Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1577 ggr
[SarahOhrn]
4/24/14, 8:17 AM

Bottenmaterial och mat?

Bästa bottenmaterialet? Mest prisvärda… 

Och bäst mat? Färdiga blandningar isf vilka eller blanda själv och vad i så fall?

Annons:
[Konstig]
4/24/14, 8:25 AM
#1

Pellets är nog bäst som foder inte färdiga blandningar: http://www.agria.se/smadjur/artikel/utfodring-av-kaniner

[SarahOhrn]
4/24/14, 8:29 AM
#2

#1 Bara pellets och hö som mat alltså + frukt/grönsaker ibland?

[zendaimimon]
4/24/14, 8:49 AM
#3

Jag kör på mattor och sedan en kattlåda med papperspellets, fungerar utmärkt och blir betydligt billigare. Man måste bara hålla koll så att underlaget inte är för hårt för kaninen så att den får kala fläckar på baktassarna.

Har man bra hö behövs inte alltid ens pellets.

[Konstig]
4/24/14, 8:58 AM
#4

till en tvåkilos kanin kan man ge 1-2 msk pellets per dag men mest av allt ska kaninen alltid ha tillgång till hö och vatten såklart! :)

Godis för kaninen är sånt som en bit morot tillexempel

om det är sommar tillexempel kan man plocka lite maskrosor och lägga i buren (tror jag)

Jerrytherabbit
4/24/14, 10:15 AM
#5

hö och pellets låter bra som foder. Ge hellre grönsaker än frukt och vänj kaninen vid varje ny sort   långsamt, någon enstaka bit först och öka sedan efter hand

Lycka till med kaninenGlad

Kaninlivet
4/24/14, 11:31 AM
#6

Bottenmaterial:spån eller halm eller båda! du ska helst inte köpa någon gnagarblandning för den är väldigt onyttig och fet! Men vanlig pellets låter bra! Jag själv köper en 10'kg säck från granngården! Och tycker den är bra och en sån påse kostar 100-300 vet inte riktigt ;) många gör de misstaget att ge mycket pellets JÄÄÄTTE mkt o de är inte så bra! Eller ja de beror ju på kaninens storlek! Men jag tycker att man ska ge Max 1 dl pellets per dag! ❤️❤️ Men Hö är de viktigaste av allt såklart! Kaninen ska alltid ha tillgång till de! En kanin kan leva flera år på Hö o vatten bara så ja de ska de alltid ha fri tillgång till!

Annons:
Paui
4/24/14, 8:34 PM
#7

Jag har länge använt sågspån som bottenmaterial men det går åt så mycket och blir dyrt att köpa på djuraffär, så har bytt till papperspellets. Finns flera bra märken t.ex. toa-lätt kattströ som är miljövänligt och suger upp bra som bara den! Luktar mycket bättre i buren nu och håller sig torrare än kladdigt sågspån. Yay!

[SarahOhrn]
4/25/14, 12:08 AM
#8

Frågan om toa-lätt är billigare än spånet jag hittade på granngården 20 kg 149 kr. Nästan lite mer som flis inte som Kutterspån. So far so good :)

sfut
4/25/14, 12:12 AM
#9

Utomhus är torv bäst alla gånger! Med halm över på vintern.

Inne har jag carefresh i lådorna och halm i resten av buren, liggplatserna har fleecefiltar :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Agda
4/25/14, 12:18 AM
#10

Jag föredrar att blanda torv med spån och strö med det. Torvet gör att det luktar mindre och spånet gör att det inte blir lika dammigt som rent torv blir. Jag köper torv för 119 kr och spån 79 kr på granngården, blandar 3/5 torv och 2/5 spån. I toalådor kan jag också bara ha rent torv. Det går bra att strö med också om man har kaninen inomhus, bara den inte är en grävmaskin😛

En bra riktlinje för foder är:
Runt 3 % fett.
Max 14-15% protein.
Minst 14 % växttråd.
Omkring 50-60 mg e-vitamin och max 1 % kalcium.

Ett pellets som jag tycker är ok som helfoder om man bara har kaninen till sällskap är detta: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/jr_farm/279025

Delilah81
4/25/14, 8:58 AM
#11

Torv tycker jag är absolut bäst! 

Billigt, luktar inte, suger upp väldigt bra!  

Väldigt prisvärt, köpte en säck för 99 kr på Granngården för snart tre månader sen, och det är fortfarande 1/3  kvar.  Jag har 6 st kaniner, i 3 st burar. 

Är det kallt har jag halm över torven, och dessutom har de halm i bolådorna.

RebeccaG
4/25/14, 7:17 PM
#12

Kutterspån använder jag, kutterspån + halm på vintern. 
En bal kostar 70kr här och räcker länge🙂

Om du inte avlar, tävlar eller tränar mycket med kaninen så räcker ett bra hö. Pellets är bara ett komplement.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Frosstis
4/25/14, 8:21 PM
#13

Jag har några fleecefiltar i buren och sedan en låda med spån+hö=) (höet pga det annars fastnar spån för han är långhårig).

Annons:
Kaninlivet
4/26/14, 10:03 PM
#14

Jag köper mitt spån för 20 kr! En sttoooor "bal" :)

[ploppe]
4/26/14, 10:20 PM
#15

Lägger alltid ett tjockt lager kutterspån och sedan ett par kilo hö i en fluffig hög som de både äter av och lägger sig i.

Upp till toppen
Annons: