Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 448 ggr
juliafrojd
2014-04-19 18:38

Jätte, frågor bur - mat osv.

Funderar på att skaffa en jätte och har lite frågor också som jag behöver få svar på av er erfarna så jag kan bli den perfekta matten för min blivande jätte!

Mina nuvarande kaniner bor i fackurar ute i måtten 120x80x60 L, B, H. Men jag tänker att en jätte måste ju ha betydligt mycket större? Ju större desto bättre, eller hur. Blir 240x80x80cm bra? Eller blir det lite litet ändå?

Min asboluta dröm är en japanmantel/brokad belgisk jätte, men det kan jag kanske sluta drömma om då jag kan tänka mig att det inte finns? Har nämligen dvv i det och det skulle vara såå fint på en b.jätte! Men det kanske går att få fram? Utan stamtavla såklart.

Sen skulle jag gärna vilja ha tips? på uppfödare, gärna nära Örebro då det är där jag bor och jag tror inte att mina föräldrar är jättesugna på att köra alldeles för långt.

Jag har några önskemål på kaninen men absolut inga krav!

- Gärna i färgen svart, vit (blåögd) eller chinchilla men viltgrå är också ganska fint men Vilken färg? som helst är välkommen hos mig.

- Gärna en hane

- Ha ganska så stora föräldrar

- Detta är dock ett krav men självklart ska kaninen inte ha några defekter osv i varken släkt eller sig själv.

Detta är frågorna jag hade att ställa till er just nu, svara ni på dom så kommer jag säkerligen mer fler senare :)

Annons:
Nava
2014-04-19 20:35
#1

åhh jag vill också ha en Belgisk Jätte, men första året man har den måste den alltid ha plusgrader, så måste bo inne på vintern och när det fortfarande är kallt på natten, sen kan den bo utonhus året om, det är för att den behöver kunna växa till sig o så, sen ska den alltid ha massa plats att springa, så den bygger upp muskler.

Det är nog det ända jag vet…

Bright light creates black shadows.

Never say never and Never say Forever

[Wildfires]
2014-04-19 20:44
#2

En 120x80x60cm bur är tyvärr för liten, men 240x80x80cm bur passar perfekt. :)

Jag föder upp Belgisk Jätte i främst chinchilla och har två fina, sociala chinchilla hanar med stamtavla till salu just nu. Annars försöker jag få fram Belgisk Jätte med rexpäls i lite roliga färger. Första rexpälsade jättarna kommer dock inte förns om ett drygt år.
http://wildfireskaniner.weebly.com/

juliafrojd
2014-04-19 21:23
#3

Menade såklart 240 burarna åt jättarna ;)

Ninwe
2014-04-19 21:54
#4

#1 Har jag aldrig hört innan, men så kan ju jag ingenting om jättar heller..! Men är det på grund av att det är en så pass stor ras som de måste växa till sig utan minusgrader? För det gäller ju inte små kaniner. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[Wildfires]
2014-04-19 22:01
#5

#4 Nava har helt rätt i sitt uttalade. Det är så att Belgisk Jätte växer väldigt långsamt, det kan ta upp till 1,5 år innan de är färdigväxta och hålls de i minusgrader kan de stanna i växten. Så vill man att sin jätte ska bli så stor som möjligt ska de helst hållas inomhus i värmen.🙂

Ninwe
2014-04-19 22:15
#6

#5 Jaha! Där lärde man sig något nytt! :D

Hälsningar,
Ninni :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: