Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 8502 ggr
Lina R
6/25/12, 7:12 PM

Stora Fodernörd-tråden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Startar en ny tråd angående foder då den förra blev så himla lång.

Det vi har diskuterat är foderlära, och hur man kan utfodra sin kanin mer naturligt.

Jag har kopierat en tysk "matpyramid" för kaniner i paint, så att vi inte får upphovsrättsproblem.

Vad tycker ni om det här?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Annons:
minaninar
6/25/12, 7:15 PM
#1

Underbart! Här blir det roligt!Skrattande

Skönt, den andra tråden började bli lång..Skrattande

Jag tycker detta är ett jättebra initiativ eftersom det finns stort behov av att lära mer om kaniners kost för att de ska må bra och inte drabbas av livshotande magbesvär som annars är tyvärr allt för vanliga.

 

Suskiv
6/25/12, 7:16 PM
#2

Spontant känns det vettigt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Kaneli
6/25/12, 7:16 PM
#3

#1 Kan man säga något om hur stor andel av födan som varje steg ska utgöra? Hö och gräs ska väl utgöra runt 80% tror jag och tycker inte det framgår så tydligt i pyramiden…

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

NaDa...
6/25/12, 7:17 PM
#4

När den här är full så ska jag visa min mamma tråden och be henne läsa den, bara för att säga 'Det är inte bara JAG som säger att kaninerna inte ska få 5 dl torrfoder och fullt med frukt varje dag' :P

Jag tycker att den där pyramiden var smart, men hade ändrat så att örter och grönsaker bytte plats :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

minaninar
6/25/12, 7:20 PM
#5

# 3 Helt sant, det ser faktiskt ut som om Hö och grenar tillsammans bara utgör ca 50-60% i den pyramiden (enligt mitt ögonmått iaf?).

Frågan är om detta är en pyramid för gödkaniner? Något som vi ju diskuterade i den andra tråden, var ju skillnader i tänk när det gäller gödkaniner vs sällskapskaniner vs utställningskaniner.Skrattande

#4 Jupp hade också tyckt att örterna borde stå där. Fast egentligen att hö och gren-delarna skulle vara större - åtminstone som jag tror.

(haha.. din mamma kan läsa den här PDF-filen från Roslagstulls djurklinik och komma på bättre tankar: http://www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-kanin-gnagare/skotsel-av-kanin/utfodring-13

eller nedladdningsbar här:http://www.djurklinikenroslagstull.se/kanin-och-gnagare

 

Lina R
6/25/12, 7:36 PM
#6

Klistrar också in foder vi har diskuterat som bra:

Pre Alpin Wiesenflakes (hästfoder)
Pre Alpin Lepo-serien (kaninfoder)
Salsa Naturell Grön (melassfritt lusernpellets från Sverige)

Någon som vill lägga till  nåt foder :)?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Annons:
Lina R
6/25/12, 7:51 PM
#7

Angående pyramidens proportioner, jag ritade den på typ en minut. Kan göra om den :D.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
6/25/12, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Såhär?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

NaDa...
6/25/12, 7:59 PM
#9

#8 Den ser bättre ut!

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

hobbymupp
6/25/12, 8:08 PM
#10

#8, varför är inte grönsaker och örter på ombytta cirkelsektorer, eller räknar man in lite örter o sånt i höet? Ska man ge massa grönsaker, har fått lära mig att de är för non-fiber, much-sugar aktiga.

+ (edit) om man skulle göra en blandning av wiesenflakes och salsa naturell grön, hur stor del av respektive bör man ha då? Hittar inte procenten för salsan.

minaninar
6/25/12, 8:08 PM
#11

Ser toppen ut!Skrattande Tallriksmodellen för kaninerTungan ute

Min första punkt skulle vara att diskutera varför soya plötsligt blivit så utskälld efter att för typ 10 år sedan ha varit hälsokost nummer ett.

För människors del har jag förstått att man menar att det finns ett ämne som kan blanda sig i den hormonella balansen och  störa könshormonerna på något sätt?

Men kineser och japaner och koreaner har ju ätit soya sedan urminnes tider?Obestämd Det var väl vid den allmänna asiatiska vågen med mat som man började äta mer tofu och soyamjölk här.

Men hur ser det ut för kaniner?

Eller är det helt enkelt mest miljöhänsyn, om nu soyaodling är miljbovigt?

Sedan att man inte vill ha genmanipulerad soya, är ju en annan femma.

Min andra fråga handlar om hur det är med tillagad mat, pasteurisering (upphetting) och kaniner, på många sätt tror jag att mat som inte är pasteuriserad är bättre (förutsatt att den är färsk och inte härsk). Men det är bara min tro och viss erfarenhet under kort tid då jag lyckades äta bara rå mat.

 

Lina R
6/25/12, 8:12 PM
#12

Det finns ju en till svensk tillverkare av "naturella" pellets, Inlandsfoder. Värdena är dock inte så bra, låg protein. Det är typ pressat hö med hög kalciumhalt så svårt att använda.

Men fint att det finns iaf :P.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
6/25/12, 8:28 PM
#13

Det jag tycker är det svåraste är att ska man blanda själv så blir det enorma mängder foder. Har man som jag två kaniner så hinner ju fodret bli gammalt innan det är uppätet.

Jag hade helt klart föredragit att kunna köpa ett riktigt bra foder som är färdigt helst i ca 5-10 kg förpackningar. Mer än det och det riskerar att hinna bli dåligt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
zezagena
6/25/12, 8:37 PM
#14

Ang baljväxten blålusern som ju är ren alfalfa, en del foder ex Salsa Grön o Spannex lusern-foder innehåller sk grönbetsmassa vilket väl är i stort sett gräs o borde väl då heta gräspellets..!?

Är det verkl jämförbart med ren alfa..? Känns som ren alfa naturligare o vettigare men kanske smaken/konsistensen bättre på gräspelletsen..

# 12 finns det verkligen så få tillverkare..?

Spannex Ab o Kvarnby har ju oxå svensktillverkat(?) lusern, det första grönmjölsmassa dock det andra är jag osäker på ( Vitafor), båda ska vara melassfria..

minaninar
6/25/12, 8:39 PM
#15

Köp av Lina eller köp PreALpin Lepo (det är bara om man har massor av niner och Lepo-serien känns dyr som man kan köpa PreAlpins hästsfoder och blanda med annat för att få ner priset.) Men jag måste säga att jag tycker PreAlpins Lepo-serie är extremt billig och prisvärd med tanke på vad man får! Så vitt jag förstår är det 100% ett råfoder, oupphettat dessutom om jag fattat rätt! Vilket ju är helt fantastiskt.

 

Lina R
6/25/12, 8:47 PM
#16

Ja det är inte så dyrt som man kan tro om man köper storpack :).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

hobbymupp
6/25/12, 8:55 PM
#17

#16, men du ska starta webbshop i höst right? :) Så man kan fåtag i bra foder lätt!

minaninar
6/25/12, 8:56 PM
#18

#14 alltså jag uppfattade "grönbetsmassa" som massa från någon form av beta, men när jag googlar grönbeta så finns det inte.. kanske är det grönbetesmassa de menar? alltså som du säger, gräs..?

Massa gör mig alltid tankfull.. det tyder på att det inte är den intakta grönsaken, utan att det är en fibrig restprodukt från annan produktion. Det kan väl inte vara betfiber från sockerbeta??Obestämd eller?

Kan mansäkert fråga salsafoder..

Gillade att PreAlpin inte verkade ha några sådana biprodukter..

Sådana biprodukter måste också alltid pasteuriseras (tror jag mig veta, väl?), eftersom den gegga de hämtar upp för att göra foder av annars snabbt genom finfördelningen o kontakt med luften snabbt skulle bli dålig.. Men som sagt.. det är fortfarande ett bra foder om man jämför med annat junk..

 

Lina R
6/25/12, 9:03 PM
#19

Grönmjöl heter det ju annars… det är lusernpulver oftast.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
6/25/12, 9:07 PM
#20

#19.. hmm är du verkligen säker..  när jag slår på betmassa och grön betmassa får jag fram att det är biprodukt från sockerindustrin och att den kan vara ntingen enslierad eller inte.. ?

vi odlar väl en del sockerbetor i detta land..

betmassa används tydligen i foder till idisslare.. bla..

Obestämd

 

Annons:
Suskiv
6/25/12, 9:11 PM
#21

betmassa har jag fattat är typ samma som betfor. Dvs restprodukt från sockerindustrin.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Suskiv
6/25/12, 9:15 PM
#22

Pre alpin Lepo. Vilken av dem är bäst. Finns ju några att välja på.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
6/25/12, 9:23 PM
#23

Sensitiv tycker jag verkar lite extra bra, eftersom de säger att den är gjord med extra mycket tanke på att kaninens tänder ska slitas rätt och maximalt..

 

Lina R
6/25/12, 9:32 PM
#24

Flowers gillar jag.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
6/25/12, 9:36 PM
#25

#19 har aldrig sett "grönmassa" som ingrediens så antog att du menade grönmjöl. Betfiber/betfor, betmassa, betpressmassa och melass är alla biprodukter från dockertillverkning. Råvaran är sockerbeta.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
6/25/12, 9:36 PM
#26

Grönmjöl är hö, lusern, klöver etc.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
6/25/12, 9:46 PM
#27

Jo men enligt zezagena post #14 är det grönbetsmassa i Salsa grön och i Spannex.. alltså är det betavfall.. betfiber.. o förmodligen upphettat? Alltså inget ont om betfibrer, är bara det sockriga i princip borta är väl fibern helt ok (eller lika ok som vissa andra saker i kommersiella foder), även om man själv kanske vill ha lite bättre grejer. Om det nu är så.. ändrar det din syn på Salsa grön?

 

Annons:
Suskiv
6/25/12, 9:49 PM
#28

Fast  kan man få bort sockret? Vet att betfor är väldigt sött, brukade äta det som barn. Det är ju därför hästar gillar betfor.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Emmieline
6/25/12, 9:54 PM
#29

Kan nån göra om det inte redan finns

en artikel på foder och sånt som kaniner behöver äta? lite kortfattat för en som har dyselexi*generad*

Suskiv
6/25/12, 9:58 PM
#30

Om det är nån som bör göra en artikel om kaninfoder så är det Lina R. Hon är verkligen superkunnig. Gäller förörvigt det mesta.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

zezagena
6/25/12, 10:02 PM
#31

Salsa Grön verkar vara tidigt skördat halländskt vall (gräs väl)?marknadsförs ofta som lucern, skr innehåll 20%

Riktig alalfa är ju dock en spec baljväxt (äv om klöver oxå är det).. Vet inte riktig själv om dert spelar någon större roll o vilket som bättre el sämre men retar mej på att det inte uppges vad det gjort av exakt..

hittade detta innehåll på Kungsborgsgård smedja AB o där står ju inget om lucern.. :

Salsa Naturell Grön

är en naturprodukt helt fri från tillsatts av
melass. Den hetluftstorkade pelletsen består till 100% av tidigt
skördad halländsk vall. Grässorterna är de samma som används till produktion av hö och hösilage. Ett bra val när du vill
komplettera med ett prisvärt proteinfoder i din foderstat.
Pelletsen kan utfodras torr eller uppblött
PRODUKT FRÅN SVENSKA BÖNDER

TS% 92 %

Energi ME 10,5 MJ/kg
Råprotein 190 g/kg
Smältb. Råprotein 160 g/kg
Kalcium (Ca) 6,7 g/kg
Fosfor (P) 2,5 g/kg
Magnesium (Mg) 2,0 g/kg
Socker (glukos/fruktos) 200 g/kg
NDF 542 g/kg

Grönmjöl o lucern är väl olika innehållsmässigt, allt gräs är ju inte alfalfa Obestämd..?

minaninar
6/25/12, 10:02 PM
#32

Här är kortfattat :

Hö 80-90% (om du inte har vissa långhåriga eller väldigt stora raser)

resten: en bra pellets

lite gröna blad och kryddgrönt och eventuellt lite färskt gräs

någon gång i veckan 1 matsked äpple, morot, skalad druva eller en bit färsk ananas..

Sedan om man är intresserad av specialfoder och extra fint foder kan man köpa

PreAlpin från tyskland och då kan man ersätta en del av höet med det, eftersom det är ett råfoder som består mest av gräs och örter..

 

Klara.b
6/25/12, 10:22 PM
#33

Den här tråden gillar jag! Har inte läst hela tråden än, men jag får ta itu med det sen….

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.


 

minaninar
6/25/12, 10:26 PM
#34

#31 men du skrev ju att det var grönbetsmassa i din post #14, om det verkligen stod att det var grönbetsmassa så är det väl inte gräs utan någon form av betmassa?

 

Annons:
Stjärnfallets
6/25/12, 10:50 PM
#35

Var kan man få tag i Pre Alpin och Salsa Naturell?

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Suskiv
6/25/12, 10:58 PM
#36

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Stjärnfallets
6/25/12, 11:11 PM
#37

I Tyskland ja, men det blir ganska dyrt att ta hem därifrån. Finns det ingen svensk importör?

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

minaninar
6/25/12, 11:16 PM
#38

Nopp.. o fanns det så lovar jag att det skulle bli dyrare än att själv köpa från tyskland.. o tittar du på priset på stora förpackningar är det riktigt billigt för ett så fint foder.Tungan ute

 

Stjärnfallets
6/25/12, 11:21 PM
#39

Jag tycker då rakt inte att det är billigt med dryga 500:- för 8 sketna kilo :/ + FRAKT

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

minaninar
6/25/12, 11:35 PM
#40

Men det är för du har många kaniner hihi. Då är det dags att kolla på PreAlpins hästfoder. Wiesenflakes är något som är poppis här. (Kolla den gamla fodertråden.. Lina ger där tom bra recept på blandnignar med det som är avvägt för kaniner i avel) HÄstfodret är ju mkt mkt billigare. För mig är 500 plus frakt ok för jag har en kanin.. Hade jag 10 så hade jag nog tyckt annorlunda o provat göra egen blandning med hästfodret..Skrattande Men kolla gamla tråden. Scrolla ner till ungefär mitten på den, så börjar diskussionen bli riktigt interssant (om du inte orkar läsa allt..) Linas inlägg är väl de mest läsvärda.

 

Stjärnfallets
6/26/12, 12:05 AM
#41

#40 Jo, jag har ju lite fler än en kanin ;)

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Annons:
Suskiv
6/26/12, 12:10 AM
#42

#39 Jag betalar 499 för (har jag för mig) för 8 kg cuni complete så 500 + frakt för ett bättre foder känns helt ok.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
6/26/12, 12:14 AM
#43

#41 men du tittade ju på den allra dyraste kaninblandningen..

lepo flower är ett riktigt gottisfoder.. alltså mkt örter, blommor och torkade grönsaker o äpple.. det skulle man ändå bara ge som extra krydda tycker jag..

Lepo sensitive t.ex. kostar ju "bara" €28.55 för 12,5 kg.. Och likaså Lepo Herbs..

Då kan man tänka sig att det blir typ 500 kr ifall du väljer att bara beställa en påse.. men annars slås ju frakten ut på de påsar du köper.. och det är väl ändå billigt med 290kr för 12,5 kg fint foder? (ok spannmålsfoder o annat sånt är ju alltid billigare.. men jag tycker för den kvaliten.. Oxbow kostar 220 för 2 kg!!) Jag önskar jag hade känt till PA innan!

 

Stjärnfallets
6/26/12, 12:26 AM
#44

#43 Jo iofs. Jag har faktiskt precis köpt Oxbow till min diande hona och även deras Alfalfa hö men det är bara nu så länge hon diar. Har gjort en egen blandning med lite av varje till henne :p

Det bästa vore om man kunde gå samman några stycken och beställa hem :)

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

minaninar
6/26/12, 12:39 AM
#45

Ja det är ju en bra idé. Då skulle man behöva hitta dem som bor i samma trakt som en själv. Antar att det är lättast genom skaf, och så får man väl själv kontakta de andra i närheten och entusiasmera dem.

Men har du lagt ut för oxbow o vet vad det kostar så är det ju galet mkt billigare att köpa PA lepo sensitive och så vitt jag kan se mkt bättre grejer!

Men som sagt, hästfodret och så följa de receptskisser som finns i gamla tråden.

Jag skulle gärna gå samman, men det går ju inte om man bor för långt isär. Jag bor i stockholm.

 

Stjärnfallets
6/26/12, 12:43 AM
#46

#45 Man skulle kunna lägga ut en tråd ungefär som de gjort för uppfödare i varje län och via den anmäla sitt intresse för sambeställning :)

Jag skulle tex kunna ta på mig att beställa för Skåne län.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

minaninar
6/26/12, 12:46 AM
#47

Bra idé!Skrattande Ni är ju så många skåningar här på kif!

 

mandyosv
6/26/12, 12:47 AM
#48

Vad tycker ni om havre och varför ska en kanin inte ha spannmål? =)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Annons:
Lina R
6/26/12, 2:04 AM
#49

Lepo Flowers = mest "bang for buck". Sensitive är billigt men likvärdigt med att bara ge hö. Vall kan bestå av många olika växter. Det är omöjligt att få så hög proteinhalt som i salsa naturell grön utan baljväxter (lusern, klöver, vicker) med i leken. Spannmål är inte vad kaniner är anpassade till att äta. Det är lika knasigt att föda upp kaniner på spannmål som det är att föda upp höns på hö.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

mandyosv
6/26/12, 2:32 AM
#50

#49 Det är ofta man ser ex. harar & (vilda kaniner) på havrefält osv…

Hamstrar eller en katt är inte anpassade till att äta nöt/fläskkött. Hur ska en hamster eller katt kunna ta död på en sådan i det vilda och äta?

Det är många grejer man ger djur som de inte egentligen är anpassade till att äta…. 

tips? till er alla: fråga bonnar som nyss har slått på åkrarna, jag packade flera sopsäckar fulla och det är som FÄRSKT gräs för dem, fast med samma nyttiga innehåll som hö! Sedan hällde jag ut de under ett parasoll på gräsmattan och kaninerna älskade det!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Lina R
6/26/12, 2:52 AM
#51

#50… Det är ju hö. Gräs. Färskt vs torkat….

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
6/26/12, 2:54 AM
#52

Ang harar på havreåkern, självklart. Några få veckor per år är spannmålet moget och de behöver lägga på sig inför vintern.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

hobbymupp
6/26/12, 1:00 PM
#53

#44, en skåne-beställning låter ju super! :D Är väldigt intresserad!

#50, smart och smidigt (!), men låter de en verkligen ta? De behöver ju till sina djur?

mandyosv
6/26/12, 2:10 PM
#54

#53 ja dom älskar det! Ja min mamma känner en bonde där vi alltid köper mat till våra ponnys så jag brukar få havre & hö gratis till kaninerna för det är så "lite" åtgången om manjämför med till hästarna så han sa att jag kunde hämta på en åker med nyslaget :) Tyvärr är allt mitt nästan slut & de har blivit hösilagebalar nu på åkern :(

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Stjärnfallets
6/26/12, 2:21 PM
#55

#53 Vi får ragga tag i lite skånefolk som vill vara med :)

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Annons:
Lina R
6/26/12, 2:56 PM
#56

Prislista för St. Hippolyt. De är generalagent för Pre Alpin i Sverige och alla deras återförsäljare kan ta in Pre Alpin Lepo-sortimentet!

www.lindkullengard.se/lindkullengard/foder_hastar_files/St-hippolyt%20prislista.pdf

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
6/26/12, 3:00 PM
#57

OCH Agrobs har fått in massa nya kaninprodukter woohooo!

http://www.agrobs.de/de/produkte/nager-kaninchen/nager_kaninchen.htm

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
6/26/12, 3:11 PM
#58

Om jag skulle beställa något från Lepo-sortimentet so vore det:

Nature, Flowers, Fibre, Bits, Herbs, Bloxx.

Förmodligen skulle jag nog blanda Fiber + Flower + Nature om jag ville vara ekonomisk. En storsäck fiber och två mindre flower och nature. Sen köpa till hampafrön och solrosfrön till de som behöver mer kalorier.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
6/26/12, 3:15 PM
#59

Förresten har ni undersökt futterkonzepte.de närmare? (Alltså Lina jag förutsätter att du studerat den sidan hehe) men ni andra.. vad sägs om 1 kg blomblad för 160-200 kr? Jag blev sugen på antingen lite rosenblad eller ringblomma eller solros, eller en skön mix av dem. Fanns också fantastiska örter mm.. I menyn till vänster finns alternativet "grossverpackung" under kräuter und gemüseCool

 

Lina R
6/26/12, 3:19 PM
#60

hahah jaa jag köper alltid blomblandningen därifrån :D! Sjukt prisvärd är den. Den färdiga från "grossverpackung"-sidan.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

NinaS
6/26/12, 3:38 PM
#61

Intressant tråd. :) Kan någon vara snäll och länka till den gamla?

[Eklunds]
6/26/12, 3:50 PM
#62

Nu har jag inte läst alla inlägg, men känner rent instinktivt att jag vill byta plats på örter och grönsaker. Örter ligger närmare kaninens naturliga föda ihop med hö och gräs. Frukt skulle jag vilja plocka bort helt (väldigt sött) och istället placera grönsaker högst upp.

Annons:
Lina R
6/26/12, 4:14 PM
#63

Hmm kolla in bilden på Luzernecobs… dom verkar faktiskt små och ganska smuliga, då kanske jag ska prova dom: http://www.agrobs.de/images/kataloge/AGROBS-KATALOG201211.pdf

#62 Ja det låter vettigt… Men har du sett cirkeln? Pyramiden har vi ju redan ändrat på, den var inte representativ för mängden hö.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

MikaTela
6/26/12, 4:16 PM
#64

Detta med foder låter intressant och blanda eget foder gör ju att man kan anpassa fodret för var individ (precis som för häst som jag är van sen många många år).

Nån som kan ge mig en snabb grundlektion, vad för värden som är bäst för kaniner (stora för min del) och hur man räknar ut totala värdena när man blandar?

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Lina R
6/26/12, 5:26 PM
#65

Totala värdena räknar du ut med enkel matematik.

Riktlinjer på värdena är:

Kvot på smältbart råprotein till energi, uträknat för tillväxt på slaktdjur: 10g srp till 1mj.
SRP är ca 80% av råproteinet om det inte står srp.
Råprotein bör alltså ligga över 12%. Till sällskaps är det inte lika viktigt. till digivande, växande och trimmning högre.

Fett: Under 3% till sällskap, helst runt 2%. Till digivande honor, växande ungar och de som ska utställningsdopas behövs det högre. runt 3-3,5%.

Växttråd: Så högt som möjligt, helst över 18% men alltid högre än råproteinet.

Kalcium: 0,5-0,8% för vanliga, högre acceptabelt för digivande och växande.

E-vit: 40mg-50mg för sällskap. Till växande är ok högre. För högt ger bukfetma.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Eklunds]
6/26/12, 5:28 PM
#66

#63 Japp, såg den med.

Men ska man använda pyramiden så tycker jag att örter hör ihop med hö och gräs till basfödan i botten i pyramiden. Den visar ju också på ett mängdförhållande mellan de olika fodren…

Bra initiativ från din sida!

MikaTela
6/26/12, 5:42 PM
#67

#65 Dum fråga kanske men vad står mj för?

Kommer det löna sig att skrapa ihop eget foder till 3-4 kaniner?

Mitt mål är att kaninerna i slutändan är självförsörjande så dom betalar sig själva. Och just nu med färdig pellets funkar det.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

zezagena
6/26/12, 5:44 PM
#68

#34 fann lite olika uppgifter om innehåll i Salsa Grön, grönbetsmassa.. vallgräs.. finns i Järna bl a 130:-/30 kg..

Är dock själv lite mera tänd på Vitafor alfalfa från Kvarnbyfoder (Tierp), melassfritt o kan stå ut med en gnutta soya om den nu skulle innehålla det ( står bara fett 2.4%)… fördel - min vanl foderbutik kan ta hem det-  239:-/25kg

"Ren" lusern lite dyrare men kanske bättre..?

#63 Luserncrobs verkar ju oxå super, bra värden men svårt få en uppfattning på mm-diameter på pellestsen, står det någonstans.. (mina gillade inte de stora Groov när jag testade)

MikaTela
6/26/12, 5:46 PM
#69

Hur är det med D-vitamin? vilka värden ska man hålla sig inom där? Gör det något om det överdoseras eller kissar kaninen ut överskottet precis som c-vitamin?

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Annons:
minaninar
6/26/12, 5:52 PM
#70

D-vitamin är fettlöslig så nej, överskottet kissas ej ut. D o E är fettlösliga (och behöver alltså inte ersättas dagligen

C, B, K(?), A(?) är väl alla vattenlösliga o kissas ut (och måste därför tillföras regelbundet)

 

MikaTela
6/26/12, 5:57 PM
#71

Hundra frågor får ni av mig just nu! :p

Jag har just nu en pellets med bra värden DOCK så är råprotein 14,5% och växttråd endast 14% - vad anser ni att jag kan blanda i detta för att få upp värdet på växttråd?

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

zezagena
6/26/12, 6:01 PM
#72

#67  Energi helt enkelt (mj) tror ca 0.5 mj/dagl lagomt..

# 70 A-vit fettlöslig med..

D vit fås ju av solljus (UV-stråln), bildas även i hö av solen Skrattande( viktig för upptag av kalk till skelettet)

Kaneli
6/26/12, 6:18 PM
#73

#70 De fettlösliga vitaminerna är A, D, E och K.

#71 Prealpins Wiesenflakes innehåller hela 26% växttråd och mindre protein så den skulle nog funka att blanda med.

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

NinaS
6/26/12, 6:20 PM
#74

#70 B och C är vattenlösliga, A,D,E,K fettlösliga.

hobbymupp
6/26/12, 6:23 PM
#75

#73, är det inte 28,7% xD hehe, petiga jag.

Kaneli
6/26/12, 6:30 PM
#76

#75 Står lite olika på olika ställen, min siffra hittade jag på Agrobs och Strohes sidor. Ser att det står annorlunda på Hipposport /petiga jag/ Flört

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

Annons:
zezagena
6/26/12, 6:34 PM
#77

Vad säjer ni om att tillsätta lite Hampafrö då..?

Innehåller bla 10 essentiella aminosyror och 25% lättupptaget protein.. Flört

Pris ca 130:-/5 kg

hobbymupp
6/26/12, 6:35 PM
#78

#76, hah, så konstigt x)

Men det här med natur salsla grön, jag har några funderingar…

Är en naturprodukt helt fri från tillsatts av
melass. Den hetluftstorkade pelletsen består till 100% av tidigt
skördad halländsk vall. Grässorterna är de samma som används till produktion av hö och hösilage. Ett bra val när du vill
komplettera med ett prisvärt proteinfoder i din foderstat.
Pelletsen kan utfodras torr eller uppblött
PRODUKT FRÅN SVENSKA BÖNDER

TS% 92 %

Energi ME 10,5 MJ/kg
Råprotein 190 g/kg
Smältb. Råprotein 160 g/kg
Kalcium (Ca) 6,7 g/kg
Fosfor (P) 2,5 g/kg
Magnesium (Mg) 2,0 g/kg
Socker (glukos/fruktos) 200 g/kg
NDF 542 g/kg

Dels, hur får man fram växttrådens och fettets värden för att kunna räkan ut värden på sin blandning? Funderar på nån wiesenflakes + lucern + ? blanding…
Samt, det är ju hela 20% socker, trots att det är naturligt socker o sånt, är det bra?

zezagena
6/26/12, 6:37 PM
#79

Mer skr i gräs än i ren lusern/alfalfa som ju är känd för sin nyttighet därför Flört

Saffran.
6/26/12, 6:38 PM
#80

Förlåt, men vad menas med spannmål? :)

Suskiv
6/26/12, 6:52 PM
#81

#80 Havre, vete, råg och korn.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

luckydragonriderkin
6/26/12, 7:00 PM
#82

(har inte läst alla kommentarer)

är det bra att ge lite grönsaker varje dag??

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Saffran.
6/26/12, 7:02 PM
#83

#81 Ok. :)

#82 undrar jag också. c:

Annons:
Izzi
6/26/12, 7:45 PM
#84

Är det Wiesenflakes härifrån som ni använder? http://www.hippolyt.dk/?se/Produkter/H%C3%A4st/Foder/Grovfoder%20och%20spannm%C3%A5l.aspx Skrolla ner lite.

Vad ska man ge mer än wiesenflakes för att få en komplett foderstat?

zezagena
6/26/12, 8:52 PM
#85

Inspirerad av bla Lina o tänker pröva fram en blandning med:

Wiesenflakes +

Alfalfa-Vitafor (8.0 mj, råprot 17%, växt-tråd 28% fett 2.4)

+ Hampafrö/pumpakärnor/solrosfrö/dinkelflingor/svarthavre

ev oxå torkade rödbetsbitar, rönnbär o nässlor..

Köpte w-flakes från Hipposport, länk finns i tråd om foderbyte/goldcole..

620:-/80 kg inkl frakt, tog 6 dagar

Lina R
6/26/12, 10:46 PM
#86

Fett i Salsan kan man anta är mellan 2-3%. Hur man räknar ut värden på en blandning är (jag menar inte att vara dryg) högstadiematte. Jag använder exceldokument för det. Om ni har svårt med matte det så be någon om hjälp.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
6/27/12, 4:41 PM
#87

Vad tror ni om JR Farm grainless? Spontant verkar det inte helt tokigt.

http://shop.jr-farm.de/JR-Grainless-Complete-Dwarf-Rabbits.html

Innhåller visserligen linfröolja, ärtor och bondbönor, men iaf inga spannmål.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Lina R
6/27/12, 4:46 PM
#88

Jag har kikat på den förr och tycker att den ser jättebra ut. ärtor och bondbönor är för att få upp proteinet.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
6/27/12, 4:53 PM
#89

Grainless Herbs eller Grainless Mix till de som kräver mer fett, prot och energi.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
6/27/12, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Här är ett uppdaterat förslag på pyramiden!

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Annons:
zezagena
6/27/12, 5:53 PM
#91

#78 Agrilab tar emot foder prov för analys om du vill ha bra koll på ditt egenblandade foder, kostar ca 3-400:-

#

Kaneli
6/27/12, 5:54 PM
#92

#90 Fint! En fråga - kan man delvis ersätta hö med Wiesenflakes? Har en kanin som är väldigt dålig på att äta hö men äter Wiesenflakes med god aptit nämligen. Tidigare när jag gav henne Svenska Foders hade hon en tendens att inte äta upp nattbajset men nu funkar magen finfint. Nu ger jag till största delen Wiesenflakes och bara en liten del SF, riskerar hon att få brist på något? Om jag bara ger en större mängd Wiesenflakes borde hon ju ändå få i sig tillräcklig mängd protein även om procentsatsen är lägre.

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

zezagena
6/27/12, 6:38 PM
#93

#92 har oxå en hona som verkar känslig mot protein, funkar bra på mkt fibrer/växtråd men äter inte gärna hö, gett RR o då är magen bra men får hon ädel blir det nattbajs o lös mage, bara hö då svälter hon hellre..

Konstigt men hon verkar tåla grönt bra o det ju proteinrikt spec försommaren..

Lina R
6/27/12, 6:59 PM
#94

#92 Ja, Wiesenflakes är i princip hö. Väldigt varierat och nyttigt sådant (jämfört med de artfattiga "industrivallarna" som hästhö oftast kommer ifrån).

Wiesencobs och Wiesenflakes används bland annat för att ersätta hö i grovfodergivan till dammkänsliga hästar.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
6/27/12, 10:18 PM
#95

#89 Herbs och mix verkade kanon, förutom priset då, 69 kr kg är lite häftigt. Verkar inte finnas i storpack.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Stjärnfallets
6/27/12, 10:39 PM
#96

TS,
Hur bra/dåligt är Versel Laga Cuni Pro?
Är det i klass med Svenska Foder eller bärttre/sämre?

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Lina R
6/28/12, 2:32 PM
#97

Mycket bättre. Liknande innehåll men kanonvärden. Kostar 350-650kr för 25kg. Innehåller också Yucca Schigidera som sänker ammoniakproduktionen = bra för tarmen och avföringen luktar mindre.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Annons:
Stjärnfallets
6/28/12, 2:37 PM
#98

Okej. Här i skåne ger vi 210:- för 25 kg

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Loverabbits
6/28/12, 2:45 PM
#99

Planerar att byta foder till mina kaniner då jag inte riktigt är nöjd över mitt foder längre. Jag vill inte ta in foder utan vill att det ska finnas i Sverige, är ute efter et bra men inte heller alltför dyrt. Är lite inne på att utgå från rabbit royale men vad ska jag då blanda i för att bättra fodret? Vill att fodersäckarna som då ska köpas ska finnas i säckar om minst 15 kg. Någon som har tips? på en bra blandning jag kan göra själv (vill dock som sagt utgå från ett foder) där ingredienserna finns i Sverige? Tacksam för hjälp! :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta


 

Kaneli
6/28/12, 2:52 PM
#100

#98 Var hittar du VLCP för det priset? Skulle gärna testa!

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

minaninar
6/28/12, 2:58 PM
#101

210 kr för 25 kilo veresele laga cuni (complete`/pro, vet ej skillnaden)? Jag betalar typ det för 2,5 kilo eller nåt sånt. :/

Skulle också gärna höra vad det är för ställe.Tungan ute

 

Lina R
6/28/12, 3:08 PM
#102

#99 Rabbit Royale är engelskt. Versele Laga är tyskt lr nåt. Oxbow är amerikanskt. Svenska foder innehåller importerad soya och ibland importerat spannmål. Därför väljer jag Pre Alpin. Producerat inom några mil av var det skördas i Tyskland. Lika långt dit från Malmö som det är från mig till småland….

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Loverabbits
6/28/12, 3:18 PM
#103

#102 Menade inte så formulerade mig lite klumpigt.;) Har inget emot foder som inte är svenska men vill inte behöva själv ta in foder från ett annat land utan vill att det ska kunna köpas i Sverige. :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta


 

minaninar
6/28/12, 3:34 PM
#104

*versele laga är belgiskt.. råkar jag veta för jag haft kontakt med dem.. *klugscheiss* (typ besserwissring.. på tyska, hehe.. komiskt nog eftersom vi säger besserwisser o det är tyska)

Amerikanskt måste ju vara värt transportmässigt.. skäms över det när jag köper Oxbowhö. Men så snart jag får en bra hö-källa på närmare håll så byter jag.Skrattande

 

Annons:
Stjärnfallets
6/28/12, 3:36 PM
#105

# 101 Skrev fel, fick för mig att det var Cuni Pro jag hade hemma men det är Cuni Fit Plus och den kostar 210:- för 25kg på Tropikstallet i Tyringe.

# 102 Versele laga produceras i Belgien.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Lina R
6/28/12, 4:58 PM
#106

OBS!

alla foder från VL med PLUS efter innehåller coccidiotstater! Dvs antibiotika.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
6/28/12, 5:14 PM
#107

#106 usch då, vilken tur att jag har cuni complete..

plus och pro, det är väl sorter de har för djurhanternig i större skala

#105 vilket fantastiskt pris..

ojdå såg att en bokstav föll bort däruppe, *värst ska det stå, inte värt.. haha.. helt fel.Tungan ute

 

Lina R
6/28/12, 8:06 PM
#108

Pro är inte riktigt för proffs-proffs, lite för dyrt ;)

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[luckymoa]
6/28/12, 10:22 PM
#109

106, men det står på teddytassens att det inte innehåller det?

Suskiv
6/28/12, 10:30 PM
#110

#109 Är du säker på att det är fit plus? Står bara fit i texen och på bilden är det hobby plus.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Stjärnfallets
6/28/12, 11:08 PM
#111

#106 Vilken tur att jag inte öppnat säcken då, dessutom hade den gått ut för två månader sedan. Snacka om att ha koll på det man säljer NOT!!

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Annons:
minaninar
6/28/12, 11:22 PM
#112

#111 kanske var det förklaringen till det låga priset? men de ska ju inte sälja gammalt foder - fy för det!

 

Stjärnfallets
6/28/12, 11:27 PM
#113

#112

Nej, det är alltid samma pris =) Ringde faktiskt dit idag och ifrågasatte datumet och då visade det sig att han inte hade någon aning om att de gått ut :/

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[lolloita]
6/28/12, 11:34 PM
#114

#100 jag har köpt Cuni Fit, 25 kg på Grizzly, Väla, Ödåkra för 249:- men de säljer det för 190:- på Tyringe Djurfoder. Köper man 10 säckar kostar de 175:-/säcken

Suskiv
6/29/12, 11:04 AM
#115

Räcker cuni Complete till en digivande hona eller bör jag kompletera fodret med nått annat? (Jag ska byta foder sen, men jag har såpass mycket Complete kvar att jag väljer att låta kaninerna käka det tills vidare)

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
6/29/12, 11:10 AM
#116

En sak som alla vi som gillar att köpa storpack behöver tänka på är att det ska gå åt. Egentligen har jag läst (här? eller annanstans) att man ej ska köpa mer än vad som går åt på ca 3 månader, då öppnad påse förlorar en del av sina näringsämnen och fetter mm kan härskna. Vet inte om det gäller alla foder, kanske står de ändå länge i affären? Och är det så mkt konserveringsmedel i fodret att det håller hur länge som helst - då skulle jag ändå bli misstänksam hehe.

 

Suskiv
6/29/12, 11:36 AM
#117

Precis, det anledningen till att jag inte vill ha större förpackningar än 5-10 kg.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Stjärnfallets
6/29/12, 11:57 AM
#118

#116 Har man 22 kaniner så går 25 kg åt hyfsat snabbt ;)

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Annons:
minaninar
6/29/12, 11:59 AM
#119

hehe.. precis! det förstår jag.. men även jag som bara har en är en ekonomiskt sinnad typ som gärna vill ha det bästa men till ett överkommligt pris och därför är väldigt sugen på storpack, jag försöker bara hålla fingrarna i styr så jag inte köper för mkt. Just nu har jag köpt lite för mkt tror jag. Men i om jag skulle märka att det började lukta eller nåt skulle jag inte ge. Men har löst det genom att ha det i kylen o se till att det inte blir fuktigt där.Tungan ute

 

minaninar
7/13/12, 10:59 AM
#120

Har just hittat något nytt intressant. Irriterande nog efter att ha gjort min beställning hos futterkonzepte.de

Men vill dela med mig och se vad ni tycker.

Hittade denna trevliga shop som jag inte kände till. Verkar vara tysk, med förgreningar i Europa.

http://www.zooplus.se/shop/72733/72734/72996/72987/278991

Där fanns dessa flakes från Meister Lampe, ett företag jag nu letat efter mein inte hittar.

Det finns också någon blommix från dem.

Det här verkar ju kunna va i klass med Pre ALpin!

Det som jag tyckte var extra intressant att från denna affär får man gratis frakt på köp över 350 riksdaler. Vilket för mig är rekord, annars brukar det krävas att man köper mkt mer för att få det.

Det fanns också en hyffsad serie som heter Bunny Nature - också den från Tyskland, som via denna shop verkar kunna ge cuni complete o oxbow en omgång. Dessutom uppfattade jag det som hyffsat billigt kvalitetsfoder för den som bara har en eller två  kaniner och inte kan köpa enorma förpackningar (eftersom de då blir dåliga o förlorar näringsvärde).

Här är deras hemsida om man vill undersöka dem närmare:

http://www.bunny-nature.de/

verkar ganska trevligt

och som sagt finns i den shop jag nämnde.

Här är Meister Lampes hemsida:

http://www.bio-nagerfutter.de/

Varför är det alltid så att man hittar något som verkar mer optimalt när man just skaffat något?

Först skaffade jag oxbow, då fick jag nys här om Pre Alpin, och för några dagar sedan kunde jag inte hålla fingrarna i styr och gjorde beställning på lite lepo sensitive och på lite blomblad o kryddmix från futterkonzepte.. och så idag hittar jag detta av en slump.. hmmpfffTungan ute

Men som sagt shoppen där är högintressant eftersom den verkar kunna erbjuda bra priser o gratis leverans (eller post, vet ej vilket dock) även om man inte köper sjukt mkt.

 

Suskiv
7/13/12, 12:04 PM
#121

#120 Great minds think alike :-)

Jag satt igår och spanade in Meisterl Lampe, verkar helt klart intresant.

zooplus finns i flera varianter så det kan löna sig att kolla runt vilken som är billigast.

www.zooplus.com
www.zooplus.de 
www.zooplus.dk
www.zooplus.co.uk osv.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
7/13/12, 12:12 PM
#122

#121 Samt då www.zooplus.se ska ej glömmasOskyldig men menar du att frakten kanske ändå blir billigare om man tar från tyskland? jag tror det är samma firma och eventuellt skickar de allt från tyskland (eller så har de ett lager i sverige också)…

Haha, vad lustigt att du satt och kollade på samma grejer.Cool

Jupp måste vara förklaringen.Flört

 

Suskiv
7/13/12, 12:22 PM
#123

#122 Ja frakten men också priset på varan kan skilja beroende från vilken sida man väljer att beställa. Olika länder har olika moms tex.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
7/13/12, 3:36 PM
#124

Hittade också något mer intressant här för storkonsumenterna, nyfiken på hur det förhåller sig jämfört med Pre Alpins wiesenflakes. Förmodar att frakten kostar gratis om man köper stor, men inte säker.Tungan ute

 

Suskiv
7/23/12, 4:28 PM
#125

Nu har jag beställt tre kg Mesiter-Lampe och två kilo Jr Farm herbs. Ska bli spännande att se vad kaninerna tycker om det.

Funderar dock på att föda ungarna på Cuni Complete med förhoppningen om att de blivande köparna sen fortsätter med det fodret. Tror det är lättare att säga till nyblivna kaninägare att de ska köpa Cuni Complete på lokala djuraffären än att man ska berätta för dem att de ska beställa foder på nätet.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
minaninar
7/23/12, 5:02 PM
#126

#125 Låter som en klok tanke. NÅgot som de kan få tag i. Inte alla vill handla så som vi gör. Och att de ska köpa av dig är inte heller idealiskt om de inte visar stort intresse för foder. Då är det som du säger bättre att du föreslår något som är helsjysst och som finns i djuraffärer.

Du måste berätta om Meister Lampe-flakesen är så fina som de verkar! Hade du provat Pre Alpin? Vore intressant att jämföra hur de ser ut och luktar mm.

Sedan har jag en fråga till er som jag gått och funderat på ett tag.

Vad anser ni att kaninen behöver extra när den fäller? Behöver den något extra?

Lina R skrev att hon gav en speciellt "kräuter und gemüse"- (krydd o grönskaks-) blandning till sina kaniner när de fäller. Jag var väldigt nyfiken på varför och vad exakt den tillför?

Att kaninen mer än någonsin måste få tillräckligt med fibrer när den fäller för att det inte ska bli stopp förstår jag med. Men undrade om det är några speciella ämnen som behövs och vad ett sådant tillskott är bra för?Skrattande

JR Farm herbs, vilken av dem är det? Är det också från zooplus.se ?

 

Suskiv
7/23/12, 5:18 PM
#127

Den här http://www.zooplus.com/shop/rodents/food/rabbit/jr_farm/152560

Till fällande kaniner kan jag ätnka mig att lite extra B-vtiamin kan vara bra, det ger man ju tex till hästar i fällningsperioder.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[TeamGolden]
7/23/12, 5:24 PM
#128

Nu dundrar jag in spontant i tråden så vet inte riktigt om jag fattat galoppen, men min åsikt om foderstat är att det är från kanin till kanin. 
jag tycker man inte kan sätta svart på vitt att alla dvärgvädurar ska ha ½ Dl pellets per dag och att hermeliner ska ha hälften så mycket.
det handlar helt enkelt om vikt och hälsa hos kaninen och hur aktivt den lever. 

En kanin tex som lever som barnkanin hos en familj i lägenhet kanske lever rövare och får gott med gottit och har det varmt. men den kanske inte aktiverar hjärnan lika mycket som en hoppkanin måste göra, jag skulle rekommendera att man ger en pellets som är för ''sällskaps'' kaniner, en lite tunnare pellets som den ändå står sig på utan att bli överviktig lätt.
Precis som jag skulle säga att en aktiv dvärghare som ligger uppe i eliten i hoppning får en fetare pellets som sen används för att ge kaninen den där lilla extra energin den får av pelletsen. 

Sen ska såklart alla kaniner enligt mig få färsk föda, såsom gräs och andra grönsaker och örter. 

Sen om jag förstått det hela rätt nu så skrivs det också om fodermärken? 
Jag ger mina niner **Djur&Natur Svenska Foder Kanin&Marsvin. 
**De får 1 DL var varje dag. på morgonen får de första halvan (½Dl) och sen som kvällsmål får de resten och sen massor av grönt från trädgården.  

Jag har även funderat på om det är en investering att skaffa sig Oxbow pellets för diande och dräktiga honor? och sen gå över på Cuni Complete. Jag tycker det verkar vara ett bra foder som sedan kaninungarnas nya ägare kan fortsätta med en tid?

minaninar
7/23/12, 5:27 PM
#129

Får jag passa på att fråga, lyckades du beställa från zooplus internationellt?

Jag kollade och det gick inte för mig, de hade spärrat sverige så man var tvungen att köpa via svenska sidan.Obestämd

Aha, dennadära då förstår jag, det fanns någon annan pellets som också hette nåt med herbs tror jag.

Åhå.. extra b-vitamin, undrar vad man skulle ge då och var det finns.

Vet att när min kanin fick dropp fick den "beviplex". Blev förundrad då jag själv har beviplex comp hemma i tablettform. Däremot skulle jag inte våga försöka dosera det själv till kanin.

 

Suskiv
7/23/12, 5:31 PM
#130

De flesta i tråden verkar mest vara ute efter att ge ett pellets som är bäst anpassat efter kaninerns naturliga foder och deras behov. Därför är det ingen i tråden som fodrar med tex Svenska foders eftersom det är långt i från ett optimalt foder.

Mängder är sen invidullet, men rent generellt så får sällskapskaniner för mycket pellets och grönsaker och för lite hö.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

hobbymupp
7/24/12, 6:07 PM
#131

#125 hur blandar du och vad får du för värden med de två?

Suskiv
7/24/12, 6:15 PM
#132

#131 Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag ska blanda. Köpte mest för att testa och se vad kaninerna säger om det. Jr Farm har iaf ganska högt protein, så det komemr nog bli en mindre del av det och en större del Meister-Lampe.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
hobbymupp
7/24/12, 6:19 PM
#133

#132 hmm… då kanske det är nått jag skulle kunna tänka på till framtida foderbyte till weisenflakes+nått med mer protein. Många proteintillskott har extremt lite fibrer och drar ner det värdet massor.

Var köpte du det?

Suskiv
7/24/12, 6:48 PM
#134

Zooplus.com

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Suskiv
7/26/12, 1:53 PM
#135

Kaninerna fick varsin Meister-lampe pellets och det blev godkänt direkt. De gillade bitarna. :-)

Värdena på fodret är kanon.

Råprotein 10.4%

Råfett 1,4 %

Råfiber 30,5%

Innehåller bara ekologiskt ängshö och kan använda för att ersätta en del av höet.

Så min första bedömning är klart godkänt. Ska bli spännande att se hur kaninerna mår på det här i längden.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
7/28/12, 7:48 PM
#136

Jag ska köpa hö tänkte jag. Här är höanalysen. Jag skulle bli glad för kommentar om värdena. Jag tycker de ser prima ut, med lågt proteinvärde? Men skulle gärna ta second opinon innan jag slår till. Gärna från Lina R.Tungan ute

 

minaninar
8/6/12, 8:06 PM
#137

Har du någonsin undrat över om Meister Lampe är bättre än Pre Alpin?

Om inte så kanske det är dags att börja?

Här är en liten tråd skapad av suskiv som ger svar på alltSkrattande

**http://kanin.ifokus.se/discussions/501e32b7d3b4fd425b022571-meister-lampe-vs-pre-alpin
**

 

Storkebodas
8/8/12, 11:04 AM
#138

Skulle någon vilja länka till den förra tråden? Försöker lära mig mer om det här med foder och det är verkligen jätteintressant att läsa allt det ni skrivit! 😉

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Annons:
Kickan90
8/8/12, 1:22 PM
#140

Finns det inget som man kan köpa i Sverige för att blanda i sitt foder?
för att köpa från tyskland vill jag inte och kan dessutom inte betala med mitt kort via webshop och måste då klödda med mannens..

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

minaninar
8/8/12, 1:24 PM
#141

#140 JO men också på nätet: på zooplus.se : Meister Lampe, är mkt bra! Att betala med mannens är väl ändå inte sååå jobbigt?Tungan ute

 

Kickan90
8/8/12, 2:03 PM
#142

#141 jo när man aldrig vet när han kommer hem ;)
han jobbar så olika tider hela tiden, sen vill jag hellre få hem det direkt än att handla via webshop men verkar ju lönlöst.. xD

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

minaninar
8/8/12, 7:07 PM
#143

Jo, klart man vill bära hem det direkt egentligen kan jag förstå. Men då går nog inte zooplus för de har nog ingen butik.

 

[luckymoa]
8/8/12, 8:21 PM
#144

Är JR farms grainless complete bra foder?

Suskiv
8/8/12, 8:26 PM
#145

#144 Ja i samma klass som Cuni Complete.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[luckymoa]
8/8/12, 8:35 PM
#146

Ok nån som vet värdena i %? Hittar inte det någonstans…

Annons:
Suskiv
8/8/12, 8:40 PM
#147

Protein 11.1%, fat content 2.9%, crude fibre 21.5%, crude ash 7,4%, calcium 0.5%, phosphorus 0.3%

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[luckymoa]
8/8/12, 8:49 PM
#148

Tackar! Ska nog testa de tror ja, de va ett bra pris åxå :)

Frosstis
8/8/12, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Hur är den här?

minaninar
8/9/12, 9:57 AM
#150

Den ser fin ut.. kanske skulle kvistar o örter kunna inkräkta lite på hö och gräs-sektorn? Rekommendationen att 90% ( eller var det 80%?) ska vara hö är väl för att de som har burkanin inne kanske inte kan komma över grenar, t.ex.? Men jag är inte säker. Hur som, ser bra ut tycker jag.

 

Storkebodas
8/9/12, 3:48 PM
#151

Jag kontaktade en återförsäljare av Salsa grön naturell för att fråga om värdena för växttråd och fett, och det ligger på 25 % - 32 % (beroende på när det är skördat, i genomsnitt 28 %) och 2 %. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Suskiv
8/9/12, 7:37 PM
#152

#149 Jag skulle personligen stryka frukt helt. Finns ingen anledning att ge det.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Frosstis
8/9/12, 7:45 PM
#153

#152 Okej, men jag gick lite efter första pyramiden =)

Annons:
Storkebodas
8/9/12, 8:05 PM
#154

Hur påverkar det näringsvärdena om man blandar i olika växter? Och ang socker, hur mycket är det lagom att fodret ska innehålla? Så lite som möjligt? Jag tänker om man skulle göra någon blandning med Salsa Grön Naturell, men det innehåller ju väldigt mycket socker (visserligen naturligt, men ändå). Är ganska ny på det här med näringsvärden mm, men det är himla intressant. :D

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Kickan90
8/10/12, 1:14 AM
#155

undrar samma som #154, vad kan man egentligen blanda i sitt foder?
ex havre, müsli, lusern m.m. :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

minaninar
8/10/12, 10:03 AM
#156

Är det mkt socker i Salsa naturell grön? Den ska ju vara melassfri? Kan någon lägga in värdena på fodret?

Jo, frukt kan man ju ta bort helt o hållet. Det fyller ju ingen funktion mer än att det är gott för kaninen.

#154, 155 Man behöver väl egentligen inte blanda så  mkt mer än vad de behöver för att få sin näring. Jag skulle i alla fall ta det lugnt med mysli (alltså vad innehåller den, osv), och spannmål, visst en liten del kan man ju ge men verkligen inte mkt.

Om man vill lyxa skulle jag beställa torkade blomblad och kräutermischung från futterkonzepte.de finns i kilo-förpackningar. Är poppis här hemma också.

Om man ska blanda ska man nog börja läsa på lite mer om vad olika saker gör och vad de är bra för och vad de är dåliga för. Då tror jag man börjar få grepp. Lusern är bra i vissa situationer till vissa individer i vissa faser av livet.. men då ska man ju veta vad det är bra för. Då är det nog lättare att få till ett bra foder. Tror jag.

 

Storkebodas
8/10/12, 10:56 AM
#157

#156 Värdena för Salsa grön naturell ser du i inlägg #78. =) Jag torkar en hel del växter själv och skulle gärna blanda i dem i fodret. Känns onödigt att beställa när det är så enkelt (och roligt) att torka hemma. Men jag undrar hur det påverkar näringsvärdena i fodret. Hur mycket tror ni är lagom att ha i? Givetvis vet jag att alla växter jag torkar funkar bra att ge till kanin. Sedan funderar jag också på om växttråden kan bli för hög. I den blandningen jag tänkt mig nu blir den cirka 27 %. Är det för mycket?

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

minaninar
8/10/12, 11:17 AM
#158

#157 Nej, växttråd kan inte bli för hög i princip. Det kan få vara uppåt 32%eller lite mer, det är de värden jag sett på de foder jag tycker är bra.
Vad är det för blandning? jag är nyfiken.Oskyldig

Om du nämner vad du torkar själv så kan man kanske ge viss feedback? Fast allt kanske man inte vet..

Det jag tänker mest på är att vissa grejer innehåller mkt kalcium. Men det är väl det enda..

ok salsa naturell grön enl post 78:

Energi ME 10,5 MJ/kg
Råprotein 190 g/kg
Smältb. Råprotein 160 g/kg
Kalcium (Ca) 6,7 g/kg
Fosfor (P) 2,5 g/kg
Magnesium (Mg) 2,0 g/kg
Socker (glukos/fruktos) 200 g/kg
NDF 542 g/kg

Vad jag har förstått så är den energimängden ok i ett kraftfoder, men inte som grovfoder.. Men detta är inget som jag är jättekunnig inom. Men har uppfattat det som att max 7MJ/kg i grovfoder (dvs hö), och mellan 9-12MJ/kg i grovfoder. Men det finns ju gott om folk som räknar ut foderstat och vet mer om det. Den biten kan jag inte, även om det verkar relativt lätt att lära.

Alltså, detta ska vara kraftfoder, ett tillskott.

Proteinet är löjligt högt, vilket gör att jag tror att det är mkt klöver och lusern i. För vad jag förstått är det de två saker som man har i vallar för att få upp proteinet, för egentligen är kaninen det enda djur som inte vill ha hög protein. Kossor som ska mjölka el ge kött ska ju ha mer. Hästar tror jag ev. också ska det? Det proteinet är högre än i princip ALLA vandliga pellets o kraftfoder, och även högre än dem som jag redan tycker är för höga. Alltså detta passar väl egentligen bäst för digivande, ungar och ev väldigt svaga sjuklingar/(konvalescenter.. kaniner med sjuklig avmagring under tiden de kommer i form osv. Okej smältbart är ju något mindre (sorry såg inte det innan min utläggning), men fortfarande ganska högt. Glukos/fruktos? Hmm.. låter högt? Vad är det i den vallen egentligen? Eller menar de att det blir så mkt glukos/fruktos när födan omvandlas i kroppen? Jag vet inte, måste någon annan som kan detta bättre säga. men det låter mycket.

Nej detta ska man inte ge någon större mängd av, även om det funkar som ingrediens i egen blandning, om man räknar ut värdena. Själv skulle jag nog inte välja detta som bas i ett foder, jag skulle välja wiesenflakes som grund och kanske berika med någon bit av detta? och/eller ha som belöningsgodis.

 

Suskiv
8/10/12, 11:24 AM
#159

Jag har fudnerat på det här med att man säger att kaninungar ska ha fri tillgång på kraftfoder. Hur är det tänkt egentligen. Mina kaniner har ju varit halvåret eller mer när de flyttat till oss så de har från start fått begränsad mängd.

Fri tillgång skulle innebär iaf fär mina vuxna kaniner att de skulle helt sluta äta hö och bara äta kraftfoder, de skulle bli smällfeta, få dåliga magar och taskiga tänder.

Så hur fungerar det där egentligen. För mig känns det mer logiskt att man ger en begränsad mängd kraftfoder med lite högre protein och fetthalt än vad vuxna kaniner behöver.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
8/10/12, 11:43 AM
#160

#159 Så skulle jag nog också tänka: begränsad mängd kraftfoder med lite högre protein, fett o kalcium till ungar upp till att deras skelett etc. blivit så stort som det ska vara, för dvv är det ju typ 4-5 månader? Men vissa andra raser har jag förstått tar längre tid?

Eller att bara ge en näve alfalfa (lusern) som tillskott till de växande tillsammans med det kraftfoder som de vuxna får, borde ju också funka?

Är min tanke iaf.

 

Annons:
[luckymoa]
8/10/12, 12:19 PM
#161

Nu har jag beställt hem jr farms grainless! Ska bli riktigt intressant! Haha vad knäpp man e, blir ju som ett barn på julafton :D

Storkebodas
8/10/12, 1:10 PM
#162

#158 Blandningen jag tänkt mig innehåller Pre alpin wiesenflakes som bas, lite salsa och vetegräs för att höja proteinvärdena (har teddys som ibland kan ha svårt att hålla hullet, tänker att de nog ska ha lite mer än vanliga). Har även tänkt blanda i lite torkade nässlor, hallonblad, grodblad, maskrosblad, vinbärsblad, rönnbär mm. Ev också torkade lönnblad om det funkar att använda. Sedan funderar jag på att ta i lite hampafrön till de digivande honorna. Tror du det är något problem om det är ca 7 % socker i det? Det låter ju rätt mycket… Annars får jag försöka hitta något annat att höja proteinet med. Är som sagt rätt ny på det här med näringsvärden så kom gärna med förslag om hur det kan bli bättre. =) #161 Råkar du veta värdena på det? Kunde inte hitta något om dem på internet. ;)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

minaninar
8/10/12, 1:17 PM
#163

http://shop.jr-farm.de/JR-Grainless-Complete-Zwergkaninchen.html

Vad är det 7% socker i? Hela din blandning eller?

Låter lite mkt.. men är inte helt säker.Obestämd

Kanske är helt ok. Rönnbären ger ju lite socker, men ska väl inte vara så mkt i?

I salsan är det ju 200/1000gr, visst borde det väl bli 20%? Eller räknar jag helt tokigt, 2/10-delar eller 20% jo, så måste det vara, det låter ju skitmkt.. men vad menas med det? Är det mängden glukos/fruktos som kroppen vinner ut genom att processa maten? För så är det ju kroppen gör om grejer till glukos.. (men inte fruktos väl)? Jag vet faktiskt inte.

 

Frosstis
8/10/12, 1:18 PM
#164

#162 Jag tror det är de här värdena? (tog google översätt så allting kanske inte stämmerFlört=

Kalcium

0,5%

Fosfor

0,3%

Aska

7,4%

Fiber

21,5%

Fett

2,9%

Råprotein

11,1%

Storkebodas
8/10/12, 1:33 PM
#165

#163 Ja, det blir i hela blandningen. Fast jag ska nog minska ner lite på salsan, känns för mycket med 7 %. Har ni något annat tips? om ett foder med höga proteinvärden jag kan blanda i (gärna inte jättedyrt)? Rönnbär har jag ändå inte tänkt ha några stora mängder av, så det påverkar nog inte sockerhalten mkt. Tack för värdena både #163 och #164! Det är ju inget att blanda i för att höja proteinet iaf. ;)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

minaninar
8/10/12, 4:36 PM
#166

#165 Jag vet inte om man kan hitta rent alfalfa (lusernhö?), eller iaf ett hö med högt proteininnehåll.. antingen av rödklöver eller lusern - de två gräser som är höga i protein? Fattar inte var glukosen/fruktosen i salsan kommer ifrån ifall det bara är vallgräs.. Borde man nästan fråga dem som tillverkar om.

 

hobbymupp
8/17/12, 9:44 PM
#167

Fick höra något sorgligt och konstigt idag. Tydligen har det dött kaniner i min närhet av förstoppning pga för mycket fibrer.

Jag hade min första kanin på en gård där man kan hyra burplats för sin renrasiga kanin. De har i all tid gett alla kaninerna en blanding av korn, havre, fårpellets (typ 6% fett, 11%fibrer och massa protein) och kaninblandning. Såklart var allt det där år h*lvete fel, och min kanin fick avlivas pga tandfel som kom av att han blev för kräsen för att äta sitt hö.

När det skedde började jag läsa på, och det jag läste gav jag vidare till gården som såklart började tänka på ett foderbyte. De ger även ensilage som de funderar på att byta till torrt, ekologiskt hö.

Nåja, bytet skedde, men till ett annat icke-kanin-pellets. Renfor+ en liten del ärtor. Renforet hade ok värden förutom ett lite lågt proteinvärde som de krossade ärtorna fick väga upp. Inte som oxbow/verse laga, men ändå bättre än det de ätit innan.

Gården genomförde ett långsamt utbyte av fodret. Började med att först ta bort kaninblandningen, sen successivt blanda in det nya fodret. Kaninerna gick såklart ner i vikt, de hade ju ätit 6% fett och massa protein, om inte mer med tanke på spannmålet och blandningen, och nu fick de… 3-4%?

Så i början av sommaren, när de haft blandningen ett tag, dog två kaniner på kort tid. Två unga och till synes friska kaniner. Och här om dagen var det nära att en till dog, men som tur var så var ägaren uppmärksam och såg att han slutade äta, dricka och bajsa. De for in till veterinären (fågelkliniken) som sa att han hade förstoppning med hela magen fylld av mat. Kaninen mår "bra" nu, men går på massa mediciner.

Idag fick jag höra att veterinären ska ha sagt att kaninen fått för mycket fibrer och inte drukit proportionerligt till den mängden. Dessutom ska hon sa sagt att de behöver äta mer fett. Den kaninen var inte smal… Detta är hörsägen, men dock. Veterinärern var Cecilia Trädgårdh, speciallicerad på exotiska djur…

Så jag är lite rådvillig över vad jag anser att gården bör göra nu, och det är nog de också. Ska de gå tillbaka till mer fett och mindre fibrer, trots att det inte är bra för kaninerna? Eller ska de hålla kvar vid mer fibrer och mindre fett, trots att kaninerna kanske konstigt nog inte klarar det?

Min tanke är väl att kaninerna som i hela sitt liv ätit en så dålig kost inte kan hantera så mycket fibrer, för de dricker lika mycket som på den dåliga kosten. Men vad ska de göra? Detta går ju emot allt man "vet", "mer fibrer och mindre fett ska det vara till kaniner". Är kaninernas magar förstörda för bra kost för alltid? Vad tror ni?

Annons:
Suskiv
8/17/12, 10:06 PM
#168

Renfors näringsvärden.

https://c4produktkatalog.lantmannen.se/index.php/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl_mol&product_id=8103&category_id=8226

Jag skulle knappast kalla 16,3 % fiber för för mycket fibrer. Däremot är ju både Kalcium och E-vitrmain högt  och det är två riskfaktorer.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

hobbymupp
8/17/12, 10:15 PM
#169

#168 precis vad jag tänkte!! Det är ju som ett typ svenska foders-kaninpellets, men inte nån fiberöverdos någonstans! Har påpekat vitaminerna o kalciumet för dem, D vitaminet är också högt tror jag(?) vilket ju också kan va giftigt rent utav. Men nu när veterinären sagt att kaninen fick förstoppning av fiberöverdos så kommer de nog va ganska övertygade om att det är problemet. Ska ringa dit och prata igenom fodersituationen med henne, se vad hon tror med alla fakta i händerna…

zezagena
8/17/12, 10:22 PM
#170

E-vit behöver en kanin ca 50 mg/dygnet har jag läst, digivade kan behöva dubbelt så det kan inte vara för högt..

D-vit låter dock högt, nån som vet dagsbehovet..?

hobbymupp
8/17/12, 10:37 PM
#171

http://kaninmagazinet.se/2012/may/vitamin-d.html

vad jag har läst i en fodernörd-bok iaf…

En fibershock borde de väl inte ha fått av att gå från typ 11% till 16%? Det låter så skummt… och att de skulle behöva mer fett än 3% för att inte magen ska krasha, det låter för mycket emot allt man lärt sig :S

slarvigt
8/17/12, 10:40 PM
#172

#171 Uppdatera gärna om vad CT säger. Hon är min veterinär och jag vill inte tro att hon skulle säga något så tokigt, utan en ytterligare förklaring kring omständigheterna i sådana fall >_<

hobbymupp
8/17/12, 10:45 PM
#173

#172, precis! Hon är min vet också och hon är så kunnig, känns inte alls logiskt… Han som håller i kaningården kan va lite luddig i det han säger ibland, så jag ska prata med henne med all info och låta henne ge mig ett precisare svar.

Suskiv
8/17/12, 10:46 PM
#174

Troligvis är det inte fibrerna som är problemet utan att kaninerna inte fått fri tillgång till rent vatten. För att gå från 11 till 16 kan inte ge de problemen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
slarvigt
8/17/12, 10:49 PM
#175

#173 Jo, hon kan ju ha sagt något i stil med att man inte kan ändra kosten för snabbt eller så kanske. Det går ju tyvärr lätt att tolka fel ifall man inte ställer följdfrågor, eller ifall man har en bestämd uppfattning innan (t.ex. att kaninerna faktiskt mått bra innan och nu sker de här hemska dödsfallen efter att de bytt till ett mer fiberrikt foder).

hobbymupp
8/17/12, 11:32 PM
#176

#174, det tror jag dock den har haft. De bor i ett svalt stall som sällan går över 15 grader, byts vatten i stor vattenflaska varje dag… hm…

#175, så kan det mycket väl vara, mannen som var med hos veterinären och pratade om fodret är lite sådan.

Zakarias
8/17/12, 11:50 PM
#177

Har inte läst hela tråden. Kommer göra det sen när jag har tid. Nu vill jag bara veta vilket foder jag ska köpa och vars det är bäst att beställa det. :)

/Zakarias

bambiiii
8/18/12, 3:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Jag har inte läst kommentaren bara sett bilderna, men enligt MIG så ska kaninens kost se så här ut

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

minaninar
8/18/12, 10:54 AM
#179

Vi vet inte vad Cecilia Trädgårdh har sagt. Ibland kan folk "tolka" vad andra säger så att det blir ett helt annat budskap, oftast ett budskap som passar dem bättre.Glad Du som har henne som veterinär skulle ju ev. kunna ringa och fråga om hon menar att 16% fiber är för mkt och att de ska ha mer fett än 3-4%. Eller vad hon har för rekommendationer till foder. Kaninen kan väl ha fått förstoppning av något annat skäl? Eller av själva bytet kanske var de inte försiktiga nog? Dessutom, de som utfodrar på det lilla viset brukar också ha en annan uppfattning om vad som är lagom mkt pellets? 1 dl avsådant foder som dessutom är "nytt" för dem, kan ju knäcka den bästa kanin?

Eller av det faktum att det bor på det viset kanske och folk inte riktigt har koll på hur mkt den dricker o äter exakt osv. Hade den också fått något annat att äta, grönt, frukt, osv? Vet vi ej.

Dessutom, två andra friska kaniner hade dött? Jaha, men hur fasiken vet man att det är foderbytets fel och att det är 5% mer fiber i maten och mindre fett som är skurken? Låter jättekonstigt. Kanske var de inte helt friska. I ett sådant stall har ju inte de som sköter det tid och uppmärksamhet mot varje individuell kanin. De känner ju inte alla så hur ska de kunna märka de små förändringarna beteende etc. Förmodligen var de kanske inte helt friska av någon anledning, eller så hade de bara behövt bli tagna till veterinär i tid?

Jag tycker det låter som att man vill hitta något att skylla på. Klart att de som har stallet vill visa att det inte är deras fel.

Andra möjligheten är att man inte varit tillräckligt försiktig på individplanet med att byta i lagom takt. Eller att de värden som är förhöjda skapat problem, men det låter som om de effekterna inte skulle kunna komma så snabbt?

Tråkigt att kaniner inte får kosta så att man köper sådan kost där värdena är anpassade för att vara för kanin.. Ingen som hade ansvar för en större mängd katter skulle numera köpa hundmat åt dem för att det var billigare…

Det anses också i studier att många kaniner dricker sämre när de har flaska än de gör i skål. Om det var unga kaniner, hade de blivit tränade i att dricka i flaska? Alltså.. ja, det finns så himla många möljligheter. Antar att de inte obducerade de unga kaninerna för att ta reda på dödsorsaken? Stopp i magen kan ju dessutom enl. allt jag läst vara en följd av andra problem eller smärtor.

 

hobbymupp
8/18/12, 11:48 AM
#180

#179, ja jag tror också att budskapet kan ha blivit förvridet. Ska prata med henne innan de gör nått knas bara för att få problemet "löst".

Alla kaninerna får dock samma mat varje dag av sin ägare som är hos den varje dag. Så på det sättet har man inte mindre koll än hos vilken utekanin som helst. Det är inte stallet som har huvudansvaret för att det hålls koll på kaninerna utan ägarna har det ansvaret, eftersom de äger kaninen. De var båda beskrivna som helt normala dagen innan/innan på dagen men sen dog de bara. Nåja, varje ägare kan göra misstag i bedömning om de var sjuka eller ej…. Det konstiga var att kaniner inte brukar dö utan anledning där, de dör av ålder eller innan )med den dåliga maten) av tandfel. Nu dog två unga och tillsynes friska kaniner inom typ en månad och "utan anledning", man förstår ju att alla blir oroliga och försöker hitta ett sätt att lösa det. :S

Flaska har kaninerna druckit ur under hela deras liv, en var drygt 4 år och en var drygt 2 år. Den senaste tror jag är drygt 3. Så det är något de är vana vid.

Anledningen till att kaninerna tyvärr inte obducerades var att ägarna inte ville det, och det kan man ju förstå. Alltid läskigt att få sin kanin uppskuren och det är inte det man tänker att man vill ska hända när man hittar sin kanin sovandes för alltid i sin bur.

minaninar
8/18/12, 12:58 PM
#181

#180 Nä, men om de var friska ena dagen och nästa stendöda så låter det inte som stopp i magen, det tar ju i alla fall ett litet tag av matvägran och att magen stannar. Så nåt i det hela är mysko. Var de kaninerna vaccinerade? Ni bor vad jag förstår då i södra sverige? Hur som.. det låter lite väl random för att skylla på förändringar i fodret.

Jaha, så ägarna kommer dit och utfodrar (men med stallets foder) själva. Så stallet sköter liksom inte om kaninerna?

Ja det hela verkar mysko men verkar inte direkt ha med fodret att göra. Och har man inte undersökt vad dödsorsaken var så vet man inte om det är "utan anledning".

Alltså, den samstämmighet som råder om att kaniner behöver en kost rik på fibrer för god hälsa och långt liv är för stor.. Det här är bara folk som är konservativa och vill skylla på nåt. Dessutom kan de ju skylla på dig då som rekommenderat så tokigt.Tungan ute

Men något att fundera på är: vad är det för sorts fibrer i renfor? Renars magar och tarmar funkar inte som kaninens. Alltså det kaninen behöver är långa fibrer som går direkt igenom och håller tarmmuskulaturen igång. Alltså jag är inte alls säker på att massa fibrer som kommer från sädes-kli t.ex. är bra nog? Helst ska ju kaninen ha höfibrer, cellulosa från trä, bark etc.. den typen av fibrer mår magen bäst av att jobba med, vad jag förstått.

Men förstår att det blir jobbigt för dig. För det låter heller inte som de är så himla mottagliga för information och "nymodigheter" kring foder.

Att de skulle köpa Pre Alpin Wiesenflakes är ju förstås inte att tänka på hehe.. och tja, kanske lika bra, för de som utfodrar måste ju själva ta ansvar för hur de fasar över i nytt foder..

 

Annons:
hobbymupp
8/18/12, 3:40 PM
#182

#180, Stallet sköter inte kaninerna nej :) det gör ägarna. Sen hjälps ägarna åt om någon skulle vara sjuk och så tar ägarna hand om får+getter på helger.

De har sagt att om det dör någon mer kanin på det viset så ska den obduceras. Men de är vaccinerade mot gulsot och kaninpest iaf.

Och ja, det känns lite om att jag har fört in något dåligt ibland, men jag vet ju att jag bara följt fakta. Är också lite sne på att de inte bara kan köpa in ett kaninfoder, till o med svenska foders måste ju va bättre än nått som inte är till för kaniner? Vissa är mottagliga, andra inte och så blir det så att allt tar sååååå lång tid.

minaninar
8/18/12, 3:57 PM
#183

Rabbit royal eller Lottie äpple (?) har jag för mig var de som jag tycker är något bättre än svenska foders personligen, minns dock ej varför men tror det var för det var mindre protein. Även om jag inte föredrar något av dem.

Kunde man förmå dem att ta in Pre Alpin Wiesenflakes - hehe.. men det är nog alldeles för nymodigt och annorlunda för dem i så fall.

Jag tycker bara att de tar något ur luften, det finns liksom inget som talar för att det är den ökade fibermängden. Däremot kan det vara andra fel i utfodringen eller i hur de fasade över, det kan jag ej svara på. Sedan har det väl att göra med hur mkt av detta foder de enskilda ägarna valt att ge sina kaniner. Kör de an häftig giva av 1dl eller mer på de där fodrena med det låga fiberinnehållet så är det inte konstigt att det blir som det blir.Tungan ute

Men jättetråkigt så klart oavsett orsak.

Men som sagt, det är inte dina nya kostlärors fel iaf.

Det är liksom internationellt accepterat att sällskapskaniner vars hälsa o långa liv premieras, ska ha hög fiber och låg protein/fettdiet.

När det är folk som "odlar" kaniner så bryr de sig inte mer om hälsan än i den mån det skulle skada dem ekonomiskt om de blev sjuka. Dessutom ska de kaninerna tyvärr inte leva länge.. så man bryr sig inte om hur inre organ etc mår av maten.SkrikandesTyst Det är från den sidan som denna konstiga foderkultur kommer med mycket protein, fett o stärkelse.

Det är väl en gång i tiden idealen i utställningsvärlden kom därifrån med? Eller? Man visade upp för att visa maffig päls eller maffig kropp?

Vore intressant att vet mer om. Utställningar börjar ju ofta med produktionsdjur..

 

hobbymupp
8/18/12, 4:21 PM
#184

#183, ja utställningsidealen kommer från produktionsvärlden, hela förbundet var ju först bara slaktförbund. :P De riktigt biffiga idealen finns mest kvar på jättarna, men ja, kaninerna ska ju va i lite överhull.

[Laauraa]
8/18/12, 4:25 PM
#185

#183 Är lottie äpple och morot ett bra foder? Vart kan man köpa det? Hur ser näringsvärdet ut?

minaninar
8/18/12, 6:21 PM
#186

#185 Nej jag anser inte att det är bra, anser bara att det något mindre pest o kolera än några andra.

Bra foder som man kan få tag på djuraffärer o på nätet:

jr farms grainless complete dvärgkanin o meister lampe är mkt bra och kan också ges tillsammans= ännu bättreSkrattande finns på zooplus.se

och cuni complete finns nästan överallt (i djuraffärer o på nätet.. )

oxbow är också bra om man ej har nåt emot soya.. den finns också lite här och där på nätet o i djuraffärer, beror på var du bor. Finns inte det foder du vill ha i din djuraffär får du väl be dem ta hem det.

Lottie tror jag finns på granngården men ej säker. Men som sagt, jag menar att det ändå är ett lite bättre val när man väljer mellan dåliga saker.Tungan ute

 

minaninar
8/18/12, 6:59 PM
#187

Här är lottie-värdena enligt ett annat forum:

http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-800286.html

(att det står både växttråd och kostfiber betyder nog att det är 13% växttråd från typ lucern, och sammanlagt kostfiber (inräknat lucern-fibrer tror jag) är 25%) SÅ tolkar jag det iaf.

Det är ganska ok. För vissa större raser kanske det tom är bra med slite högre protein.

 

Suskiv
8/18/12, 10:22 PM
#188

Har ni sett den här: http://hippolyt.dk/Images/23c7485b-d75a-44fb-8bbe-f096cda4f363.jpg jag tyckte det var en bra sammanfattning.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
hobbymupp
8/18/12, 10:32 PM
#189

#187, jag brukar tänka att heldre lite mer protein och så kan man dra ner fettet på utställningskaniner. Då har de lättare att bygga en stor muskulatur istället för att va feta under huden. Det finns ju två oliak "hull"

Stora raser behöver ju också mer protein o sånt för att bygga muskler :)

minaninar
8/18/12, 10:47 PM
#190

#188 Ja bra tabell, så slipper man sitta o slå på de enskilda på agrobs hemsida. PA Lepo Sensitive var den jag skickade. Jag tror också att vissa av de där sorterna är inte främst avsedda för kanin utan för andra herbivorer..

#189 Jaha, du tänker så. Jo iofs, fast Lottie var rätt "ok" på fettet med 3%. Om jag var tvungen att välja skulle jag hellre ta det än något av de andra (carrier, mäster, djur o natur, rabbfor och allt vad de heter).

Fast proteinet å andra sidan, om det blir överskott så sliter det mer på t.ex. njurar..

Men som sagt hög protein, hög fett.. pest eller kolera.

Ja möjligen för stor ras, men ändå, de stora raserna har väl kortare förväntad livslängd.. kanske stoppar man i dem för mkt? Jag vet inte?Obestämd

 

hobbymupp
8/18/12, 11:16 PM
#191

#190, Ja, man får ju inte överdocera. Men 15% för en kanin som får röra sig och bygga nått av det tycker jag inte är för mycket :S

Fast stora raser växer ju dåligt och blir supertaniga om de inte får mer fett o protein :/ De behöver ju musklerna för att kunna bära sin stora kropp. Men ja, de lever väl kortare pga att vi gjort dem så stora, men vad det beror på kan man ju fråga sig. Det jag har hört är att de fortfarande har små hjärtan som pga det orkar kortare tid när de måste pumpa för ett så stort djur.

minaninar
8/19/12, 12:24 PM
#192

#191 Ja det kanske stämmer. Men som sagt, % talet måste sedan relateras till hur mkt man ger. Det är svårt. Det finns folk som kan titta på sina kaniner och se skillnad mellan fett o  muskler, det finns folk som tränar kaninen på hoppning etc. Jag förusätter att de själva har lite mer hum om hur kaninen ska se ut äta och må. Men det finns samtidigt många som absolut inte bör ge sin stackars lilla kanin ½dl mat med 15% protein, 4-6%fett och med annat smått och gott..

Men som sagt, sedan anser jag nog att de svenska fodren, och tja, de där andra.. minns ju inte alla namn, men att de är som att äta på mcdonalds, visst man överlever, och visst äter man inte för stora portioner så är det kanske inte så himla illa, men å andra sidan ger det inte direkt några hälsovinster och möjligen ger det vissa skador på sikt. I synnerhet eftersom det är sädesbaserat och kaninen genetiskt inte är gjord för att äta det, sedan är det väl ingen som brytt sig om att göra långtidsforskning på spannmålens inverkan på kaninens hälsa, det är ju knappt att man gjort det på människor.Tungan ute Men jag känner: eftersom de inte är gjorda för den kosten så är den inte optimal, någonstans kostar det nog, ibland kan man se vad och när, t.ex. vid tarmstopp mm. Så utifrån den känslan och tanken, och det faktum att kaninen inte är gjord för att äta det, utan att det kommer från göd och slakt-kulturen att de ska äta (och att de där fodren är gjorda främst för sådan uppfödning), gör att jag inte kan tänka mig att vare sig rekommendera eller själv ge det. Men som sagt, om man beställer en liten hamburgare på mc donalds varje dag och sedan äter massa sallader och andra nyttigheter.. så kan man nog leva rätt länge på det med. Men om man börjar beställa Big Mc& Co varje dag så kan det bli problem.. Kanske först för att man slutar äta sallad (=hö, alltså, i min lilla metafor hehe)..

Även med stora raser som jag ju då förmodar äter en lite större mängd skulle det ju gå att optimera med större giva pre alpin och ev. mindre tillskott av t.ex. lusern (alfalfa), tror jag?

jag tror att har man jätteraser o vill de ska få långa bra liv är det nog ännu viktigare att fundera på vilka vikt och kroppsideal som styr. Det är nog viktigt då att utveckla fingertoppskänsla.

Det som intresserar mig är hur mkt cecotroper som blir i toalåda, i buren osv hos de djur man ger relativt stora givor kraftfoder för att få upp dem i hullet.

Jag märker nämligen att minsta lilla ökning ger en o annan cecotrof direkt! Även om det är mkt fina cecotrofer så ser jag det som ett tecken på viss övergödning, något jag ibland tillåter mig när jag behöver hålla på och klippa klor, då jag vill att han ska sitta lugnt och jag lyfter tass. Inte där ännu att vi gör sånt i famnen nämligen.

Man får inte glömma att kaniner är mästare på att bilda B-12 vitamin och vad jag förstår proteiner med i blindtarmen (när den är frisk, ph-värdet rätt, och bakteriefloran rätt), och att de mikroorganismer som bor där också antingen producerar eller själva utgör en del av de aminosyrorna - om jag fattat rätt). Men stör man det och blindtarmsavföringen inte är bra, eller den släpper mkt så stör man också den floran i tarmen med höga doser av det andra.

Men hur som helst.. jag önskar jag hade erfarenhet av alla raser och pälsar men man får väl pröva sig fram, men kanske ska tänka på att man ibland tänker för stort. Ok, är det det som krävs inför en utställning så får man väl kompromissa där. Men sedan när den är färdigställd borde man plocka ner den från överhull långsamt och säkert (absolut ingen snabb-bantning då man vet att det skadar kaninens organ mm med för mkt fett som löses ut på en gång).

Men som sagt, om man ligger på marken eller i buren och inspekterar allt bajs och verkligen kan försäkra sig om att kaninen inte släpper cecotrofer så vet man kanske att den får rätt dos av alla grejer. Då är man iaf en bit på väg. Sedan om man vill tänka riktigt hälsosamt så kanske man funderar på att gå över till de foder som folk i fodernördtråden tycker är bra..Obestämd

Men med fetthalt - den tror jag tyvärr inte avspeglar sig alls i cecotrof-tillverkning.. Jag tror den lägger sig runt organen och i ev. "hull" därför är det svårare att avgöra.

Men vore intressant med någon med jätteraser som gav typ prealpin och sådant och som kunde säga vad som behövs osv..

 

Suskiv
8/19/12, 2:52 PM
#193

Just jätteraserna är intresanta och mängden kraftfoder som många jättar får är läskigt. Verkar inte vara helt ovanligt med 3-5 dl per dygn. Det är mer än ponnysarna som jag skötte fick. Och helt ärligt hur kan en kanin på 8-10 kg och som ändå är gjord för att äta lågkalorikost behöva lika mycket kraftfoder som en häst på 150 kg. Och många fall är det ju precis samma pellets de får.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
8/19/12, 2:59 PM
#194

#193 Nej allvarligt så undrar jag verkligen om det där alltid stämmer. Som sagt jag kan ju inte veta. Om jag har tid vore det intressant att kolla runt lite på nätet nån gång. Jag har också lite svårt att tro att man ska proppa i dem så mkt foder. Tror kanske det har att göra med att de varit köttdjur? Jag kan inte låta bli att undra om en del av förklaringen till jätterasernas relativt sett kortare livslängd också kan förklaras av kosten och kroppsidealen?

Men som sagt, målet är kaninens hälsa, kaninen ska få vad den behöver för att må bra och ha en frisk kropp och lagom energi. Vad det är, är jag inte säker på, men jag är som sagt lite misstänksam mot de allmänna rekommendationerna. I synnerhet när man ger djur o natur & Co..

 

minaninar
8/19/12, 3:06 PM
#195

Alltså sanningen bakom spannmålsfodren är i grund o botten att de är billiga att göra o billiga att köpa, det blir svenskodlat spannmål, gynnar bönderna, och att det går att göda upp djur för slakt o päls på. Sedan om man kan få husdjursägarna att köpa så har man ju bara breddat marknaden.Foten i munnen

 

Annons:
NinaS
8/21/12, 5:08 PM
#196

Är det någon som har erfarenhet av / koll på Spannex lusernfoder? Skulle något av dom kunna användas t ex med PA wiesenflakes?

http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/lusern-hackat-str-pdf.pdf

http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/lusernpellets-complett-nytt-svensk-dansk2.pdf

minaninar
8/21/12, 6:03 PM
#197

Så vitt ja kan se är det ren lusern, så det är bra! Förstår annonsen som att det inte är några tillsatser. Låter som ett bra komplement, men beror på vad du tänkt ge mer än PA?

 

Suskiv
8/21/12, 6:28 PM
#198

Jag gillade direkt lucernhacket och kan helt klart tänka mig att det eller lucernpelletsen är ett bra komplement till PA till kaniner med lite rmer behov som unga, drigivande, sjuka, stora, långhåriga eller utekaniner på vintern.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Kiyona
8/21/12, 8:30 PM
#199

Japp spannex lucern är rent lucern utan tillsattser.

Kollade med en foder expert just angående det. Själv har jag spannex lucern tillsammans med weisenflakes. (när säcken med weisenflakes kommer hit då såklart)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

hobbymupp
8/27/12, 2:49 PM
#200

#199, hur blandar du de två och vad får du för procent på den blandningen?

Och sen en fråga till alla, jag hittat http://www.ortagardensalsta.se som verkar sälja massor av härliga, torkade örter. Funderar på att köpa något, men vad? Jag skullevilja göra en örtblandning till i senhöst/vinter. Jag har redan massor av persilja, en del grodblad och nässlor, men inte så mycket av de två sista. Jag har även själv torkat en hel del rönnblad, hallonblad och maskrosblad+blommor. Något man bör lägga till?

NinaS
8/31/12, 2:39 PM
#201

#199 Använder du hackat strå eller pellets? Hacket innehåller melass, vilket pelletsen inte gör. Men funderar på om pelletsen är för stora/hårda. Vet du?

Storkebodas
9/1/12, 9:36 AM
#202

Skrev detta i en annan tråd, men verkar inte få något svar så jag testar här också. Glad

Jag har länge varit på G att blanda mitt eget foder, men inte riktigt lyckats få tummen ur och göra det. Men nu när jag hittat flera olika bra pellets och ska ha en kull snart känns det som att det verkligen börjar bli dags. Tungan ute

De olika sorterna jag funderar på att blanda är wiesenflakes eller meister lampe och lusernpellets. Sedan vill jag också ha i lite torkade växter, bla nässlor, hallonblad, rönnbär, vinbärsblad, lönnblad, grodblad, ljung, rölleka, maskrosblad och blåbärsris. Men att hitta näringsvärdena för allt det är inte så lätt…

Och ang lusernpelletsen, där står det ju bara hur mycket smältbart råprotein det är, men smb råprotein ska väl vara ca 80 % av råproteinet? Så det är alltså ca 20 % råprotein i den om jag räknat rätt.

Växttråd står ju inte heller utskrivet, men den bör väl vara rätt okej?

Men sedan funderar jag också på vilka värden jag ska sikta in mig på… Jag har ju långhåriga (teddys) och de verkar inte ha så lätt för att lägga på sig, så jag tänker att proteinet kan vara rätt högt. Gav rabbfor en kort period för ett bra tag sedan, och de hade ju lite för mycket nattbajs då. Har för mig att proteinet i rabbfor är 17,5 %. Har jag fel?

Tänker att 15-16 % råprotein borde vara ganska lagom. Men det kanske är för mycket, 14 % kanske räcker? Glömde förresten nämna att de används till Avel, men till de digivande kan jag ju blanda i något mer.

Fetthalten, var bör den ligga runt tror ni? 2,5 % kanske är lagom för dem?

Annars får jag väl helt enkelt testa och öka eller minska lite beroende på hur det funkar.

Tacksam för svar!

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Annons:
minaninar
9/1/12, 11:41 AM
#203

Jag kan inte svara på alla dina frågor då jag inte vet säkert.

Men mitt alfalfahö (lusern) innehåller 32% fiber och 16% protein. Jag ger det som tillskott eller enstaka strån som belöning jämte annat hö o mat. Alltså det är bra fiberinnehåll. Däremot beror det väl på hur finfördelat det är? Men du har ju vanligt hö också så det ska inte spela någon roll egentligen.

2,5% fett låter bra, kanske skulle det kunna vara lite mer till teddysar och digivande? Kanske någon annan kan svara på. Men å andra sidan, ditt värde är inte toklågt heller.

Proteinhalten låter bra, tror man kan pröva sig fram och när det börjar komma nattbajs i lådan så vet man att man ger för mkt. Det kan ju variera från individ till individ? Alltså frågan är om de går tillsammans eller alla var för sig (ja förutom de med ungar då)? Om de går flera kan det ju vara någon individ som roffar åt sig de "bästa" bitarna och någon som inte får tillräckligt, så det får man ju hålla koll på.

Till digivande är ju extra lusern ett bra tillskott vad jag förstår.

Men med procent: om du har rätt o smältbart protein utgör 80% av proteininnehållet så borde det se ut så här:

dela värdet på smältbart i fyra delar, alltså två åttondelar, då får du mängden som motsvarar 20%, om du lägger på den så borde det då ge råproteinvärdet.. Jag tänker tårtbitar.. om tårtbiten som saknas är 20% så ska det kvarvarande räknas om i bitar lika stora som 20%-ingen och då ser man också hur mycket det som saknas är.

Hoppas jag tänkt rätt där.Skäms

Så du måste tala om vad värdet på smältbart är för att man ska kunna räkna ut vad en fjärdedel av det värdet är och addera det.

Tänk också på att dina tillsatser av örter som du nämner, många är relativt höga i kalcium: maskrosblad, nässlor, hallonblad tror jag också.. men det går faktiskt att googla vissa värden även där, på svenska eller engelska.. man kan skriva nässla näringsvärde eller nettle nutritional value (eller bara nutrition) eller använd fantasi, kan innehålla sökord som vitaminer mineraler el motsvarande på engelska.. eller health.. osv.

Sedan får du väl titta på dem: är pälsen bra, är de lagom i vikt (inte för tjocka), ögonen glansiga, de mår bra? Då är nog näringsvärdena bra. Behövs något vid fällning så finns det ju extra vitamindroppar och vetegroddsolja etc som man kan dosera till varje djur. Det går ju tyvärr inte att spruta i påsen med foder utan måste göras varje dag.

Ev blandar man ut med solrosfrön, linfrön eller rapskaka el dyl.

Lina R hade ett fint recept på sin foderblandning:

#84 skrivetav Lina R

Jag ska rota fram procenten, men på ett ungefär ligger dom på:

Fiber ca 20-25%
Protein ca 10-15% (högre protein = högre fett då jag använder solrosfrön)
Fett ca 2-3%

Fodret innehåller INTE:
Spannmål eller restprodukter från spannmålsproduktion
Syntetiska vitaminer eller grusmineraler
Sockerbiprodukter (ex melass)
Soyaprodukter
Skummjölk eller annat bjäfs som kan finnas i vanliga pellets

Fodret innehåller:
Wiesenflakes (torkade ängsväxter pressade till flingor)
Lusernpellets utan melass
Torkade örter
Torkade blommor
Torkade grönsaker
Torkad frukt (äpplen)
Aspbarksflis
Solrosfrön (till växande och digivande och utställningstrim)
Samt att jag kommer i sommar att byta ut solrosfröna mot lokalt odlad Rybskaka (en äldre släkting till rapsen).

Och vid fällningar lägger jag till:
St. Hippolyt Gemüse-Krauter-Mineralien "grönsak-ört-mineral" (vitamin/mineralpellets)

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Finns i denna tråden som är föregångaren till denna fodernördtråd. http://kanin.ifokus.se/discussions/4fbe34edd3b4fd7a86000ad2-foderbyte-royal-svenska

http://kanin.ifokus.se/discussions/4e285a8488f47210670044c7-mat

Sedan glömde jag att nämna hampafrön som på många sätt verkar vara ett excellent tillskott om man behöver ge mer fett o protein, då det verkar vara "nyttiga fetter" och inte stärkelserikt (=sockerarter)…

Hittade också detta när jag sökte:

http://kanin.ifokus.se/discussions/4e80ba02d4ebea4126000ec8-foder-foder-foder

Men mitt intryck är att det är viss del observation och trial and error för att hitta bästa blandningen. Sedan kan man ju köpa en bra bok om kanin-nutrition.

Googla rabbit nutrition health.. vet att hobbymupp hade någon bok hon var väldigt nöjd med.

 

Storkebodas
9/1/12, 9:15 PM
#204

#203 Tack så jättemycket för ditt svar. Det är guld värt att ha någon att bolla ideer med. Men jag antar att jag får testa och se hur bra det funkar helt enkelt. Jag ska se om jag kan hitta några näringsvärden, det är ju viktigt att se till att vitaminvärdena blir bra mm. Just nu har jag inga kaniner som går ihop, ev att jag kommer ha det i framtiden men får ta det då. =) Hampafrön är ju något jag kan testa att blanda i till de digivande bla. Om fettet och proteinet blir för lågt alltså.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Suskiv
9/1/12, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#205

Fick hem en foderleverans igår, totalt 14,1 kg. Brevbäraren var inte road. :-)

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Suskiv
9/8/12, 11:20 PM
#206

Vad tror ni om Pre Alpin Lucerncobs? Det ska vara melassfritt.

HIttade förövrigt ett nytt foder: http://lupus.se/templates/group.asp?GroupGuid=994

Tyvärr är inte innehållet nått trevligt. Innehåller bla genmodificerad soja.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Frosstis
9/8/12, 11:59 PM
#207

Tänkte odla lite örter och sånt där nyttigt.. Vet ni vad man kan köpa för några frön och vart det finns? :) Plantagen kanske

minaninar
9/9/12, 1:40 PM
#208

#205 Vilken härlig bild!

#206 Säkert mkt bra. Här är värdena:

ZUSAMMENSETZUNG:

ganze Luzernepflanze (hela lusernplantor)

INHALTSSTOFFE:

Rohprotein

12,90 %

Calcium

1,50 %

verd. Rohprotein

10,50 %

Phosphor

0,30 %

Rohasche

8,80 %

Natrium

0,05 %

Rohfett

3,30 %

Kalium

2,20 %

Rohfaser

26,40 %

Wasser

8,50 %

verd. Energie

10,20 MJ/kg

verd.= smältbart

rohfaser=växttråd

Intressant är att tex oxbow har ett högre växttrådinnehåll, men det kanske är för att de låter plantan växa längre o bli större/kraftigare?

Hur som, det är ju ändå ett jättebra fibervärde. Och dessutom är det ju extra rikt på protein, kalcium, betakaroten, vitaminer o mineraler.

Dessutom står det att den är helt fri från melass, bindningsmedel o damm.

Låter toppen för ungar som växer o för digivande som behöver lite extra tillskott. Men man ska ju lägga märke till den t.ex. höga kalciumhalten så att man inte håller på och ger detta till djur som inte behöver det.

 

Frosstis
9/9/12, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

Havre och Persilja. Köpte nya krukor idag :D Har bästa gödslet: kaninbajs ;)

Annons:
hobbymupp
9/11/12, 5:36 PM
#210

Funderade på en sak när jag satt o räknade… enligt Kjell Carnbrand kan kaniner bara tillgodogöra sig ca 80% av råproteinet i ett foder. Det ger ML smb.pr-värdet 8,32%… lite… :/ Då tänkte jag på att när det står råfett och råfibrer, innebär det att kaninerna bara kan tillgodogöra sig en viss del? Hur ska man räkna med det då? :S

Funderade på att gå över till en 50-50 blandning av ML och Cuni Complete när Molly är ca 8-9 månader. Just nu har hon bara Cc och jag täntke att hon skulle ha det medan hon växer :)

ML+Cc skulle bli fibrer 25%, protein 11.66% och fett 2.2%… om nu kaninen kan tillgodogöra sig all fibrer och fett… Åh vad detta är svårt!

minaninar
9/11/12, 5:49 PM
#211

Fibrerna är inget att oroa sig för - de har två funktioner: den ena: de som är mindre än x (minns ej) går direkt till blindtarmen för fermentering o extrahering /alstring o allt vad som nu händer där - av näringsämnen. De som är större än x de går rakt igenom grovtarmen och har som funktion att motionera kaninens tarmmuskler (peristaltiken) som hela tiden behöver något att jobba med. Så klart är: nej, de "tillgodogör sig" inte alla fibrer, i den meningen att de inte tar upp dem i kroppen för processning. Däremot fyller de en livsviktig funktion.Skrattande

Men du kan ju kontakta honom och fråga närmare, det kunde ju vara intressant att höra vad han säger.

Lite extra fett och proteiner: ge lite hampafrö? Eller en lite större giva cuni?

 

hobbymupp
9/11/12, 6:44 PM
#212

#211, Ååh, riiight, det är med fibrerna kunde ju min lilla hjärna kommit fram till! xD

Ska jag göra, dock är hans dator sönder nu fick vi veta på Jbv's kurs i helgen så kanske väntar ett tag :)

minaninar
9/11/12, 6:48 PM
#213

#212 Sedan så är det ju intressant att veta vad han baserar det på? Studier av kaniners hälsa och långa liv, eller på hur man uppnår vissa kroppsliga och pälsliga egenskaper..Tungan ute

I synnerhet som det i princip skulle kunna vara så att dvärgraser skulle kunna klara sig utan pellets helt.

Det är ibland inte helt lätt att veta heller om det är fodertillverkarna som hittat på värdena, eller vad det baserar sig på. Alltså, jag säger bara att företag är duktiga på att komma på varför det finns ett behov för en viss produkt. Alltså, själv tycker jag att det nog är bra att ge lite, men å andra sidan så kan jag också se att det nog funnits ett branschintresse också.Oskyldig

Men som sagt, spännande att höra mer. Dela gärna med dig av tankar o erfareheter o vad du kommer fram till.

 

hobbymupp
9/11/12, 6:58 PM
#214

Tja, upptaget från råprotein -> smb.pr (smältbart protein) har ju inte så mycket med kropparna att göra. :) Han är utbildad husdjurstekniker och hävdar att han själv aldrig tror på något som inte har vetenskaplig grund.

Men ja, allt en storuppfödare säger om foder ska tas med en nypa salt. Dock så räknade vi med en kanin som inte "gör något" i alla foderstat- (och likande) expemel. Dvs en kanin som typ bara ska leva, inte ställas, hoppas, dia, osv. Så inte en kanin som ska ha utställningshull helt enkelt.

Antecknade järnet hela helgen, kanske kan samanställa allt någon dag i en mer samanhängande text :) Kjell har en hälsosam syn på kaniner för att vara storuppfödare och framgångsrik utställare, han vill ge kaniner den optimalaste miljön han kan, han vill att de lever länge och att de håller sig friska. Sen att han har "fel" om en del saker handlar ju om att han inte är en kelkaninsperson och därför får man ju ta det man vet är fel och sålla bort det :)

minaninar
9/11/12, 7:04 PM
#215

Åhå, men då har han alltså en ganska bra inställning. Klart man kan behålla sin kritiska medvetenhet men ändå. Låter ju lovande!

Jo, alla har inte samma tankar och det finns alltid rum för visst tyck och preferenser - mycket för att det faktiskt inte direkt finns särskilt mkt forskning heller (alltså som handlar om kaniners väl o ve o hälsa o långa liv..).

Men låter jätteintressant och vore jättekul o läsa om du någon gång kommer till skott!

Det är alltid gott när någon vill ge en så optimal miljö den kan.Glad

 

hobbymupp
9/11/12, 7:21 PM
#216

"Vi som valt att sätta djur i bur måste skapa en så ultimat miljö för dem som möjligt."

" 'Jag hinner inte', är inte en ursäkt, då har du för många djur eller för mycket annat."

"Grunden för att lyckas med all djuruppfödning är att man förstår djurets näringsbehov."

-citat Kjell Carnbrand, flerfaldig vinnare av LandsUtsällningarna i SKAF med sina Belgiska Hrar.

Annons:
minaninar
9/11/12, 7:23 PM
#217

Hoppla!Tungan uteCool kewl! Ser fram emot att höra mer!

 

hobbymupp
9/11/12, 7:41 PM
#218

:D Så kul att höra en sån person säga sånt, tänk om han kunde banka i resten av utställningsgubbarna det också xD

minaninar
9/11/12, 8:40 PM
#219

#218 Jag vill också gå en sådan kurs!! Låter jätteskojj! Kostar det något att gå den? (Öh, om du orkar får du gärna skriva ett PM, det är ju lite off topic så att säga).. Jag undrar: kostar det pengar? Vad måste man ha för förkunskaper? Hur mkt tid tar det att plugga bredvid (om man är rätt studiebegåvad dvs)? Ska ni tenta/skriva uppsats eller nåt?

 

Suskiv
9/11/12, 9:42 PM
#220

Låter superintresant.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

slarvigt
9/20/12, 1:07 PM
#221

Verkligen!

Suskiv
9/21/12, 3:12 PM
#223

Teddytassen säljer förutom ett dåligt foder även kaninburar som inte är lagliga till kaniner.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
slarvigt
9/21/12, 3:16 PM
#224

"Även kunder som haft problem med sina kaniners magar är mycket nöjda med fodret då kaninerna i många fall blivit helt bra i magen!
Passar alla kaniner i alla åldrar."

Vad i helvete? Sjukt, sjukt, sjukt. Att man inte skäms av att lura folk så!

hobbymupp
9/21/12, 3:24 PM
#225

#223, :O Jag gillade dem pga att de sålde stora burar, enda stället jag hittade en bur som var 150x70x64… Men jag kollade ju inte ens på de som var 1m x … x …

#224, eller hur, då får man ju folk att köpa blandningar… :S wtf????

hobbymupp
9/27/12, 9:53 PM
#226

Hej! Jag skriver ju för kaninmagazinet och funderar lite över godis/snacksen som finns på denna hemsidan;

http://www.mitthusdjur.se/index.php/mitthusdjur_sv/smadjur-gnagare/godis-snacks.html?p=3

Finns där nått vettigt utom de renodlade örterna? :) Vad skulle ni va intresserade av, om något?

Upp till toppen
Annons: