Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 989 ggr
Facie
4/12/14, 10:00 AM

Nej till kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin är nog inne i sin tonårsperiod nu för han är helt vild, han springer runt fötterna och gräver på oss, drar i kläder och allmänt vandaliserar grejer i lägenheten.

Det jag undrar är, kan jag på något sätt säga "nej" till honom när jag tar honom på bar gärning alternativt någon spray eller liknande jag kan applicera på saker han normalt "attackerar"? Brukar i nuläget bara putta bort honom men de är inte vidare effektivt, han tycker snarare det är kul…Sen kan man ju inte bli arg den lilla sötsaken ;)

Pretty wise //

Annons:
SmillaM
4/12/14, 10:08 AM
#1

När mina två tonårs honor t.ex biter i mina kläder så tar jag upp dem framför mina ögon och tittar in i deras ögon och så säger jag ett tydligt nej. Det brukar få dem att förstå att det är fel

Aktiv på kanin.ifokus.se

Facie
4/12/14, 10:11 AM
#2

#1 Hm… får testa det! Men han kommer antagligen bara bli nyfiken och lukta/slicka mig i ansiktet haha.

Pretty wise //

Jerrytherabbit
4/12/14, 10:26 AM
#3

Förstår att man inte kan bli arg på honom Glad

Min ena kanin bukar gnaga på utsidan på sin bur när han springer ute. När ja ser det säger jag ett bestämt "Hallå där!", varpå han stannar upp, spetsar öronen, och står stilla så i 10s, innan han gör ett glädjeskutt och springer iväg och gör något annat. Inte hundraprocentigt dock, för det dröjer inte många dar innan han är på det igenPustar(Han har fri tillgång till annat gnagmaterial, så det är nog mer av en markering. Han gnider även hakan på samma ställe nämligen)

ALEVIUSS
4/12/14, 11:15 AM
#4

Åh kaniner är verkligen riktigt envisa :D

När min kanin var i tonåren börjde hoppa över vår staket och rymma, skuttade runt i grannskapet och hade sig. Nej funkade ofta om han var just på väg till att hoppa, men då använde jag inte ord utan ropade ett skarpt "Schhh!!" och klappade med handen han hajade alltid till och vände om. Tycker ljud funkar bättre med djur än ord

Fansan88
4/12/14, 1:06 PM
#5

Testa dig fram men hårspray och sånna saker är inte så bra för kaninen Om ni har kaninen inne heltiden kanske ni ska prova att ha den lite ute i en rast bur

[AnimalLover1]
4/12/14, 2:18 PM
#6

Prova att spruta lite vatten över honom med en vanlig "sprutare" med täta hål, det funkerar iallafall på vissa hundar som bråkar.. Men jag vet inte om det är samma sak med kaninen. När min kanin blir irriterad och puttar aggresivt eller river på det hon är arg på, då tar jag bara tag i henne och säger ett skarpt "Nej, sluta!", jag tror inte hon förstår det så bra men ändå.

Annons:
Facie
4/12/14, 3:55 PM
#7

#3 Haha! De låter något som min också skulle kunna göra, han ser allt som en lek och hittar ständigt nya grejer att förstöra!

#4 De har jag också tyckt funkar bra men han har lärt sig mina ljud nu och reagerar inte direkt på dem längre tyvärr!

#5 Han har varit så liten och de har varit kallt så har inte velat ta ut honom än men de kommer så småningom :)

#6 Vill helst inte spruta vatten på honom och de skulle ta för lång tid att hämta flaskan varje gång.

Tack för alla tips?! Hoppas helt enkelt att jag kan vara envisare än honom ;)

Pretty wise //

Paui
4/24/14, 6:35 PM
#8

Jag använder ofta ljud som jag lärt mig från "mannen som talar med hundar" Ceasar Milan. Han använder ett "psh!" ljud när han vill korrigera ett beteende och det funkar jättebra på mina unga kaniner som gärna vill busa för mycket. Jag brukar ha dem lösa på innergården och om de springer bort för långt använder jag ljudet, då springer de tillbaka. Om de gnager på något de inte får så hajar de till av ljudet och slutar. Har även lärt dem ett smackande ljud som betyder mat, så när jag gör det så kommer de rusande. Bedårande!

Upp till toppen
Annons: