Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 16314 ggr
Katti
5/10/11, 10:25 AM

Att få kaninen tam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tänkt skriva en text på ett par sidor som bara handlar om hur man får en kaninunge tam. Jag vill nämligen skicka med detta när jag säljer kaniner och tänkte ha det som ett eget papper jag kan visa dem. Har märkt att alla inte orkar igenom hela skötselrådet… (kan ju bero på att mitt skötselråd med åren har blivit en mindre bok på 24 sidor Flört). Så skriv gärna era bästa tips? här eller helt enkelt hur ni själva gör. Jag tänkte begränsa mig till kaninungar i min text. Kan gärna låta det jag sedan skriver ihop bli en artikel här också om intresse finns!? Bara kul om fler kan ha nytta av det. Inte minst fler kaniner!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
LitenPyssling
5/10/11, 2:12 PM
#1

Jag som uppfödare ser ju det som en självklarighet att kaninungen ifråga är tam redan vid försäljningen och att den utan problem kan bäras och klappas. Kaniner förblir ju ofta lugna och tama i det nya hemmet, men självklart händer det ju också att kaninens beteende ändras och då kan detta hanteringsråd som du pratar om, vara riktigt bra att ha!

Jag har skötselråd när jag säljer kaninerna och tar muntligt vad de bör tänka på i början för att det ska bli en så bra start som möjligt. Har dock funderat på att göra så som du ifall det skulle bli att ungen får ändrat beteende senare, kan vara bra att de har lite att läsa då.

Jag känner ju som så här, när kaninen kommit till sitt nya hem så ska den få lite egentid och få landa. Att landa tar olika tid beroende på individen ifråga och går aldrig att förutse. Så till en början tycker jag att det ska poängteras att man låter kaninen vara ifred lite, man kan komma och prata och ge en klapp då och då. Men speciellt barn som får hem en liten kaninunge vill väldigt gärna bära, klappa och vara där hela tiden - där tycker jag det är viktigt att man som förälder kliver in och säger ifrån, kaninen behöver egentid för att få en trygg start!
En otrygg kanin blir ju mer vild, oavsett ålder.

Frågar man mig så vill jag att kaninen ska ha i alla fall 1-2 dagar där den får det lugnt, där man inte hanterar den så mycket utan mest bara sitter bredvid och pratar och låter den få bestämma själv när den vill hälsa och inte.
Jag kan tänka att eftersom kaniner är så otroligt lättstressade djur så är detta viktigt!

Sen kan man lugnt och försiktigt införa mer hantering så som klappar och att man plockar upp kaninen i famnen.

Men att bära kaninen tycker jag man ska vänta med till sist!
Se till att den är lugn och trygg i famnen där man sitter på marken innan man håller den på höjder, en del kaniner är dessutom höjdrädd och då är det ännu mer viktigt att den är säker på människan i fråga och att utsätta den för höjd direkt vore katastrof, där tappar ju kaninen tilliten på människan om det skulle vara så att den är otrygg eller till och med höjdrädd. Hur mycket kan man aldrig säga samtidigt som man aldrig kan säga att en liten kaninunge inte kan tappa tilliten så fort - det vet man aldrig!

Sen borde man ha fått en väldigt lugn, fin och trygg kaninunge. Och om inte så är det ju till att jobba på de bitar där det inte fungerar och det kan ju variera väldigt mycket och i vilka grader det inte fungerar.

Exempelvis, vill den inte bli buren?
Då är felet (enligt mig) att kaninen inte fått tillit till människan eller att människan bär på fel sätt. En del kaniner kan vara kräsna med hur de blir bärda då sättet man bär de på kan avgöra om den känner sig trygg eller inte.
Där är mitt tips? att först och främst tänka efter, hur är kaninen på marken - är den skydd eller framåt och hälsande?
Är den skygg är svaret ganska givande att den inte riktigt litar på människan i fråga och då är det ju ganska självklart att den inte vill bli buren och speciellt inte om det är på fel sätt, enligt kaninen.
Är den framåt så kan det mycket väl vara att den är fel bärsätt och då är det till att testa sig fram och se vilka bärsätt som kaninen är mest lugn i - där är den antagligen mest trygg också eftersom den är lugnare.

Det är vad jag kan komma på nu för tillfället! =)
Fråga gärna om något blev oklart i hur jag menar eller liknande.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Katti
5/11/11, 8:39 AM
#2

Tack för et! Är det fler som har tips??

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

NinniH
5/11/11, 10:33 AM
#3

Jag instämmet med #1 faktiskt, har inget direkt att tillägga.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Shabby-Chic
5/11/11, 11:49 AM
#4

Jag brukar tänka på samma sak med kaninerna som jag gör med valparna;

Röra sig lugnt, utan hastiga rörelser (brukar vara jättesvårt med små entusiastiska barn:D)

Var självsäker, känner kaninen att du är osäker vid tex upplyftning blir även kaninen osäker och försöker komma undan.

Börjar kaninen sprattla, håll kvar tills den slutar, både för att den ska lära sig att man inte kommer någonstans om den sprattlar, och att jag faktiskt inte tänker äta upp den fast jag fångat den.

Lyft inte upp kaninen varje gång du klappar den.

Sätt gärna kaninen och dig själv i en liten Hage och låt kaninen själv komma fram till dig, låt den gärna klättra på dig också.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

Upp till toppen
Annons: