Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1425 ggr
Dumpuck
2014-04-17 08:30

Gnager på gallret

Håller just nu på att bli galen på min innekanin, han gnager titt som tätt på gallret och det är inte heller så lite.
Är ett under att hans tänder inte gått av ännu med tanke på hur han gnager och sliter i det, han gör det när som helst.

Är det något man kan stryka på gallret som kan göra att han låter bli/blir avskräckt? Blir Anti-bit för hätstar för starkt tro?
Finns det något annat man kan prova, vet "piss off" för katt/hund finns, finns det något liknande man kan lägga på för kanin?

Annons:
YuriOchKuro
2014-04-17 08:55
#1

Anledningen för din kanin att bita på gallret på det sättet som den gör är på grund av att kaninens tänder växer konstant och det är bara deras instinkt som får dem att göra så. I de vilda livet skulle dem förmodligen bita på små grenar och smala träd som dem gnagar på, just för att slipa deras tänder som sagt… växer konstant. Jag skulle starkt rekommendera dig att antingen köpa pinnar eller hämta själv, men var försiktigt då vissa pinnar är giftiga i vissa årstider. Läs på nätet vilka som är okej för dem. Själv har jag två pinnar där platserna min kanin brukar vara vid och inga galler bitande har skett någonsin. Lycka till, hoppas din kanin slutar irritera dig.:)

Evelina!
2014-04-17 09:25
#2

Kan också bero på tristress. Två av mina kaniner börjar konstant bita på gallret om de inte får vara ute och springa utanför buren i den omfattning de är vana vid. De har även pinnar att roa sig med, men ibland är detta inte tillräckligt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Underbarn
2014-04-17 11:12
#3

Min förra kanin gjorde så när buren var i en för liten bur. I en standard bur på 100x50 skaka han på gallret osv. I en större på 200 cm eller hundgården vi hade gjorde han det aldrig :) Han slutade dock med detta när han blev över ett år gammal även i mindre burar. Ge grenar, blad osv att sysselsätta honom med. Aktivera honom :) Du kan även smörja på ättika eller ättikssprit. Det har jag gjort och då slutar dom men det behöver smörjas på varje dag för det torkar och smaken försvinner ??

Bunnydonna
2014-04-17 11:24
#4

Hej! En kanin behöver få skutta fritt minst 1 timme om dagen. Min Molly biter när hon ville komma ut eller hade behov av att gnaga. Nu går hon lös i huset och det fungerar bra, hon är en nöjd och glad kanin. Får äppelkvistar 2ggr. i veckan. Mvh Bunnydonna

Dumpuck
2014-04-17 14:19
#5

Haft kanin i många år och har aldrig haft problem med bitandet, har alltid försvunnit om kaninen fått grenar/aktiveringsboll och liknande. Har även alltid varit noga med aktivering av mina kaniner (hoppning, agility osv) så aktiveringen är det inget fel på.

Denna kille har börjat nyligen, han är 6år gammal och har inte gnagt tidigare. Grovt och fint hö, grenar, aktivering av olika slag samt en bra bur + att han självklart får skutta fritt i lägenheten.
Han brukar gnaga då höet är slut som för att visa, men nu är det betydligt mer intensivt gnagande och han gnager även då han nyss fått fräscht hö. Så det är nu det blivit problem då jag inte längre finner varken anledning eller lösning på det.

#3 Ättiksprit känns riskabelt med tanke på att det är väldigt starkt, borde vara väldigt starkt för en dvärgkanin (Dvärgvädur) om han skulle få i sig något?

Underbarn
2014-04-17 23:05
#6

Möjligtvis men ättika bör fingera bra. Jag har använt det utan problem

Annons:
fossingen
2014-04-18 12:55
#7

Ättika brukar funka. Stryk på gallret där den biter.


Dumpuck
2014-04-20 12:15
#8

Okej, ska prova det! Tack!

Upp till toppen
Annons: