Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4204 ggr
Kaninhoppare
2014-04-19 13:50

Hon bröt nacken...hur..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det lite mer än 6 månader sen min prinsessa Mikki bröt nacken. Det var en helt vanlig höstkväll när jag skulle ut och ge henne mat. Direkt när jag såg buren kände jag att något var fel, för ingen skuttade fram till gallret för att hälsa. Mörkt var det också och jag hade ingen lampa. När jag öppnade burdörren fick jag se en kanin liggande på sidan strax under husdelen. I mörkret såg jag hur det ryckte i hela kroppen, kan inte beskriva den hemska paniken som kryper över en :( 

Jag plockade upp henne i famnen. Först när jag kände huvudet falla bakåt och inte vila på min arm insåg jag att något var väldigt fel. Storgråtandes rusade jag in det snabbaste jag kunde. Jag skrek på mamma att något var fel, att kaninen höll på att dö! Direkt när hon såg Mikki fattade hon ju vad som hänt, att nacken var bruten var uppenbart. Hon började gråta, skrek på min storebror att han skulle ta fram numret till veterinären. Det var kaos och jag minns att jag bara skrek att hon hade ont och vi behövde hjälp och jag grät som en idiot. Min storebrors flickvän försökte trösta mig och förklarade att jag skulle sitta still och försöka ta det lugnt, så kaninen skulle få mindre ont. När jag insåg att det inte var mycket tid kvar samlade jag mig för en minut och viskade till henne att jag älskade henne :'( 

När vi väl kom till veterinären var hon redan död. Vi åkte med min brors flickvän och hennes mamma, för mamma har inte körkort och pappa var borta och jobbade. Vi fick sitta i ett rum och vänta i EN KVART!!!!! Min storebror och jag vände oss lite från dem andra och han försökte förklara att vi gjort vad vi kunde och att Mikki skulle få det bra. När veterinären väl kom 15 minuter senare var det så okänslosamt som: " den har avlidit". Sen gick han. Hemma grävde min bror ett hål att begrava henne i tillsammans med en del betydelsefulla saker. Vi dekorerade graven bäst vi kunde och tände en lykta. 

Idag gråter jag fortfarande när jag tänker på min fina prinsessa som gick bort så otroligt tragiskt :'( 

Förlåt om det här blev världens längsta inlägg, men jag behövde verkligen skriva av mig det här. 

Och nu kommer väl frågan i det hela, hur kunde hon bryta nacken? Hon har aldrig haft problem att  sig upp/ner från huset och det är det ända sättet det kunnat hänt på! Börjar nästan tro att någon gjort det, men det känns lite väl.. konstigt? 

Vad tror ni, är det vanligt att dem bryter nacken bara sådär? (hon var 7 år btw)

Medarbetare på Jättekanin

Annons:
hannis :)
2014-04-19 13:58
#1

blir tårögd när jag läser detta! :'( styrkekramar till dig! kan hon ha sprungit in i nått eller fastnat i nåt?

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

tlover
2014-04-19 14:05
#2

fanns det nått huvudet kunde ha fastnat i samtidigt som hon kan ha rört sig? som jag förstår så hade hon ett upphöjt hus så kanske att hon fastnade och sen ramlade ner? vi har haft en kaninunge som bröt nacken i höhäcken men eftersom huvudet var kvar där så var det uppenbart vad som hade hänt till skillnad från hos dig (kaninungen var också redan död då vi kom på det var enklare för oss kan jag tänka mig). Var buren förresten olåst? för tvåbenta rovdjur är ju ett alternativ, människor kan vara grymma tyvärr. Hoppas att du mår bättre snart.

l'm back

Kaninhoppare
2014-04-19 14:20
#3

#1 Tack! :( Saknar min finis! :'( Tror inte det, i så fall burväggen. Men huvudet var liksom böjt bakåt, kändes mer som hon snubblat då :/

Medarbetare på Jättekanin

Kaninhoppare
2014-04-19 14:22
#4

#2 Inget att fastna i :/ Beklagar er kanin! Verkligen ingen rolig situation att finna dem i. 

Nja, den stod upphöjt från marken en rejäl bit, med två haspar. 

Tack!

Medarbetare på Jättekanin

marirose
2014-04-19 14:26
#5

Kram till dig ❤️ Vet hur det kändes när min kanin var dålig så förstår din sorg 😭 Med min kanin gick det bra. Man är aldrig förberedd.

ninen DH
2014-04-19 14:46
#6

Har du någon bild på buren?

Annons:
Kaninhoppare
2014-04-19 14:48
#7

#5

Tack :( Tur att det gick bra för din kanin!! Nej, men är ju aldrig det :(

Medarbetare på Jättekanin

tlover
2014-04-19 14:54
#8

#4 jag har hört om kaniner som sprungit in i väggar men jag har själv aldrig varit med om det.

Men om det inte finns nått ställe kaninen kan ha fastnat eller kunnat springa in i så finns det väl bara ett svar då.

l'm back

Aleya
2014-04-19 14:56
#9

Beklagar förlusten. Angående vad som kan ha skett tänker jag inte spekulera i, tycker dock att du ska prata med någon av de vuxna i omkring dig tycker jag. Istället för att fundera och få en massa konstiga svar och teorier.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kaninhoppare
2014-04-19 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#6

Ja, här är den. Hon låg precis under huset, längst mot dörrarna typ.

Medarbetare på Jättekanin

ALEVIUSS
2014-04-19 15:38
#11

Så ledsen för din förlust, Inte kul att hitta sin kanin sådär :(

Ja vi kan inte annat än komma med teorier :(

Vem vet hon kanske fick någon sorts anfall tappade balansen och föll konstigt från hustaket i buren?

 Hon måste ha fallit som i en kullerbytta för att kunna bryta nacken är min åsikt :( Men svårt att veta.

hannis :)
2014-04-19 16:42
#12

skulle kaninen kunnat snava och ramla på nacken så att den bröts och huvudet lämnade bakåt? :/

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Aleya
2014-04-19 16:45
#13

#12 när nacken är av så är det en kota som har släppt och därför sitter inte huvudet på plats om man så säger. Och därför kan huvudet ligga bakåt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
tlover
2014-04-19 16:50
#14

Jag skulle för att vara ärlig sätta lås på min bur eftersom ingen förklaring kan hittas.

Okej det behöver inte vara människor men skulle det vara det så är det ju inte så jobbigt att sätta lås att det inte skulle vara värt det.

l'm back

[Lollo 97]
2014-04-19 18:26
#15

Det rörde verkligen inom mig när jag läste detta. Jag beklagar verkligen. Det var ett väldigt tragiskt sätt att dö på 😭   Stora kramar från mig och mina kaniner.

Kaninhoppare
2014-04-19 19:16
#16

Tacksam för alla omtänksamma kommentarer, uppskattar det verkligen 🙂😢

Har ingen aning om hur det kan ha hänt, troligast är väl att hon snubblat från huset. Om någon mot all förmodan gjort det så…åhh!! Den personen kan vara glad att jag inte vet vem den är i så fall!!

Kan också tillägga att jag sålt min andra kanin eftersom jag tappade suget när min prinsessa dog. Jag fick inte samma band med min andra kanin. Mikki var min ögonsten och utan henne så fanns det liksom ingen mening.

Medarbetare på Jättekanin

sfut
2014-04-19 21:40
#17

Är du säker på att hon bröt nacken? Med tanke på hennes ålder känns inte hjärnblödning med efterföljande förlamning som en helt otänkbar dödsorsak. En förlamad kanin blir helt slapp och huvudet hänger som om nacken var av. Jag var med om det två gånger i höstas tyvärr :(

En hjärnblödning av det mildare slaget skulle ju också kunna ha gjort att hon tappat balanssinnet och trillat ner från sitt hus så olyckligt.

Men som sagt tidigare så går det bara att spekulera i vad som hänt, vi kan ju aldrig veta säkert tyvärr men i mina ögon är en hjärnblödning eller hjärtinfarkt mest troligt.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

petterssonP
2014-04-25 23:45
#18

För 4månader sedan , så gick jag ut på morgonen till mina kaniner, jag började ge dom mat en efter en. Sen kom jag till den sista buren av alla 4, det var en hane jag fick hem 2dagar innan..hörde ingenting inne i hans bur så jag öppnade buren och såg att han låg på sitt hus. Så jag pratade lite med han men han låg helt stilla så jag rörde honomlite för att se om han rörde sig. Men han var kall, stel..och ja… det var blod på andra sidan av han (han hade ryggen utåt).. någon idiot *** hade skärt halsen på min nya kanin…… jag blev helt stel, chockad, rädd, ledsen, allt… sen den dagen så har jag satt lås på mina burar. Att det finns såna människor som kan göra något sånt mot djur, jag finner inga ord till det, vet inte vad jag ska säga.. men jag hoppas jag får veta vem som gjorde det så jag kan anmäla h*n.. beklagar din kanin! Men tror ärligt talat inte att hon kunde bryta nacken bara för hon trilla av huset :/ låter inte logiskt..min hona trillar av hela tiden för hon lägger sig nära kanten haha :) men honkanske låg nära kanten, sovandes, kanade ner.. , men som tidigare personer skrev, beklagar verkligen..

Algotgardens
2014-04-26 02:00
#19

En förlamad kanin har precis som #17 säger ingen styrsel i huvudet, finns många olika sjukdomar som kan göra kaninen förlamad på det viset. Hjärnblödningar, tumörer o.s.v. Skulle nästan tippa på det. Beklagar din sorg!

Upp till toppen
Annons: