Annons:
Etikettallmänt
Läst 899 ggr
[AnimalLover1]
4/17/14, 11:17 PM

Kastrerad kanin?

Blev lite konstigt på den andra tråden om sterilisering så jag gör en ny, jag förstod inte så mycket av det själv så.. Är era kaniner kastrerade? Skriv gärna :) Finns det stor risk att de klarar ifrån sjukdomar tills över typ 5 år om de inte blir kastrerade?

Annons:
[AnimalLover1]
4/17/14, 11:18 PM
#1

Vet inte vad min kanin är, för som sagt, jag adopterade henne när hon var 5-6 år och fick ingen info om henne.

Mickis1994
4/17/14, 11:28 PM
#2

Ingen av mina kaniner är kastrerade då de används i Avel. Funderar dock på att kastrera en hane som jag planerar att köpa in, (ej till avel).

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

tlover
4/18/14, 7:06 AM
#3

Varken honorna el hanarna är kastrerade (svarade honor eftersom man bara kunde svara en) eftersom vi avlar känns det lite onödigt 😉

l'm back

Fridaaaa
4/18/14, 8:25 AM
#4

Har bara okastrerade honor.
Finns flera anledningar till att jag inte kastrerat dem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Andreag00
4/18/14, 9:06 AM
#5

ingen av mina kaniner är kastrerade

Wille, Puffe, Doris 

Boschkis
4/18/14, 9:41 AM
#6

Har en hane som är kastrerad, och en hona och en hane som inte är det. Min fjärde kanin dog i lördags, då var hon 6 år och inte kastrerad. Har haft flera okastrerade som blivit över 5 år.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Annons:
*~HamsterHamster~*
4/18/14, 9:43 AM
#7

Alla våra hanar är kastrerade så att de kan leva ett lyckligt och stressfritt liv i flock.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[RC1393]
4/18/14, 9:45 AM
#8

Har en kastrerad hane till sällskap och resten är fertila eftersom det är avelsdjur.

[zendaimimon]
4/18/14, 10:15 AM
#9

Jag kastrerade mina två hanar, jag tror inte kaninhanar brukar få några särskilda sjukdomar om de inte är kastrerade?
Men i övrigt blev det både för och nackdelar med ingreppen.
Själva operationen var enkel och båda har mått bra efteråt, de har slutat skvätta och blivit lite lugnare, men de har också blivit aggressiva mot varandra vilket aldrig hände innan (de är far och son och har bott bredvid varandra hela livet).

borkadottir
4/18/14, 10:46 AM
#10

Jag har en kastrerad hona och tre kastrerade hanar som bor i flock. Jag valde att kastrera hanarna för de skulle fungera bättre tillsammans.

Candy123
4/18/14, 10:50 AM
#11

3 kastrerade hanor och 3 okastrerade honor :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

ninen DH
4/18/14, 10:51 AM
#12

Jag har 2 kastrerade hanar, 1 kastrerad hona och 1 okastrerad hona… Vet inte riktigt vad jag borde fylla i då…

ALEVIUSS
4/18/14, 12:00 PM
#13

Okastrerad hane. Han har inte sällskap så jag tyckte det var onödigt att riskera narkos då, fast om det vore nu skulle jag nog låta kastrera ändå.

Annons:
[Lollo 97]
4/18/14, 1:51 PM
#14

Alla mina kaniner är okastrerade

[neptunens]
4/18/14, 3:07 PM
#15

Mina är okastrerade eftersom de används i Avel. När jag haft någon som varit en ren kelis har de dock varit kastrerade. 🙂

lovemysack
4/18/14, 3:22 PM
#16

Har allt som man fick välja mellan! ;)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

[[Rabbitsforlife]]
4/18/14, 4:15 PM
#17

Alla mina är än sålänge okastrerade och tror inte jag lär kastrera nån av dom heller.

Peak303
4/18/14, 7:18 PM
#18

Jag har en kastrerad hane resten av kaninerna är okastrerade då dem ska gå/går i Avel.

En kastrerad hona löper ingen risk att få livmodercancer samt att en kastrerad hane löper ingen risk att få testikel (vad veterinären nu sa att det hete). Men det är väldigt få hanar som får den "sjukan", vilket i så fall utvecklas i äldre år si sådär 8-12 år.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

EmmZen
4/20/14, 10:09 PM
#19

Jag har en kastrerad hona & två kastrerade hanar. Ingen av dem bor tillsammans

Viccan92
4/20/14, 11:32 PM
#20

Har en kastrerad hane med en okastrerad hona. Hade honan varit lite yngre hade jag nog kastrerat henne med för att slippa dessa hemska humörsväningar men eftersom hon är 5år nu så får det bli såhär.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
*~HamsterHamster~*
4/21/14, 2:24 PM
#21

#20 fem år är inte mycket om hon är frisk pigg, har bra hjärta och lungor kan man kastrera henne :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

hannis :)
4/21/14, 5:57 PM
#22

hade planerat att kastrera min ninis före jag skaffade honom, men hittills har han visat sig vara världens ohanigaste hane ;) han markerar knappt med hakan! Men vi får se hur det blir :)

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Jetaime
4/21/14, 6:00 PM
#23

Har en kastrerad hane och en okastrerad hona.

Tanii
4/22/14, 2:46 AM
#24

Hade en okastrerad hane som blev 9 år! Så tror inte att det är några problem om man inte kastrerar dom. Han hade nog blivit äldre om han inte fick tarmframfall (pga att han inte alls åt hö under alla sina år)

Fridaaaa
4/22/14, 7:24 AM
#25

#24 Honor löper när de är okastrerade att få livmodercancer bland annat. Bara haft okastrerade utom en, och de flesta har blivit gamla, om de inte gått bort av sjukdom/skada. 
Många kastrerar för att kunna ha kaniner ihop, slippa ev skvättande/sura honor vid brunst, så att honorna inte kan få livmodercancer mm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Melao
4/22/14, 10:36 PM
#26

Jag har mina kaniner kastrerade för att både jag och dem ska slippa alla hormoner, och för att ta bort risken för livmoder- och testikelcancer.

Oho för att satsa det sista på mirakel!


Upp till toppen
Annons: