Annons:
Etikettallmänt
Läst 465 ggr
[AnimalLover1]
2014-04-24 16:19

Har du en hona elr hane?

Har du en hona elr hane? Har hört att många tycker att en hona kan vara sur och grinig.. Men min hona är ju världens underbaraste, jättesnäll, har aldrig bitit mig med vilja, aldrig rivits (eller jo, när typ sätter något ivägen för henne) men annars är hon ju den bästa som finns! Nu blev jag tveksam.. Vet inte om jag ska skaffa kastrerad Hane eller Hona? till min hona snart.. Min hona kanske är kastrerad eftersom hon är så lugn osv. Men när jag ska skaffa en unge.. Det kanske finna risk för att hon blir sådär.. Hmm.. Har humörsvängningar hela livet och jag vill ju ha den som sällskap också, har också hört att många rekommenderar kastrerade hanar som sällskap för de inte är så griniga och de är mer framåt, men det är ju dyrt att kastrera så jag tror inte att mina föräldrar är så sugna för så höga veterinärkostnader.. Men svara gärna på båda mina frågor :) *Editerat inlägg: Förlåt jag glömde att skriva in alternativet "Både och". Men du kan kryssa i alternativet som du har av mest :) *

Annons:
Fridaaaa
2014-04-24 16:23
#1

Saknas alternativ för dem som har både och 😉

Jag har just nu bara honor men haft hanar också.
Ja honor kan bli sura vid brunst men få honor jag haft som varit det. Har sex stycken nu, och ingen är sur vid brunst. Småmorrande kan Smilla göra men inget mer. Alla okastrerade, så det behöver inte betyda att din är kastrerad 🙂

Jag gav 650 kr för att kastrera hane. Honan kan bli tjurig ja. Jag sätter aldrig ihop vuxna honor med kaniner som är under 4 månaders ålder. Och det har fungerat helbra, vissa har inte trivs ihop men är mer personkemin för alla mina bor med en varsin honkompis 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
2014-04-24 17:34
#2

En till fråga, hur ofta är kaniner brunstiga? Det märks faktiskt inte så mycket är min hona är det, hon brukar gräva mycket men aldrig sur.. :)

[Lollo 97]
2014-04-24 17:59
#3

Har 2 hanar okastrerade. En okastrerad hona.

moomiis2
2014-04-24 18:30
#4

Tidigare har jag haft en kastrerad hane och hona ihop och det funkade jätte bra. Jag har också haft en äldre hona och ung nyköpt hona ihop som funkade bra efter ett tag men i början så bråkade de men vi vande in dem med varandra genom att ha dem i burara bredvid varandra och låta dem mötas utanför deras revir. Ljust nu har jag en hane bara men haft enbart en hona också :)

moomiis2
2014-04-24 18:31
#5

Just*

jossanElsa♥
2014-04-24 18:54
#6

Jag har en hane igentligen så skulle det vara en hona men efter typ ett halv år med min kanin märkte jag att det var en hane.

Han är just nu okastrerad men jag har planer på att låta han bli kastrerad.

Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉

Annons:
Katten_
2014-04-24 19:37
#7

Har både och. Kastrerade hanar är ju underbara, men jag har också en okastrerad hona som inte alls är sur och grinig, inte ens vid brunst!

/Christel & kaninerna! Glad

MonaLia
2014-04-24 19:59
#8

Har en okastrerad hane nu men han räknas mer som asexuell tror jag haha eftersom han itne verkar ha några instinkter i kroppen alls vare sej när han träffar honor eller hanar! Så kanske mer kan räkna in honom som kastrerad på naturligt vis^^

Men har haft honor med och några har blivit på lite dåligt humör när de brunstar och även när de fäller, men det är olika från kanin till kanin, men honor har väl generellt högre % chans att va lite småsura då och då!

Tycker du ska välja det du känner för, om du vill ha en mer allmänt lugn kille eller en kanske lite mer temperamentsfull tjej med mer humör då och då, inget fel på något av det^^

Paui
2014-04-24 20:17
#9

Jag har vid flera tillfällen och med olika kaniner skaffat en kastrerad hane till mina honor och det har aldrig varit något problem. Tvärtom! De har blivit lugnare av det. Men när jag presenterade en ny hona till den äldre honan honom tog det hus i helvete… Någon som lyckats ha ihop 2 honor som inte växt upp tillsammans?

Fridaaaa
2014-04-24 20:20
#10

#9 Japp, alla mina tre par är så 🙂

Flizan & Smilla parades ihop när Smilla var runt 4 månader och Flizan runt 1½ år. 
Ella var 1½ år och Iza ca 3 år
Viola ca 1½ år och Milly 3-4 år 

Vid ihopparningarna då och har gått utmärkt. Sätter inte ihop vuxen kanin med en annan som är under 4 månader.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: