Annons:
Etikettallmänt
Läst 2106 ggr
ElinaS
4/24/14, 9:37 AM

Skaffa en kanin?

Hej, nu var det ca 2 år sedan jag hade kanin så jag har glömt en del. Jag har haft två olika kaniner, en belgisk jätte när jag ca 5-9 år och en jätteblandning när jag var 10-11 år, den tröttnade jag på och sen fick den flytta ut till landet hos min moster som dels säljer kaniner och dels äter upp dem. Nu har jag blivit så kaninsugen igen. Så pass att jag tom. börjat skissa på en bur. Det som jag tänkt är att ha kaninen utomhus på baksidan. Vi bor i ett radhusområde men har stor, inhägnad tomt som är helt isolerad av en jättehäck. Mamma har haft kaniner dem senaste sommrarna så vi har galler till hagar. Pappa är byggare och kan bygga en bra bur av trä. Och om jag tappar intresset så ger vi bort kaninen till moster så får den gå i hennes Avel. Men jag undrar om det går bra att ha kaninen ensammen? Blir det inte hemskt tråkigt för den utan en kompis den tiden som inte jag eller familjen är där? Vilket kön blir lättast tam? Den viktigaste frågan av alla är ju ändå buren! Vilka mått är rimliga enligt er på en rasthage? Längd höjd bredd. Och själva bohuset? Lämpliga mått på det? Måtten måste vara lagliga för alla viktklasser då kaninen kan bli i vilken storlek som helst. Länka gärna bilder.

Annons:
Fridaaaa
4/24/14, 9:40 AM
#1

Man kan ha kanin ensam MEN är man borta mycket osv så tycker jag det är bäst med två kaniner. Då kastrerad hane med hona eller två honor.

Lättast att få tam,beror inte på könet. Däremot kan honor vara lite tjuriga vid brunst (mina 6 är dock inte det)

Ju större desso bättre på Hage. Ska man ha en jättekanin, så minst 4 kvm skulle jag säga till Hage, helst ännu större.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hell
4/24/14, 9:50 AM
#2

Ska du inte se ifall du kan få hyra en kanin över sommaren istället? Och om du redan nu känner att du kanske tröttnar tycker jag absolut inte att du ska skaffa två kaniner. Antar att det är en kaninunge du vill skaffa? Om du har två kanske du inte märker när de blir könsmogna, och är det två honor så kan de ju börja slåss och skada varandra.

Min erfarenhet är att båda könet kan bli lättare tama, men de kastrerade hanar jag har haft har varit tamast och keligast.

#1 har bra trips också tycker jag.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

ElinaS
4/24/14, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack! Det blir en kanin för mig. Ev. att mamma vill ha en också så då blir det två dock är det bara en som är min då. Det spelar inte så stor roll om det är en unge eller en vuxen kanin jag köper. Och vi får väl se vilket kön det blir. Helst en hane men om mamma ska köpa en så blir det två honor. Jag har tänkt ut ritning på bur. Det ska vara så att själva träburen står inne i kompostgallerburen. Tycker ni att måtten blir okej? Något ni skulle ändra på? Blir måtten okej även för två kaniner?

Fridaaaa
4/24/14, 11:55 AM
#4

#3 Höjden måste vara minst 50 cm (utan benen) om det är bur (kanin upp till max 3 kg) Bredd minst 50 cm, så 45 cm blir för lite. Längden är med förliten, för blir inte minst 0,5kvm. För litet för två kaniner även om den är 100x50x50, minst det dubbla hade jag haft.

Kompostgaller enbart som Hage hade jag inte haft om de är där dygnet runt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElinaS
4/24/14, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hagen

ElinaS
4/24/14, 12:02 PM
#6

#4 Även om dem går in och ut som dem själva vill i buren?

Annons:
Fridaaaa
4/24/14, 12:05 PM
#7

#6 Är den öppen dygnet runt får man ha det om de kan ut i hagen då och det tillsammans utger godkänt mått. Men kompostgallerhage är inte så säkert att ha till dem dygnet runt, råttor mm kan lätt ta sig in där. Hade utökat hagen med om ni ska ha två kaniner (antar att ni ska ha dvärgkaniner med tanke på måtten). Breddat med minst 2 galler och minst 2 galler till på var långsida hade jag kört på.
Samt kör på större bur, över godkändamåtten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[neptunens]
4/24/14, 12:07 PM
#8

Även om de har fritillgång till Hage så måste buren ha godkända mått.

Fridaaaa
4/24/14, 12:09 PM
#9

#8 Hagen kan räknas in som bur om de är där dygnet runt.
Så har jag fått veta. Men då måste de tillsammans vara godkända.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElinaS
4/24/14, 12:10 PM
#10

Vilket galler är säkert? Ska man rulla det kompostgallren och fästa med kattstrypare lite överallt så det sitter? Vi tar nog och ökar på med några galler om det skulle bli trångt.

Fridaaaa
4/24/14, 12:12 PM
#11

#10 Svetsat fyrkantsnät 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElinaS
4/24/14, 12:16 PM
#12

En fråga till, visst är hermelinkaniner dvärgkaniner?

Fridaaaa
4/24/14, 12:17 PM
#13

#12 Japp

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
ElinaS
4/24/14, 10:57 PM
#14

Dum fråga men hur håller jag råttor ifrån buren? Några tips?? Min mardröm är typ att det skulle rusa ut en ur buren.

Upp till toppen
Annons: