Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4940 ggr
[h-malm]
9/15/11, 3:07 PM

Första kullen-behöver hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Får antagligen min första kull om ca 3 veckor. Så skulle behöva svar på lite frågor.

  • Buren honan bor i har bodel. Behöver jag ha bolåda i bodelen? Jag har gjort en bolåda på slöjden förra året, den har mer än godkända mått men jag tycker den är för stor för bodelen (det blir svårt för honan att komma in för bolådan går typ mindre än 1 dm från hålet till bodelen.)
  • Isafåll, när ska jag sätta in bolådan?
  • Har läst förut att man ska ge mer mat, när ska jag börja med det?

Kommer säkert skriva fler frågor här som jag kommer på senare.
Bara att skriva om ni vill tipsa om nån annat också! =)

Annons:
Silfver123
9/15/11, 3:10 PM
#1

tar man inte reda på sånt här innan man parar sin kanin?

dermot
9/15/11, 3:14 PM
#2

1. Ja du bör ha en bolåda :) Kan du inte sätta den utanför bodelen om den är för stor? Annars så kanske du kan hitta en mindre låda. :)

2. Du sätter in den ca 1-2 veckor innan beräknad födsel om jag inte är helt ute och cyklar!

3. Du bör öka på mat när kullen är född, då det tär mycket på honan.

Behöver du mer hjälp är det bara att fråga! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[h-malm]
9/15/11, 3:20 PM
#3

#1 Har inte parat dom, det kallas tjuvparning. Du behöver inte kommentera om du inte har nåt svar att komma med.

#2 Okej, då fixar jag det =) Vill helst inte ha den utanför bodelen eftersom det börjar bli kallt. Och det är iaf lite varmare i bodelen. Tack för svaren!

Är det möjligt att man redan efter en vecka kan börja se mage på honan? :P eller inbillar jag mig bara?
Tycker hon redan nu äter konstant! Höhäcken behöver jag liksom fylla på 3-4 ggr/dag, förut max 2 ggr!

dermot
9/15/11, 3:26 PM
#4

#3 Inga problem! Bara kul :)

Ang din fråga så, nja… Det är väl tveksamt om man kan det, jag har i alla fall inte gjort det! :) Men visst, de brukar äta lite mer under antingen dräktigheten eller om de är skendräktiga :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[h-malm]
9/15/11, 3:33 PM
#5

#4 okej :P

Linnet
9/15/11, 5:24 PM
#6

Jag brukar inte sätta in bolåda om buren har en bodel.

Annons:
Linnet
9/15/11, 5:25 PM
#7

Man kan inte se på en hona efter en vecka att hon är dräktig, tycker överhuvudtaget ine att det brukar märkas nåt förrän sista veckan ibland knappt ens då.

[h-malm]
9/15/11, 8:10 PM
#8

#7 Okej. Men känns ändå mer säkert tycker jag, så inte ungarna har så lätt att kravla ur bodelen och ut i buren.

#7 Hahah okej =)

Linnet
9/15/11, 8:39 PM
#9

#8 Jo, men det är inte sannorlikt att dom kryper ut ut boet, däremot, när jag haft bolåda, har jag varit med om att ungar följt med mamman när dom diar och mamman hoppar ut ut bolådan, har man då en bolåda och ungen följer med utanför bolådan, så kan ungen inte komma in i bolådan igen och fryser snabbt ihjäl, om man inte uppmärksammar det. Detta har hänt mig ett par gånger. Har man ingen bolåda så kan dom ta sig tillbaka till boet.

[h-malm]
9/15/11, 9:24 PM
#10

#9 jo det är ju sant "/

[h-malm]
9/27/11, 2:11 PM
#11

Är det nån speciell grönsak som är bra att ge? Hon är i tredje veckan i morgon och jag är rätt säker på att hon är dräktig. Nån annat jag ska tänka på nu när det börjar närma sig födseln?

dermot
9/27/11, 4:41 PM
#12

#11 Jag brukar inte ge mina något speciellt. Men när de har fött så ger jag hallonblad, dock inte under graviditeten då det är samandragande! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[h-malm]
9/27/11, 9:07 PM
#13

#12 Okej :) Det har vi gått om i trädgården!

Annons:
[h-malm]
9/29/11, 2:28 PM
#14

Ska jag sluta ha henne ute i hagen och så? Kan det skada ungarna?
Ska jag försöka bära henne så lite som möjligt så jag inte klämmer magen?

Ska flytta in boådan idag, kan jag sätta halm dirket nu i den eller är det för tidigt?

NinniH
9/29/11, 2:33 PM
#15

#14: Lite Motion gör bara gott. Jag brukar ha mina honor ute i hagen tills några dagar innan. Är du osäker, så kan du ju alltid förflytta henne med hjälp av transportburen.

Gällande bolådan så kan du ställa in den på en gång och lägga halm i buren. Vill hon boa, så gör hon det. Var beredd på att få fylla på, utifall hon anser det inte räcker, eller hinner strimla det innan. Tungan ute


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[h-malm]
9/29/11, 2:42 PM
#16

#15 Okej tack så mycket för svaren! :D

[h-malm]
9/29/11, 2:47 PM
#17

och juste.. När det börjar närma sig födseln, kan jag hjälpa henne med något då eller ska jag bara låta henne vara i fred? =)

Linnet
9/29/11, 2:53 PM
#18

Låt henne vara i fred, men är det hennes första kull och hon har boat dåligt så kan man behöva hjälpa till med det, men det ser man ju först när ungarna är födda.

[h-malm]
9/29/11, 4:54 PM
#19

#18 Okej. :) Hjälpa till att göra ett bo och dra päls, eller vad?

Linnet
9/29/11, 5:05 PM
#20

Ibland händer det att honor bara drar några tussar med päls när det är första kullen, så i så fall får du dra av henne och lägga över ungarna. Ibland kan dom också boa på helt fel ställe och inte alls i bolådan, men när det har hänt har jag låtit ungarna ligga kvar, har ex. hänt ett par gånger att dom boat i kisslådan.

Annons:
[h-malm]
9/29/11, 9:38 PM
#21

#20 Jaha okej. Hon har inte börjar boa än iaf. Satt in bolådan idag. När brukar dom börja boa? =)

NinniH
9/29/11, 9:41 PM
#22

#21: Det är lite olika. Vissa honor boar snudd på dagen efter de blir parade, andra precis innan de föder, och sen allt där emellan.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

dermot
9/29/11, 9:43 PM
#23

Har du förresten funderat ut något tema till kullen? ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Linnet
9/29/11, 10:04 PM
#24

#21 DOm allra flesta boar strax innan dom ska föda.

[h-malm]
9/30/11, 6:53 AM
#25

#22 Okej. Hon är nog inte mogen för att ha ungar, så jag oroar mig så mycket och får värsta skräck bilderna i huvudet av hennes födsel. "(

#23 Jadå :P Men kanske ändrar mig beroende på hur många ungar det bli och så. Fast hoppas fortfarande på inga ungar alls, men känns inte så troligt.

#24 Okej, då väntar jag lite till innan jag oror mig för mycket ang boet :P

En till fråga: Om någon unge är tuggad på, (beroende på hur mycket den är skadad så klart) kan den klarar sig, eller ska man ta bort den direkt?

[h-malm]
9/30/11, 7:36 AM
#26

Nu i morse hade hon tagit in allt halm från buren in i bodelen, men hon hade grävt ut hela bolådans innehåll "/

Linnet
9/30/11, 7:48 AM
#27

#25 Det är väldigt sällsynt att honan tuggar på en levande unge, har aldrig varit med om det, en död unge däremot kan hon börja äta på, det är nog inget du behöver oroa dig för.

Annons:
[h-malm]
9/30/11, 7:54 AM
#28

#27 Okej, tyckte jag har hört många gånger om nån unge som mamman har råkat tugga på. Men okej då ska jag inte oroa mig =)

[h-malm]
10/7/11, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Idag föddes det 6 ungar! Åh älskar dom redan!♥ 4 mörka och 2 ljusa!

Fler bilder hittar ni på min bilddagbok! http://dayviews.com/#!/haannamaalm/

NaDa...
10/7/11, 10:06 PM
#30

*kär*

Ta bilder så att man får följa uppväxten? :))

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[h-malm]
10/7/11, 11:26 PM
#31

#30 JA JAG OCKSÅ!

Det lär jag verkligen göra! Är beredd med kameran hela tiden :D

CorneliaAndersson
10/8/11, 12:14 AM
#32

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH OMGGGGGGGGGGGGGGGGG :D Gud jag döööööör vill följa deras uppväxt :''D.. Lägga upp foton sen?? ;) (ju äldre de blir)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[h-malm]
10/8/11, 9:53 AM
#33

#32 Kommer lägga upp foton på min bdb. Lär ta kort varje dag ungefär. Är så krongligt att lägga upp här :P Du kanske vill ha en liten plutt? Alla är tillsalu ♥

En fråga: Dom vägde 36-45 g igår kväll. Är det en bra vikt?? Hur mycket är det bra att dom går upp varje dag? :)

[h-malm]
10/8/11, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Och juste.. Knasmajan la ungarna så här. I bodelen men utanför bolådan :P

Annons:
Linnet
10/8/11, 10:29 AM
#35

#33 Brukar sällan väga små kaninungar, man ser ju att dom växer och får mat, brukar kolla dom varje dag. Det finns ju inte så mycket man kan göra ändå, dom första veckorna är dom ju helt beroende av mamman. Sen när dom blir äldre kan man ju väga dom ibland.

#34 Jo men det är inte alls ovanligt att dom inte lägger ungarna där man vill att dom ska vara, ser ju lite riskabelt ut när det är så nära kanten, du får hålla koll så ingen unge ramlar ut eller följer med mamman ut när dom diat.

Lillhems Kaniner
10/8/11, 10:34 AM
#36

Du ska nog inte hålla på och väga dom och hålla på för mkt med dom i början , speciellt om det är honans första kull. Räcker om du första veckorna kollar så alla mår bra. :)

[h-malm]
10/8/11, 10:42 AM
#37

Eftersom det också är min första kull så vet jag antagligen inte hur sånna små ska se ut när dom är mätta och så, så vill vara säker på att dom får i sig mat. Jag kanske inte ser det och väger jag dom nu igen ser jag om dom gått upp och då vet jag att hon matar dom. Skulle jag inte göra det vet jag inte om hon matar dom och då dör dom. Nu kan jag hjälpa till om jag ser att dom inte går upp som dom ska. Mamman är otroligt lugn också, så tror inte det är någon fara för hennes del ;)

[lolloita]
10/8/11, 11:11 AM
#38

De ska ha runda goa magar när de precis har fått mat! Glad

CorneliaAndersson
10/8/11, 11:47 AM
#39

#33 Aee kanske.. Ska satsa påatt föda upp hermeliner.. men har jag platsen sen så kanske ;) :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

zezagena
10/8/11, 2:03 PM
#40

Grattis, tror inte du behöver hålla på att väga, om någon unge inte riktigt kry brukar det märkas snabbt, om de lever alla efter ca 3-4 dagar är det nog lugnt o alla får mat som de ska Flört

[h-malm]
10/8/11, 2:37 PM
#41

Okej. Dom är lika stora allihopa ungefär. Men de har inte gått upp något sen igår kväll "/

#39 Okej. Bara att maila om du vill veta mer eller nåt =)

#40 Tack! Okej :)

Nu har hon grävt för hela bolådan och ingången med spån och halm så antagligen vill hon skydda dom. Ska nog låta dom va lite mer och kolla så dom mår bra max en gång per dag.

Annons:
[h-malm]
10/8/11, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

<3

pepsi-emma
10/8/11, 2:40 PM
#43

nämen vilken liten nutt<3

dermot
10/8/11, 2:49 PM
#44

Grattis till de små! :D

De ska nog gå bra, bara du låter de vila - som alla bebisar behöver de sömn ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




CorneliaAndersson
10/8/11, 2:57 PM
#45

#41 okej :) awwe vilket sött foto förresten

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[h-malm]
10/8/11, 2:57 PM
#46

#43 Ja! Så himla söta!<3

#44 Tack så mycket! Ja haha ska försöka ;)

En fråga: När kan jag börja ta ut mamman i Hage och så igen?

dermot
10/8/11, 3:00 PM
#47

#46 :)

Hm.. ja, alltså egentligen kan man väl göra det rättså omgående (ungarna behöver ju "bara" sin mamma morgon och kväll) men jag brukar ha de inne de första dagarna, ibland om det är extra fint väder så tar jag ut de en snabb sväng i alla fall :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




zezagena
10/8/11, 3:03 PM
#48

Nu blir man sugen hålla i en sån ju..

Tror jag släppte ut Ebba i våras i Hage en stund ( 1-2 h) när ungarna var uppmot 10 dagar, gick bra o hon gillade få sol/luft (hon bodde inne då men fick ju komma ut o springa inomhus dagl oxå)

Annons:
CorneliaAndersson
10/8/11, 3:10 PM
#49

Har en fråga angående att hålla i kaninungarna.. E det verkligen ok?? Kissar inte mamman ner dom då eftersom hon känner doften av människa?? Bara nåt jag har för mig..??

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

dermot
10/8/11, 3:14 PM
#50

#49 Beror helt på individen… Men har själv aldrig upplevt det under mina tio år ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[h-malm]
10/8/11, 3:18 PM
#51

#47 Okej. Jag har ett bord nedanför buren som hon alltid hoppar ut på när jag öppnar buren. Så hon brukar sitta där och äta medans jag kollar på ungarna. Men jag väntar några dagar innan jag tar ut henne då. :)

#48 JA förstår det! Okej :)

#49 Det är ju olika från kanin till kanin. Litar mamman på dig bryr hon sig nog inte så mkt. Kissar ner vet jag inte, men risken finns att hon käkar upp dom eller slutar ta han dom dom om det luktar. Just därför man ska gnida in händerna i bottenmaterialet eller kaninens bajs :P

Linnet
10/8/11, 4:23 PM
#52

#37 DU ser att dom har runda magar, kan se ut som ballonger nästan när dom nyss har ätit. Men skulle nån unge komma efter och inte öka, så finns det ändå inte så mycket som du kan göra, stödmata så små kaninungar är knappt nån ide att ens försöka, det brukar inte gå, så bäst att låta dom vara, bara kolla till dom en gång per dag, se så att alla lever.

[h-malm]
10/8/11, 4:56 PM
#53

Okej men nu är jag faktist jätteorolig. Hon förstör ju allt. Det är liksom inget bo längre. Bara spån och halm och typ en gång som dom ligger i. Hon gräver ju bara in allt. Hon dödar dom ju Gråter och dom har inte runda magar. Dom blir typ smalare och smalare

CorneliaAndersson
10/8/11, 5:01 PM
#54

#53.. Då finns det nog inget du kan göra.. testade att stödmata men detråka komma i näsa å allt.. Låt det bara vara.. :/.. Om det e hennes första kull så kanske honej riktigt vet hur man gör..

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[h-malm]
10/8/11, 5:06 PM
#55

Okej. Ska jag vänta tills i morgon bitti och se om dom lever?

Kunde man inte låta dom dia från mamman eller nåt?

Annons:
[lolloita]
10/8/11, 5:13 PM
#56

#55 Jo, det går att hjälpa dem att dia mamman. Jag brukar ta en låda…lägga i en handduk eller liknande. Sätt i alla ungarna och sätt mamman försiktigt över ungarna. Försöker hon ta sig därifrån så håll kvar henne försiktigt. Jag brukar kolla morgon och kväll om de har fått mat…annars hjälper jag till och sen efter några dagar klarar de att mata själv.

[h-malm]
10/8/11, 5:29 PM
#57

Okej. Men hur länge klarar dom sig utan mat? Jag tänkte om jag ska vänta tills i morgon och se om hon har diat dom då? Dom är födda igår morse. Kan dom klara sig utan mat  så länge?

dermot
10/8/11, 5:31 PM
#58

Eftersom de diar 2 gånger/dygn(morgon och kväll) så kanske inte magarna har blivit stora sen imorse t.ex? :) Annars kan du pröva lägga honan på rygg och sätta ungarna så de får nappa :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[h-malm]
10/8/11, 5:35 PM
#59

Okej. Jag tror jag prövar i morgon om jag mäker då att hon inte diat dom. Hoppas dom klarar sig.

[h-malm]
10/8/11, 5:36 PM
#60

Och om jag tar upp dom och låter dom dia från henne. Ska jag lägga ner dom i det där kaos boet hon har fixat eller ska jag dra ut spånet och det så hon kan komma in till dom?

Norberg90
10/8/11, 6:00 PM
#61

#60 Jag tycker inte du ska göra om boet på något vis. Det kan göra mamman otroligt stressad. Flera av mina honor har boat helt sjukt så man inte tror att de ska kunna dia de. Men det klarar de !

Om hon inte tar hand om de tycker jag inte man ska stressa mamman genom att kolla flera gånger om dagen, det kan vara en av anledningarna till att de inte tar hand om de.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

 

[h-malm]
10/8/11, 6:49 PM
#62

Vi ringde en uppfödare här där jag bor som vi känner. Hon sa att hon vill skydda ungarna och täpper igen för att det är kallt. Men efetrsom hon bara har täppt igen med spån så värmer det inte så bra. Så vi skulle ta bort lite av spånet och lägga in halm i buren. Hon började boa direkt med det iaf.

Och mjölken sa hon kan komma igång efter 2-3 dygn ibland men dom klarar sig ändå. Men jag får se i morgon.

Annons:
Linnet
10/8/11, 9:39 PM
#63

Jag tror inte du ska bry dig så mycket, utan låt mamman sköta det själv, för det är inte så mycket du kan göra. Antingen sköter mamman om det själv och det är det troligaste, men om hon inte gör det så kan man inte göra så mycket. Har haft kullar som dött pga att mamman inte brytt sig om ungarna och då finns det inte så mycket att göra, men att hon gräver för och vill skydda ungarna har jag också varit med om, hade en hona som tog allt bomaterial och grävde så att man inte ens kunde se ungarna. Jag tycker att du ska låta dom vara, jag tror att hon sköter om dom.

[h-malm]
10/8/11, 10:04 PM
#64

#63 Okej. För det är så att man inte ens ser dom. Det är bara massa spån och en liten gång där dom ligger. Är bara så himla orolig att dom kvävs när dom blir begravda med allt spån. Och sen tycker jag dom blir smalare och smalare. Men tror jag har vart där och pillat för mycket. Ska bara kolla i morgon bitti att alla lever och kanske på kvällen.

Vill bara att dom ska överleva, men det är säkert jag som gör det värre…

Smågrå
10/8/11, 11:59 PM
#65

Både i går och idag så har temperaturen sjunkigt ganska mycket , från många plusgrader till nästan minus i natt. Det känner honan och vill gräva ner dem, låt dem vara och lita på lilla mamman, att dom kvävs är ingen risk. Mina småttingar var gömda långt långt ned i ett halm o pälsbo när det var mycket varm ute och det gick så bra så. Hoppas det går bra för er!

CorneliaAndersson
10/9/11, 12:08 AM
#66

Oroa dig inte för mycket.. Som smågrå sa såkan hon ju vilja skydda dom mot kylan. Kolla dom imon (på morgonen) :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[h-malm]
10/9/11, 7:50 AM
#67

Tack för alla hjälp och tips? =) ska snart ta mod till mig och gå ut. Men tänkte bara om dom är ännu smalare än igår, då har hon ju antagligen inte diat dom. Ska jag göra sådär att jag låter ungarna dia från mamman eller ska jag bara låta dom vara?

Linnet
10/9/11, 8:28 AM
#68

Du ska nog bara låta dom vara, men kolla en gång om dagen att alla lever. Ingen direkt bra tid att få ungar utomhus den här tiden på året, men inte så mycket att göra åt det.

[h-malm]
10/9/11, 9:07 AM
#69

#68 Nu är jag jätteglad :D hon hade fyllt hela bolådan med halm nu istället för spån och så hade hon dragit ny päls. Alla levde och var tjocka. Förutom en liten som låg längst ner i boet som inte hade kulmage.

Nepp vet. Var tjuvparning. Skulle såklart aldrig tagit kullen själv!

Annons:
Linnet
10/9/11, 10:22 AM
#70

#69 Vad bra, du får hålla koll på den lilla då, den kanske inte hade fått dia då, eller kanske helt enkelt är för svag för att orka äta.

Smågrå
10/9/11, 11:05 AM
#71

Ta det nu lugnt och låt tiden ha sin gång, mamman vet vad hon skall göra. Och följ det goda rådet om att inte störa dem mer än någon gång per dag. Dem har det varmt o skönt nu i sitt lilla bo ;)

zezagena
10/9/11, 11:26 AM
#72

Vad skönt, de flesta honor fixar ju det där o oj som de kan täcka över.. Ebba drog t o m matskålen till boet ( o de bodde inne), men instinkten att täcka över o gömma för rovdjur o håller sej själva helst borta från boet om de kan under dagen.. Hoppas den lilla spinkisen oxå klarar sej Glad

[h-malm]
10/9/11, 2:49 PM
#73

Tack för alla råd. Ska kolla en gång till idag bara hur den lilla mår. =)

[h-malm]
10/9/11, 9:08 PM
#74

Kl 15 innan jag drog på träning kollade jag till den och den var såå smal! Magen gick in och den bara skakade och man såg benen och allt :( Jag och mamma kännde verkligen att den skulle dö om den inte fick mat. Så vi la mammman på rygg och ungen på magen. Den var sååå hungrig! Gick runt på alla spenar och sög. Man såg verkligen att magen växte! Och sen somnade den lillaKyss

Och nu ikväll kollade jag till dom och den såg jättefin ut. Lika tjock som syskonen. Så får hoppas att hon diar dom i kväll också.

Fråga: Ska jag kolla i morgon bitti så alla mår bra och lever? Om ungen är så liten igen. Ska jag fortsätta stödmata så där?

zezagena
10/9/11, 9:29 PM
#75

Vad bra att du kämpar med den lille, hade nog själv låtit naturen ha sin gång men impad av dej Flört

Norberg90
10/9/11, 9:38 PM
#76

Om den är så himla smal och så hungrig så verkar den inte ha kraft nog att "slåss" om maten. Tror inte den kommer klara sig, men håller tummarna!

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

 

Annons:
[h-malm]
10/10/11, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Idag är dom fyra dagar!♥

[h-malm]
10/10/11, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Smalisen :( matade den i morse också. Borde jag fortsätta mata den om den inte blir tjockare?

CorneliaAndersson
10/10/11, 9:29 PM
#79

Om dufortsätter så kanske den klarar sig O,o.. En unge diar typ från 5 mintill olika.. 2 gånger per dag ungefär.. altså minst 5 min på morgonen å minst 5 på kvällen.. sen kan denjju vilja ha där emellan också O,o

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[h-malm]
10/10/11, 9:42 PM
#80

Okej. Kollar i morgonbitti hur den mår!

NaDa...
10/11/11, 1:56 PM
#81

Gud.. e ser ju uy som små grisar :33
Sockersöta!

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[h-malm]
10/11/11, 4:42 PM
#82

#81 Ja dom är jättesöta små grisar! :P

[h-malm]
10/11/11, 4:45 PM
#83

Matade den viltgula i morse och en viltgrå som var smalare än den viltgul (!) Dom blev jättetjocka och somande båda två. Ska jag bara kolla i kväll och mata dom då om dom är smala, eller ska jag kanske mata nu också?

Annons:
CorneliaAndersson
10/11/11, 6:10 PM
#84

typ 2 gånger om dagen.. I ungefär 5 min per gång. Glöm ej att ''torka'' dom i rumpan med nåt fuktigt så att de kan kissa å bajsa

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[h-malm]
10/11/11, 8:02 PM
#85

Tror att alla hade fått mat nu ikväll förutom en av dom viltgråa. Alla var iaf superfeta! Men vi matade den som var lite mindre för säkerhetsskull.

#84 What? Ska jag torka dom? Alltså kissar dom när mamman slickar dom eller vad? :P

CorneliaAndersson
10/11/11, 8:41 PM
#86

A mamman slickar dom så att de kissar ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[h-malm]
10/11/11, 8:57 PM
#87

okej =)

Smågrå
10/11/11, 11:49 PM
#88

Härliga färger, vad är det för ras?

[backenskaniner]
10/11/11, 11:55 PM
#89

Jag undrar när en hona får mjölk i sina bröst? Senast och tidigast?

[backenskaniner]
10/11/11, 11:55 PM
#90

Jag undrar när en hona får mjölk i sina bröst? Senast och tidigast?

Annons:
[backenskaniner]
10/11/11, 11:59 PM
#91

Oj, det kom visst två där uppe..

[h-malm]
10/12/11, 6:57 AM
#92

#88 Det är troligtvis en viltblå, två viltgrå rödförstärkta, en viltgrå och två viltgulrödförstärkta. =) Så ja, jättefina färger!
Det är har/vädurskorsningar. Mamman och pappan är hoppkaniner och pappan har 25 % hare i sig, så ungarna blir nog inte jätte hariga ;)

[h-malm]
10/12/11, 6:59 AM
#93

#89 Jag vet inte riktigt. Men när vi ringde till en uppfödare vi känner så sa hon att mjölken ibland kommer igång 2-3 dygn efter att ungarna föds. Så senaste är nog runt 2-3 dygn efter födseln.

[backenskaniner]
10/12/11, 8:40 AM
#94

93 okej, tack för svar :) jag har pratat med min mamma som va uppfödare och domare förrut, hon sa att det kan hända att mjölken kommer 1 dag innan födslen eller kanske precis när ungarna är nyfödda..

Denna kommentar har tagits bort.
Norberg90
10/12/11, 9:50 AM
#96

#93 Jag tycker det låter konstigt med 2-3 dagar. Eftersom den första mjölken är livsviktig för ungarna. vet flera ungar som dött efter ett dygn för att mamman inte matat.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

 

Linnet
10/12/11, 10:44 AM
#97

Nog har dom mjölk ganska direkt, man ser ju redan efter en dag att ungarna ligger nymatade med tjocka magar.

Annons:
[backenskaniner]
10/12/11, 10:55 AM
#98

#97 Okej, så det behöver inte vara jätte synligt att mamman har mjölk i brösten? :) Är rädd att hon kanske inte har tillräckligt med mat till sina ungar, men jag kanske bara inbillar mig..

[h-malm]
10/12/11, 4:16 PM
#99

Jag såg inte alls att hon hade mjölk i brösten utan det märkte jag bara genom att ungarna var matade;-)

Linnet
10/12/11, 4:26 PM
#100

#99 Det brukar man inte märka från början i alla fall.

[h-malm]
10/20/11, 8:54 PM
#101

Imorgon blir sötisarna 2 veckor! Alla är glada och friska och alla har öppnat ögonen.

När brukar dom börja undersöka buren?? Mamman har liksom täppt igen bodelen så ungarna har ingen chans att komma ut :P

CorneliaAndersson
10/20/11, 9:33 PM
#102

bilder här?? :D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Plopp4
10/20/11, 10:15 PM
#103

Vill också se bilder :D

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

[h-malm]
10/21/11, 7:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Unge 1, 8 dagar

Annons:
[h-malm]
10/21/11, 7:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Liten bebis och stor mamma

[h-malm]
10/21/11, 7:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Dom viltgula

[h-malm]
10/21/11, 7:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Viltgråa. Är nog säker på att det till höger är rödfärstärkt? =)

[h-malm]
10/21/11, 7:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Viltblå

[h-malm]
10/21/11, 7:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Bebishögen!

NaDa...
10/21/11, 3:11 PM
#110

aww :3

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Ninnelille
10/21/11, 3:15 PM
#111

gud vilka söta! :D
Och jag tycker också att den ser rödförstärkt ut :P

Annons:
[h-malm]
10/21/11, 3:28 PM
#112

Ja! Alla är till salu, så det är bara att hojta till om ni är intresserade ;)

En fråga: Kan jag städa buren eller skadar det på nåt sätt??

Norberg90
10/21/11, 4:05 PM
#113

#112 Självklart bör du städa buren!

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

 

[h-malm]
10/21/11, 5:42 PM
#114

#112 Ja alltså jag städar såklart bort bajs hörnen varje dag. Men tänkt mer liksom allt :P
Men jag städade allt i buren, men lät allt i bolådan vara kvar där ungaran ligger.

Norberg90
10/21/11, 7:10 PM
#115

#114 jo jag förstår att du städar ut bajshörnen. Nu har du ju redan städat allt utom bolådan så du gjorde helt rätt :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

 

[h-malm]
10/21/11, 11:34 PM
#116

#115 Haha bra :P

Plopp4
10/21/11, 11:49 PM
#117

Nej fy så söta! Dom viltgula i #106 var såååå söta! Och vilken liten baktass, :P

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

[h-malm]
10/21/11, 11:54 PM
#118

#117 Dom är helt underbara!! :D Du kanske ska ha en liten viltgulis? ;)

Annons:
Plopp4
10/22/11, 12:01 AM
#119

#118 Om jag fick så skulle jag lätt vilja köpa en. Men tyvär så får jag inte för föräldrarna just nu… :/

Iallafall så är dom supersöta :)

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

[h-malm]
10/22/11, 6:50 AM
#120

#119 Okej va synd:(
Ja dom är supersöta <3

Smågrå
10/22/11, 12:19 PM
#121

Underbart härliga färger, skönt att det har gått bra för er. Mera bilder sen när dem börjar skutta runt själva i buren…. typ dryga 3 veckor

[h-malm]
10/22/11, 7:12 PM
#122

#121 Idag när jag kom hem från kaninhopningen hade dom börjar springa runt?! Dom blev 2 veckor igår :P

Trollas
10/22/11, 7:29 PM
#123

*Tass*

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

[h-malm]
10/27/11, 4:37 PM
#124

När kan man se vilket kön dom är?

Clariiz
10/27/11, 4:46 PM
#125

#124; Det kan du se redan från dag 1 :)
Hanar har längre mellan anal och könsöppning, och tjejernas sitter mer tätt ihop.

Är de två veckor nu bör du kunna se genom att göra som vanligt. Ser ut som vuxna kaniner, fast mycket mindre!
Och att hanarnas snopp inte kommit ut ordentligt, utan den är mest ett hål..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Annons:
CorneliaAndersson
10/27/11, 5:28 PM
#126

TS: Om du bori närheten så kan jag hjälpa dig med könenO,o

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[h-malm]
10/27/11, 8:57 PM
#127

Okej ska försöka kolla i morgon =)
#126: Jag bor i Stockholm typ ;)

CorneliaAndersson
10/27/11, 9:00 PM
#128

Ahh uhm LITE för långt ifrån ;(

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[h-malm]
10/27/11, 9:01 PM
#129

#128 ja, men tack ändå =)

Linnet
10/27/11, 9:21 PM
#130

#125 Så lätt är det inte att kolla könet om det är första kullen, inte alls lätt att se från dag 1 över huvud taget, även om det säkert går om man är van, brukar kolla från dag 4-6 ungefär. Är det första kullen så brukar man behöva hjälp.

[h-malm]
10/27/11, 9:48 PM
#131

Okej. Men jag gör ett försök! Annars finns det en uppfödare här där jag bor som jag känner och har kaniner ifrån som säkert ställer upp och hjälper mig  =)

Clariiz
10/27/11, 11:22 PM
#132

#130; Jag tycker faktiskt att det är så lätt. Har alltid kollat mina från dag 1 sedan första kullen, och har till 90 % haft rätt. Bara man vet vad man ska kolla efter så brukar det gå bra. Detta med anal och könsöppning gäller de flesta djur och det är något jag använder både när det gäller kaniner såväl som gerbiler.

Men hur som är det ju absolut ingen brådska att få reda på könen :) De är bara två veckor gamla och kommer utvecklas otroligt mycket mer innan de är dags att flytta hemmifrån!

TS du kan alltid fota och lägga upp här också om du känner dig osäker.
Det finns också en toppen bra artikel här på KIF med bilder där man ser tydlig skillnad mellan hona och hane, så det är enkelt att jämföra med dina egna ungar :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Annons:
Linnet
10/28/11, 9:16 AM
#133

#132 Jodå, jag vet det, men skulle aldrig lita bara på det, så att kolla så tidigt känns bara onödigt tycker jag. Sen kan det ju vara så att det bara är honor eller bara hanar i kullen och då finns det ju inget att jämföra med. Dom flesta som har sin första kull tycker att det är jättesvårt, jag får förfrågan flera gånger varje sommar om att hjälpa till med könsbestämning av kaninungar.

Nej så klart är det ingen brådska, men man vill ju oftast veta så fort som det bara är möjligt. Svårt att jämföra med bilder också och sen måste man veta precis hur man ska trycka också för att det ska synas bra.

CorneliaAndersson
10/28/11, 10:22 AM
#134

#129 så lite så :P

ett tips är ju att du kan fråga uppfödaren som du känner :D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[h-malm]
10/28/11, 7:51 PM
#135

Försökte idag men var ganska svårt :p Alla såg ju lika dana ut typ. Eller alltså om det kommer ut som en liten snopp men det är en springa i den, vad är det då? Och det där att det är olika långt mellan analen och könet märkte jag inte.. alla hade lika långt :P

Clariiz
10/28/11, 8:09 PM
#136

#135; Du kan tänka såhär, på honor börjar springar längst ner och går hela vägen upp. På hanar ser springan mer ut som ett hål och börjar inte förren några milimeter upp.
Ofta kan man på hanen se en början till en penis. Det du beskriver låter som hanar :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[h-malm]
10/28/11, 8:17 PM
#137

#136 Hm, okej. Då är det typ två honor och resten hanar "/

[h-malm]
10/28/11, 10:23 PM
#138

http://dayviews.com/#!/haannamaalm/2011/10/28/

någon som vet om dom viltgula är rödförstärkta eller vanlig viltgul? :)

[h-malm]
11/2/11, 8:23 PM
#139

När kan man börja ta ut ungarna i Hage?

Annons:
Norberg90
11/2/11, 8:31 PM
#140

#139, jag brukar inte ta ut de före 5 veckors ålder. Vill att de ska äta hö o pellets ett tag innan de äter gräs.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

 

Clariiz
11/2/11, 8:39 PM
#141

Jag brukar ta ut mina när de är runt 2½-3 veckor. Dock inte så långa stunder, eller så att de endast kan äta begränsat med gräs.
Jag tycker det är viktigt att de får komma ut tidigt! :) De har massor att lära och utforska, samt en massa spring i benen så tycker det är olyckligt om de ska behöva sitta för länge i buren.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Norberg90
11/2/11, 9:02 PM
#142

#141 Vid 2 1/2 vecka har de ju inge spring i benet? Då har de ju precis börjat krypa ur boet.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

 

dermot
11/2/11, 9:06 PM
#143

#141 Tycker också att det låter tidigt. :)

Jag brukar inte ta ut mina förrän vid 5-6 veckors ålder om vädret tillåter, annars bygger jag upp en liten Hage i stallet istället! (har en plankhage som jag har ungar i) :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Clariiz
11/2/11, 9:22 PM
#144

#142; Skrev 2½-3 eftersom vissa av mina kommit ur boet innan 2 veckor. Då är de väldigt frammåt och har massa spring i benen. Andra kommer inte ur förren strax efter 2 veckor och då kommer de ut vid ca 3 veckor istället.

Jag tycker att 5-6 veckor låter oerhört sent.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Norberg90
11/2/11, 9:22 PM
#145

#143 Nä precis, jag ser ingen anledning att ta ut de vid 2 1/2-3 veckor. Då har de knappt börjat äta hö så gräs blir väldigt starkt för de små magarna.

Men alla gör vi olika :p

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

 

dermot
11/2/11, 9:25 PM
#146

#144 Sent kan jag verkligen inte tycka. Tycker det är alldeles lagom! Speciellt för de som inte är födda utomhus, blir för mycket annars. Enligt mig,

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
Norberg90
11/2/11, 9:32 PM
#147

#144 Då har du otroligt pigga kaninungar alltså.

Ingen av mina kullar har varit så pigga vid 3 veckor att det kännts som om de behöver komma ut i Hage.

Men det beror mycket på hur stora burar man har oxå, jag har hona med kull burar som är extra stora.

Men pga magarna skulle jag aldrig låta små 3 veckors äta gräs.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

 

Clariiz
11/2/11, 9:43 PM
#148

#147; Just min senaste kull var oerhört tidig. De var ungefär 1½ vecka när den första tog några stapplande steg. Så tidigt har jag aldrig vart med om.

Ut och röra på sig tycker jag är viktigt, har bara upplevt positivt. Men självklart ska gräset begränsas. Ofta lägger jag en hundduk i botten, så att de inte kommer åt eller liknande. men jag har aldrig haft problem med dåliga magar eller liknande. Tvärt om!

Nu är mina 4 ½ vecka och är ute flera timmar om dagen på gräset och käkar för fullt (det som finns på den här årstiden dvs) Magarna är prima, och kaninungarna är aldrig så lyckliga som de är när de skuttar nu i super fart och gör en massa glädjeskutt. Personligen skulle jag aldrig kunna spärra in dem och inte låta dem ha så pass kul de faktiskt har.
De bor vanligtvis i en bur som är ca 120*75*70.

Tar man inte ut dem förrän de är 6 v. har man ju bara 2 veckor att förbereda dem innan det är dags att flytta.

Men självklart ska man göra det man själv tycker är rätt.
Jag har haft uppfödning sedan -07, ca ett 20-tal kullar. Har alltid gjort såhär och har endast haft positiva uppleverser. det handlar om måtta. Mina kaninungar har kunnat äta obegränsat med hö, pellets, och gräs vid 4 veckor utan problem.
När jag ser att de är uppe och springer mycket får de komma ut.

Men till TS.
Gör det du känner för. Du kommer förmodligen känna och märka när kaninungarna vill och behöver komma ut :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[h-malm]
11/2/11, 9:53 PM
#149

Okej tack för svaren! Mina ungar var också väldigt tidiga. Började utforska buren när dom var två veckor. Nu är dom tre veckor och är alltid uppe och far. Hoppar alltid ur buren och ner på bordet. Käkar pellets, hö, morötter, äpple, kol. Magarna mår prima! Tar kanske ut dom i veckan :)

Upp till toppen
Annons: