Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8137 ggr
Eldsjärten
2013-08-20 14:22

Göra en rädd kanin tam?

Som rubriken lyder, har jag förut haft problem med en hona som jag har tvungen att omplacera, för aggressivitet problem.. Och nu när jag skaffade Nessie, min dvv hona trodde jag att allt skulle bli bra. Men hon är super rädd för människor! Hennes föräldrar är super goa. Och jag har försökt göra henne tam, men de funkar inte! :( Allt jag vill är att hon inte ska behöva känna oro runt människor! Skulle vara väldigt bra om jag fick hjälp med henne!

Tacksam för svar!

Annons:
[Bambis]2
2013-08-20 14:38
#1

Hur länge har du försökt göra henne tam?

[_annaH]
2013-08-20 14:50
#2

Ge henne mycket godsaker, få henne att lita på dig. Kommer hon fram till gallret när hon är i buren? 

Jag har just nu 2 nyinköpta kaniner som oxå är väldigt rädda av sig, också efter goa föräldrar men har inte blivit hanterade så mycket. 
Jag sitter brevid buren med morötter, eller annat gott som dom får av mig, mest för att visa att jag inte är farlig. Sen är hon ena lite rädd för höga ljud m.m. och jag undviker inte ljuden, alltså jag gör allt som vanligt och väsnas lika mycket som jag brukar göra och behandlar henne inte annorlunda. För det misstaget har jag gjort med en kanin och gör aldrig om det. 2 va väldigt rädda för ljud, hon ena är fortfarande det pga jag tog undan henne ur rummet om jag skulle dammsuga eller väsnas ganska mkt. Den andra så dammsög jag rummet redan dagen efter, gav henne lite gott innan o hon sysselsatte sig med det. Idag bryr hon sig inte alls. 

Jag brukar inte behandla de rädda kaninerna annorlunda alls, utan behandlar alla likadant. Det är bara i början som jag försöker få dom att lita på mig. 

Ett tips? är att ha henne MYCKET hos dig. Har ni gäster, ha henne i rummet brevid med öppen dörr så hon vänjer sig vid allt ljud. Ta sedan ut henne, det viktiga är att hon vänjer sig vid att det är mäniskor runt omkring henne. Man måste utsätta dom för det dom är rädda för, annars kommer man ingenstans med utvecklingen. Tänk även på att ta det hon älskar att äta o lägg i närheten/buren så tänker hon förmodligen bara på det :)

Lycka till!

Eldsjärten
2013-08-21 16:51
#3

1# 7/6 mån ungefär!

2# Okej tack! :) Får vara mycket ute då eftersom hon är en ute kanin!:/;)

sarakaka
2013-08-21 20:20
#4

Jag gör såhär med alla husdjur jag vill ska lita på mig. Fortsätter med det här ganska länge av vana och med vissa djur kan det verkligen krävas ordentligt med tålamod!

RÖSTEN
Din röst är ett viktigt kännetecken för kaninen och om du sitter vid buren och nynnar på låtar du tycker om, pratar lite för dig själv, pratar med kaninen, säger högt vad du ser i omgivningen och så vidare så kommer kaninen till slut att vänja sig vid din röst. Den kommer även till slut att höra på ditt tonfall när det är matdags, när du ropar på den o.s.v. :)

LUKT
Ett annat viktigt kännetecken för dig är din lukt. Du kan lägga en tygbit du inte är rädd om i din säng ett par nätter och sedan lägga in i kaninens bo så kommer den till slut att associera lugn och trygghet med din lukt. Upprepa gärna det här några gånger.

HÄNDER
Din kanin möter dina händer mycket så därför är det bra om den förknippar dem med något positivt. Låt kaninen komma fram till dig och sniffa. Försök sedan att handmata den så mycket det bara går! Det kan ta lite tid om man gör det flera gånger per dag men det är ett stort förtroende från kaninen att sänka garden, ta mat från dina händer och sedan sitta och äta den vid din närvaro. Dessutom förknippas dina händer med gottis!

BERÖRING
Beröring är också en viktig del. Självklart ska man inte pressa eller skrämma kaninen men så mycket kel och lyft som möjligt är bra. Även om den är lite orolig i början kommer den till slut lära sig att inget farligt händer när du lyfter den. Klappa gärna kaninen när den mår bra och är på bra humör så förknippar den beröring med en bra känsla.

Tygbitarna i boet, att småprata och handmata har alltid fungerat bra för mig. :)

Jills
2013-08-21 22:20
#5

Jag har märkt att kaninen inte blir lika skrämd om jag närmar mig den på deras nivå. Tex. brukar jag lägga mig på golvet när kaninen är ute och skuttar. Varje gång har kaninen blivit nyfiken och kommit fram och nosat, slickat, och hoppat upp på min rygg/mage.

Jag brukar också försöka spendera så mycket tid som möjligt med kaninen på golvet. Tex. sitter på golvet och sorterar papper, bläddrar i böcker osv. Då brukar kaninen också bli nyfiken och mindre rädd :-)

Annars, precis som andra skrivit, prata mycket med kaninen, sitt intill buren, umgås helt enkelt mycket med den.

Eldsjärten
2013-08-22 20:04
#6

4# Tack för du skrev de långa inlägget! :) Men kan jag ta en tyg bit och spreja svagt med den parfymen jag använder? Eller är de farligt?

Annons:
sarakaka
2013-08-22 23:10
#7

#4 Ingen orsak. :)
Jag vet inte hur vanligt det är med parfymallergi eller överkänslighet hos kaniner. Du kan antingen prova med pytte lite och se om kaninen blir snuvig eller ha en tygbit i sängen en natt eller under tröjan några timmar. :) Det har fungerat jättebra för mig i alla fall för då blir inte min doft så främmande utan mer som hemma. ^^

Eldsjärten
2013-08-23 14:37
#8

5# Okej tack så mycket! :D

Upp till toppen
Annons: