Annons:
Etikettallmänt
Läst 1692 ggr
Facie
2014-04-23 19:10

Åka kollektivt med kanin

Hej!
Vad har ni för erfarenheter av att åka kollektivt med kanin? Brukar de bli stressade och bli en traumatisk upplevelse för dem?

Vi ska kastera kaninen snart och för att ta sig dit måste vi först ta tåg och sen buss. Kan man åka kollektivt med en ny kastrerad kanin? Eller borde jag hyra/låna en bil?

Pretty wise //

Annons:
Claranordquist
2014-04-23 19:46
#1

Åker alltid kollektivt till hopptävlingar etc. och mina kakiner tycker att det är rätt chill ;) låter man dem bara vara i transporten och är lygn själv bryr de sig knappt ^^

Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam Hjärta

Facie
2014-04-23 19:53
#2

Okej men vad bra :) Tåget brukar ju vara väldigt lugnt och tyst det är mest bussen som känns lite sådär.

Pretty wise //

Saaara
2014-04-23 21:00
#3

Nemos problemos. Jag har åkt buss och tåg så många gånger med kanin och det har aldrig varit något problem sålänge kaninen är i buren.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Melao
2014-04-23 21:22
#4

I vanliga fall skulle jag inte tycka att det var några problem men det känns inte så himla shysst mot en nyopererad kanin. Är det en hane eller en hona? Hur lång tid tar resan?

Oho för att satsa det sista på mirakel!


Facie
2014-04-23 22:20
#5

#4 Jo det är precis det jag menar också. Just att han är helt nyopererad och kanske redan lite stressad och osäker så påfrestar jag honom ännu mer med en resa.
Resan tar totalt 50 min varav 40 min tåg.

Pretty wise //

[zendaimimon]
2014-04-23 22:28
#6

Jag har ingen bil så jag prövade att ta taxi till veterinären när min ena kanin skulle opereras. Det blev så otroligt jobbigt att jag valde att ta bussen hem sedan (ett byte) och det gick hur bra som helst :) Om det inte sitter ett gäng och skriker eller något på bussen är det ju inte mer stressande än bil bara du kan täcka över buren.

Annons:
Facie
2014-04-24 08:35
#7

#6 Aha! Men jag tror både tåget och den bussen är mer långfärd och eftersom jag kommer åka på en tid där folk för de mesta går i skolan/jobbar bör det vara lugnt tycker jag. Om jag inte har otur att de kommer på en skolklass eller något.

Pretty wise //

[zendaimimon]
2014-04-24 08:45
#8

#7 Det går säkert hur bra som helst :) Min kanin var betydligt lugnare på bussen än i taxin. Bara det inte är vid rusningstiderna är det ju lugnt i kollektivtrafiken.

Kimji
2014-04-24 10:29
#9

Min erfarenhet är att tåg går mycket bättre än buss eftersom det inte skumpar eller svänger fram och tillbaks. Skulle det vara väldigt stökigt ombord kan man ju bara be folk att dämpa sig lite.

Svado
2014-04-24 12:36
#10

Jag var med om en kanin som dog en gång pga att hen (minns inte kön) blev ihjälstressad när ägaren klev av tåget o skulle gå på perrongen.

Själva tågresan gick bra, men när hon klev ut me transportburen så dog kaninen pga stress.

Så man ska nog vara försiktig.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Claranordquist
2014-04-24 15:22
#11

Jag har även åkt kommunalt alla gånger jag kastrerat hanar och det har gått hur brA som hemst trots att de varit lite "groggy" så jag tror inte att du behlver vara orolig :)

Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam Hjärta

Claranordquist
2014-04-24 15:23
#12

Helst*

Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam Hjärta

Facie
2014-04-24 22:07
#13

Oj, det var väldigt olika svar. Allt från att det går bra till att kaninen dör :o Dock är min hane väldigt orädd av sig om man säger så, han blir inte skrämd av mycket!

Pretty wise //

Annons:
Svado
2014-04-24 22:26
#14

 Nu ska jag tillägga, att kaninen som dog var en liten 8 veckors hermelin unge, så det kan nog ha mkt o göra med saken.

Tjejjen skulle från umeå till uppsala o jag antar att när hon klev av tåget i uppsala så blev det för mkt för en liten hermelin bebis.

En vuxen lugn o stabil kanin är det nog absolut ingen fara med :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Kimji
2014-04-25 00:25
#15

Min förra kanin fick åka tåg tur och retur Halmstad - Umeå (över 100 mil enkel väg) och det gick strålande även om det kanske inte är något jag rekommenderar. Hon var iof inte nyopererad.

Facie
2014-04-25 08:07
#16

Okej! Jo min kanin är väldigt cool av sig. När vi hämtade hem honom låg han på sidan och sov efter bara några minuter ;)

Åh, vet verkligen inte hur jag ska göra, kan inte bestämma mig! :(
Får helt enkelt försöka låna en bil en hel dag.. antingen hyra eller om någon bekant kan tänka sig låna ut sin.

Pretty wise //

VildaVittra
2014-04-25 08:50
#17

Är han nyvaken efter sövning så kommer han vara jättetrött och förmodligen sova hela vägen hem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Facie
2014-04-26 09:05
#18

#17 Det kommer han inte vara för de opererar på morgonen och jag hämtar honom inte förens flera timmar senare. De ska hålla honom på inspektion efter och se så han är okej!

Pretty wise //

VildaVittra
2014-04-26 09:09
#19

#18 Det tar många många timmar innan ett djur är piggt efter sövning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hannhis
2014-04-26 12:08
#20

Om du åker tåg kan du ju kolla om det finns en tyst avdelning, eller vad det nu heter

Mvh Shy och Hannah


Annons:
Upp till toppen
Annons: