Annons:
Etikettproduktion
Läst 2294 ggr
Gröngroda
2013-09-12 12:42

(X) Köttkanin i lägenhet

Hej! Är det någon som har sin kaninproduktion i en lägenhet? Är väldigt sugen på att börja lite smått med köttkaniner för eget bruk och för att kunna ge katterna som barfas. Problemet är att jag just nu bor i lägenhet. Fungerar det ändå? Någon som har tips? på smarta lösningar etc?

Annons:
farvendal
2013-09-12 12:44
#1

Sätt ett (X) i rubriken

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

tlover
2013-09-12 12:54
#3

Det beror väl lite på Vilken ras? man tänkt. Gotlandskaniner tex ska enligt föreningen inte vara innekaniner (jag gissar det är samma med mellerudare och svensk päls).

Sen så tar ju kaninavel (vilket det är) upp mycket plats så jag hoppas du har en stor lägenet.

l'm back

Gröngroda
2013-09-12 14:23
#4

#1 #2 oj, visste inte om det. Hur ändrar man rubrik? Hittar bara att värd och Medarbetare kan göra det

Fridaaaa
2013-09-12 14:24
#5

#4 Man kan bara göra det upp till en timme efter man gjort inlägget.
Så du får skicka till sajtvärden eller medarbetare 🙂 (dem finner du i "om sajten")

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2013-09-12 18:23
#6

Du skulle ju kunna föda upp mindre raser/blandningar om du har utrymmesbrist och bygga på höjden. Ska du ha dom inomhus eller på balkong?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Zabbio
2013-09-12 19:15
#7

Med balkong går det att ha ett avelspar eller rent av ett par honor lösgående på balkongen och en avelshane i en större utebur på ben. Det går alltså att ge dem vettiga utrymmen om man kan offra en balkong eller rent av ett rum. Man borde tänka på acfallshantering av tex spån osv också.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
2013-09-12 19:19
#8

alternativt kanske avliva ungarna väldigt ungt så att dom inte behöver eget utrymme, däremot blir det antingen väldigt lite kött eller så får man ha många avelshonor så att man inte stressar dom för mkt…

det skulle däremot kännas onödigt (väldigt många liv jämfört med mängden kött 😕)

Det blir enklare om man visste hur stora utrymmen det rör sig om.

Men man måste tänka på att även om man håller djuren för kött ska dom ju ha det bra, inte bara minsta nödvändiga. Dom ska vara handtama för att tex kloklippning, matning osv ska funka och dom måste må bra för att kunna producera bra.

Även om man "bara" avlar för kött kan man inte bara komma med mat och vatten en gång/dag och tro att det ska funka.

l'm back

Gröngroda
2013-09-12 19:39
#9

Bor i en relativt stor trea så utrymme finns, däremot ingen balkong. Vi har ett rum som kommer stå tomt snart så det skulle vara en möjlighet att använda det till kaninerna. Hur mycket extra utrymme bör man räkna med per kull?

tlover - det börjar närma sig lite påhopp från din sida nu faktiskt. Jag hade ju knappast besvärat mig med att fråga på ett forum om jag inte brydde mig om kaninernas hälsa och det känns inte alls kul att få sådana saker som du insinuerar slängda i ansiktet.

Mantissa
2013-09-12 19:48
#10

Jag tycker det bör gå utmärkt. Kanske inte lämpligt med de största raserna, men rexar och andra mellanstora bör funka. Bygger man trevånings fackburar längs med en hel vägg bör man kunna avla tillräckligt för att få kattmat i alla fall 🙂

tlover
2013-09-12 19:59
#11

#9 jag menar det inte som ett påhopp, bara att man ska tänka på det, att kaniner varför man än har dom tar tid. Det finns exempel "åt andra hållet" som tex  "kelkaninsägare" ska man ju tex tänka på att även efter det första intresset svalnat ska man ta hand om kaninerna varesig man vill iväg på resa eller inte.

Endel "kelkaninsägare" håller kaniner på L80 (minimum enligt lagen), tar kullar på dom för att "kaninungar är sååå söta", avlivar kaninungar dom inte får sålda och sen snart har dom en kull till tex då dom inte vet bättre.

Jag vill bara sprida kunskap och har inget emot folk som föder upp till kött.

När det gäller utrymme ska du räkna med extra burar till alla kaninungar (man kan ha otur och få bara hanar tex) då dom kan inte bo tillsammans i blandad grupp eller hos mamman tills dom är slaktfärdig. Fram tills dom är gamla nog att flytta hemifrån så funkar kaninmammans bur däremot (däremot eftersom man vill få så bra produktion som möjligt skulle jag ha stora burar till avelsdjuren hursom.)

Honor kan däremot ganska ofta (men inte alltid) bo i "flock" tex skulle dom kunna vara frigående på golvet i extra rummet och dom andra är i burar efter väggen.

Man ska tänka på också att kaniner lätt kan få många ungar i en kull (tex så är snittet för gotlandskaniner 6 ungar/kull men vi har fått 8,75 i snitt)

Det är också bra att ha andra extra burar som karantärn då du tar in nytt blod eller sjukburar så att inte alla i din flock råkar bli sjuk och dör bara för att en blir det. Sjuk/karantärnburen tycker jag däremot kan vara lite mindre för enkelhetens skull (dock ej under L80) våra är tex på 0,8 kvm medan dom andra burarna är på 2 kvm (delbara så har vi ungar är några på bara 1 kvm)

l'm back

Zabbio
2013-09-12 22:44
#12

Lite beroende på ras och storlek på kaninerna.. Mina  tysk jätte+svensk päls korsningar väger drygt 2kg vid 12 veckor och så länge  kan de bo hos mamma, om mamman tex bor i ett eget rum eller på balkongen lösgående. Det finns en liten risk att någon av dem råkar bli dräktig vid 12 veckor men den är marginell. Vid 16 veckor puschar man turen lite, ändå vet jag personer som har dem ihop så länge utan problem eller dräktigheter. Eftersom de inte hamnar hos någon köpare som plötsligt får en oväntad kull tycker jag personligen att risken att de blir dräktiga jämfört med obehaget (troligtvis inget då de antagligen inte ens hinner föda) gör det ok att hålla dem till 12 veckor.

Jag umgås inte så mycket med mina kaniner, de får mat och vatten på morronen. Några minuter att äta ur handen och så klart extra tid om de behöver nån special vård… Men då ingen av dem är ensam utan de går 2-3 i varje ''bur'' så har jag inget dåligt samvete för det. Däremot hade jag inte velat hålla dem på en yta mindre än att de kan springa och hoppa, avelshanen (+sällskap) bor på 2.5 kvm med hylla i samma längd så att de kan springa runt uppe och nere.

#9 Jag hade nog skaffat två systrar som kunde vara lösgående i rummet. Kaniner blir lätt rumsrena men att lägga en pressenning eller vaxduk som skydd behöver inte vara fel, sen kattlåda och billiga mattor (typ IKEA) som golv, lite lådor och leksaker ovanpå. Det hade jag testat om jag haft ett helt rum, och då hade jag sparat ungarna tills de var 12 veckor och valt en större ras så att där var lite kött på dem vid den åldern.

Alternativt dela in det med typ kompostgaller (eller om man vill göra nåt snyggare)  till hagar/burar på ett par, tre kvadratmeter. Dock finns risken att de hoppar över kompostgaller och att de parar sig emellan, så hannens bur bör antingen vara upphöjd eller om han blir kelkanin och går frigående i resten av lägenheten kanske.

Jag är inte så glad i fackburar eftersom att jag även om de är jättestora tycker att de inte ger så mycket utrymme med tanke på hur mycket tid djuren får sitta där. Men det är en personlig åsikt. Ur plats-synpunkt med tanke på ungar känns det dock smidigare om de kan bo hos mamma till slakt, och väljer an en större ras som kan slaktas lite tidigare så blir det ganska litet till och med med 2kvm burar till en hona och 5-10 2-kilos ungar.. två honor, 5-10 tvåkilos ungar och kanske en liten kull i en bolåda kan däremot ha gott om utrymme i ett mindre rum. Problematiken ligger i att skydda golv och väggar från kanin-kiss (därav pressenning som ligger under mattor tex) och slitage, samt att man får tag i kaniner som funkar bra i grupp.  Jag har som mest haft 3 honor, 9 större ungar och 5 i bolåda på en yta av ca 14kvm. Inget som helst bråk. Har även haft två olika kullar på sammanlagt 8 kaniner som delat på 4.5kvm, de har då varit mellan 800gr och 2kg vardera och gått väl ihop. Jag ser det som att de har större möjlighet att springa på den ytan, och att umgås, än de haft i vars en bur på 1kvm, men det viktiga är ju att de inte slåss eller hackar på varandra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

john rambo
2014-02-03 05:41
#13

Fler borde skaffa kanin i lägenhet till kött och sällskap. Kanin passar utmärkt i lägenhet för den stör inte grannarna som andra djur, duvor till exempel. Som även är ett klassiskt stadsköttdjur, som flyger och skiter på grannens balkong.

Annons:
aktagrottman
2014-02-03 11:02
#14

Det går nog alldeles utmärkt att ha köttkanin produktion i lägenhet.
Problemet som jag ser det är att det kan komma en stor kull och då blir det för många djur per yta för att det hela skall vara lagligt.

Men en lösning på det är att sälja bort överflödet när ungarna är tillräckligt stora.
Då får man ev in pengar för foder och har fortfarande kvar så många man har plats för.

Men jag tror man skall satsa på att endast ha avelshonor och inga hannar. Utan istället hitta någon i närheten att para med.
Att ha en hanne i lägenhet tar bort 1-2 köttkanin platser och den kostar även pengar i både foder och strö året om.

Håller för tillfället på med ett test för att se om det funkar för egen del.
Har en avelshona med ungar för tillfället.
I stor bur på balkongen.

I senare skede är det tanken att ungarna skall separeras och gå på övervåningen i buren.

Då vi har kompost på vår kolloni kommer strött o skiten komma väl till användning i vår när det gått en vända i komposten.

Magnols
2014-02-04 08:01
#15

Bra tanke. Hade jag haft lgh då hade jag kört dvv. Behöver små burar och växer bäst av dvärgraserna. Kanske korsa? Men försökt köra på minsta burmåtten och mindre och fler kaniner. Kaniner är extremt lättskötta. Mat och vatten fyller jag på varannan dag och städar buren en gång i veckan. Dina kaniner kommer ha fullt upp med att göra nya kaniner så någon aktivering och uppmärksamhet från dig behövs inte. Kanske uttråkade sällskapskaniner behöver lite uppmärksamhet :).

Upp till toppen
Annons: