Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 9746 ggr
Kassy
2011-08-07 22:16

Inbakade tovor i pälsen

Min kusin har en kanin med inbakade tovor i pälsen och det ser hemskt ut! Ska dit imorgon men vet inte hur jag ska göra, kan ju inte klippa bort all päls heller..:S

Några råd?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Annons:
Bamse 08
2011-08-07 22:19
#1

Man måste nog klippa pälsen :/ Om de är inbakade

What doesn't kill you makes you stronger.

Wilmuut
2011-08-07 22:22
#2

Klipp bort de värsta och försök borsta igenom det andra! :)

Kassy
2011-08-07 22:22
#3

# 1 Måste man klippa bort all päls eller hjälper det att klippa "rakt igenom" det inbakade och sedan försöka kamma ut det?

Blir han inte sjuk om han inte har någon päls? Dåligt väder o en massa regn nu..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Wilmuut
2011-08-07 22:23
#4

#3 klipp bort tovan lix!

Bamse 08
2011-08-07 22:24
#5

#3 Nej, inte klipper man bort all päls utan det värsta och sen försöka kamma igenom det andra

What doesn't kill you makes you stronger.

Kassy
2011-08-07 22:24
#6

# 2 Finns inga "värre" eller "enklare" tovor, en fläck högst uppe på ryggen är otovig samt huvudet men resten av kroppen är som en hel inbakad tova.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Annons:
Bamse 08
2011-08-07 22:25
#7

Har du ng bild? Man kan nog inte klippa bort en halv tova :P

What doesn't kill you makes you stronger.

Kassy
2011-08-07 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vet inte om det går att se i bilen då men..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Kassy
2011-08-07 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En till bild

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Kassy
2011-08-07 22:37
#10

Det är som inbakat i en "ring" runt pälsen i mitten på ryggen

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Alone
2011-08-07 22:49
#11

har inte din kusin tagit hand om kaninen?

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Kassy
2011-08-07 23:03
#12

# 11 Jo det har hon men hon är 7 år och vet inte så mycket om kaniner, inte hennes föräldrar heller (eller någon annan i släkten). Hon har borstat o sådant men aldrig klippt klorna eller pälsen, därför ska jag dit och hjälpa henne imorgon men har själv ingen erfarenhet om hur man gör med stora tovor då jag endast har en enkelmanad lejonhuvad dvärgvädur som knappt behöver borstas.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Eriikaa
2011-08-07 23:17
#13

#11 - Om varken hon eller föräldrarna kan ta hand om kaninen kanske hon inte borde ha en.

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Annons:
[Wera]
2011-08-07 23:23
#14

Jag skulle nog ha tagit en rakapparat och rakat av pälsen, sedan borsta regelbundet :)

mjuhm
2011-08-07 23:24
#15

Min kanin har en päls som tovar sig väldigt lätt.
Klipp bort det värsta av tovan & försök sedan kamma igenom alltihopa.
& du frågade på #3 ifall han skulle bli sjuk utan päls. För det första, är det en inne- eller utekanin?
Ifall det är en innekanin, borde det inte vara nåt problem, då ni kan motionera den mer inne än ute. Är det en utekanin vet jag inte. (Min fluffboll är en innekanin).

För övrigt håller jag med #13.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Kassy
2011-08-07 23:45
#16

# 13 Hon har nyligen fått kaninen och det är meningen att jag ska hjälpa henne att klippa klor tills hon har lärt sig. Annan skötsel av kaninen klara hon av men hon vet inte hur hon ska kunna få bort tovorna, när dom är borta ska hon själv kunna borsta och klippa bort småtovor innan dom blivit såhär stora.

# 14 & 15 Det är en utekanin som bor i beteshage med hus att krypa in i (alltså inte tak över hela buren)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[Wera]
2011-08-07 23:55
#17

#16 Men hon har väl en annan bur att flytta in i som har tre täckta sidor och som står på ben inför hösten/vintern (lag på det enligt jordbruksverket)? För isf kan den ju bo i den så länge hon är rakad/klippt, för då drar det åtminstone inte.

Kassy
2011-08-07 23:59
#18

# 17 Hennes pappa håller på att bygga en, men den är inte klar.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Eriikaa
2011-08-08 01:51
#19

# 18 - Hur länge har hon haft kaninen?

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Suskiv
2011-08-08 03:36
#20

Finns inte så mycket mer att göra än att raka kaninen. Helst borde den tas till veterinär och sövas så pälsen kan ras bort utan att stressa kaninen, men annars får ni göra det hemma, har ni ingen djurklippmaskin så är det rundspetsad sax som gäller, bort med alla tovor. Klipp föriktigt, tänk på att tovorna kan gå ända in till huden.

Sen är det dags för föräldrarna att lära sig hur man tar hand om kaniner, det är de som ska göra det. En sjuåring är för liten på alla sätt för att ha det ansvaret. En sjuåring kan inte kloklippa, en sjuåring kan inte ta ansvaret att sköta pälsen på en långhårig kanin. Det är ett för stort ansvar.

Jag har själv en normal sjuåring här hemma, jätteduktig på att ge mat och vatten. gör rent buren också. Och supergosig med kaninen. Men det är ungefär där hon ligger, hon kan inte gå igenom kanien för att kolla om den är sjuk eller frisk för hon vet inte vad hon letar efter. Hon kan inte avgöra om fodermängden är lagom eller ifall höet är av bra kvalité. Hon kan inte klippa klor, för även om jag skulle visa henne hur hon ska göra så saknar hon precis som andra sjuåringen den där finkontrollen för att klippa lagom långt.

Det är ju egentligen bara ta en titt på kaninen och så ser man ju att en sjuåring klarar inte det på egen hand.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
Linnet
2011-08-08 07:33
#21

Precis som andra har skrivit, så är det föräldrarnas ansvar att se till att kaninen sköts om på rätt sätt, en 7-åring kan inte kamma/borsta en långhårig kanin eller klippa klor.

Kassy
2011-08-08 17:25
#22

När jag fått mina kaninungar sålda kan kaninen flytta hem till mig tills jag hittat en ny köpare. En kompis till mig ska göra ett försök att klippa honom, annars ska vi höra om veterinären kan göra något. 7 åringen ska få en normalpälsad dvärgvädurs unge istället och så ska föräldrarna lära sig att kunna klippa klorna på kaninen.

Tyvärr lutar det åt avlivning om veterinärbesöket kommer kosta flera tusen och det inte ens är säkert att kaninen klarar av narkosen. Men ska höra med veterinär innan och försöka göra vårat bästa för att hjälpa kaninen.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Eriikaa
2011-08-08 17:52
#23

#22 - Se även till att föräldraarna har den nya buren klar när tjejen får sin nya kanin. ^^

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Kassy
2011-08-08 17:54
#24

# 23 Ja fast nuvarande kaninen bor i en sommarbur/betesbur.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Kristall
2011-08-08 18:04
#25

#22: flera tusen? Min teddyvädur helrakades i samband med kastrering (dock inte tovig) och allt som allt kostade det 60 euro (~500 kr). Veterinärer rakar andra djur såsom långhåriga katter och hundar på rutin, enda skillnaden med kaniner är att de är mer lättstressade, därav sövning. Söver man med gas är risken att det går snett väldigt liten.

Visst är det upp till var och en men det vore ju hemskt tråkigt om kaninen fick somna in för en sådan sak.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kassy
2011-08-08 18:12
#26

# 25 Tror det är dyrare än 500 kr här men vet inte hur mycket det kommer kosta. Hoppas i alla fall att det inte blir flera tusen..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Alone
2011-08-08 21:50
#27

#22 ska ni till veten för att raka kaninen?

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Annons:
OneSound
2011-08-08 21:54
#28

#26 Om de inte vill ha kaninen kan jag gärna ta honom/henne :)

Aut viam inveniam aut faciam

Kassy
2011-08-08 23:41
#29

# 27 Ja

# 28 Det är en hane som är en lejonhuvad vädurskorsning på några månader (könsmogen)

Stampe (kaninen) kommer att bo hos mig till jag hittat ett nytt hem åt honom, om du skulle vilja ha honom vore det toppen! :)

Vart bor du?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Twixxie
2011-08-09 00:06
#30

#29 tror jag kan fixa pälsen ;) För Abby fixade det sig hon såg likadan ut ett tag =)

Kassy
2011-08-09 00:13
#31

# 30 Hoppas det, för det ser RIKTIGT hemskt ut! :(

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Twixxie
2011-08-09 00:19
#32

Ska göra mitt bästa :D

OneSound
2011-08-09 12:22
#33

#29

Okej, lilla Stampe vad gulligt :)

Jag bor i Gävle!

Men han kanske bör bo inomhus den här vintern om han rakas? Isåfall fixar jag de med :)

Aut viam inveniam aut faciam

Kassy
2011-08-09 19:32
#34

# 33 Åker förbi Gävle bro på fredag så om du skulle kunna hämta honom då vore ju lättast att ordna transport, dock är han inte rakad ännu.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Annons:
OneSound
2011-08-10 00:05
#35

#34 Okej jo de blir ju bra! Jag kan fixa hans päls själv :)

Aut viam inveniam aut faciam

L!na
2015-11-04 16:05
#36

Hej allihopa! 

Jag har en dubbelmanad lejonhuvad kanin. Jag älskar henne och har snart haft henne i ett år. Hon har som typ tovor vid skinnet som kommer hur mycket man än borstar. Jag tycker inte att det ser ut som att hon stör sig på det med jag undrar vad jag ska göra… Dom är väldigt svåra att ta bort då dom sitter mot skinnet:(

Tacksam för snabbt svar!

crystalguurl
2015-11-04 18:54
#37

#36 Tråden är skriven 2011 ;) Gör en ny tråd och fråga 😉


Upp till toppen
Annons: