Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1580 ggr
natha-mjau
8/19/13, 1:54 PM

Beskriv din ras åt kaninmagazinet

Många skriver till oss på kaninmagazinet och frågar hur vissa raser är, därför ska vi samla ihop massa erfarenheter.

Svara gärna på frågorna eller skriv dem i en flytande text och maila till kaninmagazinet@hotmail.com tillsammans med bilder.

Ingen deadline.

Tack på förhand :)

_Gäller renrasiga raser
_

Ras:
Inköpt: (om hos uppfödare, hos vilken. länka gärna hemsida)
Namn:
Ålder:

Hur upplever du att rasen är? (baserat på din/dina kaniner du har/haft)

Berätta om din kaninen:

Hur är personligheten, temperamentet:

Hur bor den: (Burmått, inredning,burunderlag, inne/ute osv. Vad du tycker är bäst för rasen)

Vad ger du för foder och hur mycket, hur ser matvanorna ut:

Hur aktiverar du kaninen, lämpar sig rasen för hoppning/utställning/annat:

Är kaninen kastrerad, om ja hur var den innan och efter:

Vilken målgrupp tycker du rasen riktar sig mot (Är den barnvänlig eller är det en ras för den mer erfarne)

Vilka passar rasen inte till:

Behöver man sköta rasen på något speciellt sätt?

Vad är det bästa, respektive sämsta med rasen

Beskriv rasen med tre ord:

Annat du vill lägga till:

_Skicka gärna med massa bilder. Välj själv om du skriver ihop alla frågor till en flytande text eller svarar på dem var för sig. Skriv så utförligt som möjligt.
Tack på förhand.

_

Annons:
Fridaaaa
8/19/13, 1:55 PM
#1

Renrasig, gäller det även kaniner med h-bevis då?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
8/19/13, 2:16 PM
#2

#1 ja. Bara man kan se att den är renrasig via h-beviset :)

Fridaaaa
8/19/13, 2:18 PM
#3

#2 Ja som t.ex dvärgvädur rex tänkte jag på?
Ella är ju det, men har bara h-bevis 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
8/19/13, 2:20 PM
#4

#3 okej, men kör på det du :)

Fridaaaa
8/19/13, 2:21 PM
#5

#4 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ninor
8/19/13, 2:30 PM
#6

Hade en renrasig hermelin med stamtavla när jag var liten, så här kommer svaren om honom:

Ras: Hermelin
Inköpt: Vallentuna (vet ej uppfödare)
Namn: Drutten
Ålder: Blev 12 år, nu avliden

Hur upplever du att rasen är? Snäll, social, enkel och smart. Inte det minsta aggressiv vilket är en myt om hermeliner. 

Berätta om din kaninen: Han var den tamaste och lättaste kaninen jag någonsin har träffat. Och smart var han! Jag och min bror körde runt honom i dockvagn utomhus, han var helt rumsren, älskade att hoppa upp i soffan och sitta på ryggstödet. Bet aldrig, men krafsade när han ville in i buren och bajsa, försökte nafsa när han ville in och kissa. Så han hade två olika beteende beroende på vad han behövde få gjort… ;-)

Hur är personligheten, temperamentet: Se ovan. Det enda han inte gillade var att gå i sele, men han blev aldrig tränad ordentligt till det heller. 

Hur bor den: Han bodde i en då laglig bur (idag skulle den vara olaglig tror jag) med spån som underlag. Han hade en toalåda, en vattenflaska samt en skål med pellets. Samt hö. 

Vad ger du för foder och hur mycket, hur ser matvanorna ut: Se ovan. Det var min mamma som utfodrade honom eftersom jag var liten då. Men han fick vatten, hö och pellets. Tror dessvärre det var gnagarblandningar. 

Hur aktiverar du kaninen, lämpar sig rasen för hoppning/utställning/annat: Han fick vara ute och skutta i köket, samt i mitt och brorsans rum. Vid ett par tillfällen försökte jag lära honom att hoppa (byggde hinderbana i mitt rum) men hade inte de rätta kunskaperna om hoppning. Har man det så absolut, även om hermeliner kanske inte är de som är bäst lämpade för hoppning. Utställning, absolut! 

Är kaninen kastrerad, om ja hur var den innan och efter: Nej.

Vilken målgrupp tycker du rasen riktar sig mot: Passar alla som har intresse för kaniner

Vilka passar rasen inte till: -

Behöver man sköta rasen på något speciellt sätt? Nej. 

Vad är det bästa, respektive sämsta med rasen: Finns inget negativt enligt mig. Positivt att de är så smarta och sociala. 

Beskriv rasen med tre ord: En social familjemedlem

Annons:
natha-mjau
8/19/13, 2:32 PM
#7

#6 Du får gärna maila som jag skrev:) samt bifoga bilder.

RebeccaG
8/19/13, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ras: Dvärghare Inköpt: Vill ej nämna Namn: Opal Ålder: 3 år Hur upplever du att rasen är? Med rätt hantering & aktivering - en fantastisk ras att tävla och träna med. Berätta om din kanin: Opal kom till oss som omplacering. Hon skänktes bort av sin uppfödare då hon bitit ihjäl sin kull och vägrade hoppa. När vi fick henne hade hon 4,5 cm långa klor och hade suttit i sin fackbur i över ett år, utan hantering mer än vid utfodring och städning. När vi fick henne var hon helt apatisk och saknade tillräckligt med muskler för att hålla sig själv uppe på två ben och hon kunde inte tvätta sig själv P.g.a. de långa klorna. Hon var också väldigt rädd för människor & har antagligen blivit slagen då hon var väldigt rädd om huvudet. Nu, 10 månader efter vi fått hem henne är hon som en annan kanin. Lite osäker i buren men inte alls agressiv. Har inte bitits på någon månad och till och med jag får goda med henne(annars är hon väldigt egen och tyr sig bara till min syster annars) Hur är personligheten, temperamentet: Enmans kanin. Håller på sin integritet men väldigt fokuserade och lättränade. Hur bor den: Hon bor i en fackbur med måtten 120x70 och 70 högt :) Vad ger du för foder och hur mycket, hur ser matvanorna ut: Mestadels egenodlat hö(härschat) och en halv msk pellets vid behov. Det + en massa 'skogsgräs' Hur aktiverar du kaninen, lämpar sig rasen för hoppning/utställning/annat: Hoppar. Hon är sjukt duktig men slarvar en del. Klickerträning fungerar också utmärkt :) Är kaninen kastrerad, om ja hur var den innan och efter: Hon är inte kastrerad. Vilken målgrupp tycker du rasen riktar sig mot: Människor med kaninvana. Inte så mycket kelkanin, även ifall jag mött ovanligt trevliga individer. Rasen har lätt att bli lite tjuriga om dem blir understimulerade. Vilka passar rasen inte till: Små barn eller personer utan kaninvana. Behöver man sköta rasen på något speciellt sätt? Nja, aktivera och låt dem använda hjärnan mycket! Vad är det bästa, respektive sämsta med rasen Det bästa - Perfekta tävlings och träningsindivider. Mindre bra - Kan lätt bli tjuriga och är inte väldigt mycket för kel. Beskriv rasen med tre ord: - Tävlingsinriktad - Egen - Speciell Annat du vill lägga till: Rasen är sjukt söt och ögongodis(såvida dem inte har 'hermelinskallar') har märkt att många barn och barnfamiljer är intresserade av rasen, då dem är så små och nätta. Många tycker dem är "fräcka". Men detta är verkligen ingen ras man impulsköper. Majoriten har aggressiva linjer och dem behöver mycket aktivering, varje dag! Om du överväger att skaffa en - tänk noga igenom det beslutet. *har mejlat m fler bilder etc…*

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Fridaaaa
8/19/13, 2:51 PM
#9

Håller på att maila 😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
8/19/13, 3:42 PM
#10

#8 varför vill du inte nämna vart den är köpt?
Det är lixom en del av grejen :)

luckydragonriderkin
8/19/13, 4:33 PM
#11

on man har en blandras… kan man skriv a I ALLA fall?

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Fridaaaa
8/19/13, 4:35 PM
#12

#11 Står ju renrasiga? Blandraser skiljer ju i regel sig mer emellan än vad individer inom samma ras gör, på många fronter 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

luckydragonriderkin
8/19/13, 4:36 PM
#13

#10 kanske för att: Opal kom till oss som omplacering. Hon skänktes bort av sin uppfödare då hon bitit ihjäl sin kull och vägrade hoppa. När vi fick henne hade hon 4,5 cm långa klor och hade suttit i sin fackbur i över ett år, utan hantering mer än vid utfodring och städning. När vi fick henne var hon helt apatisk och saknade tillräckligt med muskler för att hålla sig själv uppe på två ben och hon kunde inte tvätta sig själv P.g.a. de långa klorna. Hon var också väldigt rädd för människor & har antagligen blivit slagen då hon var väldigt rädd om huvudet. och då är det inte så kul för uppfödaren om hon hade nämnt namn. speciellt inte på detta forum, kan tänka mig att hon får några mindre trevliga mail.. :/

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
[Nalle-]
8/19/13, 4:49 PM
#14

Skulle kunna skriva om teddyväduren, men det är ju ingen godkänd ras… :)

RebeccaG
8/19/13, 5:40 PM
#15

#10 För att hon jag fick henne av hade slagit henne…

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[RC1393]
8/19/13, 6:12 PM
#16

Ras: Dvärgvädur
Inköpt: Hos Linda Pettersen, (Hissjö's) Tyvärr verkar hemsidan vara skadlig för min dator för tillfället så länkar inte. Sök på lindas kaniner så kommer den upp.
Namn: Hissjö's Love Like This och Hissjö's Snow Feelings
Ålder: 10mån respektive 1år och 3mån.

Hur upplever du att rasen är? (baserat på din/dina kaniner du har/haft)

Jag upplever den som en mycket social och nyfiken ras, som har en väldigt positiv inställning till det mesta. Den gör alltid sitt bästa och försöker vara en till lags.

Berätta om din kaninen: Ike (Love Like This) är en mycket energisk kille, han vill göra saker för en och gör det alltid fortast möjligt och är därefter redo för nästa utmaning. När man hoppar honom så springer han järnet till slutet av banan, och gud nåde mig om jag korrigerar honom. Haha, nej, elak är han inte men piper upprört och blir lite allmänt irriterad på en. Att kela älskar han men han är inte full lika stilla som Elsa (Snow Feelings). Mycket klok är han också som förstod meningen med krokbanor i Kaninhoppning redan på första försöket, jag behövde knappt hjälpa honom genom banan.

Elsa är som sagt mer stillsam, en riktigt klassisk dvärgvädur, somnar om man tittar på henne typ, haha. Lite mindre energisk som hoppkanin och allmänt lite latare av sig, men hon förstår vad man vill snabbare och enklare än vad Ike gör när det kommer till trick. Å andra sidan kan det bero på att hon är ett större matvrak än Ike är och gör allt för en godis. Tålmodig är hon också, när andra kaniner ger upp för att de inte förstår vad de ska göra med en klurig leksak undersöker Elsa tills hon förstår vad det går ut på. Hon är bäst på att hitta på bus också. 

Hur är personligheten, temperamentet: Se ovan.

Hur bor den: (Burmått, inredning,burunderlag, inne/ute osv. Vad du tycker är bäst för rasen)

Elsa's bur är för tillfället 2x1m. Eftersom hon flyttade in igår kväll har hon än så länge bara det nödvändigaste, hus, höhäck, toalåda och en stubbe. Underlagen är spån.

Ike har en bur på 140x80cm, men den har även en nästan 0,5kvm stor "övervåning". Där har han höhäck, sitthylla, en boll och pinnar. I sommarburarna (han har en sådan) så står de på marken och flyttas ofta, så de betar stor del av tiden och därför tycker jag mycket leksaker är överskattat, då de sällan och aldrig används sommartid.

Bäst för rasen tycker jag är vad som är bäst för alla kaniner; stora burar och aktivering både i och utanför buren.

Vad ger du för foder och hur mycket, hur ser matvanorna ut:

Mina har alltid tillgång på hö såklart, sommartid äter de gräs stora delar av dygnet och får därför bara 1-2msk pellets, vintertid brukar de behöva 3-4msk däremot. Pelletsen får de på kvällen, grönsaker ges endast vintertid (när komposten är översnöad och igenfrusen) och då får de rester.

Hur aktiverar du kaninen, lämpar sig rasen för hoppning/utställning/annat:

Mina är oftast ute i rasthagar och skuttar av sig, men de tas även ut i koppel och hoppas med jämna mellanrum. Jag tycker att de passar bra till hoppning på lägre nivå, de gillar det men kanske inte har bästa kroppen till det. Ike har en grövre hoppkanins kropp och passar därför väl som hoppkanin, Elsa däremot har en bastant dvärgvädurskropp så hon passar mindre bra, så det finns variationer inom rasen också. Utställning passar de även bra till, att sitta stilla en längre stund är oftast inga problem för dem.

Är kaninen kastrerad, om ja hur var den innan och efter: Nej, det är avelskaniner.

Vilken målgrupp tycker du rasen riktar sig mot (Är den barnvänlig eller är det en ras för den mer erfarne)

Som sagt, det finns rasvariationer. Ike skulle jag inte säga passar som barnkanin, han har för mycket energi. Elsa däremot skulle jag låta nästan vem som helst hantera och sköta om.

Vilka passar rasen inte till: De aktiva kaninhopparna. Lätt och msv har en dvärgvädur inga problem med, men sedan brukar de vara lite för kompakta i kroppen för att klara sig riktigt bra, men en lättare dvärgvädur skulle nog kunna gå bra i högre klasser.

Behöver man sköta rasen på något speciellt sätt? Nej, det upplever jag inte. 

Vad är det bästa, respektive sämsta med rasen: Har inte erfarenhet av så många raser, därför ids jag inte svara på frågan.

Beskriv rasen med tre ord: lugn, nyfiken, trygg

natha-mjau
8/22/13, 12:49 PM
luckydragonriderkin
8/22/13, 2:18 PM
#18

#17 måste den vara renrasig?

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Zabbio
8/22/13, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ras: Svensk Pälskanin
Inköpt: I småland, ger inte ut namn om jag inte fått tillåtelse av uppfödaren :)
Namn: Koriander, Kummin, Kyndel (egentligen Carl, Cilla och Carola i papprena) + deras ungar.
Ålder: Drygt ett år.

Hur upplever du att rasen är? 

Mycket social och nyfiken. De är pigga, nyfiken och väldigt trevliga över lag, ungarna kommer framspringandes till burdörren och snubblar nästan över händerna på mig vid matdags. De springer ibland ut  ur buren men kommer in igen när jag hällt upp fodret. En av unghanarna får för tillfället agera sällskap till en avelshane (tysk jätte) som är lite nervös. Den lilla krabaten visar honom att jag inte är farlig.

Honorna tar väl hand om sina ungar och funkar bra tillsammans. De har bl.a. delat bo på sin första kull och tog hand om alla ungarna ihop. De får medelsmå kullar, runt 5-6 ungar vardera har jag märkt, och är inte griiga varken vid brunst, dräktighet eller digivning. Hanen är trevlig och inte särskilt ''pushig'' ihop med damerna, det uppskattas eftersom jag hoppas på att kunna ha sällskap till honom (ex. kastrerad hona) utan att han blir jobbig.

Rasen är starkt utrotningshotad, 2007 fanns 29 avelsdjur kvar i genbank, nu är det uppe mot 50 eller så sist jag hörde. Den är medelstor (ca 3.5kg) och alltid svart med vita stickelhår.

Berätta om din kaninen: 

Koriander är den trevligaste av de vuxna, lugn och fin och den som helst kommer fram. Kummin är också trevlig och klappvänlig men Kyndel blir snabbt trött på klappande och skuttar iväg. De var i stora drag ohanterade när jag fick dem, 6 och 7 månader gamla.

Hur bor den: De bor i grupp på ett antal kvadratmeter, torv, spån och halm är underlag de haft. Ungdjuren bor ute, avelsdjuren i stallet. Mycket hyllor, grenar, stenar och krypin tycker de om och de har stor glädje av varandra. Jag tycker att alla kaniner oavsett ras bör få möjlighet att bo stort och med sällskap, se finns det alltid individer som är svårare att matcha ihop med andra.

Vad ger du för foder och hur mycket, hur ser matvanorna ut:
De får en näve pellets vardera och fri  tillgång till hö.

Hur aktiverar du kaninen, lämpar sig rasen för hoppning/utställning/annat:  Har tagit ut hanen och några av ungarna i koppel, funderar på att hoppträna lite smått. De får aktivera varandra i buren och roa sig med att vara avelsdjur ;)

Vilken målgrupp tycker du rasen riktar sig mot (Är den barnvänlig eller är det en ras för den mer erfarne)
Alla som vill ha en aktiv kanin eller självhushåll. (det är trots allt självhushålning som sett till att rasen fortfarande existerar). Det är en sund och vig ras som jag tror kan funka utmärkt som hoppkanin. 

**
Vilka passar rasen inte till:**

Folk som vill låsa in den i en liten bur och glömma bort den. Vissa individer är inte så mycket för kel och gos utan vill aktiveras fysiskt.

Vad är det bästa, respektive sämsta med rasen

 Deras temperament och sundhet är det bästa. Det trista är att det är så få kvar och att de flesta är besläktade någon stans i leden. Färgen är ett hata/älska koncept, finns baa i en färg, samtidigt är det en vacker färg ;)

Beskriv rasen med tre ord:

Stabil, aktiv, trevlig

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

natha-mjau
8/23/13, 11:55 AM
Annons:
natha-mjau
8/23/13, 11:57 AM
#21

#19 vad är ditt namn?

Behöver veta allas namn inför publiceringen

LisaKanin
8/23/13, 2:30 PM
#22

#20 Inte Teddyvädur eller Dvärgteddy med andra ord?

Zabbio
8/23/13, 4:53 PM
#23

#21 Anna Nilsson.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sannaa107
4/17/14, 8:27 PM
#26

ingen som har en holländsk som kan skriva om den? väldigt nyfiken på den rasen! :P

Annons:
ALEVIUSS
4/18/14, 1:59 PM
#28

Har just mejlat om min holländska kanin. Kan även posta här för den som vill men.. det blev ganska lång text :p

Emouse
4/18/14, 2:08 PM
#29

#28 gör de!;)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

natha-mjau
4/20/14, 12:47 PM
#30

Jag vill inte ha intervjuerna i den här tråden, maila mig så publicerar jag på hemsidan :)
Annars får du göra en egen tråd med texten.

ALEVIUSS
4/20/14, 4:59 PM
#31

#30   Ja jag mejlade för några dagar sedan

Upp till toppen
Annons: