & Kaniner.

Saaara
6/1/14, 12:15 PM
#3

Jag har en vit blåögd hane av rasen Wiener som jag själv tänkt ha tíll köttavel nån gång i livet. Rasen är väldigt kraftig och fin. Tror att kaninen bör slaktas innan den fyllt ett år iaf för köttet blir segare och jobbigare att tillaga om den är äldre. Nej, det behövs inget tillstånd :) Vem ska slakta kaninerna om du inte själv ska slakta? Bästa fodret vet jag inte.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

tlover
6/1/14, 12:19 PM
#4

*Vilken ras är den bästa köttkaninen?

det beror på vad du vill ha ut av den

*Vid vilken ålder ska kaninen slaktas?

det beror på ras

*Behövs något tillstånd?(ska ej slakta själv)

det beror på om du ska sälja slaktade djur el sälja livdjur som inkomst

*Vilket är det bästa fodret?

beror på ras

l'm back

Vovisch nr2
6/1/14, 1:22 PM
#5

Förlåt om jag kapar tråden lite. Hur går en slaktning till hos Kanin? Hehe, inte för att jag ska göra det! ;)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

BondeMadde
6/1/14, 2:21 PM
#6

En kanin slaktas på samma sätt som alla djur, bedövning sedan avbloda. Bedövning på kanin görs med bult eller slag.

Backegårdens Dikor & Kaniner.

Annons:
tlover
6/1/14, 4:03 PM
#7

#6 man kan bedöva på fler sätt (för att veta exakt vilka kollar man på jordbruksverkets hemsida) men dom du nämner är definitivt mest vanliga, i alla fall vad jag förstår.

Slag är däremot inte tillåtet om man säljer köttet/på slakteri utan det får man bara göra för att avliva egna djur el slakt på djur som man själv (el hushållet) äter upp.

l'm back

Vovisch nr2
6/1/14, 4:22 PM
#8

#6 #7 Tack för bra svar! 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

VildaVittra
6/1/14, 4:54 PM
#9

*Vilken ras är den bästa köttkaninen?

Vad är bra för dig? Är det att du ska slippa ge dom pellets så är lantraser som gotlandskanin bra, är det att de ska växa fort så lämpar sig exempelvis new zeeland, är det att du vill ha snygga skinn så kan rex eller svensk päls kanske vara något, är det att du vill få ut produkter även från avelsdjuren så kanske angora skulle passa?

**
*Vid vilken ålder ska kaninen slaktas?**

När dess tillväxtkurva börjar plana ut, vill du dock ta tillvara på pälsen ska man vänta till en viss ålder som jag nu inte kommer ihåg.

*Behövs något tillstånd?(ska ej slakta själv)

Nej, inte om det är till husbehov. Du får slakta själv även då. 

*Vilket är det bästa fodret? 

Hö och gräs samt kvistar. Om du vill använda pellets så anses rabbfor vara bäst då det inte ger någon bismak på köttet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
6/1/14, 6:27 PM
#10

Förresten är det bäst att slakta på vintern el hösten, då är det mindre risk för att köttet blir skämt och skinnen blir finare (särskilt vintern, på hösten är det efter fällningen)

l'm back

BondeMadde
6/1/14, 7:15 PM
#11

Jag slaktar året runt och eftersom kaninkött är ljust behöver det inte hängmöras så det blir aldrig dåligt om man bara låter det svalna innan i ett dygn sedan ner i frysen. Och sparar jag skinn så är det ungar upp till 12 v jag sparar eller efter 7 månader, jag tycker vinterpäls är svårare att bereda då skinnen är tunnare då än med sommar päls. Så det är en smaksak hut man gör där. Päls i fällning tar jag inte vara på.

Backegårdens Dikor & Kaniner.

Zabbio
6/1/14, 7:57 PM
#12

Jag korsar för att få kaniner jag trivs med. :) Jätteraserna (tysk jättescheck, belgisk jätte, fransk vädur) är ofta väldigt bra om de korsas med en mindre, mer finbent kanin, tex svensk päls, även belgisk hare har gett fina kaniner här, dock har de rätt lång rygg.

Nya Zeeland, Stora Silver är väl annars de främsta rena raserna för kött, om man vill ha djur som äter mycket och växer snabbt. Lantraserna växer långsammare men klarar sig bra på naturligare mat.

Jag köper Idissla nötfor som har ungefär samma näringsvärden som rabbfor, men inte innehåller soja,  vilket jag personligen inte tycker om (bl.a. för att det i stort sett inte finns riktigt GMO fri sojaoch för att jag pratat med många som bytt från soja-rika foder till foder utan soja och fått friskare kaniner). Priset på Idissla och Rabbfor är i stort detsamma.
Huvudfödan är naturligtvis hö, men även löv, grenar, gräs, maskrosor, våtarv, kirskål och diverse annat ogräs. På vintern får de morötter för att det är billigt och ger bra tillskott av bl.a. a-vitamin. Eftersom de dels bor i hagar i grupp och därmed rör på sig, och dels ''jobbar'' (får ungar eller är ungdjur och växer) oroar jag mig inte för att de ska bli tjocka av morötterna. De är även vana vid färskt grönt med olika enzymer osv så de blir inte dåliga i magen. Ibland groddar jag spannmål för att de ska få levande, näringsrik mat även på vintern.

Jag brukar vila slakta vid 12-14 veckor då mina slutar  växa särskilt mycket vid den åldern, men ändå är hyfsat stora. Hanarna har jag märkt, kan få en viss bismak efter 16 veckor, som jag inte är helt förtjust i. De är lättare att flå innan dess också, och skinnen blir lättare att bereda och mjuka upp - men definitivt inte särskilt slitstarka. Fast i verkligheten blir det att jag ar dem lite efterhand som vi behöver kött, och de blir ofta lite äldre.
Efter slakt låter jag de ligga i kylen ett par dagar innan tillagning eller frysning.

Tillstånd behövs inte om ni slaktar själva, till er själva. Om du inte ska slakta själv, vem tänkte du låta slakta?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Dexterr
6/1/14, 8:21 PM
#13

Tack för svaren, ska tänka lite på Vilken ras? som blir bäst för oss. Tanken är kött, päls är inget jag vill spara. 

Ang vem som ska slakta så är det en bekant som är jägare och har bra kunskap inom detta.

Annons:
tlover
6/1/14, 9:16 PM
#14

#13 bara så du vet så är det egentligen inte lagligt om inte han är utbildad slaktare och har ett godkänt slakteri förstås.

l'm back

BondeMadde
6/1/14, 9:27 PM
#15

För slakt av hemhushåll finns inga krav på godkänt slakteri. Det är när köttet skall säljas som man måste ha godkänt slakteri eller skicka iväg dom till ett.

Backegårdens Dikor & Kaniner.

Zabbio
6/1/14, 9:35 PM
#16

Fast blir det självhushåll om man slaktar någon annans kaniner?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
6/2/14, 7:44 AM
#17

#15 det är ju inte hon eller nån i hennes hushåll som slaktar utan en vän, dvs vännen skulle kunna använda köttet men inte henne.

Lär han henne att slakta blir det nog annars däremot.

l'm back

Upp till toppen
Annons: