Annons:
EtiketterallmäntAllmänt
Läst 6532 ggr
Lina R
2011-05-27 18:25

Tillstånd och andra "lagliga" frågor

Startar en tråd för de som funderar över tillstånd och liknande. Jag pluggar djurskydd och kan förhoppningsvis svara på era frågor om sånt =).

Ur DFS 2004:5 (Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om tillstånd…)

6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses vara av större omfattning:
1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år.

7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.

Detta innebär, att om du vill ha en omplaceringsverksamhet så ska du söka tillstånd. Om du har en uppfödning med ett eget syfte (exempelvis utställningsavel, hoppavel, ta fram en ny ras/få en ras godkänd) så får du ha hur många kaniner du vill (upp till 5 djurenheter, dvs 500 kaniner) så länge som verksamheten inte är yrkesmässig. Yrkesmässig betyder att du har som mål att tjäna pengar på verksamheten.

Det är ok att sälja överskottet från kullar, men inte att ta kullar enbart för att sälja dom.

Notera att §7 endast är för hållning, uppfödning och försäljning. Inte för förvaring eller omplacering.

Fler frågor =)?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se