Annons:
Etikettallmänt
Läst 1234 ggr
flikkaan
2014-04-15 14:13

Hemlösa kaniner?

Hej jag undrar om det finns något ställe/organisation som tar hand om herrelösa kaniner? Som har försvunnit, blivit upphittade eller som ägarna kan lämna sin kanin hos om de inte hittat någon som vill ha den?
Det finns ju hos katter (samvetet) och marsvin vet jag men kaniner och andra smådjur har jag inte hört något om. 
Kom att tänka på det igår då jag följde med mamma till hennes veterinärklinik och hjälpte till som jag brukar ibland då det kom en matte som ville avliva sin fullt friska kanin pågrund av att de inte hade någonstans att lämna den när de skulle flytta. 
Jag tyckte det var hemsk men hade inte så mycket att säga till om eftersom att "ägaren" hade bestämt det. 
Är fortfarande väldigt upprörd men tänkte att om det finns något ställe som tar hand om kaniner som inte har något hem så kanske man kan tipsa ägare som inte vill ha sina djur längre om det. 
Tacksam för svar!

Xoxos hamsteruppfödning  ~  http://xoxoshamstrar.weebly.com/

Annons:
wolfgirl82
2014-04-15 14:48
#1

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

taylor__lambert
2014-04-15 15:01
#2

Synd att det där stället i Centralen är helt borta, där kunde man släppa ut sina kaniner så de fick göra vad de ville, visserligen var det kanske inte en helt bra grej då kaninerna kunde hur lätt som helst gå ut på vägen och så grävde de tunnlar under vägen så marken började svikta, men när jag var lite yngre tyckte jag det var super kul att bara åka förbi och titta.

Jag behöver nämligen hitta något ställe för mina två skitungar

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Lollo 97]
2014-04-15 15:46
#3

Fattade inte riktigt om hon avlivade kaninen eller inte, gjorde ägaren det? 😢

[annloo]
2014-04-15 16:43
#4

bor du i uppsala ts? skulle de flytta till ett grannland? :)

Itchy
2014-04-15 17:46
#5

#2 är du helt bäng i huvudet ?

att släppa ut ett tamdjur i det fria är helt fel, de har ingen chans att klara sej själva och har inte heller samma instinkter som en vildkanin, ochlöper därmed stor risk att gå en hemsk död till mötes, och för vad ?

jo för att man inte hade tid för kaninen nu när den inte var liten söt & fluffig, och inte ville spendera pengar på en avlivning

och om 2st utsläppta kaniner mot förmodan skulle överleva och träffar varann, ja då gär de det kaniner är bäst på, förökar sej, och gör problemet ännu större med en hel koloni halvvilda kaniner

så tycker du verkligen att det är en bra idé att släppa ut tamkaniner ?

You can't spell Bitchy without Itchy

ninen DH
2014-04-15 19:04
#6

#2 Har ingen lust att skriva av #5 Men what?!! Släppa ut tamkaniner?! Vad har de kaninerna gjort för att gå den vägen mot döden till mötes?! Som #5 skriver har tamkaniner inte dem instinkterna som krävs i det vilda. Tänk efter nästa gång innan du köper "två skitungar"

Annons:
taylor__lambert
2014-04-15 20:47
#7

Okej och ni har en sådan här attityd för att? Jag sa bara hur många gjort förr, de var även organisationer som släppte ut dom där för de inte var värt att ha kvar dom, människor och volontärer gick dit dagligen och matade de kaniner som bodde där och kommunen tyckte att det var helt okej att de var där, sen sa jag också att jag inte tyckte att stället de placerade ut dom på var något bra just på grund utav den höga risken att bli påkörd fanns.

Och dess utom innan ni dömer en bok för omslaget så kan ni ju faktiskt kanske ta reda på saker innan man börjar hoppa på folk och säga saker som inte hör dit. Om ni visste varför jag har två små skitar kanske ni inte hade hoppat på mig, vilket som så är inte det okej, skulle ni göra så i verkligheten… ja då kommer man inte långt.

http://kanin.ifokus.se/discussions/53480d328e0e741caf000ca6-kaniner-bortskankes-stockholm?discussions-10

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

flikkaan
2014-04-15 20:48
#8

#1 Tack så mycket! ja verkligen, de som ska avliva är ju inte så pepp på att engagera sig för att sitt djur ska hitta ett hem heller verkar det som. Men skönt att det finns några alternativ man kan tipsa om iaf, även fast det abs borde finnas fler!
#3 Ja tyvärr :/ det är ju ägaren som bestämmer det, och veterinären får inte rädda djuret utan dens tillåtelse.

Xoxos hamsteruppfödning  ~  http://xoxoshamstrar.weebly.com/

[annloo]
2014-04-15 21:00
#9

har skickat pm till dig ts! ville inte ta det här :)

Delilah81
2014-04-15 21:04
#10

#2  Centralen, vad?

Att bara släppa ut tamkaniner utan tillsyn är helt vansinnigt, och jag hoppas inte "centralen" var något liknande?

taylor__lambert
2014-04-15 21:11
#11

T-Centralen i Stockholm, man släppte ut dom där förr nu har dom avlivat hela bunten, i ca… ja vad kan det vara 20-25 års tid har det varit folk som släppt ut sina kaniner där istället för att sälja eller betala för en avlivning, men som sagt nu är alla avlivade då de började förstöra bil vägen

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Delilah81
2014-04-15 22:18
#12

#11   Tack gode gud för att det stället är helt borta då…

Precis lika idiotiskt (och olagligt) som att släppa ut sina tamkaniner i skogen…

Upp till toppen
Annons: