Annons:
EtiketterallmäntAllmänt
Läst 6532 ggr
Lina R
2011-05-27 18:25

Tillstånd och andra "lagliga" frågor

Startar en tråd för de som funderar över tillstånd och liknande. Jag pluggar djurskydd och kan förhoppningsvis svara på era frågor om sånt =).

Ur DFS 2004:5 (Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om tillstånd…)

6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses vara av större omfattning:
1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år.

7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.

Detta innebär, att om du vill ha en omplaceringsverksamhet så ska du söka tillstånd. Om du har en uppfödning med ett eget syfte (exempelvis utställningsavel, hoppavel, ta fram en ny ras/få en ras godkänd) så får du ha hur många kaniner du vill (upp till 5 djurenheter, dvs 500 kaniner) så länge som verksamheten inte är yrkesmässig. Yrkesmässig betyder att du har som mål att tjäna pengar på verksamheten.

Det är ok att sälja överskottet från kullar, men inte att ta kullar enbart för att sälja dom.

Notera att §7 endast är för hållning, uppfödning och försäljning. Inte för förvaring eller omplacering.

Fler frågor =)?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

  • Redigerat 2020-09-10 11:26 av MarHai
Annons:
kaninn
2011-05-28 15:28
#1

Jag har några frågor,

-Om man vill föda upp kaniner för att få fina huvuden på wienertecknade, är det då max 6kaniner per år då?
-Får man bara ta kullar med sammanlagt 6kaniner eller 6 kullar per år
-Kan man registrera en kaningård om man bara har ca 4kaniner och alla är wienertecknade? Får man då föda upp hur många kaniner som helst?

Lina R
2011-05-28 17:38
#2

#1:

Om du tar kullar med mål att själv spara minst en unge ur kullen (även om man inte sparar någon för att de inte blev som man hoppades så var ju målet att spara) så går det under §7 (du får alltså ha så många kaniner som du vill, ta hur många kullar du vill, sälja så många du vill, men du får fortfarande inte hyra ut / ta emot och omplacera / hyra ut burplatser till mer än 6 kaniner).

Om man inte har en uppfödning/verksamhet så får du äga max 6 kaniner. Det står ingenting om kullar, bara hur många kaniner du får ha.

Du får inte registrera kaningård hos SKAF utan att ha gått den officiella kursen, ha 3 års vitsordad uppfödning och utställningserfarenhet (och givetvis ska det vara på renrasiga utställningsbara kaniner). Jag vet inte vad reglerna är för SKHRF, men jag antar att man ska vara en aktiv hoppare.

Om du får en inspektion hemma i din gård, och du ställs frågan: "Men vad har du alla kaninerna till?", vad svarar du då? För mig blir svaret: utställning, och då går jag solklart under §7, min verksamhet är inte yrkesmässig.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

kaninn
2011-05-29 09:54
#3

#2 okej, men då kan man ju inte registrera sig om man föder upp wienertecknade?………

Om någon svarar vad man har för mål med uppfödningen: jag svarar: jag vill föda upp wienertecknade kaniner med ra huvud och kropp…….. är det ett vettigt svar? jag vill ju gärna att wienerteckningen så småning om blir en godkänd färg……

Lina R
2011-05-29 12:29
#4

#3 Nej, det kan man inte. Jag kan tipsa dig om att wienerteckningen aldrig kommer att bli godkänd, eftersom den inte avlar rent. Om målet är att få en holländarliknande teckning så kommer den inte heller att bli godkänd, eftersom det redan finns en sån teckning som är godkänd. Föreningen erkänner inte ens ordet "wienerteckning", det är ett ord som vi kaninnördar översatte från USA där dom använder det (viennamarked).

Om du vill satsa seriöst och gillar teckning så kan du ju börja med att avla fram äkta holländarteckning på dvv istället. Det är godkänt, vackert men finns inga såna djur i Sverige. Du behöver inte så många generationer av dvv + holländare eftersom holländaren har rätt stora öron som inte är tätställda (som hermelinens) och storleken är inte alltför skiljd från dvv. Beroende på hur mycket du vill inavla så behöver du olika mycket utrymme, men här är en start: Para dvv + en liten holländare med toppenkropp, tre kullar. Du kan ju köpa en holländarhona och låna in några holländarhanar. Spara de minsta avkommorna, para mot varandra. Spara de bästa teckningarna, para mot varandra (du har möjighet att göra det utan inavel om du så vill). Para tillbaks de minsta hanarna med bäst teckning och bäst öron på holländarhonan. Etc. Etc. Fortsätt tills du når målet!

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

kaningodis
2011-05-29 14:51
#5

Lite OT men vad är det för utbildning som du går på? Låter intressant!

Kastanjegårdens Kaniner

Lina R
2011-05-29 15:38
#6

Har läst Förvaltning för djurskyddsinspektörer 7,5hp och Djurskydd 7,5hp på distans via Linnéuniversitetet =). Rekommenderas starkt! Du behöver ha läst exempelvis 60 hp biologi för att vara behörig.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Annons:
Fridaaaa
2011-05-29 16:30
#7

#6 Åh hade jag velat göra men har inte biologi :(
Men har naturkunskap A, Genetik A mm…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pigelina
2011-05-29 18:48
#8

Vad går "kel kullwn mws som söta ungarna" under, altså dom som tar kullar med syftet att få söta kaninungar man kan gosa med i några veckor och sen inte ha kvar?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Lina R
2011-05-29 19:05
#9

#7. Det är kurser på universitetet. Du behöver ha 60 hp inom naturvetenskapligt ämnesområde inkluderande minst 30 hp biologi.

#8. Om man tar kullar med mål att sälja bort hela kullen, så ska du egentligen ha tillstånd. Målet är ju förvisso inte att tjäna pengar (antar jag från din beskrivning) utan att ha söta ungar. Skillnaden ligger i om man gör det regelbundet (för då blir det ju en hel del pengar) eller om man gör det någon gång per sommar för att det är mysigt. Definitionen av "yrkesmässig" är nyckeln och för de flesta kaninhållare så blir det aldrig något problem med §6, men om du har en gnällig granne som ringer en inspektion på dig så kan du få frågan "Vad gör du med alla kaniner?". Har du inte ett bra svar, det vill säga någon typ av verksamhet såsom uppfödning för egna syften, så kan du få problem med §6.

Hund och katt är ju mer "uppstyltade" i regelverket, det är lite friare för kaniner.

Men ett tydligt exempel för en tillståndspliktig verksamhet är exempelvis den här:
http://www.teddytassen.se/

Och ett tydligt exempel på en icke-tillståndspliktig verksamhet, som dock har fler avelsdjur och förmodligen tar fler kullar per år, är den här:
https://sites.google.com/site/savannenskg/kullar/kullar-2010

Jag hoppas att skillnaden blev tydlig =). Teddytassen går ut med att de föder upp kullar för försäljning. Savannens är (hyfsat) tydlig med att hon föder upp kullar för att få bra utställningsdjur att tävla med. Även om man säljer bort en hel kull, för att man inte fick fram de djur man ville ha, så är man inte tillståndspliktig. Det är syftet med kullen som är det viktiga.

Det gäller att se upp med uthyrning, inhysning och omplacering, som inte täcks av undantaget i §7. Den gäller bara för hållande, uppfödning och försäljning.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
2011-05-29 19:52
#10

#9 Okej så synd. Hade velat gå det ./

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina R
2011-05-29 19:57
#11

#10 Bara att plugga på =)

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

OddanFrallan
2011-05-29 20:17
#12

Jag har bara en snabbt fråga, jag förstod inte riktigt ettan på ditt första inlägg.

Är det så att man "bara" får ta 6 st kullar per år eller 6st kaniner? :O Hängde inte riktigt med där om vad du menade…

Eftersom att min granne har över 20st kaniner och tar ganska många kullar per år…

// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy

Fridaaaa
2011-05-29 20:46
#13

#11 Ska plugga till förskolelärare till hösten om jag kommer in :) Men dem kurserna som behövs där, kan man läsa in dem på högskola/universitet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
NinniH
2011-05-29 22:38
#14

#12: Man får inte ta om hand om mer än 6 kaniner för omplacering eller inackordering.
Tar man kullar i syfte att tjäna pengar, måste man ha tillstånd om man har fler än 6 kaniner eller säljer fler än 6 kaniner per år.
Är det inte yrkesmässigt så gäller undantaget, dvs inget tillstånd behövs.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[mla0826]
2011-05-30 12:08
#15

Jag har en fråga:

Kan man inte ha typ 10 st kaniner om man har mycket plats men om man har inte registrerad kaningård,om man har kaniner bara för att kela och för att man tycker synd om dem kaniner som slängs ut?Måste man ha en officiell kaningård då?Kan bara ha 6 kaniner i såna fall?

NinniH
2011-05-30 14:30
#16

#15: Ja, det får man.
Så länge man inte omplacerar fler än 6, eller inackorderar (dvs tar betalt för att ta hand om dem en period).
Finns inget krav på tillstånd enbart för sällskapskaniner, mig veterligen.
För det är ju ingen verksamhet överhuvudtaget.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[mla0826]
2011-05-31 20:08
#17

finns det nån lag om hur många kaniner eller kaninburar(ute)får man ha om man bor i rådhus?

NinniH
2011-05-31 20:13
#18

#17: Det kan finnas regler för hur många man får ha om man bor i tätbebyggt område.
Detta varierar från kommun till kommun, så enklast är att ringa och fråga.
Så gjorde jag när jag bodde hos mina föräldrar och fick svaret att i just den kommunen behövdes inget tillstånd så länge kaninerna var välskötta.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[mla0826]
2011-05-31 20:17
#19

Ok ska ringa up dem och fråga,hoppas att jag får samma svar som du :)) jag har redan två kaniner och funderar på att köpa två till

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Kaninernasbästa
2015-04-06 20:48
#21

Förstod inte riktigt. Om man inte avlar, får man inte ha fler än 6 kaniner? Haha kanske togs upp, men min hjärna samarbetar inte med mig idag :/ eller får man inte ta över/omplacera fler än 6 kaniner? Kanske konstig fråga men..haha

Fridaaaa
2015-04-06 20:53
#22

#21 Man får ha fler kaniner än 6 stycken även om man inte avlar, men inte i tätbebyggt som jag förstått det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
2015-04-06 21:50
#23

#21 hon har skrivit det x antal ggr i tråden :P

man får äga fler än 6 kaniner, men man får inte ta emot/omplacera fler än 6 kaniner/år. 

vissa kommuner/hyresvärdar kan ha regler ang hållande av djur i vissa husområden/lägenheter.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Kaninernasbästa
2015-04-07 10:38
#24

Okej, nu förstår jag bättre!

Peak303
2015-04-17 14:57
#25

Puttar denna tråd.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

agnescalzone
2017-05-27 13:02
#26

Vad gör ni på Djurskyddet om ni får in en anmälan om vanvårdade kaniner?

Fridaaaa
2017-05-27 13:22
#27

#26Bättre att du skickar till LS  och frågar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: