Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 896 ggr
Mida
2013-02-18 14:12

Vilket foder?

Ja, just nu äter min kanin Dogmans pellets (JA jag vet hur dåligt det är). Jag provade att byta till Selective då min veterinär rekommenderade det. Dock blev han alldeles hård i magen och åt mindre och mindre pellets och slutade att äta hö så jag bytte tillbaka efter någon månad och hans aptit har börjat komma tillbaka, han äter minimalt med hö och fortfarande lite för lite pellets enligt mig.

Jag började med Dogman eftersom det är det enda som finns att köpa där jag bor och jag har 10 mil till närmsta ställe jag kan köpa annan kaninmat… Men eftersom jag ska börja åka regelbundet till en staden där jag kan få tag på annan sorts pellets så tänkte jag att jag ska börja köpa det. Så därför tänkte jag fråga vilket foder ni rekommenderar? :)

Tacksam för svar :)

Annons:
Fridaaaa
2013-02-18 14:29
#1

Pellets gör det inget om han äter lite så länge han äter bra med hö och håller bra hull :)

Zooplus.dk är en kanonsida där man kan beställa bra kaninmat, t.ex JR Farm  :)

Animail.se kan man beställa Cuni pro som med är bra foder :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisaKanin
2013-02-18 14:58
#2

Säger detsamma som #1. JR Farm Grainless complete är mitt absoluta favoritfoder (gick också över från Dogman och min kanin vägrade också hö).
Man kan beställa vilket foder som helst på nätet, rekommenderar också zooplus.dk finns även svenska zooplus.se.

elinyeaah
2013-02-18 15:19
#3

Tycker cuni complete, dock är det mycket dyrare. Men Kiara älskar det och det har bra värden. Hon får alltid det bästa ;-)

Mvh Elin

 

 

Kaninliv.bloggo.nu

Nevina
2013-02-18 15:35
#5

Mina flickor får Cuni Complete och de älskar det! Jag köper det i 8 kg säckar på zooplus.dk, det är betydligt billigare än att köpa i Sverige. Frakten är billig också.

Jag funderar på att börja blanda det med JR Farm Grainless som #4 länkade till, då jag hört att det ska vara en bra blandning.

fsigge
2013-02-18 15:44
#6

#4 ja. Det är jättebra.

Frida

Annons:
fossingen
2013-02-18 16:01
#7

Ger du dogman i mängden som rekommenderas på påsen dvs 1/8 dels dl per 1-2 kg kanin dag, behöver du verkligen inte oroa dig för något knas med kaninen.


JessicaOlin
2013-02-18 17:04
#8

Ja tycker rabbfor P SK är bra Inga kaniner av mina klagar på de :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

LisaKanin
2013-02-18 18:33
#9

#3 Läser man innehållsförteckningen på Cuni Complete och JR farm så tycker jag definitivt det senare verkar bättre, och dessutom tydligen billigare - priset har jag ingen direkt koll på.

CC:

"derivatives of vegetable origins (vegetabiliska biprodukter/pressrester, kan vara precis vad som helst), vegetables (10% carrot), vegetable protein extracts, seeds (frö/korn, ska kaniner inte ha eg) (linseed 1,5%), minerals, FOS, yucca extract, marigold extract." Vad FOS är vet jag inte. Det står att det innehåller omkring 10% grönsaker, medan JR Farm innehåller ENBART grönsaker och örter. Analys:

Crude protein   15  %    Crude fat   3  %    Crude fibre   20  %    Crude ash   8  %    Calcium   0,9  %    Phosphorus   0,6  % 

JR Farm:

Timotej, hundäxing, blågräs, groblad, rödklöver, ängssvingel, daggkåpa, ärtflingor morotsbitar, åkerböneflingor, tärnade palsternackor, pepparmynta, linfrön, svart kummin, tärnade äpplen, linfrö, maskrosblad, tärnade rödbetor, nässlor, kamomill, svart kummin, vitaminer. Inga konstgjorda färgämnen, aromer eller genetiskt modifierade produkter används i detta foder. Det är också fritt från sockerrika ingredienser, pressrester och mjöl.

Protein 11.1%, fat content 2.9%, crude fibre 21.5%, crude ash 7,4%, calcium 0.5%, phosphorus 0.3%

LisaKanin
2013-02-18 18:36
#10

#4 japp. Innehållsmässigt kan jag bara inte hitta något bättre. Inte särskilt dyrt heller.

Rebelyell
2017-07-11 11:33
#11

Jag funderar på att testa Jr farm grainless då min kanin inte vill äta Cuni complete. Men jag har läst att proteinhalten helst ska vara mellan 12-15%. Jr farm ligger på 11.1%. Är det inte lite lågt? Vad är riskerna med ett lite för lågt proteininnehåll? Min kanin är lilla tysk vädur på 3 månader så han är bara unge än.

Upp till toppen
Annons: