Annons:
Etikettallmänt
Läst 1983 ggr
Delilah81
4/15/14, 12:58 PM

Här samlar vi erfarenheter av olika djuraffärer!

Tänkte att vi här kan dela med oss av våra erfarenheter av olika djuraffärer, även nätbutiker.  ☝️

Både positiva och negativa, så att man vet vilka man ska handla från och vilka man ska undvika!

Annons:
Fridaaaa
4/15/14, 1:03 PM
#1

Nätbutiker
Zooplus.dk - Relativt snabb leverans, bra support, bra priser och bra utbud.

Gnagarboden - Snabb leverans, bra produkter och trevlig support.

Enskilda butiker skriver jag inte, då jag anser att det är att "hänga ut" om man gör det och kedjorna skiljer det ju från butik till butik.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
4/15/14, 1:48 PM
#2

Nätbutiker

Zooplus.dk - Världens i särsklass sämsta leverans. Beställde sju kollin, först kom två sedan fick vi ringa om de andra och efter många om och men kommer transportbolaget ett till, säger att de har fyra kvar att leverera men som de inte fick med sig vid denna leverans. Vi åker dit, får ut två paket via postterminalen och får sedan ytterligare två paket hemlevererade efter x antal påringningar till transportbolaget. I övrigt bra pris (blev dyrare än om jag skulle beställt samma varor från svenska sidan - värt att notera!), bra prylar osv.

Zooplus.se - MYCKET bättre leveransvillkor, snabbare leverans (trots att jag beställde senare fick jag sakerna tidigare än de jag skickade efter från danska sidan, trots att det var i princip samma varor), lägre pris än danska sidan.

Gnagarboden - Fantastiskt sortiment, personal osv. Snabb leverans och bra priser. Gillar dem. Även trevlig gårdsbutik.

Teddytassen - Toppenservice där med, snabb leverans och varor av utlovad kvalitet.

IRL-shoppar

Grizzly Zoo (Haninge-butiken) - Enormt serviceminded, beställde hem de burar jag ville ha och ringde så fort de kommit fram. Behövde ej heller erlägga någon handpenning trots att burarna var snordyra och förmodligen inte ingick i deras ordinarie sortiment. Rekommenderas!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Melao
4/15/14, 6:28 PM
#3

#1 Att skriva om specifika "IRL"-butiker, är väl inte värre än specifika nätbutiker? Det finns ju människor bakom båda, folk som lever på sin butik. 

Nätbutiker:

Zooplus.se - Okej leverans, tog ca en vecka innan jag fick mina varor men var inga problem. Bra utbud på foder, vilket är vad jag brukar handla där. Gratis frakt om man köper mycket.

Gnagarboden - Snabb leverans, bra support (fick en transportbur med ett fult fabriksfel och fick en ny efter ett par dagar). Helt okej utbud men det är ofta slut i lager. Bra priser. Frakten kan bli dyr.

Animail - Snabb leverans direkt till dörren, hur smidigt som helst. Gratis frakt om man köper mycket.

"IRL"-butiker:

Grizzly Zoo Borås - Trevlig person, bra service (Beställde hem en bur åt mig snabbt och smidigt), bra priser, dåligt utbud på foder (Bello och Cuni Nature), ganska liten smådjursavdelning. Ingen djurförsäljning(!).

Zoo-hörnan Borås - Mysig butik och djurhållningen ser okej ut men de delar inte på honor och hanar så en kaninmamma fick två kullar med litet mellanrum direkt i butiken.

ArkenZoo Borås - snordyrt och halvbra djurhållning. Ofta skräp i vattenskålen eller inget vatten alls. Kaninerna ligger ofta och flämtar.

Djurmagazinet Borås - Små glasburar och felaktiga benämningar på raser (t ex Dvärg Hermelin), ganska dyrt. Ganska bra utbud och större smådjursavdelning. Höet ser fint ut.

Oho för att satsa det sista på mirakel!


Fridaaaa
4/15/14, 6:59 PM
#4

#3 Jo, för mig är det skillnad. Jag pekar inte ut enskild butik. Internetbutiker brukar vara lager någonstanns för det mesta, vissa är butiker med men för mig är det skillnad när man pekar ut enskild butik.
Men man tänker olika och upp till var och en hur man vill göra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sara8282
4/15/14, 7:07 PM
#5

#1  Fast det är ju det som är bra med nätet, att man kan dela erfarenheter av bra och dåliga företag!   Tänkt tex Rejta, och en massa andra liknande, där man kan sätta betyg och recensera olika företag. Ingen vill ju stödja en djurbutik med dålig djurhållning eller en nätbutik som lurar kunder tex.  Och hur ska man få veta det, om det inte skrivs om det?    Men det är min åsikt!   Tycker man att det känns fel att "hänga ut" någon, så ska man självklart låta bli!  🙂

Mina erfarenheter:

Gnagarboden:  Bra, har gjort några beställningar, och inga problem alls!

Teddytassen:  Ok.  Dyr frakt, och blev fel färger på ett par artiklar, men sånt händer!

Crt zoologiska:  Inga problem, och snabb leverans till dörren av burar! 

Zoo.se:  Inga problem med dem, däremot skickade Klarna en betalningspåminnelse med en saftig påminnelseavgift plus ränta, utan att ha skickat orginalfakturan, men det är inte på något sätt själva butikens fel!  

ArkenZoo  Sävedalen:  Dyr, men vettiga.   Detta är en kedja, så gäller  ovan nämnda butik!

Djurmagazinet Göteborg:  Bra!  Rymliga djurburar och verkar kunniga. Detta är en kedja, så gäller ovan nämnda butik!

MittHusdjur.se :  Katastrof.  Skickade helt fel varor och gick inte att få tag på. De svarar inte på mail.   Har läst om flera som varit med om liknande, och är glad att jag inte betalade med direktbetalning som en del andra har gjort.

Delilah81
4/15/14, 7:13 PM
#6

Ja, självklart behöver ingen skriva något som inte känns bra! 

Vad man vill skriva och om man vill skriva är helt frivilligt! 🙂

Annons:
Fridaaaa
4/15/14, 7:13 PM
#7

Förstår inte varför folk ska haka upp sig på det jag skrev i #1. Det är väl upp till mig vad jag väljer att göra och inte göra? Jag tycker en sak ang det och vissa andra en helt annan. Thats life.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaninernasvän
4/15/14, 7:16 PM
#8

Den ända djuraffär vi har här är djurmagazinet, Killen som äger affären där har väldigt dålig attityd mot barn.. Finns det mesta i deras sortiment, Jag själv skulle aldrig köpa djur från en djuraffär har alltid varit imot det, men det är bara min åsikt :)

http://mylifewithrabbits.blogg.se/ Blomma

Delilah81
4/15/14, 7:37 PM
#9

#7  Fast det är väl ingen som skrivit att du inte får göra som du vill, utan bara sina åsikter om saken…

taxidriver142
4/16/14, 6:12 AM
#10

Djurmagazinet i Farsta i södra Stockholm:

Här finns alltid en antal kaniner till försäljning för ca 2-500 kr. Mest Dvärgvädurar men också en och annan med upprättstående öron.

Det finns också ett stort sortiment av foder och tillbehör. Trevlig personal. Rekommenderas!

Simbi Zoo i Sickla (Nacka):

Mycket stort sortiment av foder och tillbehör, man säljer dock inga djur här (förutom akvariefiskar). Rätt ointresserad personal. Rekommenderas pga det stora sortimentet.

Arken Zoo i Nacka Forum:

En lite mindre zoobutik där man även säljer kaniner. Bra sortiment av foder och tillbehör. Personlig service. Rekommenderas!

[zendaimimon]
4/16/14, 6:45 AM
#11

Nätbutiker:

Teddytassen:
Dyr fraktkostnad men snabb leverans och bra varor.
Zooplus:
Stort utbud med både bra och dåliga grejer skulle jag säga. Beställde en bur där ifrån och blev ett otroligt krångel då de skrivit fel postnummer på paketet då de skickade iväg det. 

Markbutiker:

Arkens Zoo Nordstan:
Dyrt och dåligt utbud
Arkens zoo Sävedalen
Åter igen dyrt, dyrt! De säljer tyvärr kaniner och marsvin, men på plussidan har de alltid hus, vatten och hö om än något för små burar (som jag minns det). De står i ett inglasat rum och det är inte tillåtet att gå in om man inte ska köpa ett djur.
När jag skaffade mina två första kaniner fick jag ändå ganska bra hjälp här. De försökte varken pracka på mig saltsten eller gnagarblandning (de säljer dock båda) utan rekommenderade bra pellets och bur över det lagliga.
84:ans Zoo Sävedalen
Bättre priser än Arkens Zoo, dock fortfarande typiska djuraffärspriser. Utbudet är inte det största, men det mesta man behöver finns så det fungerar i nödfall, höet är av bra kvalité om än dyrt.
Stort plus för att de enda djur som säljs är fiskar och kvinnan som äger butiken är bland det trevligaste man kan hitta.

Upp till toppen
Annons: